LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melk en slijmvorming

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

De overtuiging bij sommige mensen bestaat dat melk(producten) slijmvorming in de mondholte en de luchtwegen veroorzaakt. Bij zure melkproducten komt dit minder vaak voor. Hierdoor gebeurt het echter dat melk(producten) gemeden worden door mensen met bijvoorbeeld een verkoudheid, slikklachten en astma.
Wanneer men kijkt naar het beschikbare onderzoek dat daarnaar gedaan is komt men echter niet tot deze conclusie.
Wel zien we dat mensen die geloven dat melk(producten) slijmvorming veroorzaakt na het drinken van melk, vaker slijmvorming ervaren, dan mensen die daar niet in geloven. Laten we hier echter een placebo gecontroleerde onderzoeksopzet op los, dan verdwijnt het verschil in klachten tussen melk(producten) en placebo (water met soja-eiwitten). Dit zou erop duiden dat de ervaring van slijmvorming berust op suggestie.

Naast het effect op slijmvorming is er ook onderzoek gedaan naar melkconsumptie en het effect op astmasymptomen. Hier werd ook niet aangetoond dat melk(producten) astmasymptomen zouden utlokken of verergeren.
Om te kijken wat melk(producten) doen bij mensen met de griep zijn er mensen bewust besmet met het griepvirus (rhinovirus 2). De mensen die geloofde dat melk slijmvorming veroorzaakt, of die bij een verkoudheid normaliter minder melk drinken rapporteerde significant meer klachten. Melkconsumptie liet echter op objectieve wijze geen verband zien met klachten van de bovenste en onderste luchtwegen en de hoeveelheid vocht (loopneus) die uit de neus kwam.

Hoe is de consumptie van melk(producten) dan in verband gebracht met slijmvorming? Een mogelijke verklaring hiervoor is dat een emulsie zoals die van melk een mix vormt met het speeksel in de mond dat hetzelfde sensorisch gevoel geeft als dat van slijm. Wel met het verschil dat deze mix onschuldig is en geen klachten veroorzaakt.

Wanneer mensen ervan overtuigd zijn dat melk(producten) slijmvorming veroorzaakt en zich geruster of beter voelen wanneer ze deze weglaten is dat natuurlijk geen probleem. Wel moet in de gaten gehouden worden dat de voeding volwaardig blijft.
Mochten klachten langdurig zijn, kan het nuttig zijn om te proberen om melk(producten) te herintroduceren. Zeker wanneer zich problemen voordoen met de calciumvoorziening.
Maar dat melk(producten) slijmvorming veroorzaakt is niet wetenschappelijk aangetoond.

Referenties
Arney WK, Pinnock CB. The milk mucus belief: sensations associated with the belief and characteristics of believers. Appetite. 1993 Feb;20(1):53-60.
Brunello Wüthrich, MD, Alexandra Schmid, Barbara Walther, PhD and Robert Sieber, PhD, Milk Consumption Does Not Lead to Mucus Production or Occurrence of Asthma. Journal of the American College of Nutrition, Vol. 24, No. 90006, 547S-555S 2005
Wüthrich B, Schmid A, Walther B, Sieber R. Milk consumption does not lead to mucus production or occurrence of asthma. Am Coll Nutr. 2005 Dec;24(6 Suppl):547S-55S.
Pinnock CB, Arney WK. The milk-mucus belief: sensory analysis comparing cow's milk and a soy placebo. Appetite. 1993 Feb;20(1):61-70.
Nguyen MT. Effect of cow milk on pulmonary function in atopic asthmatic patients. Ann Allergy Asthma Immunol. 1997.
Pinnock CB, Graham NM, Mylvaganam A, Douglas RM. Relationship between milk intake and mucus production in adult volunteers challenged with rhinovirus-2. Am Rev Respir Dis. 1990 Feb;141(2):352-6.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door ruud_a »

een reactie van een zuivelproducent op het artikel over maagzuurremmers???

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

ruud_a schreef:een reactie van een zuivelproducent op het artikel over maagzuurremmers???
Geen idee wat je hiermee bedoeld.
In ieder geval heb ik geen enkele belangen bij de zuivelindustrie.

Wat ik wilde aangeven is dat het geloof van mensen dat melk slijmvorming veroorzaakt niet wetenschappelijk (in een placebocontroleerde opzet) is aangetoond.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door bachanaal »

de teneur van dit artikel is precies hetzelfde als de club die alle homeopatische geneesmiddelen wettelijk met onmiddellijke ingang wil verbieden.
melk(producten) hebben wel degelijk invloed op slijmvorming. het verschil met soyamelk of soyadessert is zeer evident.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Rema »

Ik ben gestopt met melkprodukten toen ik mijn baby borstvoeding gaf, en hij erg allergisch bleek. Hij had er erg veel last van, en toen ik stopte was dat binnen twee weken over.
En ik was van mijn eeuwige oorontstekingen, verkoudheid en voorhoofdsholteontstekingen af, na een leven lang van oorpijn, ziek voelen, oren doorprikken en antibiotica slikken, kortom ik verdroeg dus helemaal geen melkprodukten maar heb dit nooit geweten.
Nu gebruik ik heel mondjesmaat weer wat gewone naturel yoghurt en karnemelk, maar daar blijft het ook bij, als ik elke dag een beker melk drink zijn mijn klachten zo weer terug.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

bachanaal schreef:melk(producten) hebben wel degelijk invloed op slijmvorming. het verschil met soyamelk of soyadessert is zeer evident.
Waar baseer je dat op? Eigen ervaring?
In een dubbelblinde placebogecontroleerde opzet worden geen verschillen waargenomen:

Pinnock CB, Arney WK. The milk-mucus belief: sensory analysis comparing cow's milk and a soy placebo. Appetite. 1993 Feb;20(1):61-70.
Rema schreef:Nu gebruik ik heel mondjesmaat weer wat gewone naturel yoghurt en karnemelk, maar daar blijft het ook bij, als ik elke dag een beker melk drink zijn mijn klachten zo weer terug.
Natuurlijk zijn er mensen die een allergie hebben voor koemelkeiwit en zijn er mensen met lactose-intolerantie. Bij deze mensen het drinken van koemelk klachten geven.
Maar dit staat los van melk en slijmvorming.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ik kan je vertellen dat als ik melk drink of iets van die aard,yoghurt,chocolade,suiker zelfs ook,dat ik ontzettend veel slijm heb en dat is toch echt heen placebo effect....
krijg het er benauwd van...het is gewoon een laagje wat in je keel blijft en daar komt slijmvoorming op....nou eet en drink ik het nog wel maar daarna heb ik wel last..maar ja?

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

rozemarijntje schreef:nou ik kan je vertellen dat als ik melk drink of iets van die aard,yoghurt,chocolade,suiker zelfs ook,dat ik ontzettend veel slijm heb en dat is toch echt heen placebo effect....
Natuurlijk kan ik niet oordelen over jouw persoonlijke situatie en wat je wanneer ervaart. Wanneer je echter ook bij chocolade en suiker slijmvorming ervaart vraag ik mij af wat de rol van melk hierbij is.
In verschillende onderzoeken is het in ieder geval niet op objectieve wijze aangetoond.

Verder heeft melk een bepaalde structuur waardoor het kan worden ervaren als slijm.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat hier voortdurend over melk. Maar geldt dit probleem ook voor hopjesvla? Ik ben daar namelijk tuk op. :mrgreen:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

hopjesvla :D sory gewoon de opmerking moest ff lachen :D

ja ik denk overal waar zuivel in zit..dat het dat effect bij sommige kan geven?
nou slik ik heel wat medicatie moet ik eerlijk zeggen en wie weet wat die doen???
helaas kan ik niet zoals sommige mannen dat kunnen lekker je weet wel lekker ophalen dus ik steek de moord soms....
ja en in chocolade zit suiker?dus...en melk ook denk ik....
ik moet wel zeggen het weerhoud me er niet van om het niet te eten.
wel dingen die heel slecht voor mijn maag zijn die drink of eet ik niet want daar heb ik ook last van...dat is te pijnlijk,dus anders kan ik niks meer eten..ben ik straks vel over been zeg maar :mrgreen:

maar het is wel een punt die je maakt want je vraagd je wel eens af,hoe kan dat nou?

ik weet wel en dat zullen mensen wel herkennen toen ik 10 jr terug,ja lekker laat,mijn keelamandelen moest laten doen,dat ik echt geen yoghurt weg kreeg waar ze mee aan kwamen zetten de tweede dag,toen moest jenog een week blijven!nu niet meer,maar goed.
nou dus niet..1 hap..wel eten he..ja tuurlijk :wink: toen ze weg was hup snel weggedaan in de wasbak...zo man ik stak de moord.
de keelopgezet?misschien hebben mensen dat zoals ik,wat verdikking ofzo?

nou ja ik krijg het wel weg...goed zelf hoor,reep chocola :D :D :D maar daarna is het hup wc en boem en dan nog een keer of 6...
man is er al gewend gelukkigh ihihihiih

mdnouwen
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2011 10:34

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door mdnouwen »

Dit is zo'n typisch verhaal om de melk weer eens te promoten, of een, voor de melkproductie en verkoop, slecht verhaal goed te praten.
Ik begrijp dat als je geloofd dat je slijmvorming krijgt dit ook gebeurd...dus ik denk ik krijg slijmvorming en hup een soort pavlov effect. Sorry dit gaat er bij mij niet in, te simpel. Zou wel eens willen weten waar dit onderzoek gedaan is, heb je geen referenties of publicaties.

Misschien interessant om over na te denken en/of een onderzoek te doen over het feit dat wij het enige zoogdier zijn dat melk drinkt tot ver in de volwassen leeftijd en dan ook nog niet van onze eigen soort.
Als je melk lekker vindt en je bent niet allergisch, lekker blijven drinken. Als je veel slijmvorming krijgt en je bent astmatisch, drink het dan gewoon niet, ook al zegt een of ander onderzoek dat het niet waar is.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

mdnouwen schreef:Ik begrijp dat als je geloofd dat je slijmvorming krijgt dit ook gebeurd...dus ik denk ik krijg slijmvorming en hup een soort pavlov effect. Sorry dit gaat er bij mij niet in, te simpel. Zou wel eens willen weten waar dit onderzoek gedaan is, heb je geen referenties of publicaties.
Nee, dat begrijp je verkeerd:

The belief that milk consumption leads to an increased mucus production is present among some members of the public. The following conclusions can be drawn from the results of the different investigations: People who believe that milk increases mucus formation are more likely to report changes in sensory perceptions related to mucus after drinking milk than those who do not hold the same belief. In a double blind trial, symptoms of increased mucus formation were detected by healthy adults after consumption of both cow’s milk and a non-milk beverage with similar sensory properties.
Bron: http://www.jacn.org/content/24/suppl_6/547S.full.pdf
mdnouwen schreef:Zou wel eens willen weten waar dit onderzoek gedaan is, heb je geen referenties of publicaties.
In mijn openingspost staan referenties.
mdnouwen schreef:Misschien interessant om over na te denken en/of een onderzoek te doen over het feit dat wij het enige zoogdier zijn dat melk drinkt tot ver in de volwassen leeftijd en dan ook nog niet van onze eigen soort.
Dus? De mens verschilt wel op meerdere punten met andere zoogdieren. Elders heb ik het volgende geschreven:

Er bestaat een groep mensen die overtuigd is van het feit dat melk niet geschikt is voor volwassen mensen. Argumenten die hiervoor gebruikt worden zijn vaak:
- Geen enkel volwassen zoogdier drinkt melk
- Een groot deel van de wereldbevolking kan geen melk verdragen
- Het enzym om lactose (melksuiker) te verteren verdwijnt niet voor niets na de zuigelingenperiode

Hier een bondige uiteenzetting over het ontstaan van lactoseperistentie (de mogelijkheid om lactose af te breken).

Mensen in Noord- en West Europa kunnen tegenwoordig voor het overgrote deel lactose afbreken. Er is echter ook een groot gedeelte van de wereldbevolking (Afrika en Azië) die lactose niet kan afbreken. Deze mensen hebben een lactose-intolerantie. Het enzym om lactose af te breken (lactase) ontbreekt waardoor het lactose in het darmkanaal voor problemen kan zorgen zoals diarree en buikpijn. Bij deze mensen verdwijnt na circa het vierde levensjaar het vermogen om het enzym lactase aan te maken, evenals bij de andere zoogdieren.

Vroeger was de mens niet in staat om melk of melkproducten te eten/drinken. Er was geen melkveehouderij en het melken van een ongedomsticeerde buffels was niet zonder gevaar. Met andere woorden, het lichaam had geen noodzaak om lactose af te kunnen breken, dus waarom zou de mens lactase aanmaken. Dit kost alleen maar energie en is niet efficiënt.
Dit is ook terug te zien bij mensen die eiwit-ondervoed zijn. De aanmaak van bepaalde eiwitsplitsende enzymen is sterk gedaald omdat de behoefte eraan lange tijd overbodig was. Het is daarom verstandig om de eiwit-inname langzaam op te bouwen bij mensen die eiwit-ondervoed zijn. Hierdoor kan het lichaam zich aanpassen en de juiste hoeveelheid enzymen produceren.
Onderzoeken laten zien dat de mens zo’n 7500 jaar geleden is begonnen met kleinschalige melkveehouderij en met het drinken van melk.

We show that milk was in use by the seventh millennium; this is the earliest direct evidence to date. Milking was particularly important in northwestern Anatolia, pointing to regional differences linked with conditions more favourable to cattle compared to other regions, where sheep and goats were relatively common and milk use less important.
http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 07180.html

Sinds die tijd is het aantal mensen dat lactose kan verteren sterk toegenomen. De reden hiervoor is dat tijdens de opkomst van de melkveehouderij er een enkeling was met een ‘gemuteert’ gen dat voor de aanmaak van lactase zorgde. Yoghurt en kaas bevat nauwelijks lactose waardoor deze zonder problemen konden worden gegeten. In geval van hongersnood werd echter ook de melk gedronken. Het was destijds een groot evolutionair voordeel om dit gen te hebben. Melk is een rijke bron van energie, eiwitten, mineralen en vitamines. Dit maakte de kans op overleven tijdens hongersnood groter. Na verloop van tijd steeg op deze manier het aantal mensen met het ‘gemuteerde’ gen waarna het werd overgegeven aan de volgende generatie (autosomaal dominant). Mensen die het gen niet hadden dronken uit hongersnood toch melk waardoor deze overleden aan diarree omdat ze toch al in een slechte voedingstoestand verkeerden. De mensen die het gen wel hadden, hadden op deze manier een grotere overlevingskans, een voorbeeld van natuurlijke selectie (Een verandering met als gevolg een betere aanpassing aan de omgeving):
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ram_NL.svg
Omdat er via de uitbreidende melkveehouderij steeds meer melk gedronken werd had het gen dat verantwoordelijk was voor de productie van lactase een functie. Er was behoefte aan het enzym waardoor het lichaam dit blijft maken.

Most adults worldwide do not produce the enzyme lactase and so are unable to digest the milk sugar lactose. However, most people in Europe and many from other populations continue to produce lactase throughout their life (lactase persistence). In Europe, a single genetic variant, #8722;13,910*T, is strongly associated with lactase persistence and appears to have been favoured by natural selection in the last 10,000 years. Since adult consumption of fresh milk was only possible after the domestication of animals, it is likely that lactase persistence coevolved with the cultural practice of dairying, although it is not known when lactase persistence first arose in Europe or what factors drove its rapid spread.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed

De genoemde argumenten waar ik mee begonnen ben lijken geen stand te houden om mee aan te tonen dat melk ongezond zou zijn voor mensen.
mdnouwen schreef:Als je melk lekker vindt en je bent niet allergisch, lekker blijven drinken. Als je veel slijmvorming krijgt en je bent astmatisch, drink het dan gewoon niet, ook al zegt een of ander onderzoek dat het niet waar is.
Volgens mij komt dit aardig overeen met waarmee ik mijn openingspost afsluit: Wanneer mensen ervan overtuigd zijn dat melk(producten) slijmvorming veroorzaakt en zich geruster of beter voelen wanneer ze deze weglaten is dat natuurlijk geen probleem. Wel moet in de gaten gehouden worden dat de voeding volwaardig blijft.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door ruud_a »

dit artikel over slijmvorming kwam volstrekt uit het niets na een artikel over voedsel en maagzuurklachten.
aangezien het niet voor de hand ligt dat zo'n artikel zomaar wordt geschreven ligt de relatie met het artikel over maagzuurklachten toch wel enigzins voor de hand

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

ruud_a schreef:dit artikel over slijmvorming kwam volstrekt uit het niets na een artikel over voedsel en maagzuurklachten.
Welk artikel bedoel je? Eerder gaf je ook al geen toelichting.

Maar belangrijker lijkt mij of het inhoudelijk juist is of niet. Vind je dat het niet klopt wat ik geschreven heb en kun je aantonen dat melk wel objectief slijmvorming veroorzaakt? Die discussie voer ik graag.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

Een bondig overzichtsartikel uit februari 2012 heeft gekeken naar het verband tussen het drinken van melk en het verergeren van astmaklachten bij kinderen door slijmproductie. De auteurs trekken de conclusie dat hier geen bewijzen voor zijn.

Current evidence does not directly link milk consumption and asthma. Hence, physicians should continue to encourage parents to follow Health Canada’s recommendation for regular consumption of milk for all children
http://www.cfp.ca/content/58/2/165.full.pdf

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@robjee

even niet slecht bedoeld,maar er kunnen tich onderzoeken zijn.
maar als ik yoghurt of melk drink dat zit ik vol..met slijm...
toen mijn amandelen eruit gehaald waren,mocht ik als eerste een bakje yoghurt en vla..een hel...slijm slijm slijm...(nu is dit misschien logish door een wondje in de keel).
maar ik ben nu 13 jaar verder en heb het nog steeds...

wetenschappelijk dus of niet,het is misschien ook gewoon persoonlijk hoe iemand reageerd??

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

@ rozemarijntje, over persoonlijke ervaringen kan ik geen uitspraken doen.
Wat ik met dit topic wil aangeven is dat het niet wetenschappelijk is aangetoond dat melk zorgt voor extra of taaiere slijmvorming.
Mensen die geloven dat melk slijmvorming veroorzaakt zeggen wel vaker last te hebben van slijmvorming na het drinken van een glas melk dan mensen die daar niet in geloven. Dit lijkt dus op suggestie gebaseerd te zijn. Bovendien werd er geen verschil gevonden in slijmvorming tussen een glas koemelk en sojamelk.

Wellicht zou je ook van andere producten slijmvorming ervaren nadat jouw amandelen eruit waren gehaald.

zozozo
Berichten: 185
Lid geworden op: 11 nov 2011 09:27

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door zozozo »

Voor wie is geinteresseerd in de voordelen en vooral nadelen van koemelk kan misschien eens op deze website zoeken naar de effecten van koemelk op onze gezondheid: http://www/notmilk.com

Hier staan o.a. ook links naar een aantal artsen die over melk in relatie tot onze gezondheid schrijven, alles onderbouwd door studies, veel te veel om hier te citeren, maar lees maar

Dr. Barnard PCRM http://www.notmilk.com/deb/barnard.html
Dr. Campbell China Study http://www.notmilk.com/deb/072599.html
Dr. DuPre Diabetes http://www.notmilk.com/deb/dupre.html
Dr. R. Gordon Heart Disease http://www.notmilk.com/deb/090599.html
Dr. Greger Crohn's Disease http://www.notmilk.com/drgreger.html
Dr. Harris Breast Cancer http://www.notmilk.com/drharris.html
Dr. Larsen Cancer http://www.notmilk.com/drlarsen.html
Dr. McDougall Milk and Disease http://www.notmilk.com/tudrmac.html

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

het was mij al langer bekend dat het een fabeltje is van melk en slijmvorming. Is inderdaad uitvoerig onderzocht. Melk zorgt er simpelweg gewoon niet voor dat je slijmvliezen meer slijm gaan produceren.

Maar:

1) mensen krijgen na het gebruiken van melk wel vaak een gevoel van veel slijm in hun keel en mond. (niet in hun neus) Er is niet feitelijk meer slijm maar zo voelt het wel. Iemand die dus al benauwd is, kan dan beter geen melk drinken, niet dat hij of zij er feitelijk benauwder van zal worden (hoeveelheid zuurstof in bloed blijft gelijk) maar de patient zal het vaak wel zo ervaren en dat voelt natuurlijk niet fijn. Dat is overigens ook de reden dat mensen die bestraling krijgen voor kanker het vaak wel fijn vinden om melk te drinken, het geeft voor je gevoel een 'laagje' in je slokdarm waardoor je een minder brandend gevoel hebt.
2)bij een koemelk allergie of bij een lactose intolerantie zijn er dus wel mensen die feitelijk bronchites klachten van melk kunnen krijgen. Bij hen kan het dus wel gebeuren dat zij meer slijm produceren. Dat komt niet door de melk zelf maar door de histamine die hun lichaam produceert.

Isabel

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Melk en slijmvorming

Ongelezen bericht door Robjee »

zozozo schreef:Voor wie is geinteresseerd in de voordelen en vooral nadelen van koemelk kan misschien eens op deze website zoeken naar de effecten van koemelk op onze gezondheid: http://www/notmilk.com
Het is naief om te denken dat die site een objectief overzicht geeft van de voor-en nadelen van melk.
zozozo schreef:Hier staan o.a. ook links naar een aantal artsen die over melk in relatie tot onze gezondheid schrijven, alles onderbouwd door studies, veel te veel om hier te citeren, maar lees maar
Het is erg gemakkelijk om een anti-melk site aan te halen en erbij te vermelden dat alles daar onderbouwd is. Om vervolgens de lezer het maar uit te laten zoeken. Beter kun je één onderwerp eruit halen en dit bespreekbaar maken (topic aanmaken).
Maar het onderwerp is melk en slijmvorming. Hoe denk je daar over en welke onderbouwing wil je daarvoor geven?
Isabel1 schreef:mensen krijgen na het gebruiken van melk wel vaak een gevoel van veel slijm in hun keel en mond
Dat klopt, hoewel hierin geen verschil lijkt te zijn met sojamelk.
Daarom sloot ik mijn openingspost ook af met:

Wanneer mensen ervan overtuigd zijn dat melk(producten) slijmvorming veroorzaakt en zich geruster of beter voelen wanneer ze deze weglaten is dat natuurlijk geen probleem. Wel moet in de gaten gehouden worden dat de voeding volwaardig blijft. Mochten klachten langdurig zijn, kan het nuttig zijn om te proberen om melk(producten) te herintroduceren. Zeker wanneer zich problemen voordoen met de calciumvoorziening.
Maar dat melk(producten) slijmvorming veroorzaakt is niet wetenschappelijk aangetoond.

Isabel1 schreef:bij een koemelk allergie of bij een lactose intolerantie zijn er dus wel mensen die feitelijk bronchites klachten van melk kunnen krijgen.
Bij een koemelkeiwitallergie kan dat inderdaad voorkomen.
Bij lactose-intolerantie beperken de klachten zich tot het maag-darmkanaal en vindt er geen productie van histamine plaats. Er lijkt mij dan ook geen relatie te bestaan tussen lactose-intolerantie en slijmvorming/histamineproductie/bronchitisklachten.

Gesloten