Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

grun schreef:
07 okt 2022 18:04
De afwijking voor een kilo bloem mag maximaal 15 gram zijn. Toevallig heb ik van de week bij de Lidl een pak bloem gehaald, die woog 995 gram. Gebruikt u een mechanische weegschaal met een wijzer of een elektronische met een display?
Toevallig heb ik deze week ook bij de Lidl bloem gehaald. Met verpakking 1010 gram, ook andere producten gewogen, maar allemaal met verpakking een gewicht boven de inhoud. Ik heb een digitale weegschaal.

rwolters
Berichten: 1545
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door rwolters »

Dit wordt ook weer zo'n onderwerp wat volkomen gaat ontsporen in een welles-nietes discussie terwijl de juiste reactie gistermiddag als door NeoDutchio is gegeven. Alle dingen over wat de "e" betekent zijn totaal niet relevant in het kader van de vraag van TS.

J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PGros schreef:
08 okt 2022 10:09
Ik zou ook dus gebruiken.
Waarom zou je anders die opmerking neerzetten?
Ah, u ook al. Kunt u dan wel uitleggen wat de reactie van neodutchie met mijn reactie te maken heeft? Slaat gewoon als een tang op een varken.

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door jonis »

rwolters schreef:
08 okt 2022 12:39
. Alle dingen over wat de "e" betekent zijn totaal niet relevant in het kader van de vraag van TS.
Dat vind jij:

Ts zegt:
Bovendien vraag ik me af of dit zomaar mag.
Als je wilt weten of een product mag afwijken, moet je eerst weten waar " e " voor staat.

Dat is gewoon een on-topic reactie.

PGros
Berichten: 1133
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door PGros »

J. Deltoer schreef:
08 okt 2022 13:24
PGros schreef:
08 okt 2022 10:09
Ik zou ook dus gebruiken.
Waarom zou je anders die opmerking neerzetten?
Ah, u ook al. Kunt u dan wel uitleggen wat de reactie van neodutchie met mijn reactie te maken heeft? Slaat gewoon als een tang op een varken.
kirstennl schreef:
05 okt 2022 15:32
..... In plaats van de, volgend de verpakking beloofde 1000 gram, zit er slechts 900 gram in. Ik heb het al eerder gehad met verse groenten en fruit. Steeds is het minimaal 10% minder met een uitschieter naar 25% minder maar wel voor dezelfde prijs.....
J. Deltoer schreef:
08 okt 2022 09:50
Fabrikanten mogen er voor kiezen minder in de verpakking te doen maar dan mogen ze niet de oude gewichtsaanduiding blijven hanteren anders is het oplichting.
Dus blijk hieruit dat jij zegt dat fabrikanten dat mogen maar dat de 1000 gram 900 gram zou moeten aangeven op de verpakking omdat het anders oplichting is.
NeoDutchio schreef:
08 okt 2022 09:52
Dus alle fabrikanten van wat TS koopt doen allemaal minder in de verpakking en passen het gewicht niet aan? Lijkt mij een beetje ongeloofwaardig.
Wat lezen we dan niet goed volgens jou?

J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De hele quote van ND klopt niet. Lees de quote nog maar een keer na en hieronder wat de TS schrijft
kirstennl schreef:
05 okt 2022 15:32
Het is nu voor de 5e keer in een week tijd dat ik in mijn vaste supermarkt een artikel kocht waarvan de werkelijke inhoud minder is dan dat er volgens de verpakking in hoort te zitten.
Dit keer is het een pak gewone bloem.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch simpel en allang aangegeven. Zijn weegschaal thuis is niet goed.

Gemiddelde consument
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2022 12:32

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Gemiddelde consument »

KirstenNL heeft gelijk. Het gebeurd regelmatig dat gewichten van producten niet kloppen. En altijd in je nadeel. Er zit nooit iets meer in, altijd minder.

Dit gewogen op de weegschaal van de supermarkt zelf. Die is geijkt.

Wie denkt dat winkels, leveranciers, fabrieken en producenten eerlijk zijn t.o.v. de consument? Heerlijk naïef.

Wie wel eens kijkt naar de keuringsdienst van waarde, weet dat consumenten bedonderen eerder regel dan uitzondering is.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Wat dacht je van producten van MORA . KROKETTEN E.D. zijn kleiner geworden wat formaat betreft . En zo zullen er nog vele voorbeelden zijn . Komt bij dat bijvoorbeeld gewicht Meel , daar wordt gewoon het totale gewicht , dus inclusief de verpakking meegenomen !

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij voorverpakte spullen wordt het gewicht van de verpakking niet meegeteld. Slechts de inhoud.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

lubeckdave schreef:
09 okt 2022 12:39
Wat dacht je van producten van MORA . KROKETTEN E.D. zijn kleiner geworden wat formaat betreft . En zo zullen er nog vele voorbeelden zijn . Komt bij dat bijvoorbeeld gewicht Meel , daar wordt gewoon het totale gewicht , dus inclusief de verpakking meegenomen !
In tijd van inflatie is het normaal dat de inhoud van een verpakking kleiner word en de prijs hetzelfde blijft. Echter word dan ook gewoon de verpakking aangepast.
Als bij TS zo'n beetje elk artikel 10% afwijkt dan zal het eerder aan de weegschaal liggen dan dat elke producent 10% in de verpakking doet.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Om het "e" teken bij het gewicht te mogen voeren = gemiddeld gewicht, met zowel kleine uitschieters naar onder als naar boven, moeten fabrikanten allereerst daartoe goedgekeurde en geijkte check-weeg apparatuur installeren en de uitprint daarvan bewaren en op verzoek aan de keurmeesters van de NVWA tonen ALS... bij hun eigen audits voor BRC, IFS of FSSC22000 certificering ( één keer per jaar) . Reken maar, dat er heel erg veel gezeur ontstaat, als een paar van die prints een overschrijding van de "e "- norm aangeven en men toch door is gegaan met afvullen. Niet de eerste keer, dat een fabrikant zijn licentie is kwijtgeraakt, maar voor "e"- gewichtsafwijking... bij mij onbekend.... Te simpel op te lossen en een recall tot uiterlijk aflevering DC door te voeren.
Over het algemeen gaan ook de verpakte dozen nog eens over zo'n check-weger en zelfs de complete container.
Overigens wordt altijd het gewicht bij verpakking genomen, daar m.n. vers fruit, groenten en zelfs vlees en bloem ( tsja, 1 a 2 % ? ) .. wat uit kunnen drogen. Maar 10 % ? ?
Ik zit sinds 1977 in de levensmiddelen: van 77-83 als centrale inkoper bij een Europese grutter, daarna als handelaar en leverancier aan die organisaties. Ik kan me niet heugen ooit een gewicht onder die tolerantiegrens gezin te hebben ( dan enkel in de fabrieken zelf, bij tests e.d. ) .
En geloof me: in al die jaren heb ik heel wat fabrieken gezien, in Europa, ZO Azie, China, Marokko, Kenya en Zuid-Amerika.
Zeker weten, dat uw vermoedelijk huishoud-kwaliteit weegschaal onberispelijk meet en niet door corrosie wat wrijving, met daardoor afwijkingen aangeeft ?

Volksverlakkerij
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2022 15:25

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Volksverlakkerij »

Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven.

Ik heb het niet gecontroleerd maar ik heb het zeer sterke vermoeden dat mij dat in een vrij kort tijdsbestek is overkomen met een pak vla en een pak vruchten yoghurt. Dus is het zaak attent te zijn.

Roegoorn
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 aug 2020 13:36

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Roegoorn »

kirstennl schreef:
05 okt 2022 15:32
Het is nu voor de 5e keer in een week tijd dat ik in mijn vaste supermarkt een artikel kocht waarvan de werkelijke inhoud minder is dan dat er volgens de verpakking in hoort te zitten.
Dit keer is het een pak gewone bloem. In plaats van de, volgend de verpakking beloofde 1000 gram, zit er slechts 900 gram in. Ik heb het al eerder gehad met verse groenten en fruit. Steeds is het minimaal 10% minder met een uitschieter naar 25% minder maar wel voor dezelfde prijs.
Het zou toch van de zotte zijn wanneer we alle voorverpakte artikelen moeten gaan nawegen?
Misschien denkt u wel, waar maakt dit mens zich druk om, maar 9 x 100 gram te weinig inhoud is wel weer een heel pak. Wat dus eigenlijk pure winst is voor het bedrijf.
Bovendien vraag ik me af of dit zomaar mag. Ik zie dit toch als een verkapte diefstal.
Wij mogen in de supermarkt ook niet stelen, dus verwacht ik van de supermarkt ook niet dat zij van mij stelen.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Jawel, maar ik ken mijn geschiedenis. VOC mentaliteit die nooit verdwenen is. Toen werd er ook gestolen om er rijk van te worden. Dat deden de Nederlandse bazen in de kolonies en nu, nu gebeurt het in eigen land met eigen volk.

Berkhout19481948
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2019 16:32

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Berkhout19481948 »

Heb jaren gewerkt in een fabriek die pakjes shag afvulde. Shag is moeizaam exact af te wegen (50gr). Als bij controle van het finished product (pakje shag) blijkt dat er te weinig inzit, dan is het toegestaan om een aantal producten te maken met een iets hoger gewicht als correctie. U kunt het dan dus treffen een pakje te kopen met een iets lager gewicht. Dit is toegestaan door het controle instituut, waarbij de standaarddeviatie wordt gebruikt als controlemiddel.

Len123
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Len123 »

Altijd voorverpakte artikelen wegen op de aanwezige weegschaal in de supermarkt.
Die zouden geijkt moeten zijn.
Bij afwijkende gewichten altijd het personeel erop aanspreken.
Dat is wat ik al jaren doe en met succes.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lowieze »

Len123 schreef:
09 okt 2022 16:05
Altijd voorverpakte artikelen wegen op de aanwezige weegschaal in de supermarkt.
Die zouden geijkt moeten zijn.
Bij afwijkende gewichten altijd het personeel erop aanspreken.
Dat is wat ik al jaren doe en met succes.
Dat is iets wat ik mijn hele leven nog nooit heb gedaan. Ik wil het liefst zo snel mogelijk mijn boodschappen doen en ga absoluut geen voorverpakte dingen afwegen en daarna ook nog het personeel erbij roepen. Ik heb wel leukere dingen te doen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan krijg je 20 gram bloem erbij in een zakje.😀

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
09 okt 2022 16:39
Maar dan krijg je 20 gram bloem erbij in een zakje.😀
Het personeel ziet je op den duur al aankomen…..

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door grun »

Len123 schreef:
09 okt 2022 16:05
Altijd voorverpakte artikelen wegen op de aanwezige weegschaal in de supermarkt. Dat is wat ik al jaren doe en met succes.
Een beetje supermarkt heeft vaak maar een paar weegschalen, op de groenteafdeling. Ik ga niet eerst alle boodschappen verzamelen uit de hele winkel en daarna ieder artikel wegen, wat een gedoe. Los van het feit dat, behalve de groenten en fruit, alle andere artikelen door de fabrikant voorverpakt zijn en waar de supermarkt geen invloed op heeft.

Waar ik meer moeite mee heb is dat de prijs in mijn favoriete supermarkt soms niet klopt en altijd in mijn nadeel. Krijg ik een persoonlijke aanbieding in de app, bijvoorbeeld Kipstukjes sate 300 gram van 5,25 voor 4,55, dan rekenen ze toch 4,69. Gebeurt dat op maandagmorgen vlak na opening, dan zeggen ze, ja we zijn nog bezig om de kassacomputers voor de komende week te programmeren. Ik had verwacht dat zoiets landelijk geregeld zou worden in de centrale computers van de keten. Soms hebben ze ook artikelen niet die wel in de folder staan en waarvan ik verwacht dat ieder filiaal dat dan ook heeft. Misschien dat franchisenemers meer vrijheden hebben om hun eigen assortiment te kiezen dan de eigen winkels van de keten? Het is dat ik er makkelijk parkeren kan, maar anders ga ik liever naar een andere winkel.

Plaats reactie