LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 9925
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De NVWA heeft het gelukkig aangepakt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:De NVWA heeft het gelukkig aangepakt.
Die pakken in principe alle levensmiddelen aan waarbij de verpakking misleidend is, of de ingrediëntenlijst niet klopt met de inhoud. Er is overigens in diverse media, en vooral de commentaarsecties aldaar, veel geopperd of ze zich niet met belangrijker zaken bezig zouden moeten houden.

jonis
Berichten: 2725
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door jonis »

De NVWA heeft het gelukkig aangepakt.
Ja idd, gelukkig hebben ze het aangepakt; "nu nog de koetjesreep en de gummibeertjes".
Beste NVWA, ik ben niet debiel

https://www.rtlz.nl/opinie/column/sanne ... iet-debiel

Nijogeth
Berichten: 9925
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die column is trouwens wel hypocriet. Overal moeten we mensen beschermen, omdat ze zelf schijnbaar niet meer na kunnen denken. Maar zodra een bedrijf misleidende namen voor producten gebruikt, dan gaan we klagen als ze worden aangepakt daarvoor.

Ik snap sowieso de reden niet dat een bedrijf dat vegetarische producten heeft dingen aanbiedt als 'kipstukjes', 'kipnuggets', 'gehaktbal', 'gehakt', 'tonijn', 'gerookte spekjes', 'kipshoarma', 'saucijzenbroodje', 'beefreepjes', 'bacon', 'kip-teriyaki', 'kipspiesjes', 'gamba's', 'frikandelbroodje'.

Je zou zeggen dat als vegetariërs je producten zoeken, dat dingen als sojareepjes, soya-teriyaki, sojabal, sojastukjes etc. veel duidelijker onderscheid maken. Ook dat vegetarische vak in de supermarkt wordt daardoor veel onduidelijker, omdat het vaak maar een klein deel is en geplaatst is bij het vlees.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door kokka »

jonis schreef:Ja idd, gelukkig hebben ze het aangepakt; "nu nog de koetjesreep en de gummibeertjes".
om dan nog maar te zwijgen over de vleestomaten

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door sylvesterb »

sjohie schreef:
Nijogeth schreef:De NVWA heeft het gelukkig aangepakt.
Die pakken in principe alle levensmiddelen aan waarbij de verpakking misleidend is, of de ingrediëntenlijst niet klopt met de inhoud. Er is overigens in diverse media, en vooral de commentaarsecties aldaar, veel geopperd of ze zich niet met belangrijker zaken bezig zouden moeten houden.
Je gaat naar de vegetarische slager, wat al misleidend is:

Volgens de Dikke van Dale betekend slager:

Code: Selecteer alles

sla·ger (de; m,v; meervoud: slagers)
1
iem. die vlees en vleeswaren in het klein verkoopt
En dan ben je bij die vegetarische slager en dan verkoopt hij je Visvrije tonyn, Kipstuckjes en Gerookte speckjes die geen vlees bevatten. Wat een misleiding! Ik denk dat we aangifte moeten doen bij de politie wegens oplichting.

En de NVWA maar klagen dat ze te weinig geld krijgen waardoor ze dit soort oplichtingszaken niet direct kunnen oppakken.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik zou mijn vader beter voorlichten.

witte angora
Berichten: 30617
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap eerlijk gezegd dus ook niet waarom vleesvrije producten namen krijgen die identiek zijn aan vleesproducten. Het is vis of het is geen vis, het is vlees of het is geen vlees. En nee, ik voel me niet opgelicht. Maar waarom niet gewoon provencaalse sojaburger en dergelijke, wat is het probleem?

Mucha

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door sjohie »

sylvesterb schreef:
sjohie schreef:
Nijogeth schreef:De NVWA heeft het gelukkig aangepakt.
Die pakken in principe alle levensmiddelen aan waarbij de verpakking misleidend is, of de ingrediëntenlijst niet klopt met de inhoud. Er is overigens in diverse media, en vooral de commentaarsecties aldaar, veel geopperd of ze zich niet met belangrijker zaken bezig zouden moeten houden.
Je gaat naar de vegetarische slager, wat al misleidend is:

Volgens de Dikke van Dale betekend slager:

Code: Selecteer alles

sla·ger (de; m,v; meervoud: slagers)
1
iem. die vlees en vleeswaren in het klein verkoopt
En dan ben je bij die vegetarische slager en dan verkoopt hij je Visvrije tonyn, Kipstuckjes en Gerookte speckjes die geen vlees bevatten. Wat een misleiding! Ik denk dat we aangifte moeten doen bij de politie wegens oplichting.

En de NVWA maar klagen dat ze te weinig geld krijgen waardoor ze dit soort oplichtingszaken niet direct kunnen oppakken.
Ik ga nóóit naar een vegetarische "slager". :D

witte angora
Berichten: 30617
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door witte angora »

Mucha schreef:
kokka schreef:
jonis schreef:Ja idd, gelukkig hebben ze het aangepakt; "nu nog de koetjesreep en de gummibeertjes".
om dan nog maar te zwijgen over de vleestomaten
Bloedsinasappels, kikkererwten, ossenhaas, oesterzwammen, citroengras, dropharingen, pindakaas, wijngums, bokkenpootjes....
Allemaal helemaal waar. Maar dat zijn dan ook geen vleesvervangers. Ik zou tenminste toch geen bokkepootjes bij de piepers willen hebben.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door JvandeW »

sylvesterb schreef:
sjohie schreef:
Nijogeth schreef:De NVWA heeft het gelukkig aangepakt.
Die pakken in principe alle levensmiddelen aan waarbij de verpakking misleidend is, of de ingrediëntenlijst niet klopt met de inhoud. Er is overigens in diverse media, en vooral de commentaarsecties aldaar, veel geopperd of ze zich niet met belangrijker zaken bezig zouden moeten houden.
Je gaat naar de vegetarische slager, wat al misleidend is:

Volgens de Dikke van Dale betekend slager:

Code: Selecteer alles

sla·ger (de; m,v; meervoud: slagers)
1
iem. die vlees en vleeswaren in het klein verkoopt
En dan ben je bij die vegetarische slager en dan verkoopt hij je Visvrije tonyn, Kipstuckjes en Gerookte speckjes die geen vlees bevatten. Wat een misleiding! Ik denk dat we aangifte moeten doen bij de politie wegens oplichting.

En de NVWA maar klagen dat ze te weinig geld krijgen waardoor ze dit soort oplichtingszaken niet direct kunnen oppakken.
"Vlees
1) Boterhambeleg 2) Broodbeleg 3) Deel van de eetwaren 4) Dagelijks voedsel 5) Deel van een vrucht 6) Dierlijk product 7) Dierlijk voedsel 8 ) Eetbaar deel van een perzik 9) Filet 10) Spiermassa 11) Spierweefsel 12) Spierweefsel van dieren 13) Voedingsmiddel 14) Voedingsproduct 15) Voedsel 16) Wat een carnivoor eet"


"Vrucht
Plantendeel, waarin zich één of meer zaden bevinden. De vrucht ontstaat uit het vruchtbeginsel.
Gevonden op"


"De sojaboon is een peulvrucht"

Je hoeft maar een beetje creatief met de definities te zijn om tot een conclusie te komen dat de verkoper van soja of lupine ook een slager is. En wat als de Vegetarische Slager een product koopt met echt dierlijk vlees? Mag het zichzelf dan wel slager noemen?

Moeten we 'slager' dan maar een beschermde naam maken exclusief bedoeld voor de behandeling en verkoop van dierlijk vlees? Dan zie ik het somber in voor Slager Automotive Support & Trade en Yarden en Slager uitvaartzorg. Al zou je in die laatste kunnen stellen dat ze ook met de behandeling van "dierlijk" vlees te maken hebben, indien ze de mens tot het dierlijk rijk definiëren.

Allemaal gedoe om een probleem dat eigenlijk niet bestaat. En eigenlijk is er ook niet echt een duidelijke reden om die Vegetarische Slager gewoon te laten verkopen wat ze nu verkopen. Een heleboel mensen hebben er behoefte aan en het schaad de mensen die er geen behoefte aan hebben zo goed als niet. Behalve misschien wat onoplettende mensen die voor een verassing komen te staan.
Laatst gewijzigd door JvandeW op 04 okt 2017 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:Allemaal helemaal waar. Maar dat zijn dan ook geen vleesvervangers. Ik zou tenminste toch geen bokkepootjes bij de piepers willen hebben.
Maar als je een stukje wild bij het eten wil en met een varkenshaas thuiskomt? Of je hebt zin in gevogelte en koopt slavinken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat ik ook maar een paar klachten ga indienen. Leen Bakker verkocht geen brood en ik heb bij de Bijenkorf ook een hele tijd gezocht naar honing.

Mucha

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Nijogeth
Berichten: 9925
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JvandeW schreef: En wat als de Vegetarische Slager een product koopt met echt dierlijk vlees? Mag het zichzelf dan wel slager noemen?
Nee, dan is ie gewoon een klant.

Overigens ga ik er vanuit dat je bedoelt dat ie het 'verkoopt' en dan mag dat. Alleen dan is vegetarisch weer een misleidende term en krijg je uit die hoek weer klachten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De vegaslager heeft gekregen waar elk bedrijf op hoopt: free publicity.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Misleidende namen vegetarisch 'vlees'

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:[

Bloedsinasappels, kikkererwten, ossenhaas, oesterzwammen, citroengras, dropharingen, pindakaas, wijngums, bokkenpootjes....
Allemaal helemaal waar. Maar dat zijn dan ook geen vleesvervangers. Ik zou tenminste toch geen bokkepootjes bij de piepers willen hebben.[/quote]


Wie weet smaakt het lekker :-)

Ik vind de titel van dit topic onzin. Elk mens kan toch lezen?

Gesloten