LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door Radar »

Wakker Dier vindt de reclame-uitingen van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) te rooskleurig en diende daarom vorig jaar een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC). Hoe staat het er nu voor?

Vanavond om 20.30 uur in Radar

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... cht-radar/

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Revoked schreef:
22 feb 2021 19:39
Wakker dier is een criminele organisatie met als doel zoveel mogelijk financiële schade toe te brengen. Tijd dat dat eens ophoudt. Ik ben die woke mensen beu. Spoor ze op en geef ze aan een gemiddeld Afrikaans land.
Vrijheid van meningsuiting is alleen goed zolang het maar overeenkomt met uw mening?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
22 feb 2021 19:39
Wakker dier is een criminele organisatie met als doel zoveel mogelijk financiële schade toe te brengen. Tijd dat dat eens ophoudt. Ik ben die woke mensen beu. Spoor ze op en geef ze aan een gemiddeld Afrikaans land.
Is dit satire of smaad?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of gewoon een mening...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Criminele organisatie" gaat mij te ver. Ik heb het bericht daarom gemeld. Vervelend om je zo uit te laten. Maar dat is uiteraard mijn mening.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 feb 2021 21:34
Of gewoon een mening...
Dan eerder "EN gewoon een mening...."

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee hoor. Ik durf er een fles wijn op te zetten dat het géén satire was, en smaad is het zeker niet. Blijft over: een mening.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Heb de uitzending gezien. Gemaakt door woke veganisten.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 feb 2021 22:15
smaad is het zeker niet.
Waarom dan niet? Omdat het hier maar op een forumpje staat, ipv met koeieletters op de voorpagina van de krant?

Ik vraag me ook af hoeveel criminele organisaties een ANBI status hebben. Het algemeen nut van een criminele organisatie is ver te zoeken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door Erthanax »

J. Deltoer schreef:
22 feb 2021 22:34
Heb de uitzending gezien. Gemaakt door woke veganisten.
You never woke alone!
(Ik heb de uitzending namelijk ook gezien.)

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
22 feb 2021 21:34
Of gewoon een mening...
Het is geen mening: het wordt gepresenteerd als een feit. Als het een mening was had het op z'n minst moeten beginnen met "Ik vind", en dan vervolgens een onderbouwing waarom hij dat vindt.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Revoked schreef:
22 feb 2021 19:39
Wakker dier is een criminele organisatie met als doel zoveel mogelijk financiële schade toe te brengen. Tijd dat dat eens ophoudt. Ik ben die woke mensen beu. Spoor ze op en geef ze aan een gemiddeld Afrikaans land.
Je laat in ieder duidelijk weten in welk kamp je hoort als je mensen wilt deporteren. En ik zou wel eens willen weten wat moet ophouden. Gezien onze consumptiedrift van zo goedkoop mogelijk vlees en zuivel heeft Wakker Dier niet zoveel invloed. Dus waar ben je zo bang voor dat je ze wilt deporteren?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
22 feb 2021 22:54
Revoked schreef:
22 feb 2021 19:39
Wakker dier is een criminele organisatie met als doel zoveel mogelijk financiële schade toe te brengen. Tijd dat dat eens ophoudt. Ik ben die woke mensen beu. Spoor ze op en geef ze aan een gemiddeld Afrikaans land.
Je laat in ieder duidelijk weten in welk kamp je hoort als je mensen wilt deporteren. En ik zou wel eens willen weten wat moet ophouden. Gezien onze consumptiedrift van zo goedkoop mogelijk vlees en zuivel heeft Wakker Dier niet zoveel invloed. Dus waar ben je zo bang voor dat je ze wilt deporteren?
In deze tijd lijkt het steeds vaker of er alleen uitersten bestaan. Of je bent een vleeseter, of je bent een fanatieke veganist, of je bent woke anti zwarte piet of je bent van de KKK, of je bent Antifa of je bent Nazi.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
23 feb 2021 07:16
Wakkerdier mag alles maar doen. Boeren bedrijven blokkeren
Google search op "wakker dier blokkeert boerenbedrijf" levert niets op , wat daar ook maar op lijkt
Revoked schreef:
23 feb 2021 07:16
Die hebben overigens maar te slikken dat onder het Noordpoolijs een paar triljard kiloton stikstof langzaam vrijkomt..
Dat is minimaal 2000 triljard kilo stikstof.
Dat lijkt me erg veel: Het gewicht van de aarde is 5900 triljard kilo

Revoked schreef:
23 feb 2021 07:16
Knettergek.
Zo zou ik je bericht kunnen samenvatten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door sjohie »

Beide partijen rekenen alles naar zichzelf toe, dus naar hun eigen grondslag. Wat betreft de NZO heeft de RCC geoordeeld dat hun uitingen veel te stellig zijn, en en oa ingaan tegen adviezen op de "schijf van vijf" mbt volle melk etc, en dat dit dus zo niet mag. Wat ik mis in het genoemde oordeel van de RCC, is bijvoorbeeld of daar alleen die ene website genoemd wordt, of álle uitingen/campagnes op alle media door de NZO, worden benoemd. Nou is Wakker Dier net zo bedreven in het PR-spelletje als NZO, dus ik gok, maar niet meer dan dat, dat de uitspraak van de RCC niet zo breed is, dat al die voorbeelden die in het item genoemd worden, daar ook onder vallen. Kortom gevalletje pot-ketel.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 feb 2021 22:46
Moneyman schreef:
22 feb 2021 22:15
smaad is het zeker niet.
Waarom dan niet? Omdat het hier maar op een forumpje staat, ipv met koeieletters op de voorpagina van de krant?
Een post van een forumlid op een discussieforum is per definitie primair een mening. En gezien de strekking van de post is dat ook vrij evident.

Let wel: het zou mijn woordkeus niet zijn, al vind ik Wakker Dier een kansloze organisatie, maar direct "smaad!" roepen is net zo'n onjuiste kramp als het veelgebruikte statement "oplichting!".
PeterPeters1966 schreef:
22 feb 2021 22:51
Moneyman schreef:
22 feb 2021 21:34
Of gewoon een mening...
Het is geen mening: het wordt gepresenteerd als een feit. Als het een mening was had het op z'n minst moeten beginnen met "Ik vind", en dan vervolgens een onderbouwing waarom hij dat vindt.
Dat is spijkers zoeken op laag water. Stating the obvious...

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nederlandse Zuivel Organisatie past misleidende reclame-uitingen aan na aandacht Radar

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
23 feb 2021 09:14
16again schreef:
22 feb 2021 22:46
Moneyman schreef:
22 feb 2021 22:15
smaad is het zeker niet.
Waarom dan niet? Omdat het hier maar op een forumpje staat, ipv met koeieletters op de voorpagina van de krant?
Een post van een forumlid op een discussieforum is per definitie primair een mening. En gezien de strekking van de post is dat ook vrij evident.

Let wel: het zou mijn woordkeus niet zijn, al vind ik Wakker Dier een kansloze organisatie, maar direct "smaad!" roepen is net zo'n onjuiste kramp als het veelgebruikte statement "oplichting!".
Deels eens. Waar men op het forum vaak over smaad begint, is het dat doorgaans niet. Althans, in mijn beleving.

Maar als dit nog geen smaad is, dan vraag ik me af wat daar wel voor nodig is hier.

Gesloten