LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Patat met mayo

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door ruud_a »

p.w.harinck schreef:
Chocomelk schreef:
ruud_a schreef:
je gaat me toch niet vertellen dat het bakje eiersalade dat ik op zaterdag graag op brood eet ook al slecht is hoop ik??
Hmm helaas moet ik je vertellen dat het ongezond is. :wink:
Sorry.
Eieren zijn niet ongezond! Eieren bevatten weinig calorieën, maar zorgen wel voor een goede verzadiging. Ze zijn een rijke bron van eiwitten en zitten vol met voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Wetenschappelijke onderbouwing (kun nazoeken op internet):

– Aging (Albany NY). 2011 May; 3(5): 464–478. Branched-chain amino acids, mitochondrial biogenesis, and healthspan: an evolutionary perspective.
Alessandra Valerio, … , Enzo Nisoli. Brescia University, Brescia, Italy. Pavia University, Pavia, Italy. School of Medicine, Milan University, Milan, Italy.

– Am J Clin Nutr. 2008 Apr; 87(4):964-9. Egg consumption in relation to cardiovascular disease and mortality: the Physicians‘ Health Study. Djoussé L,
Gaziano JM. Brigham and Women‘s Hospital and Harvard Medical School, Boston MA, USA.

– Am J Clin Nutr. 2008 April; 87(4): 964–969. Egg Consumption and Cardiovascular Disease and Mortality The Physicians‘ Health Study. Luc Djoussé and J. Michael Gaziano . Brigham and Women‘s Hospital and Harvard Medical School, Boston, MA.

– British Journal of Nutrition (2009), 102: 1803-1810. Relationship between animal protein intake and muscle mass index in healthy women. Mylène Aubertin-Leheudrea and Herman Adlercreutz. Institute for Preventive Medicine, Nutrition and Cancer, Folkhälsan Research Centre. University of Helsinki, Helsinki, Finland.

– Cell Metab. 2010 Oct 6; 12(4):362-72. Branched-chain amino acid supplementation promotes survival and supports cardiac and skeletal muscle mitochondrial biogenesis in middle-aged mice. D’Antona G, … , Nisoli E. Pavia University, Pavia Italy.

– JAMA 1999 Apr 21; 281(15):1387-94. A prospective study of egg consumption and risk of cardiovascular disease in men and women. Hu FB, … , Willett WC., Harvard School of Public Health, Boston, Mass, USA.

– Med Sci Monit. 2007 Jan; 13(1):CR1-8. Epub 2006 Dec 18. Regular egg consumption does not increase the risk of stroke and cardiovascular diseases. Qureshi AI, … , Kirmani JF., University of Medicine and Dentistry of New Jersey, Newark, NJ, USA.

– Nurs Stand. 2010 May 19-25; 24(37):47-55; quiz 56. Recommendations for the use of eggs in the diet. Ruxton C.

– Ther Umsch. 2005 Sep; 62(9):611-3. Eierkonsum und kardiovaskuläres Risiko. Schärer M, Schulthess G., Universitätsspital Zürich. Schweiz.
je gaat me toch niet vertellen dat je dit allemaal even snel hebt gelezen?
als je me niet kwalijk neemt ga ik dat toch echt niet allemaal lezen
geef maar een samenvatting
bovendien dacht ik dat het ging om die groene snippertjes peterselie die er in zitten

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Patat is in feite ook gewoon groente. Eet er 2 ons per dag van en je bent verantwoord bezig.

Eieren kun je zoveel eten als je wilt. Je lichaam protesteert vanzelf.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:Patat is in feite ook gewoon groente. Eet er 2 ons per dag van en je bent verantwoord bezig.
en in de mayonaise zitten eieren

blijkt het opeens allemaal erg gezond te zijn
open maar een paar nieuwe snackbars bij de scholen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Helaas serveert de gemiddelde snackbar fritessaus i.p.v. mayonaise.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:Helaas serveert de gemiddelde snackbar fritessaus i.p.v. mayonaise.
daar zitten volgens mij ook eieren in
en als het mee zit ook de fijngemalen eierschalen
krijgen we nog kalk binnen ook

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door Robjee »

ruud_a schreef:ik vind het gewoon laf om een snacbar aan te vallen en andere veroorzakers van overgewicht met rust te laten omdat die veroorzakers aanpakken te lastig is
Dus je bent van mening dat de snackbar een oorzaak is van het ontstaan van overgewicht en obesitas?
ruud_a schreef:begin met het verbieden van reclame op chips, cola en chocolade voorzie alle zakken chips van een zwarte band met de tekst dit product kan vetzucht, overgewicht, diabetis en versleten knieen veroorzaken voorzie de flessen fridrank van een mooie foto van een verrot gebit en een mededeling dit product lost uw tanden en botten op voorzie alle pakken melk van de mededeling dit product kan mogelijk kanker bevorderen voorzie alle producten met kunstmatige zoetstof van de mededeling dit product kan mogelijk uw hersens aantasten maak een wet dat al deze producten pas vanaf 18 jaar gekocht en genuttigd mogen worden verder wordt vooral in grote steden steeds meer bezuinigd op plekken waar de jeugd kan sporten, worden ook steeds meer zwembaden gesloten doe hier dan ook gelijk wat aan.
Bij enkele voorstellen zijn in een bepaalde vorm zeker mogelijkheden aanwezig, maar zoals je het nu opsomt zal het praktisch niet haalbaar zijn. Zeker niet doordat de overheid vasthoudt aan zelfregulering en niet graag regels maakt. Er zal gekeken moeten worden naar de mogelijkheden die er wel zijn. Iets willen wat niet kan brengt de oplossing niet dichterbij.
p.w.harinck schreef:Comment in: Am J Clin Nutr. 1993 Jul; 58(1):120-2. Effects of intense sweeteners on hunger, food intake, and body weight: a review. Rolls BJ. ,
Het comment van Rogers en Blundell is geen onderzoek, maar een reactie op een review waar ze het niet mee eens waren. Hierin halen ze selectief onderzoeken aan en vergeten er bovendien een aantal. De auteurs zelf hebben hier ook weer op gereageerd:
http://www.ajcn.org/content/58/1/120.full.pdf

Het onderzoek van Blundell et al. is echter al redelijk gedateerd (1993). Sindsdien zijn er meer onderzoeken verschenen die in het algemeen niet hebben kunnen bevestigen dat kunstmatige zoetstoffen de eetlust laat toenemen en overgewicht stimuleert. Toevallig is er deze maand een review verschenen hierover van onder andere Margriet Westerterp-Plantenga uit Maastricht:
http://jn.nutrition.org/content/early/2 ... 3.full.pdf

Of:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed

p.w.harinck
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:55

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door p.w.harinck »

p.w.harinck schreef:Comment in: Am J Clin Nutr. 1993 Jul; 58(1):120-2. Effects of intense sweeteners on hunger, food intake, and body weight: a review. Rolls BJ. ,
Het comment van Rogers en Blundell is geen onderzoek, maar een reactie op een review waar ze het niet mee eens waren. Hierin halen ze selectief onderzoeken aan en vergeten er bovendien een aantal. De auteurs zelf hebben hier ook weer op gereageerd:
http://www.ajcn.org/content/58/1/120.full.pdf

Het onderzoek van Blundell et al. is echter al redelijk gedateerd (1993). Sindsdien zijn er meer onderzoeken verschenen die in het algemeen niet hebben kunnen bevestigen dat kunstmatige zoetstoffen de eetlust laat toenemen en overgewicht stimuleert. Toevallig is er deze maand een review verschenen hierover van onder andere Margriet Westerterp-Plantenga uit Maastricht:
http://jn.nutrition.org/content/early/2 ... 3.full.pdf

Of:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed[/quote]

Het valt mij op, dat jij ook redelijk selectief door het door mij genoemde materiaal omgaat. En in de aangegeven reviews staat vooral dat het moeilijk te onderzoeken is.

De varkenssector gebruikt al tientallen jaren zoetstoffen om varkens vet te mesten en het resultaat kun je elke dag van de week in de supermarkt en bij de slager gaan bekijken.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door ruud_a »

@robjee

17 mei 2012 19:37
ruud_a schreef:
ik vind het gewoon laf om een snacbar aan te vallen en andere veroorzakers van overgewicht met rust te laten omdat die veroorzakers aanpakken te lastig is

Dus je bent van mening dat de snackbar een oorzaak is van het ontstaan van overgewicht en obesitas?

dat ontken ik niet
de snackbar draagt hier net zo goed aan bij als de pizzeria, de supermarkt het gebrek aan speelplaatsen, het gebrek aan sportvelden, het gebrek aan zwembaden, de opvoeding van ouders, de opvoeding door ouders en waarschijnlijk nog veel andere zaken
mijn probleem is dat een snackbar wordt uitgezocht als makkelijk slachtoffer om de schuld te geven van het overgewicht van kinderen
zoals gezegd ik vind het gewoon laf

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door Radar »

In dit topic zijn berichten verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels. Gebruikers zullen zich in een discussie beperken tot het onderwerp.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

ik zie dit toch anders.

Aller eerst denk ik dat mensen inderdaad niet weten wat wel en niet gezond is. Een broodje met boter en oude kaas bevat min of meer evenveel calorieen als een broodje kroket met mosterd. Wat is nou gezonder? ja in kaas zitten goede voedingsstoffen, maar in een goed gemaakte kroket ook.

Ik zie een ander probleem, wij hebben in het verleden meegedaan aan een project van preventie van jongeren met overgewicht (vanuit mijn werk) het probleem lag eigenlijk niet zozeer aan de snackbar in de buurt, maar meer aan het feit dat jongeren geen boterhammen meer meenemen, ze moeten dus wel iets kopen om in de pauze te eten (of de hele dag zonder eten doorbrengen) Op het moment dat ze toch naar de supermarkt/snackbar gaan worden er natuurlijk geen bruine boterhammen met rookvlees en een stukje tomaat gekocht. Het lijkt dus min of meer een cultuur probleem te zijn waarbij het 'met z'n allen' 's ochentends boterhammen smeren er niet meer inzit. Uit het project bleek dat jongeren die zelf lunch meenamen deze dus niet gewoon weggooiden en iets anders kochten maar deze lunch ook feitelijk aten.

Overigens het verhaal van zoetstof en opwekken van hongergevoel is niet bewezen. Wel is het zo dat als je twee identieke producten hebt waarvan 1 met suiker is gezoet en 1 met kunstmatige zoetstof zoet, de persoon die het product met zoetstof eet, sneller honger heeft, niet doordat zoetstof honger opwekt maar doordat het product met zoetstof minder calorieen bevat. (beetje de redenering: als je 1 boterham hebt gegeten heb je sneller honger dan wanneer je 2 boterhammen hebt gegeten) Zoetstof heeft geen invloed op het ghreline niveau (dat is het hormoon dat aangeeft dat je honger hebt.)
Ik pleit hier niet voor zoetstoffen (ik vind ze zelf eigenlijk ook niet zo lekker) ik zeg alleen dat het verband tussen zoetstoffen en hongergevoel niet is aangetoond, in tegendeel zelfs.

Isabel

p.w.harinck
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:55

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door p.w.harinck »

Als je om minder dik te worden, overweegt om voortaan kunstmatige zoetstoffen te gaan gebruiken, lees dan eerst deze artikelen:

This Is Your Brain on Diet Soda: How Fake Sugar Makes You Overeat:
http://www.theatlantic.com/health/archi ... at/258521/

Gain weight by “going diet?” Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2892765/
Altered processing of sweet taste in the brain of diet soda drinkers

Erin Greena, Claire Murphya, Altered processing of sweet taste in the brain of diet soda drinkers:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 841200193X

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Friet is gezond zijn aardappels bakken in zonnebloemolie beter kan niet wat een slap gezeik hou toch op.

Op deze manier kun je nisk eten Spinazie is slecht krijg je k.nker van en zo zijn er tig voorbeelden je eet wat JIJ wilt en denkt dat goed voor je is

al dat opdringen van andere wat je wel en niet moet eten r.t toch op allemaal flauwekul ligt aan je eigen gestel mijn oma snoept ook lust ook een kroket en drankje heeft hele leven in sigaren rook gezeten en die is 95 momenteel en mankeert niks naja ok lopen is wat lastig maar verders niks dus gewoon eten wat ej wilt en je jezelf goed bij voelt.. Dan word je oud...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door tenormin »

SHS_Inc schreef:Friet is gezond zijn aardappels bakken in zonnebloemolie beter kan niet wat een slap gezeik hou toch op.

Op deze manier kun je nisk eten Spinazie is slecht krijg je k.nker van en zo zijn er tig voorbeelden je eet wat JIJ wilt en denkt dat goed voor je is

al dat opdringen van andere wat je wel en niet moet eten r.t toch op allemaal flauwekul ligt aan je eigen gestel mijn oma snoept ook lust ook een kroket en drankje heeft hele leven in sigaren rook gezeten en die is 95 momenteel en mankeert niks naja ok lopen is wat lastig maar verders niks dus gewoon eten wat ej wilt en je jezelf goed bij voelt.. Dan word je oud...
Ga er zelf van uit dat een groot deel genetisch bepaald is. Boter is b.v. gezonder dan al die magere "kwak"smeersels die Unilever margarine noemt. En inderdaad, een frites gebakken in een goede olie kan ook geen kwaad, maar bij alles geldt: te veel is niet goed. Je ziet hier de kids tussen de middag hun boterhammen van thuis in de bak gooien en de super of de snackbar in gaan; dagelijks en dat kan inderdaad niet goed zijn. Je kunt niet de ouders overal de schuld van geven als ze een lunch meegeven denken ze toch dat hun kind "gewoon" eet. Heb zelf b.v. nooit suiker of zoetjes gebruikt noch frisdrank en toch heb ik diabetes. Tja, erfelijk.

p.w.harinck
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:55

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door p.w.harinck »

Nog een goede reden om geen 'lightdranken' (kunstmatig gezoet) te consumeren.

Te vroeg geboren baby’s door lightdrank : http://www.ortho.nl/bibliotheek/artikel/7861

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20592133

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door kuklos »

p.w.harinck schreef:Nog een goede reden om geen 'lightdranken' (kunstmatig gezoet) te consumeren.

Te vroeg geboren baby’s door lightdrank : http://www.ortho.nl/bibliotheek/artikel/7861

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20592133
De eerste site is een kwakzalverswebsite. En de tweede site haalt een studie aan waaruit de conclusie is:
CONCLUSIONS:
Daily intake of artificially sweetened soft drinks may increase the risk of preterm delivery. Further studies are needed to reject or confirm these findings.
Met andere woorden, er is geen bewijs, enkel een aanwijzing om verder te gaan zoeken. En aangezien de tweede link gaat over een onderzoek van 10 jaar oud (2002) neem ik aan dat er inmiddels wel nieuwe onderzoeken zijn. Maar waarom staan die hier dan niet?


Doch, het gebruik van frisdrank verminderen is uiteraard altijd goed, ongeacht of dit nu ligt frisdrank of gewone frisdrank is.

p.w.harinck
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:55

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door p.w.harinck »

Doch, het gebruik van frisdrank verminderen is uiteraard altijd goed, ongeacht of dit nu ligt frisdrank of gewone frisdrank is.
Kun jij dat misschien 'wetenschappelijk' onderbouwen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door berndv »

p.w.harinck schreef:
Doch, het gebruik van frisdrank verminderen is uiteraard altijd goed, ongeacht of dit nu ligt frisdrank of gewone frisdrank is.
Kun jij dat misschien 'wetenschappelijk' onderbouwen?
Waarschijnlijk net zo min als jij je laatste post hebt onderbouwd.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door kuklos »

p.w.harinck schreef:
Doch, het gebruik van frisdrank verminderen is uiteraard altijd goed, ongeacht of dit nu ligt frisdrank of gewone frisdrank is.
Kun jij dat misschien 'wetenschappelijk' onderbouwen?
Wat leuk we gaan een spelletje doen. Jij roept iets om mensen bang te maken met nul onderbouwing voor hetgeen je roept, dus ik vraag om die onderbouwing. Vervolgens doe ik een redelijk algemene statement, waar ook jij het wel mee eens zal zijn, en dan wil jij ineens ook onderbouwing hebben.

Doch, laat ik nog eens jouw openingspost erbij halen waar jij spreekt over frisdrank:
p.w.harinck schreef:Bovendien drinken ze vaak veel frisdranken en energie drankjes. Het maakt daarbij niet uit of het ‘light of zero’ is, want van zoetstof krijg je honger. Het colaatje dat bij het frietje wordt genuttigd maakt waarschijnlijk vetter dan het aardappelproduct.
En jij wil nog steeds onderbouwing zien van een uitspraak waarin wordt gesteld dat het natuurlijk altijd goed is om het gebruik van frisdrank te minderen?

zozozo
Berichten: 185
Lid geworden op: 11 nov 2011 09:27

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door zozozo »

@kuklos misschien kun je eens wat vaker kurkuma gebruiken, dan worden je reacties in dit forum misschien ook wat zinniger :mrgreen: : “...years of research demonstrates that supplements like DHA and curcumin can positively influence the brain,” said study co-author Fernando Gomez-Pinilla. Ph.D

Bron: http://www.imakenews.com/eletra/mod_pri ... d=b6CF4V74

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Patat met mayo

Ongelezen bericht door Robjee »

p.w.harinck schreef:Nog een goede reden om geen 'lightdranken' (kunstmatig gezoet) te consumeren.
Te vroeg geboren baby’s door lightdrank : http://www.ortho.nl/bibliotheek/artikel/7861
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20592133
De EFSA heeft destijds twee recente onderzoeken naar kunstmatige zoetstoffen onder de loep genomen, waaronder het onderzoek van Halldorsson et al.:

The authors concluded that their results show an association between intake of artificially sweetened soft drinks and preterm delivery in the cohort. EFSA assessed this study and concluded that there is no evidence available to support a causal relationship between the consumption of artificially sweetened soft drinks and preterm delivery and that additional studies are required to reject or confirm an association.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/2089.pdf

Gesloten