LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Radar »

Meneer Boon uit Katwijk voelt zich misleid nadat hij op de ingrediëntenlijst keek van zijn, in de supermarkt, gekochte kalfsleverworst van Maasland. Er zit helemaal geen kalfslever in de worst. Terwijl op het etiket duidelijk staat: Kalfs-leverworst. Hij vindt dit heel vreemd en vraagt onze hulp. Mag dit zomaar? Verslaggever Fons Hendriks zoekt het uit.

Radar gemist? Kijk de aflevering over kalfsleverworst terug

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Costnix »

Het is varkensleverworst 38%
Wettelijke omschrijving
Kalfs-leverworst met varkenslever BLk1ster
Ingrediënten
ingrediënten :38% varkenslever¹, water, 12% kalfsvlees¹, varkensspek blk 1 ster, varkensvlees¹, varkenscollageen¹, zout, voedingszuur: e326/e262, ui, specerijen, specerijextract, dextrose, vanillesuiker, antioxidant: e301, varkenshemoglobinepoeder, kleurstof: paprikaextract, conserveermiddel: e250.
1 = 1 ster beter leven

Er zit kalfslever in. Er wordt voor maar 88 procent gelogen.

angel1978
Berichten: 10958
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kalfsvlees is niet per definitie kalfslever.. kan dus ook 100% gelogen zijn.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Costnix »

@angel1978
Kalfsvlees is niet per definitie kalfslever.. kan dus ook 100% gelogen zijn.
[/quote]

Daar heb je gelijk in. Ik had “minstens” moeten toevoegen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De slager in het item was niet helemaal duidelijk, maar ook zijn kalfsleverworst bestaat dus voor de helft uit varkensvlees en spek (anders krijg je geen lekkere worst). Die andere helft is kalfsvlees en kalfslever.
Van varkensvlees en varkenslever kan een goede slager voortreffelijke worst maken, daar is geen kalf, rund of paard voor nodig.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Van varkensvlees en varkenslever kan een goede slager voortreffelijke worst maken, daar is geen kalf, rund of paard voor nodig”.

Maar hij mag dat dan geen kalfsleverworst noemen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Costnix »

De slager zei ook, dat je van 100% kalfslever geen lekkere leverworst kan maken.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En varkenswangen schijnen zeer smaakvol te zijn.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In Frankrijk is voor worst de aanduiding "pur porc" een aanbeveling.

Overigens vond ik de uitleg van de fabrikant wel plausibel; het streepje viel me direct op, nog voor het ter sprake kwam. Alleen (b)lijkt de VWA er anders over te denken. Het zou mij niet verbazen als de VWA van mening is veranderd, of dat niet iedereen daar hetzelfde antwoord geeft.

Hoe dan ook, kalfs-leverworst of kalfsleverworst, daar hoort toch kalfslever in, zou men denken.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door 16again »

Costnix schreef:
21 jan 2019 23:33
De slager zei ook, dat je van 100% kalfslever geen lekkere leverworst kan maken.
Maar het behoort wel een ingredient te zijn om die naam te mogen hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
21 jan 2019 23:35
En varkenswangen schijnen zeer smaakvol te zijn.
4 uur in de slowcooker met wortel en ui, een bouquet garni en een halve fles rode wijn, en je weet echt niet wat je eet, zo mals. :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is wat suggestief, of ten minste voor meerdere uitleg vatbaar, en zolang de meest mensen het lezen als kalfsleverworst zal de fabrikant het prima vinden. Verder is het óók juist wat die slager zegt, van alleen maar kalfslevers kan je geen goede worst maken. Weer typisch radar, even lekker met gestrekt been op een fabrikant af gaan, en echte experts in een minuutje of wat laten proberen uit te leggen aan de kijkende leken, wat zij zelf in een jarenlange opleiding hebben geleerd.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
22 jan 2019 08:35
Het is wat suggestief, of ten minste voor meerdere uitleg vatbaar, en zolang de meest mensen het lezen als kalfsleverworst zal de fabrikant het prima vinden. Verder is het óók juist wat die slager zegt, van alleen maar kalfslevers kan je geen goede worst maken. Weer typisch radar, even lekker met gestrekt been op een fabrikant af gaan, en echte experts in een minuutje of wat laten proberen uit te leggen aan de kijkende leken, wat zij zelf in een jarenlange opleiding hebben geleerd.
Ook typisch zeker dat de NVWA hier verder naar gaat kijken?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja. De VWA komt doorgaans inderdaad pas in actie als er geklaagd wordt.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Gaat het er hier niet op wat de juiste schrijfswijze is?

Op etiket staat volgens Radar: Kalfs-leverworst (wat volgens mij inhoudt dat het leverworst is met kalf.)
Dit houdt niet in dat het Kalfslever-worst is. (Worst van kalfslever)

Op het oog misleidend, wellicht door een juist gebruik van de Nederlandse taal toch niet?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Zit er kalfslever in kalfsleverworst?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, dat streepje is volgens de fabrikant essentieel en taalkundig proef ik het verschil tussen kalfs-leverworst en kalfsleverworst. Volgens de fabrikant mocht/moest het zo van de VWA, maar toen Radar het vroeg wisten ze van niets.

Het zou mij niet verbazen als er binnen de VWA ook geen 100% duidelijkheid is. De fabrikant klonk mij niet onoprecht in de oren en kon verwachten dat Radar de VWA zou bellen.

Vergeet niet dat er 18% kalfsvlees in de worst zit. In veel producten met een ingrediënt in de naam (vanille, truffel, bosbes, noem maar op) is dat ingredient nauwelijks of helemaal niet te vinden.

Om nog meer te zeuren: Met smaak je boterhammetje met leverworst oppeuzelen, maar dat ineens niet meer lusten als je leest dat er geen kalfslever in zit. Vreemd.

Tot slot viel het me op dat de topklasse echte kalfsleverworstenmaker heel vaag bleef over hoeveel kalfslever hij nu in zijn worst stopt.

Hier laat ik het even bij; veel te veel aandacht voor een non-probleem.

Gesloten