LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ kweenie: Voordat ik aan spelt begon heb ik een pak kant en klare broodmix gekocht; daar had ik nog een deel van over, en toevallig een paar weken geleden opgemaakt. In no-time waren de klachten terug, en dat heeft een week aangehouden. Dus er zitten in fabrieksbrood, maar ook in die broodmixen dus toch dingen die ik niet kan verdragen.

Inmiddels heb ik een paar keer wit brood gebakken van half spelt half gewoon meel. De eerste keer met meel uit een Turkse supermarkt, de tweede keer met meel van de Aldi. Het meel van de Turkse super kan ik wel verdragen, het meel van de Aldi gaf klachten. Kennelijk kan er in 'gewone' tarwe dus toch iets zitten dat ik niet goed hebben kan.

Beide meelsoorten waren van het type 45/405/450 trouwens, (de spelt type 630) als je dat iets zegt. Kwestie van maling. Wat maling betreft zit er dus weinig verschil in beide meelsoorten. De smaak en structuur van het brood verschilde daarentegen wel. Het ging dus om verschillende tarwesoorten, maar het gaat me veel te ver om dat ook nog eens uit te gaan zoeken.

Ik houd het dus bij mijn zelfgebakken speltbrood, het lukt me steeds beter. Smaakt beter, de stevigheid gaat de kant op van zuurdesembrood, dat vind ik eigenlijk ook wel prettiger dan wat in de winkel ligt. Veel geld spaar ik er niet mee uit; ik schat dat een brood van 750 gram ongeveer 1,20 tot 1,25 kost, alleen weet ik mijn meel relatief goedkoop te halen (met benzinekosten mee ca 2.10 per kilo). Witbrood met meel van de Turkse supermarkt is dan ca. 1 euro. Bij de Dekamarkt betaalde ik altijd 1,49 voor een heel brood van 800 gram.

Hanne82
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2014 09:09

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Hanne82 »

Ik eet sinds een jaartje of wat ook speltbrood, maar haal dit wel bij de bakker. Ik deed het in eerste instantie voor het gezondheidsaspect, maar nu dat eigenlijk ook niet echt waar blijkt te zijn eet ik het alleen omdat het tarwebrood in de supermarkt zo 'doorgefokt' is. Dus nu eet ik het meer omdat het net ietsje beter is dan het brood in de supermarkt. Ik heb zelf geen verschil gemerkt in normaal tarwebrood of speltbrood, maar ik heb dan ook geen intolerantie voor gluten (voor zover ik weet in ieder geval :wink: )

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

In speltbrood zitten ook gluten. Mijn intolerantie is voor allerlei toevoegingen die 'broodverbeteraars' genoemd worden, plus de verbrandde mout.

Hanne82
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2014 09:09

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Hanne82 »

Ik weet dat in speltbrood ook gluten zitten. Ik eet speltbrood ook niet met de reden dat ik slecht tegen gluten kan. Bij de bakker weet ik in ieder geval zeker dat het beter brood is, dan wat er in de supermarkt ligt. Maar kun je nagaan wat er allemaal in ons eten wordt gestopt! :(

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou me in die bakker ook maar niet vergissen...

Hanne82
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2014 09:09

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Hanne82 »

Tja, 100% zeker weet je het nooit, maar ik ga er echt wel vanuit dat een bakker liefde voor het vak heeft en beter brood maakt, dan het fabrieksbrood wat in de supermarkt ligt. Ze bakken het brood tenslotte zelf daar ;)

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ken dus een thuisbakker die aan reformzaken levert. Maar die doet ook 'broodverbeteraar' in zijn brood, net als alle andere bakkers... Hij werkt biologisch, dat wel, maar die 'broodverbeteraar', sja... Maar dat hij beter brood heeft dan dat fabrieksbrood, dat is een feit.

Hanne82
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2014 09:09

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Hanne82 »

Zeker zullen bakkers dat toevoegen inderdaad. Het vervelende is dat er steeds meer producten aan het licht komen waar we voor de ingrediënten worden besodemieterd. En als je niet tegen die broodverbeteraars kunt, dan lijkt me dat zeker vervelend!

Zelf brood bakken is voor mij bijvoorbeeld niet echt rendabel, voor de hoeveelheid die ik ervan eet. :)

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Och, rendabel is het voor mij ook niet echt, maar ik werk niet meer, heb er dus de tijd voor, en als het gezonder is?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hanne82 schreef:Tja, 100% zeker weet je het nooit, maar ik ga er echt wel vanuit dat een bakker liefde voor het vak heeft en beter brood maakt, dan het fabrieksbrood wat in de supermarkt ligt. Ze bakken het brood tenslotte zelf daar ;)
De meeste bakkers gebruiken gewoon standaard broodmixen van de meelfabriek, dus maak je daar niet te veel illusies over.

Hanne82
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2014 09:09

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Hanne82 »

Daarom zeg ik ook; je weet het nooit zeker wat bakkers in hun brood stoppen. Ik ga er alleen vanuit dat bakkers die hun eigen brood bakken (mijn bakker in dit geval), liefde voor het vak hebben en een beter brood maken dan de broden die uit een fabriek komen. ;)

sjoerd63
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door sjoerd63 »

Spelt is een Hype!

Spelt is een soort tarwe en heeft vrijwel dezelfde samestelling (iets meer zemelen, maar verwaarloosbaar).
Het is onzin te verkondigen dat spelt een 'oud' ras is en daarom gezonder.
Spelt wordt tegenwoordig op dezelfde commerciële basis verbouwd als tarwe.
Als je het lekker vind kun je het natuurlijk gewoon eten maar voor de rest is het niet anders of beter dan tarwe. Het verhaal dat tarwe ongezond zou zijn is ook een sprookje. Er bestaat geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat dat aantoont en bovendien eten we het al eeuwen.
Slechts een kleine groep mensen heeft problemen met tarwe (gluten) en dat zijn de coeliakie patiënten.
Die hebben problemen met gluten maar die zitten ook gewoon ins spelt dus daar hebben ze dan ook last van.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door dhc »

Er bestaat geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat dat aantoont en bovendien eten we het al eeuwen.
Oh...dan is het goed....u bent bekend met de term " voortschrijdend inzicht"?

Dat we het al eeuwen eten is natuurlijk het allerbeste bewijs dat u kunt leveren.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek nodig om te voelen dat ik met tarweproducten een opgeblazen gevoel heb, en met speltproducten niet.

Hoewel alle andere rotzooi die gewoon niet in brood thuis hoort ook een rolletje kan spelen natuurlijk.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

sjoerd63 schreef: Slechts een kleine groep mensen heeft problemen met tarwe (gluten) en dat zijn de coeliakie patiënten.
Die hebben problemen met gluten maar die zitten ook gewoon ins spelt dus daar hebben ze dan ook last van.
Die "kleine groep" die problemen heeft met gluten groeit wel enorm. Inderdaad ook geen speltbrood en vooral alle pasta's vermijden. Restaurants zijn er volledig op ingesteld (en balen stevig) maar mensen die echt een gluten intolerantie hebben kunnen echt geen gewone boterham eten of een lekkere pasta. Verrekte vervelend. Ook als ze op 'de borrel' komen en geen toastje of wat kunnen eten. Maar goed, hapje garnalen, zalm, kaasjes kan wel, alleen, zonder toast.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

Nivram schreef:Ik heb nog nooit speldbrood gegeten maar als ik het allemaal zo lees vraag ik me toch af of het beter is dan mijn brood (exta grof volkoren) wat ik altijd eet want dat was mij aanbevolen door de dieëtiste voor mijn Diabetes Type 2. Maar weet iemand of dit goed brood is voor mij?
Nee hoor, speltbrood en Diabetes 2 heeft niets met elkaar te maken. Vertrouw maar gewoon op uw diëtiste (ik HAD) sinds 2001 Diabetes 2 en sinds juni 2014 heb ik GEEN Diabetes 2 meer. Als men erge last van darmen heeft gaat met speltbrood proberen, maar heeft niets met uw aandoening van doen. Goed het dieet volgen en zie, er is een kans(je) om er zelfs vanaf te komen. De normen voor Diabetes 2 zijn recentelijk ook erg veranderd. Dus bespreek dit ook met uw praktijk ondersteuner, die u waarschijnlijk ook iedere 3 maanden ziet. Of, beter gezegd, zou moeten zien i.v.m. de 3 maandelijkse controle.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door prem »

Je kunt ook gewoon geen brood eten. In legio landen is brood een vrij onbekend verschijnsel.
Het idee dat we het nodig hebben is een fabel.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

prem schreef:Je kunt ook gewoon geen brood eten. In legio landen is brood een vrij onbekend verschijnsel.
Het idee dat we het nodig hebben is een fabel.
Had dan even voorbeelden geschreven i.p.v. geen brood. Lust b.v. geen muesli, griesmeelpap, rijstepap enz.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door prem »

tenormin schreef:
prem schreef:Je kunt ook gewoon geen brood eten. In legio landen is brood een vrij onbekend verschijnsel.
Het idee dat we het nodig hebben is een fabel.
Had dan even voorbeelden geschreven i.p.v. geen brood. Lust b.v. geen muesli, griesmeelpap, rijstepap enz.
Groene bakbananen gekookt (heerlijk!), cassave, rijst ( kan ook 's-morgens) , mihoen enz enz...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door kweenie »

Of lekker eieren met bacon en worstjes etc. Lijkt mij veel gezonder :wink:

Maar even terug naar het onderwerp. Natuurlijk zullen er mensen zijn die niet tegen bepaalde producten kunnen. Dat heb je met heel veel voedingsmiddelen. Maar dat betekent nog niet dat die producten per definitie slecht zijn, of dat iedereen gebaat zou zijn bij alternatieven. Dat wordt nu wel vaak gesuggereerd.

Daar komt nog bij dat bij veel mensen gewoon iedere verandering op zich, en het feit dat er bewust over wordt nagedacht, al tot een beter gevoel leiden. Vleugje placebo met een flinke scheut bewustwording plus net wat andere voedingsstoffen dan anders.

Dus prima als je baat hebt bij spelt of andere nieuwe-oude voedingsmiddelen, maar het gepredik over dat andere producten zo slecht en zondig zijn, daar heb ik het wel mee gehad.

Gesloten