LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor zover ik kon zien is er nog geen topic geweest over spelt-brood, dus hier komt-ie.

Brood wordt vaak van tarwe gebakken. Op internet kun je op verschillende sites (die uiteraard spelt en speltproducten propageren) teruglezen dat tarwe tegenwoordig zo bewerkt is dat het tot allerlei ziektes kan leiden, waaronder overgewicht en ouderdomssuiker.

Spelt schijnt een zeer oude tarwesoort te zijn, die aanzienlijk beter is voor de mens, en ik wil het zelf wel eens een keertje uitproberen, kijken hoe het smaakt, en of het nu echt zoveel beter is. Immers, ik ben onlangs begonnen zelf mijn brood te bakken, dus dan kun je de samenstelling van het deeg helemaal zelf bepalen.

Maar wat is jullie mening er over? Vinden jullie het wel best zoals brood bij de bakker en de supermarkt aangeboden wordt? Of worden jullie je langzaam aan meer bewust van datgene wat je eet, en bemerk je bij jezelf dat je selectiever wordt in wat je eet?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij hadden laatst spelt pasta om eens te proberen, maar dat vond ik niet echt denderend smaken. Wat dat zegt over brood weet ik niet, maar wij proberen het in ieder geval niet.

Overigens zijn we ons wel bewust van wat we wel/niet eten, daar is brood natuurlijk maar 1 onderdeeltje van.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Robjee »

witte angora schreef:Brood wordt vaak van tarwe gebakken. Op internet kun je op verschillende sites (die uiteraard spelt en speltproducten propageren) teruglezen dat tarwe tegenwoordig zo bewerkt is dat het tot allerlei ziektes kan leiden, waaronder overgewicht en ouderdomssuiker
Er zijn geen bewijzen dat tarwe 'schadelijk' is voor de gezondheid en dat spelt gezonder zou zijn. Uitgezonderd natuurlijk het kleine aantal mensen met coeliakie of glutenintolerantie. In onderstaand artikel wordt dit toegelicht:

http://www.nedverbak.nl/webinabox/wiab3 ... 202013.pdf

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door newmikey »

Speltbrood heeft wel een lagere glycemische index dan brood van gewone tarwe (het past dus wel aardig in een leefstijl met wat minder snelle koolhydraten) maar zou er géén wonderen van verwachten.

Wat mij betreft is het wel een aardige afwisseling met gewoon brood zo nu en dan en, met het juiste beleg, smaakt het prima. Het verzadigt iets sneller dan "gewoon" volkoren/meergranen, vindt ik. Het is, tenminste bij mijn plaatselijke warme bakker, fors duurder dan gewoon brood trouwens.

De enige juiste manier van eten is uiteraard nooit het zweren bij één enkele soort voeding. Een spelboterham bij de maaltijd, volkoren/meergranen brood en een lekker knackebroodje of beschuitje - het mag allemaal door elkaar en naargelang smaak en/of trek.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

Lees inderdaad dat de tarwe gemanipuleerd zou worden. Je hebt deze site waarschijnlijk ook gelezen?
http://www.fitspiratie.com/is-speltbrood-wel-gezond/
Wel lees je alom dat het zelfbakken van brood dat minder lang houdbaar is, d.w.z. dat het sneller "oud" is dan brood bij bakker en/of supermarkt. Ik vraag me de laatste tijd ook veel af wat nu beter is. Maar toch, nog steeds, is bruin brood, tarwebrood te verkiezen boven wit brood, hoewel dat ook niet zo ongezond als altijd word beweerd.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Robjee »

Veel onderzoek waarin spelt goed is vergeleken met tarwe is er volgens mij niet. In 2000 is aangetoond dat spelt meer eiwitten, oplosbare vezels en meervoudig onverzadigde vetzuren heeft dan tarwe (1). Vervolgens werd er geredeneerd dat spelt daardoor een lagere glycemische index heeft dan tarwe. Later onderzoek, met vergelijkbare receptuur, heeft dat echter niet kunnen bevestigen (2). Tevens werd in dat onderzoek geen verschil gevonden in verzadigingsgevoel.

Referenties
1. Bonafaccia G, Galli V, Francisci R, Mair V, Skrabanja V, Kreft I. Characteristics of spelt wheat products and nutritional value of spelt wheat-based bread. Food Chemistry, 2000; 68, 437–444.
2. Marques C, Dauria L, Cani PD, Baccelli C, Rozenberg R, Ruibal-Mendieta NL, Petitjean G, Delacroix DL,, Quetin-Leclercq J, Habib-Jiwan J-L, Meurens M, Delzenne NM. Comparison of glycemic index of spelt and wheat bread in human volunteers. Food Chemistry 100; 2007, 1265:1271

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door prisma64 »

laatst een speltbrood gekocht bij de bakker, ik doe dit niet weer tis nogal droogbrood die niet echt smakelijk is

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Lees inderdaad dat de tarwe gemanipuleerd zou worden. Je hebt deze site waarschijnlijk ook gelezen?
http://www.fitspiratie.com/is-speltbrood-wel-gezond/
Wel lees je alom dat het zelfbakken van brood dat minder lang houdbaar is, d.w.z. dat het sneller "oud" is dan brood bij bakker en/of supermarkt. Ik vraag me de laatste tijd ook veel af wat nu beter is. Maar toch, nog steeds, is bruin brood, tarwebrood te verkiezen boven wit brood, hoewel dat ook niet zo ongezond als altijd word beweerd.
Hmm, ook die site heeft een duidelijk commercieel belang, alle artikelen zijn doorspekt met links naar de webwinkel van die site, om vooral maar potten met pillen, met daarin nog tarwekiemen en gemicroniseerde tarwezemelen ook, te kopen. Dat vind ik wat apart, aangezien in dat artikel tarwebrood als schuldige van "hoofdpijn, een opgeblazen gevoel en hartkloppingen" wordt genoemd, en ze spelt juist kiezen om tarwe te vermijden.

Overigens weet ik met mijn paar jaar levensmiddelentechnologie opleiding niet wat "gemicroniseerde tarwezemelen" überhaupt zijn, maar goed.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Shine »

Of de beweringen mbt speltbrood kloppen weet ik niet. De waarheid zal, zoals vaak, wel ergens in het midden liggen.
Sinds een half jaar koop ik met grote regelmaat speltbrood. Ik was benieuwd destijds naar de smaak, dus uitproberen.
Ik vind het speltbrood aanzienlijk smaakvoller, dus lekkerder dan het reguliere brood. Wel moet ik zeggen dat er ook bij de speltbroden onderlinge smaak verschillen zijn. Het is dus een kwestie van verschillende speltbroden uitproberen (zoals je dat feitelijk ook doet/deed met het reguliere brood) en op deze manier het voor jou lekkerste en smaakvolste speltbrood te vinden.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had de link van tenormin niet eerder gezien, maar het lijkt ook nu weer vooral reclame te zijn voor de eigen toko. Net als de sites die ik eerder al had gezien.

Er is inmiddels een boek van William Davis, 'Broodbuik'. Het lijkt er op dat dit boek de basis is van alle negatieve verhalen over tarwe. Wie die man is? Geen idee. Is hij een gerenommeerd wetenschapper, of een charlatan/kwakzalver? Geen idee. Is het de zoveelste poging van iemand om rijk te worden met het verstrekken van niet-onderbouwde 'gezondheidsadviezen'? De tijd zal het leren.

Misschien heeft zijn verhaal een kern van waarheid, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat al zijn conclusies juist zijn. Genoeg voorbeelden van personen die door de mand zijn gevallen. Ik denk dat iedereen hier zijn eigen keuzes in moet maken, maar wel met gezond verstand.

Ik wil hoe dan ook een paar pogingen gaan doen om zelf spelt-brood te bakken. Als het waar is dat de tarwe die nu vaak gebruikt wordt niet de kwaliteit heeft die het zou kunnen/moeten hebben, terwijl spelt inderdaad kwalitatief beter is, dan is dat hoe dan ook winst. Maar hoeveel winst? Geen idee.

Mara123
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2014 14:15

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door Mara123 »

Ik heb er wel vaak over gehoord maar ik heb het dus nog nooit gegeten, speltbrood. Ze verkopen het hier ook niet. Maar wat ik me nou afvraag is of het lekker is en waar het - een beetje - op lijkt qua smaak/structuur.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik bak het intussen zelf, en het smaakt me prima. Alleen, omdat ik geen broodverbeteraar of andere rotzooi gebruik, is het met een dag of twee oud. Nog steeds eetbaar, alleen wordt het dan kruimeliger.

Maar vers, net uit de oven, beetje roomboter en honing er op, heerlijk.

Het speltbrood uit de supermarkt of van de bakker is geen 100% speltbrood. Speltdeeg rijst namelijk veel minder, het brood is ook steviger. En omdat men er van uit gaat dat de klant blijkbaar een 'gewoon' gerezen brood wil, wordt er een hoop gewone tarwe doorheen gemixt. Plus dat de gebruikelijke rotzooi er nog steeds in zit. Dus je betaalt een hoop voor iets dat de naam eigenlijk niet zou mogen dragen.

Sinds ik speltbrood eet heb ik veel minder lichamelijke klachten. Jarenlang had ik flink last van mijn maag, ook veel zuuroprispingen, tot midden in de nacht aan toe. Dat is nu zo goed als over, ik heb niet echt pijn meer, het is alleen nog wat gevoelig. Beter als zo kan ik het niet omschrijven. Maar het is al die weken ook niet meer teruggekomen.

Hoe dat zo ineens kan? Ik vermoed, aangezien fabrieksbrood verbrande mout bevat om het brood een kleurtje te geven, dat dáár het probleem zat. Alles wat verbrand is, is niet zo goed voor de mens.

En aangezien nogal wat mensen last hebben van zuuroprispingen, zou het zomaar kunnen dat bij een deel van deze mensen de oorzaak daar zou kunnen liggen. Bij die verbrande mout in het fabrieksbrood dus. Maar goed, ik ben geen deskundige of arts of wat dan ook. Ik ben gewoon WA.

Overigens zul je spelt anders moeten verwerken dan gewone tarwe, anders komt het niet goed. Het is ook niet geschikt voor een broodmachine, met name omdat het deeg niet langer dan 6 minuten gekneed moet worden, anders werken de gluten niet meer.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door solleila »

Check of speltbrood helemaal speltbrood is. dus niet 80% tarwe en 10% spelt.
Ikzelf ben gestopt met gluten eten dus ook spelt. Veel mensen denken dat spelt glutenvrij is en dat is niet zo. Spelt bevat zelfs nog meer gluten dan gewoon tarwebrood. Al vanaf mijn jeugd had ik buikpijn. Echt zoveel pijn dat ik van de pijn op de grond rolde. Nooit is er gezocht op coeliakie. Ook mijn moeder heeft problemen met haar darmen,heel veel diaree,ik had het juist andersom geen stoelgang. Beide kunnen symptomen van een glutenallergie of coeliakie. Alleen kan ik niet meer getest worden omdat ik glutenvrij eet. Mensen die last hebben van hun darmen. Kijk dan eens wanneer je het krijgt. Opgezette buik kunnen intoleranties zijn.
Maak eens een eetboekje en dan met tijdstip en datum. zodat je kan zien welke voedsel je intolerant bent.
Binnenkort laat ik een hla dq2 dq8. Dat is een gentest die kan aantonen of je het gen heeft die niet tegen gluten kan. Als dat zo is zal ik gluten moeten eten en daarna een bloedtest en ontlastingtest. Daar kan men een glutenmarker aantonen. Is dat ook zo dan kan ik een biopt doen,die kan aantonen of mijn darmslijmvlies beschadigd is. En ik dus coeliakie heb. Mocht dat niet zijn,dan nog zal ik weer glutenvrij eten.
Mensen die hun bloed hebben laten onderzoeken en geen glutenallergie hebben. Laat dan ook je ontlasting controleren op een glutenmarker. Je moet dan wel minimaal 6 weken genoeg gluten hebben gegeten. Dus ook mensen die low carb eten,zullen weer aan de brood,pasta etc eten om te zien of ze er tegen kunnen.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

Speltmeel is inderdaad niet glutenvrij. Alleen is de kwaliteit gluten van spelt minder dan van 'gewone' tarwe, daardoor het deeg minder rijst. Iemand die een glutenvrij dieet nodig heeft kan met spelt-producten ook niets beginnen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

Krijg hoe langer hoe meer de indruk dat het bijna een "modebeeld" aan het worden is, glutenvrij. Vond wel een aardig artikeltje: http://www.beatrijs.com/er-bestaat-geen ... veelheden/ Zou zomaar kunnen, dacht ik na het lezen.

yorampunt
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2014 11:06

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door yorampunt »

Hallo,

Ik ben aan het onderzoek wat de wensen en behoeften van de consumenten zijn betreffende brood en banket. Hierbij maak ik gebruik van een enquête. Ik zou u willen vragen om deze enquête in te vullen, zodat u uw mening kunt geven over brood en banket en natuurlijk ook over speltbrood.

Hierbij de link naar de enquête: https://docs.google.com/forms/d/1WBQ_rZ ... 8/viewform

Met vriendelijke groeten,

Yoram Punt

mh73

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb een tijdje speltbrood gegeten. Altijd darmklachten gehad. Totaal geen verschil gemerkt. Dat zal dan wel komen doordat het supermarktbrood was, maar ik heb echt geen tijd en zin om zelf te gaan bakken.

En inderdaad stort men zich nu op eten. Je moet smoothies drinken, geen vlees zegt de een, veel vlees zegt de ander. Geen vet zegt de een, juist wel zegt de ander. Wat ik in mijn omgeving zie is dat veel mensen zelf ineens vinden dat ze ergens 'allergisch' voor zijn. Die productgroep dus laten staan maar er geen vervangende voedingsstoffen voor nemen omdat ze er natuurlijk zelf de ballen verstand van hebben.
Dat lijkt me ook niet gezond.

senorben
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2014 21:27

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door senorben »

Hallo Allen,
Speltbrood is een broodje aap. 1. Er is bijna geen areaal Spelt, dat wil zeggen dat er bijna geen spelt geteeld wordt in de wereld. Uit de mate waarin Speltbrood wordt aangeboden blijkt dat het zeer lucratief te zijn Speltbrood te producren. Speltbrood is echter een brood waar een percentage Spelt zit. Net als krentenbrood, gewoon brood is waat wat krenten in zitten. 2. Spelt bevat veel Gluten, dus ook dat verhaal klopt niet... Het klopt dat Spelt anders smaakt en puurder is dan doorveredelde tarwe, dus ok ik begrijp dat er liefhebbers zijn........ eet smakelijk!
groet, Ben
NB: met Quinoa gaan we dezelfde kant op....

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

senorben schreef:NB: met Quinoa gaan we dezelfde kant op....
Haha, dus ook gekeken? Ik bedoel: naar dezelfde flauwe kul "claims op"....wassen neuzen verhalen. Heb nog nooit in zo'n korte tijd gehoord: "Nee, mag ik niet, ik heb een gluten intolerantie". Hierbij wil ik echt niet de "echte" patiënten beledigen maar het lijkt bijna een hype te worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef: Sinds ik speltbrood eet heb ik veel minder lichamelijke klachten. Jarenlang had ik flink last van mijn maag, ook veel zuuroprispingen, tot midden in de nacht aan toe. Dat is nu zo goed als over, ik heb niet echt pijn meer, het is alleen nog wat gevoelig. Beter als zo kan ik het niet omschrijven. Maar het is al die weken ook niet meer teruggekomen.

Hoe dat zo ineens kan? Ik vermoed, aangezien fabrieksbrood verbrande mout bevat om het brood een kleurtje te geven, dat dáár het probleem zat. Alles wat verbrand is, is niet zo goed voor de mens.
Dan heeft de vermindering van je lichamelijke klachten dus waarschijnlijk niet zozeer te maken met spelt of geen spelt, maar met de keuze voor brood zonder verbrande mout en/of het zelf bakken van brood. Zou je ook eens kunnen kijken of je klachten ook bij gewoon (zelf gebakken) brood weg blijven.

Gesloten