LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 toege

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
MM919
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jun 2016 19:32

Re: Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 t

Ongelezen bericht door MM919 »

Ik meende daar eerder op te hebben gereageerd. Vleesvervangers hebben inderdaad geen ijzer maar ook geen vervangende producent cq vitamines.
Dat maakt vegetarische mensen mager. Vlees is ondanks welke reclame dan ook slecht. Vis bij voorkeur zonder kwik. Maar vindt dat maar.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 toege

Ongelezen bericht door olaf79 »

vlees is niet slecht. Te veel vlees is slecht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 toege

Ongelezen bericht door moederslink »

ik eet ook geen vlees en als vrouw heb je overigens maar zo.n 15 mg p.d nodig ( mannen maar zo.n 9 mg ) en daar zit je zo aan.
Ijzer zit oa ook in : -bietjes-peulvruchten-boerenkool-broccoli- handjevol noten ( cashew-pistache-walnoten)- kip-een eitje-volkoren pasta-bruin brood-roggebrood-appelstroop . Dan kan zo.n stukje Tivall er met gemak bij bij het warme eten en kom je niets tekort.
Mijn advies zou ook zijn : slik geen extra voedingssupplementen qua ijzer .

mh73

Re: Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 toege

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik eet elke dag nootjes, brood, groenten en zelfs vlees, maar volgens de voedingswijzer van het Voedingscentrum die ik braaf invul nu ik wat af wil vallen kom ik in de verste verte niet aan de benodigde hoeveelheid ijzer. Ik zie dat je volgens hun ook minstens 15 mg per dag nodig hebt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 toege

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MM919 schreef:Ik meende daar eerder op te hebben gereageerd. Vleesvervangers hebben inderdaad geen ijzer maar ook geen vervangende producent cq vitamines.
Dat maakt vegetarische mensen mager.
Van vegetarisch eten wordt je niet mager. Ik denk dat de meeste vegetariërs eerder slank zijn doordat ze bewuster leven en niet alles naar binnen stouwen. Ik ben zelf voor ca.90% vegetariër (niet principieel, maar puur omdat ik het vlees in de supermarkt smerig vindt en de slagers na werktijd dicht zijn), maar ik ben echt niet dunner geworden sinds ik zo leef. Was het maar waar....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 toege

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vergat nog fruit: dadels, vijgen, abrikozen, perziken en ook in muesli ( door bv yoghurt ) zit ijzer en in een volkoren granenkoek als koekje tussendoor.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Vegatarische vleesvervangers met ijzer en vitamine B12 toege

Ongelezen bericht door huzky »

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar in Actieve Dag (melk, Campina) is extra ijzer toegevoegd. Hierover staat o.a. op hun site:
Want zo levert één glas Campina Actieve dag 80% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (DRI) vitamine D en 17% ijzer.

Gesloten