Voeding bij prothese

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Ik heb wel een tip voor je...hoe pijn het ook doet, haal het er niet uit want terug zetten gaat je niet lukken. Bij pijn kan de prothese altijd
iets geslepen moeten worden, dus ga naar de tandarts terug, al is het 10 x (zit bij de prijs inbegrepen)
Vervang je prothese op tijd, doe er geen 30 jaren mee.



Weet niet of in jou woonplaats hard water is. Kalk aanslag kan snel toeslaan, haal daar gelijk antikalk tabletten in huis.

bij de een duurt het langer voor dat hij nootjes kan eten, maar dat gaat ook jou weer lukken..Sterkte.

(Je kan al snel gewoon voedsel eten, dat gaat heel snel. Je hoeft geen weken aan vloeibaar voedsel...)

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

moederslink schreef:
10 jan 2023 14:32
Zodra je mond genezen is, zul je moeten ' happen ' en juist dát is superbelangrijk!
Naar aanleiding vd gipsafdruk wordt de prothese gemaakt.
Zonder tanden is het moeilijk kauwen en zul je voornamelijk vloeibaar voedsel moeten eten.
Soep- pap-vla e.d.
Daarna wordt het ' passen' bij de tandarts en mogelijk hier en daar nog wat slijpen.
Daarna kun je in principe alles gewoon eten hoor.
Je draait de boel om, eerst happen en dan trekken. Gelijk op de wonden het gebit er in... Je loopt al sinds de jaren 60 niet meer tandeloos rond. Complete foute reactie...

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

moederslink schreef:
10 jan 2023 15:10
zeug schreef:
10 jan 2023 14:48
Ik krijg meteen na het trekken van de tanden een noodgebit. Happen etc. is al gebeurd.
NB : tandartsen zeggen vaak : gebruik kleefpasta om het kunstgebit goed te laten aansluiten op het gehemelte.
Ik raad dat af : die pasta blijft behoorlijk aan je gehemelte plakken en is erg lastig om te verwijderen.
Je zult het kunstgebit er toch iedere dag uit moeten halen om het schoon te maken!?
Daarom is goed ' happen ' zo belangrijk, dan sluit het perfect aan in je mond.
[
/quote)

Als er iets is wat tandartsen afraden is het kleefpasta te gebruiken, een gebit moet goed passen. En anders moet je terug gaan....

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb een flauw vermoeden dat een tandarts ook wel eens gehoord heeft van een klikgebit...

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door zeug »

joop kok schreef:
10 jan 2023 18:47
joop kok schreef:
10 jan 2023 17:39
Ik adviseer u bij het definitief happen voor een kunstgebit in de onderkaak twee implantaten te laten plaatsen.
Voorts wipt u onder gebit niet elke keer uit uw mond. Ik heb dat ook een paar geleden laten doen en het is een verademing!!
Een gedeelte wordt vergoed door de Zorgverzekering en een gedeelte moet je zelf betalen dus 50 /50 procent.
Dit is voorlopig niet mogelijk bij mij er is te weinig bot en door een ingreep zou het eventueel wel kunnen, maar dat wordt bij mij afgeraden gezien de leeftijd van bijna 78 en de twijfel of de implantaten wel blijven zitten.


jolly48
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2010 14:48

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door jolly48 »

Met een noodgebit moet je tegenwoordig 5 jaar mee doen.
voorheen kreeg je binnen een jaar een nieuw gebit, maar dit wordt niet meer vergoed.
je kunt vla, soep, noodles binnenste van een boterham.
denk maar niet dat je alles kunt eten nadat het genezen is, nootjes, pinda's , appels dat kan erg moeilijk gaan.
klikgebit kan pas als je gebit is geslonken , dat duurt meestal een jaar.
Het gebit kan je het beste schoonmaken met gewoon een druppeltje afwasmiddel,
even de tandenborstel erover en afspoelen. dit adviseerde de gebittenman.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jolly48 schreef:
23 jan 2023 19:53
Met een noodgebit moet je tegenwoordig 5 jaar mee doen.
voorheen kreeg je binnen een jaar een nieuw gebit, maar dit wordt niet meer vergoed.
je kunt vla, soep, noodles binnenste van een boterham.
denk maar niet dat je alles kunt eten nadat het genezen is, nootjes, pinda's , appels dat kan erg moeilijk gaan.
klikgebit kan pas als je gebit is geslonken , dat duurt meestal een jaar.
Het gebit kan je het beste schoonmaken met gewoon een druppeltje afwasmiddel,
even de tandenborstel erover en afspoelen. dit adviseerde de gebittenman.
5 jaar ????? Niet bij mijn verzekeraar en tandprotheticus. Denk dat afhankelijks is van verzekering en verzekeraar.

Tijdje terug mijn tijdelijke prothese kapot laten vallen en ochtend gebracht in de middag weer gerepareerd. Eigen kosten zijn 10% en 90% verzekering.
En ik heb geen aparte hoge aanvullende verzekering.

Ondertussen bijna 2 maanden verder en ik heb afgelopen weekend voor het eerst een stuk chocola afgebeten. Voelde wel druk maar was meer gevoleig dan pijnlijk.
Afbijten met voortanden bv appel is inderdaad nog steeds zeer lastig.

En schoonmaken doe ik met Ecosym. Kin je bij Etos halen. Wil geen zeepbellen in mijn mond met afwasmiddel :mrgreen:
Dit werd weer door mijn gebittenman geadviseerd.

En gebruik een zachte tandenborstel, geen harde !

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door zeug »

Blijven het boven- en ondergebit rammelen als u eet of gebruikt u zoiets als kleefpasta ? Ik heb sinds een week een prothese maar dat gaat alle kanten op.
Gisteren heeft de tandarts nog een blaar op de onderkaak verwijdert. Ik vind u redelijk tevreden over de resultaten. Succes verder :)

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door zeug »

Nog even een berichtje na een marteling van maanden zonder prothese te eten en 10 kg te zijn afgevallen eindelijk terechtgekomen bij een prima tandtechnicus die mij doorverwees naar een echte implantoloog.

Vandaag de bevestiging ontvangen van de zorgverzekeraar voor een akkoordverklaring dat de er toestemming is verleend voor een klikgebit in de onderkaak.

Ik ben bij meerdere professionals geweest die allen van mening waren dat een klikgebit bij mij niet mogelijk is. Ben blij dat ik doorgezet heb en niet naar die prutsers heb geluisterd.

Met dank aan u allen voor uw adviezen hier op dit forum.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult het een verademing vinden. Veel succes gewenst.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door zeug »

Dank voor uw steun.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Jablan »

zeug schreef:
15 nov 2023 19:28
Nog even een berichtje na een marteling van maanden zonder prothese te eten en 10 kg te zijn afgevallen eindelijk terechtgekomen bij een prima tandtechnicus die mij doorverwees naar een echte implantoloog.
[...]
Met dank aan u allen voor uw adviezen hier op dit forum.
Ik sla aan op het afvallen. Vraag je huisarts om een verwijzing naar een diëtiste. Die mag je extra voeding voorschrijven, vergoed door de basisverzekering. Zo kom je weer sneller aan.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
15 nov 2023 20:44
zeug schreef:
15 nov 2023 19:28
Nog even een berichtje na een marteling van maanden zonder prothese te eten en 10 kg te zijn afgevallen eindelijk terechtgekomen bij een prima tandtechnicus die mij doorverwees naar een echte implantoloog.
[...]
Met dank aan u allen voor uw adviezen hier op dit forum.
Ik sla aan op het afvallen. Vraag je huisarts om een verwijzing naar een diëtiste. Die mag je extra voeding voorschrijven, vergoed door de basisverzekering. Zo kom je weer sneller aan.
Onzin.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Jablan »

Geen onzin. Een zorgverlener - diëtiste - mag dat. Sorgente is één van de leveranciers.

Dit soort voeding wordt o.a. verstrekt bij extreem ondergewicht, te snel afvallen, aansterken na operaties.

Hou wel rekening met het eigen risico van de basisverzekering.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij is afgevallen omdat hij moeilijk at met dat gebit. Niet door een of andere ziekte.

Voor een diëtist heb je geen verwijzing nodig. Het eigen risico is al opgebruikt met dat gebit.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
15 nov 2023 22:05
Hij is afgevallen omdat hij moeilijk at met dat gebit. Niet door een of andere ziekte.

Voor een diëtist heb je geen verwijzing nodig. Het eigen risico is al opgebruikt met dat gebit.
Maar hij heeft door het slechte eten ook minder voedingsstoffen binnen gekregen. Hij is 78, geen gezonde vent van 28. Op voorschrift van de huisarts wordt Nutridrink ook vergoed uit de basisverzekering.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Jablan »

Klopt. Huisarts mag dit ook. Voordeel van een diëtist vind ik, dat je het hele eetpatroon kunt bekijken en aanpassen naar wat je nodig hebt.

(Laatste jaren toch te veel tijd in de zorg doorgebracht, dan krijg je ook dit soort dingen mee. Moet maar 'ns afgelopen zijn. :mrgreen: )

Plaats reactie