LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
WendaKrosschell
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2019 12:02

Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door WendaKrosschell »

Het valt mij op dat er de laatste tijd in de supermarkten weinig vlees te koop is met een Beter-Leven keurmerk. Er is nog een hele kleine hoeveelheid biologisch vlees (3 sterren) te krijgen, vaak wat gehakt en worst, maar het vlees met 1 of 2 sterren is er nauwelijks meer. Ik vind het Beter-Leven keurmerk erg belangrijk en let hier heel erg op. Helaas heb ik maar een kleine portomonnee dus biologisch vlees is voor mij eigenlijk te duur en daarom kies ik graag voor het iets goedkopere vlees met minstens 1 ster, liefst 2. Maar het 2 sterren vlees is al helemaal zeldzaam en het 1 sterren vlees wordt ook steeds minder.
We hebben een goede periode gehad, toen mensen kennelijk erg geschrokken waren door het dierenleed van de kiloknallers en meer gingen letten op het Beter-Leven keurmerk. Toen lagen de schappen vol met vlees met 2 of 3 sterren, waardoor de prijs ook omlaag kon.
Maar toen kwamen de supermarkten met hun eigen keurmerk 'beter vlees', onder de noemer 'langzamer groeiend ras' of 'de betere kip' ofzo waarmee ze kennelijk willen aantonen dat ze zich het leed en lot van de dieren aantrekken, op hun manier. Maar wie hier langs kijkt ziet ook dat dit eigen keurmerk dus kennelijk nog steeds niet goed genoeg is om ook maar 1 Beter-Leven ster te krijgen (of wordt dit vlees niet meer gekeurd door de Dierenbescherming?). Wat betekend dit keurmerk nou eigenlijk, wat zegt het. Is het op de een of andere manier te vergelijken met het Beter-Leven keurmerk?
Het lijkt mij een grote schijnvertoning waarin supermarkten je dus willen laten geloven dat ze goed bezig zijn terwijl hun vlees nog steeds amper beter is dan de kiloknaller. Is hun 'langzamer groeiend ras' net zo goed als 1 Beter-Leven ster, zij vinden van wel aangezien ze al het Beter-Leven vlees hebben vervangen door vlees met hun eigen keurmerk.

Ik vind eigenlijk: echt Beter-Leven vlees terug in de supermarkt en kappen met die schijnvertoning.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Brainless »

*Kijkt in de koelkast*
Al het vlees met 1 ster (en 2 biologisch).
Gewoon gekocht bij de AH en de Lidl.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door angel1978 »

WendaKrosschell schreef:
05 feb 2019 17:47
[Tekst verwijderd]
Wat mij betreft is dat 'Beter-Leven vlees' zelf een schijnvertoning!
Laatst gewijzigd door Radar op 09 feb 2019 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten van het volledige openingsbericht

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet waar jij je boodschappen haalt, maar waar ik kom liggen de schappen vol met vlees met 1 ster. Daarnaast een enkele 2 sterren en inderdaad niet heel veel biologisch vlees. Dat is dan vooral rund en dan ook het 'gemaksvlees'.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door renewouters »

Beter leven is wat mij betreft dat een dier gewoon lekker kan leven en een natuurlijke dood sterft. Van welke kant je het bekijkt, een pen door je kop krijgen, of je hals doorgesneden worden kan nooit "beter leven" zijn.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Revoked »

Het enige dat beter is aan dat beter-leven vlees, is de winst. En TS geeft aan niet heel ruim in de slappe was te zitten. Advies: vergeet die sterrenindex. Koop gewoon wat je lekker vindt. Dagje(s) geen vlees, is nog nooit iemand aan overleden. Kost alleen wat creatief vermogen in de keuken. Maar als mij dat lukt, lukt het iedereen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tsja, de Ierse groene weiden van het Albert Heijn Greenfields "groene velden" rundvlees blijken ook minder groen dan gesuggereerd. Het blijkt gewoon ondergescheten beton te zijn in plaats van een groen veld: https://www.wakkerdier.nl/persberichten ... lds-terug/

Volgens mij heeft AH rundvlees geen sterren (meer) behalve het biologische rundvlees met drie sterren

Supermarkten proberen er alles aan te doen om het gewetensleed voor hun klanten te verzachten met claims over diervriendelijkheid . Aan het echte dierenleed aan de achterkant wordt (te) weinig gedaan.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Brainless »

renewouters schreef:
06 feb 2019 10:44
Beter leven is wat mij betreft dat een dier gewoon lekker kan leven en een natuurlijke dood sterft. Van welke kant je het bekijkt, een pen door je kop krijgen, of je hals doorgesneden worden kan nooit "beter leven" zijn.
De meeste dieren hebben geen leuk "natuurlijke" dood.
Of ze creperen de laatste dagen zielig in een hoekje of ze worden "bruut" vermoord door een roofdier.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Doodgaan is nooit leuk, niet bij dieren ook niet bij mensen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zie het beter leven keurmerk nog wel volop.
Zowel bij de AH, Jumbo en Lidl.
Of haal je vlees bij een biologische slager , tja is duur , maar dan maar een paar x p.w vlees eten met een goed stukje vlees .
Zo doen wij het....de rest wordt er vegetarisch gegeten .
Eiwitten zijn ook te scoren met noten en bv peulvruchten.
Vlees eten is nog steeds voor de meesten een must en dat mag iedereen lekker zelf weten, maar als er ' beter leven ' of ' de blije kip ' ( :D ) op staat ga ik vooralsnog wel er van uit dat die dieren idd een beter leven hebben gehad.
Laatst gewijzigd door moederslink op 06 feb 2019 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Brainless »

@Moederslink
Keurslagers hebben geen keurmerk qua waar het vlees vandaan komt en wat voor leven het dier heeft gehad.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door sjohie »

Welke supermarktketen hebben we het hier over, en wat voor formaat filiaal van een bepaalde keten? Een kleinere AH heeft bijvoorbeeld minder keus als een grote XL als het om dit soort dingen gaat. Mijn ervaring is dat het er zeker nog wel is, zag er laatst nog wat van liggen bij de AH. Overigens kopen wij eigenlijk altijd biologisch, dus *** ster vlees, dus écht alert ben ik er ook niet op moet ik bekennen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
06 feb 2019 11:03
Tsja, de Ierse groene weiden van het Albert Heijn Greenfields "groene velden" rundvlees blijken ook minder groen dan gesuggereerd. Het blijkt gewoon ondergescheten beton te zijn in plaats van een groen veld: https://www.wakkerdier.nl/persberichten ... lds-terug/

Volgens mij heeft AH rundvlees geen sterren (meer) behalve het biologische rundvlees met drie sterren

Supermarkten proberen er alles aan te doen om het gewetensleed voor hun klanten te verzachten met claims over diervriendelijkheid . Aan het echte dierenleed aan de achterkant wordt (te) weinig gedaan.
Daar wordt echt wel wat aan gedaan hoor, zo kan ik bij mijn biologische slager inzien van welke lokale fokkers hun vlees deze week afkomstig is, en er langs gaan als ik iets met eigen ogen wil zien. Verder zijn er genoeg prikkels om de rit-tijden en wachttijden in de hokken van de slachterij zo kort als mogelijk te houden, want bovenmatige stress bij het slachtvee heeft een reeks aan negatieve invloeden op de kwaliteit van het vlees.

Maar goed, de enige keten waar eea een beetje serieus geborgd is qua dierenlees, is in mijn ervaring de puur biologische, en dan die werkt met aparte slagerijen, ipv de bekende grootgrutters. Consequentie daarvan is dat je wel 30 à 50% meer betaald voor hetzelfde stukje biologisch vlees, en dat is het veel mensen (nog) niet waard.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door moederslink »

Brainless schreef:
06 feb 2019 14:24
@Moederslink
Keurslagers hebben geen keurmerk qua waar het vlees vandaan komt en wat voor leven het dier heeft gehad.
Sorry , verkeerd geschreven : mijn ' keur' slager is een biologische slager . Heb het aangepast. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bob Schurkjens schreef:
06 feb 2019 11:03
Volgens mij heeft AH rundvlees geen sterren (meer) behalve het biologische rundvlees met drie sterren
Klopt. Rundvlees is in de regel of biologisch of zonder ster. Heeft misschien te maken met het relatief kleine prijsverschil bij runderen tussen gewoon en biologisch. Ook om aan één ster te voldoen, zul je als boer allerlei aanpassingen moeten doen en controles moeten ondergaan, terwijl je er financieel niet heel veel mee opschiet. Dan kun je beter helemaal overgaan op biologisch. De verschillen daartussen zijn ook minder drastisch.

Bij varkens en kippen zijn de verschillen veel groter. Zowel in prijs als in aanpassingen. Scharrel in plaats van gewoon is daar bijvoorbeeld al een vrij grote stap en geeft ook financieel al een verschil. Vandaar dat het iets duurdere scharrelvlees bij varken en kip wel ruim verkrijgbaar is. Terwijl bv. biologische kip meteen weer heel veel duurder is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door renewouters »

Brainless schreef:
06 feb 2019 11:51
renewouters schreef:
06 feb 2019 10:44
Beter leven is wat mij betreft dat een dier gewoon lekker kan leven en een natuurlijke dood sterft. Van welke kant je het bekijkt, een pen door je kop krijgen, of je hals doorgesneden worden kan nooit "beter leven" zijn.
De meeste dieren hebben geen leuk "natuurlijke" dood.
Of ze creperen de laatste dagen zielig in een hoekje of ze worden "bruut" vermoord door een roofdier.
Oh, dan kan je ze veel beter in een vrachtwagen proppen en ze vol stress een slachtmachine injagen. Veel humaner of diervriendelijker....

elkers
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2019 15:41

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door elkers »

hoe is beter-leven ster onstaan.
de dierenbescherming werd eerst betaald door de overheid. en die zei op een dag. jullie moeten op eigen benen staan.
zie maar hoe je aan geld komt.
toen kwamen ze met het idee; dat ze met de grootste slagerij aan tafel gingen zitten, samen met AH. en beter-leven ster is geboren.
we doen een klein beetje aan dierwelzijn, dan hebben duizende dieren het wat beter. we doen 3 sterren op de verpakkingen.
de goedkoopste massa productie krijgt èèn ster en biologisch 3 sterren.
voor de consument lijkt het nu, dat èèn ster en drie sterren met dierwelzijn hèèl dicht bij elkaar staan.
de werkelijkheid is dat bij biologisch de varkens drie keer zoveel ruimte hebben. en vanaf de geboorte tot slacht, vrij naar buiten kunnen. bij èèn ster hebben ze alleen bij de laatste fase van een varken, het leefruimte van 0.8 m2 naar 0.9 m2 gebracht. dat noemen ze 1m2. maar praktijk is 0.9m2. een bio varken heeft in zijn laatste fase 2.3 m2. heb je 10 varkens in een hok. dan is het hok bij èèn ster= 9 m2 opp. en bij 3 sterren is een hok met 10 varkens 23 m2 opp.
Naar voeding kijkt de beter-leven ster niet, dus bij èèn ster varken ben je vrij om allerlei groei middelen die wettelijk toegestaan zijn in het varkensvoer te mengen. en als het varken van een ster verwerkt wordt, is men vrij om van allerhande smaakstoffen en kleurstoffen en smaakversterkers enz. erin te spuiten. bij biologische varkens mag men niks in het varkensvoer mengen wat niet natuurlijk is. en als het vlees verwerkt wordt, mag men ook geen kleurstoffen en smaakversterkers enz. in het vlees erin spuiten.
waarom zie je in de supermarkt steeds minder beter-leven. heel simpel; de supermarkt mensen, moeten elk jaar hun boekhouding laten zien aan de beter-leven mensen. en als je de beter-leven keurmerk op de verpakking hebt staan, dan moeten de supermarkten licenties
betalen. en daar houden de supermarkten niet van. eigenlijk ook raar. van elke kg vlees wat verkocht wordt, krijgt het beter-leven bedrijf veel geld. de boeren zouden super rijk worden wat beter-leven aan euro's krijgt per kg. daarom zie je steeds meer supermarkten over stappen naar eigen keurmerken.
het commercieel beter-leven bedrijf is wel slim. wordt er te weinig beter-leven vlees in de schappen gelegd. dan nemen ze in het geheim contact met lekkerdier actie groepen. en dan hoor je de hele dag op de radio reclame spotjes dat die en die supermarkt geen beter-leven vlees in de schappen heeft. en zo worden ze weer in de armen van de beter-leven holding gedreven. slim Hè

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
06 feb 2019 10:44
Van welke kant je het bekijkt, een pen door je kop krijgen, of je hals doorgesneden worden kan nooit "beter leven" zijn.
Maar wel “beter doodgaan” - en dat is natuurlijk óók niet verkeerd.
Brainless schreef:
06 feb 2019 14:24
@Moederslink
Keurslagers hebben geen keurmerk qua waar het vlees vandaan komt en wat voor leven het dier heeft gehad.
Klopt. Maar bij mijn keurslager weet ik exact van welke boerderij mijn rundvlees vandaan komt. Voor mij is dat goed genoeg, nog los van het feit dat de smaak van het slagersvlees natuurlijk ook vele malen beter is dan wat ik bij de AH aantref.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door sjohie »

elkers schreef:
06 feb 2019 16:22
[Tekst verwijderd]
Zolang de hulpstof van biologische oorsprong is, mag je prima gebruiken bij de productie van vleesproducten, denk aan biologische worsten of hamburgers.

Verder zijn de kosten verwaarloosbaar, iets van 90 euro/jaar voor een vleesfokkerij en dan nog iets van een euro per koe, omgerekend naar kg vlees wat er uiteindelijk in de schappen ligt, letterlijk een centenkwestie. De stichting, dus geen bedrijf, achter het beter leven keurmerk, wordt er iig niet echt rijk van.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 feb 2019 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten van volledig bericht

Senso
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: Waar is het Beter-Leven vlees gebleven?

Ongelezen bericht door Senso »

"Beter leven" betekent zo goed als niets, hooguit een beetje minder verschrikkelijk leven. Het is BETER als ze blijven LEVEN. Dus gewoon maar af en toe een vleesvervanger. Hoe minder vlees consumptie, hoe minder behoefte aan megastallen.

Gesloten