LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Jablan »

Om de beeldvorming wat verder bij te stellen: ook met een goedbetaalde baan kun je een voedselbank nodig hebben. Bij gescheiden vaders is het de alimentatie, waardoor ze geen euro overhouden om boodschappen te doen. Bij anderen is het de belastingdienst, die boete op boete stapelt en via een loonbeslag incasseert, waardoor niets meer overblijft. Kom nu niet met 'daar heb je zelf naar gemaakt', sinds de toeslagenaffaire zou algemeen bekend moeten zijn, dat dit helemaal buiten je schuld kan gebeuren.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Sira »

Download the app Too Good To Go.

Er zullen zonder meer winkels en restaurants bij u in de omgeving zitten die hier aan mee doen. Voor € 4,95 ontvang je een (voedsel)pakket die een waarde heeft van € 14,95.

In mijn directe omgeving ken ik mensen die hier ook aan mee doen en nee, die zijn niet afhankelijk van een voedselbank, die zien het als een soort sport.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik denk dat een groot deel van de onvrijwillige klanten van de voedselbank, ook die 4,95 niet altijd kunnen missen. Maar goed, ik denk dat TS daarmee, en bijvoorbeeld vlak voor sluitingstijd over de markt gaan, en een paar kilo van de 5 kg sla die ze krijgt bijvoorbeeld ruilt met de buren voor iets anders, al wel wat variatie in het menu kan brengen.

Overigens kan je sla ook best warm eten, je kan het prima met wat kikkererwten, kosten geen drol bij de toko, door de wok trekken.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
31 mar 2021 10:29
Bij ons in de kerk hield men een keer per maand een inzamelingsactie voor de voedselbank. Men kon dan voor de dienst houdbare producten inleveren die aan de voedselbank werden gedoneerd. Het bereikte een redelijk groot en welwillend publiek. Die stroom met producten mist de voedselbank nu ook.
Je ziet nu dat kerken en andere organisaties het óf anders inrichten en het inzamelen door laten gaan, óf andere acties houden. Ik heb in december een oliebollenactie georganiseerd ten bate van de voedselbank. Van het geld kan de voedselbank zelf eten inkopen. Zo simpel kan het zijn.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik vind het zelf altijd erg prettig als ze bij de supermarkt staan, ik koop dat altijd het hele lijstje.
je weet zeker dat het terecht komt bij de mensen die het nodig hebben en niet bij een of andere graaiende goede doelen directeur die een half miljoen per jaar opstrijkt

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door huzky »

Beschimmelde producten: dat moet natuurlijk niet voorkomen en zou ik zeker niet opeten.
Ik kan me voorstellen dat 5 grote zakken sla ineens veel te veel van het goede zijn. Maar misschien kunt u er creatief mee proberen om te gaan, door er bijv. met toevoeging van bepaalde producten die u in huis hebt (bijv. ui, aardappel...) een flinke pan soep van te koken (eventueel in porties een paar dagen invriezen als u een diepvriezer hebt of als uw koelkast een vriesvak heeft, anders misschien wel bij een ander de mogelijkheid om de soep een paar dagen in de vriezer te bewaren). Vijf dagen (of langer) sla eten gaat tegenstaan, en zo lang blijft hij waarschijnlijk ook niet goed. Maar zo'n soepje is dan een goed alternatief, waardoor er niets hoeft te worden weggegooid en u ook niet vijf dagen achter elkaar hetzelfde hoeft te eten; naar mijn idee lusten de meeste kinderen dit ook wel.
Op die manier zijn er voor andere producten waarschijnlijk ook alternatieve bereidings- en bewaarmethoden te vinden. Hopelijk kunt u iets met dit advies.

Gesloten