LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Er wordt nog altijd veel voedsel verspild en onnodig vernietigd. Voor een deel komt dat omdat velen nog altijd denken dat een product niet meer valt te consumeren wanneer de op de verpakking vermelde houdbaarheidsdatum is verlopen. Een ander gevolg van de op de verpakking vermelde houdbaarheidsdatum is dat producten, al voor het verlopen ervan, in winkels uit de schappen worden gehaald en (vaak onnodig) worden vernietigd. Dat vernietiging wellicht onvermijdelijk is voor een beperkt aantal producten die aan bederf onderhevig zijn valt nog te begrijpen. Begrijpelijk is het niet voor houdbare producten.

In het Verenigd Koninkrijk geldt sinds kort, in de strijd tegen voedselverpilling, de regel dat zogenaamde 'sell by' data niet meer mogen worden vermeld op verpakkingen van houdbare producten. Producenten van voedingsmiddelen mogen het publiek niet meer de indruk geven dat een bepaald (houdbaar) product na een bepaalde datum niet meer veilig kan worden geconsumeerd. Is het wellicht een idee dat in Nederland navolging verdient? Is het een goed plan om ook de THT datum weg te laten op lang houdbare producten?

zie ook: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... g-bin.html

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Die datum zal er niet voor niets op staan en als bij mij
iets hier over de datum is dan gaat het weg, eet/drink het echt
niet op.
Dan zijn er mensen die zeggen ja dat kun je nog best eten/drinken als
het een paar dagen over de datum is, als dat zo zou zijn dan zou
er wel een andere datum op staan.

Geen behoefte aan voedselvergiftiging.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn zoon(tje) heeft me ook wel eens gebeld met de vraag "sinds wanneer wij groene ham hadden" :wink: Vaak is het goed te zien/ruiken. Zelf mik ik het ook niet meteen de dag na de THT datum weg.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door amelissen »

Inderdaad, Choco ben het met je eens.
misschien gaat het 99 x goed en die 100ste keer krijg je een voedselvergiftiging of nog erger.

Ik gooi het ook weg als iets over de datum is dus ik wil dat die datum erop blijft staan..
Als iemand anders dat niet doet en het gewoon opeet, dan is dat zijn beslissing.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door manondoris »

ts! ben je gek ofzo ? ik ben echt een zijkerd als het om houdbaarheid gaat als het er niet op zou staan dan koop ik het gewoon niet meer . en inderdaad staat er niet voor niks op ,en er word heel veel mee gesjoemeld vooral met de verse kaas en bijzondere kaasjes ieieieieie :?

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door amelissen »

Albert Heijn heeft er een handje van om melk en andere producten met een datum die bijna over de houdbaarheid is voor in het schap te zetten en de 'nieuwere melk' achterin (denk overigens dat de meeste supermarkten dat doen, maar bij AH valt het me op). Ik grijp dus altijd de melk vanuit het achterste vak.
Ben wel eens thuis gekomen met melk dat nog 1 dag houdbaar is. Vooral leuk als je er een week mee doet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door bprosman »

(denk overigens dat de meeste supermarkten dat doen, maar bij AH valt het me op).
Dat doen inderdaad alle supermarkten, mij is het 30 jaar geleden tenminste ook al aangeleerd bij het vakken vullen , terwijl ik niet eens weet of een THT datum toen al bestond.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door Remster »

denk overigens dat de meeste supermarkten dat doen
Dat is een volkomen logisch systeem dat fifo (first in first out) genoemd wordt en overal wordt toegepast.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Chocomelk schreef:Die datum zal er niet voor niets op staan .
Enkel voor een aantal bederfelijke producten bestaan een verplichting om een uiterste houdbaarheidsdatum (een TGT-datum) te vermelden op de verpakking. Het merendeel van de THT-data staan alleen op de verpakking om bij de consument de indruk te wekken dat het product niet meer te consumeren valt. Uiteindelijk komt het er op neer dat een fabrikant wil dat de consument snel een nieuw product aanschaft en dat het eerder aangeschafte, maar nog volledig eetbare, product weggooit (en dus verspilt). Het vermelden van een THT-datum heeft vooral het verhogen van de omzet tot doel.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Juist!
Ik heb zelf al persoonlijk honderden artikelen gezien in de supermarkt die over datum waren.
Melden doe ik het al lang niet meer, behalve als het een gevaar voor de volksgezondheid vormt..zo heb ik eens een pak yoghurt gezien die drie!!! maanden over datum was!
Raar maar waar.
Het is niet strafbaar om producten te verkopen die over de datum zijn.
Het is wel strafbaar om bedorven voedsel te verkopen.

Dus ook als de Keuringsdienst van Waren producten aantreft over de houdbaarheidsdatum ,maar de inhoud is onbedorven mogen die gewoon door de winkelier worden verkocht.

(Overigens zou ik die nooit kopen, omdat ik met voedsel gewoon geen risico wil lopen, en deze datum natuurlijk wel aangeeft vanaf welke datum er bederf kan gaan optreden )

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het gaat niet alleen om de veiligheid van een product, ook de smaak/structuur kan na verloop van tijd veranderen (lees minder lekker worden).

Ik vind die houdbaarheidsdatum prima, lekker erop laten :D

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door electomonteur »

zijn zelfs supermarkten die het anders spelen

eerst de oude zooi er uit dan pas nieuw er in

lidl bijvoorbeeld
neef je kwam langs en die is helemaal gek van de yoghurt aardbei/banaan
ik naar de lidl om de hoek
zag niets meer staan in het vak en vroeg het aan een of andere wandelar in een lidl truitje
meld die eikel :eerst moet de andere worden verkocht voor ik de nieuwe mag aan vullen

stonden nog 3 dozen met niet lopende drankjes

ik vroeg of dat normaal was zei hij gewoon als het je nioet bevalt ga je toch ergens anders kopen

gelukkig hebben we nog een vestiging hier dus daar maar gevraagd
en daar werd aan gevuld na de vraag en de afdeling chef melde de vakkenvuller na dat ik 3 flesjes had gepakt dat eerst de rest op moest dus maar terug naar magazijn moest

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door manondoris »

er is laatst zoiezo een onderzoek geweest naar vis uit de supermarkt,deze uitkomst was :shock: shocking! bijna alle vis zit tegen bederven aan in de supermarkt ,het stinkt vaak ook al de verpakking uit .haringen van appie zijn niet te vreten .uit onderzoek bleek dat ah bij een van de slechtste behoren en c-1000 had de beste haring in het schap van alle supers . deze vind ik persoonlijk ook nog wel lekker . er staat natuurlijk niet voor niets een houdbaarheids datum op. ga voor de gein je keukenkasten eens langs dan zul je merken dat heel veel spulletjes over de datum staan en sommigen gebruik je vaak nog zonder het te weten ,vooral kruiden en maggi dat soort dingen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door bprosman »

Maggi heb ik wel eens per ongeluk 3 jaar ! over de datum gebruikt :? Het enige afwijkende was dat ik er meer in moest gooien dan van de nieuwe fles.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door seconds-out »

:wink:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 okt 2011 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door bianca82 »

amelissen schreef:Albert Heijn heeft er een handje van om melk en andere producten met een datum die bijna over de houdbaarheid is voor in het schap te zetten en de 'nieuwere melk' achterin (denk overigens dat de meeste supermarkten dat doen, maar bij AH valt het me op). Ik grijp dus altijd de melk vanuit het achterste vak.
Ben wel eens thuis gekomen met melk dat nog 1 dag houdbaar is. Vooral leuk als je er een week mee doet.
dat heet FIFO First In First Out.. dat doet elke normale winkel en horeca onderneming..

kijk bij sommige dingen is een houdbaarheids datum onzin zolang je pasta goed droog houd kan je het jaren erna nog gebruiken en bij hoog gegist bier is het juist lekkerder als je het een tijdje laat staan zoals hertog grand prestige die wordt zoeter en lekkerder na de tht datum

maar met veel dingen is het geen onzin.. vleeswaar kan je een paar dagen erna nog gebruiken maar daarna is het echt over.. die tht datum is ter bescherming van de concument.. niet zodat we opletten wat we eten maar vooral zodat we niet perongeluk of expres over de datum producten krijgen als we iets kopen.

wij hebben wel eens in de winkel nootjes gehad die bijna bij tht datum waren die hebben we afgeprijst.. collega dacht och laat ik wat van die nooitjes kopen (pinda's) nou die waren toch rubberig.. niet lekker meer gewoon die waren oud. terwijl de tht datum nog niet overschreden was..

dus meestal hebben ze weldegelijk nut die data maar je moet je eigen gezonde verstand gebruiken en uiteraard ook je ogen en je neus.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!

Ongelezen bericht door manondoris »

wat ik ook goed vind is dat de meeste winkels nu een 35% korting sticker plakken op spullen tegen de datum aan ! alleen mag het van mij wel 50% worden. ik zelf neem geregeld wel iets mee met zon sticker .

Gesloten