LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wicky nu met 30% minder suiker

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Julie4444 schreef:Mee eens. Kweenie heeft ook gewoon gelijk. Ik koop liever producten met iets meer suiker dan met allerlei chemische troep.
Voor de goede orde: het is geen kwestie van óf óf. Alle beschikbare info blijft gewoon op het etiket staan. Maar de drie elementen waar het om gezondheidsrisico's gaat worden uitvergroot op de voorkant gezet. Veel suiker, veel vet en veel zout zorgen voor enorme gezondheidsproblemen. Hoe kun je daar nu tegen zijn vraag ik me af? Als er in een zak Haribo's meer dan veertig suikerklontjes zitten dan zou je misschien een doodshoofd op de verpakking moeten zetten.

Fabrikanten tegen het stoplichtsysteem. Natuurlijk. Want een consument kan dan in één oogopslag zien hoe goed/slecht zo'n product is. Die heeft wat te verbergen. Als je niks te verbergen hebt heb je er ook niks tegen om aan te geven hoe (on-)gezond je product is. Maar je ziet in programma's over voeding dat de deuren van fabrieken vrijwel altijd gesloten blijven. Juist, omdat daar wat te verbergen is.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door angel1978 »

Klaas Jan schreef:
Julie4444 schreef:Mee eens. Kweenie heeft ook gewoon gelijk. Ik koop liever producten met iets meer suiker dan met allerlei chemische troep.
Voor de goede orde: het is geen kwestie van óf óf. Alle beschikbare info blijft gewoon op het etiket staan. Maar de drie elementen waar het om gezondheidsrisico's gaat worden uitvergroot op de voorkant gezet. Veel suiker, veel vet en veel zout zorgen voor enorme gezondheidsproblemen. Hoe kun je daar nu tegen zijn vraag ik me af? Als er in een zak Haribo's meer dan veertig suikerklontjes zitten dan zou je misschien een doodshoofd op de verpakking moeten zetten.

Fabrikanten tegen het stoplichtsysteem. Natuurlijk. Want een consument kan dan in één oogopslag zien hoe goed/slecht zo'n product is. Die heeft wat te verbergen. Als je niks te verbergen hebt heb je er ook niks tegen om aan te geven hoe (on-)gezond je product is. Maar je ziet in programma's over voeding dat de deuren van fabrieken vrijwel altijd gesloten blijven. Juist, omdat daar wat te verbergen is.
Dus een rood stoplicht op een appel omdat daar nu eenmaal veel suiker in zit?
En een doodshoofd op een pot honing, want dat is echt killing?

Je wil gewoon iets wat op een gegeven moment niemand meer gelooft, omdat het gewoon overkill is.
Gegevens over de inhoud moeten gewoon duidelijk op een etiket worden vermeld. Niet weggestopt, geen kleine lettertjes, maar gewoon beschikbaar.
Dat is meer dan voldoende en iedereen die het wil weten, kan dit gewoon lezen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door langste adem »

de drie elementen waar het om gezondheidsrisico's gaat worden uitvergroot op de voorkant gezet. Veel suiker, veel vet en veel zout zorgen voor enorme gezondheidsproblemen. Hoe kun je daar nu tegen zijn vraag ik me af?
Als er weinig (of geen) suiker, vet en zout in producten zitten, is dat natuurlijk een goede zaak, maar geeft dat nog steeds geen indicatie hoe goed/slecht het product nou eigenlijk is.
Het product kan voor de rest nog steeds boordevol zitten met kunstmatige zoetstoffen, vetvervangers, conserveringsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen etc etc.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door angel1978 »

langste adem schreef:
de drie elementen waar het om gezondheidsrisico's gaat worden uitvergroot op de voorkant gezet. Veel suiker, veel vet en veel zout zorgen voor enorme gezondheidsproblemen. Hoe kun je daar nu tegen zijn vraag ik me af?
Als er weinig (of geen) suiker, vet en zout in producten zitten, is dat natuurlijk een goede zaak, maar geeft dat nog steeds geen indicatie hoe goed/slecht het product nou eigenlijk is.
Het product kan voor de rest nog steeds boordevol zitten met kunstmatige zoetstoffen, vetvervangers, conserveringsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen etc etc.
Geen suikers, maar het is wel een koolhydratenbom.. en dan? Is dat gezond of is het ongezond?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:Maar de drie elementen waar het om gezondheidsrisico's gaat worden uitvergroot op de voorkant gezet. Veel suiker, veel vet en veel zout zorgen voor enorme gezondheidsproblemen. Hoe kun je daar nu tegen zijn vraag ik me af?
Heel simpel, omdat er geen absolute maat is van wat 'veel' of 'weinig' is. Bijvoorbeeld, is tartaar gezond omdat er minder vet in zit dan in een karbonade of is het ongezond omdat er veel meer vet in zit dan in kipfilet? Het hangt voor een groot deel af van waar je het mee vergelijkt.

En wat je zelf ook al aangeeft, ook dat is niet voor iedereen gelijk. De een zal Wicky als gezond alternatief zien voor een glas vers sinaasappelsap, (wat uiteraard een rood stoplicht krijgt, want daar zit immers veel meer suiker in), de ander zal het als ongezond luxer alternatief zien voor een glas water. Welke kleur moet het 'stoplicht' dan krijgen?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door vroem »

kweenie schreef:
met welke drankjes vergelijk je de vernieuwde Wicky dan ? Chocomel ? Cola ? Water ? Goudappeltje ?
Het grappige is dat het -op water na- niet zo heel veel uitmaakt. In cola, vruchtensap, vruchtendtank en Chocomel zit allemaal om en nabij de 10% suiker. Dus wicky is na het vervangen van zoetstoffen door suiker, gegaan van 50% minder suiker maar wel zoetstoffen maar 30% minder suiker.
klopt helemaal. wat invloed op het gebit betreft, zeker van belang bij kindergebitten waar we als tandarts steeds meer ellende zien omdat kinderen dit spul op grote schaal mee naar school krijgen:

meer of minder suiker boeit niet echt. Pas ook op met vruchtensappen: ook al is het niet extra aangezoet het bevat altijd vruchtensuikers (en zuren natuurlijk..). het enige wat boeit is het aantal momenten en liefst 0 suikers...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Uiteindelijk is alles met mate het beste, denk ik. Toch vraag ik me af hoe nodig suiker en allerlei e-nummers zijn in de meeste producten. Echt vers vlees zonder additieven smaakt echt veel lekkerder dan het vlees dat wij in de supermarkt kopen (en in dat vlees zit suiker en e-nummers).
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 26 mei 2016 08:52, 2 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Aangezien we allemaal zo met gezondheid zijn begaan neem ik aan dat niemand er een probleem mee heeft als vanaf vandaag de suikerknop op de koffiemachine op het werk wordt gedisabled. Volgens mij breekt overal de pleuris uit als dat gebeurt....

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Wicky nu met 30% minder suiker

Ongelezen bericht door langste adem »

GJvdZ schreef:Aangezien we allemaal zo met gezondheid zijn begaan neem ik aan dat niemand er een probleem mee heeft als vanaf vandaag de suikerknop op de koffiemachine op het werk wordt gedisabled. Volgens mij breekt overal de pleuris uit als dat gebeurt....
Maar in plaats van suiker doe je dan vervolgens gewoon kunstmatige zoetstoffen in die automaten. En dan vervolgens een grote sticker op de koffieautomaten met de schreeuwerige tekst " VERNIEUWD, MET 30% MINDER ZOETSTOF *". En ergens op de achterkant de vermelding dat dat is t.o.v. bepaalde andere dranken. :lol:

Gesloten