LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Bert van Baar
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:52

Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door Bert van Baar »

Goedemorgen,

Hierbij ter introductie:
Vanaf 1 april a.s. kan ik door nieuwe Europese wetgeving mijn voedingssupplementen, mijn gezonde voeding en mijn alternatieve geneesmiddelen door een 4 tal wetten niet meer kopen.
Het gaat om de volgende maatregelen:

-1 De richtlijn Voedingssupplementen (directative 2002/46/EC).
Hierin wordt populair gezegd bepaald hoeveel vitaminen en mineralen er in mijn voeding en supplementen maximaal mogen zitten.
Boven die norm is mijn voedingsmiddel en/of supplement aangemerkt als medicijn.
Dus is er bijv. vastgesteld dat als er meer beta-caroteen in mijn voeding of in een supplement zit dan er in 1,5 wortel zit, het aangemerkt wordt als medicijn en het alleen nog maar via de huisarts als medicijn mag worden verstrekt.
Ook mag er bijv. niet meer selenicum in zitten dan er in een equivalent van 2 paranoten zit, met hetzelfde gevolg.

-2 De regel Voedings-en gezondheidsclaims voor levensmiddelen (regulation EC No. 1924/2006).
Hierin worden gezondheidsclaims van voedingsmiddelen aan banden gelegd en mogen zij pas worden geuit na een zware en dure procedure die kleinere producenten echt niet kunnen betalen. Dit is o.a. in strijd met mijn recht op vrijheid van meningsuiting. Dit is ook met succes aangevochten in de VS maar de machtige lobby van de farmaceutische industrie zal dit uiteindelijk misschien toch weer gaan winnen. Vraag Robert Verkerk, directeur van AND International er maar eens naar.
Dus als mijn biologische wortelenboer claimt dat ik minder nachtblind zal zijn door het eten van zijn worteltjes, is hij in overtreding.

-3 De richtlijn voor medicinale producten voor humaan gebruik (directative 2001/83/EC en amendement Directative 2004/27/EC)
In deze richtlijn worden strenge eisen gesteld aan geneesmiddelen die dermate ruim is genomen dat daar op termijn ook gewone voedingsmiddelen onder kunnen worden geschaard, waaronder misschien wel mijn worteltjes.

-4 De Richtlijn traditionele kruidengeneesmiddelen (directative 2004/24/EC, amendement op directative 2001/83/EC)
Dit is een onderdeel van de onder –3 genoemde directative, waar een restrictie geld voor kruidengeneesmiddelen die reeds 30 jaar veilig gebruikt zijn waaronder 15 jaar binnen de EU.
Dit sluit dus uit dat elk nieuw Chinees-, Indiaas- of welk volk ook ontstegen kruidenbehandeling niet meer mag worden gebruikt op straffe van ....? Ja zeg ‘t maar.

Doet mij denken aan wat Amazone- indianen is overkomen nadat zij waren bezocht door “wetenschappers” van Monsanto uit de VS: hen werd naar traditionele geneesmiddelen gevraagd en nadat de “wetenschappers” met die wetenschap uit de jungle kwamen, werd er snel patent op aangevraagd (wat die indianen nooit hadden gekund) en nu is die indianen het verdere gebruik van die geneesmiddelen verboden tenzij zij het kopen van Monsanto. Hetzelfde overkwam Indiaase rijstboeren die hun al duizenden jaren zelf veredelde en gebruikte rijstsoorten niet meer mochten gebruiken omdat zij anders de octrooien van Monsanto overtraden.

Dat het niet goed gaat in Europa is al jaren bekend, de ene crisis volgt snel de andere en daar is de financiele crisis er slechts een van en dat de grote multinationals het er voor het zeggen hebben ook niet.
Maar dit raakt aan de fundamentele rechten van mijn mens zijn: Ik mag toch gezond eten wat ik wil en ben daar zelf verantwoordelijk voor?
Ik mag me wel vol laten lopen met alcohol, drugs tot mij nemen, roken dat het een lieve lust is maar een pil met caroteen of selenium (tegen kanker) wordt mij verboden. Mijn dokter gaat me dat niet verstrekken als het al in mijn zorgpakket komt; het zit niet in het pakket dat de farmaceut levert. Ik moet dus terug naar de indianen?

Hierbij mijn vraag?
Ik vraag mij af hoe het zover is kunnen komen dat de farmaceutische industrie, die het voor elkaar heeft gekregen dat zij mij eerst ziek hebben gemaakt met de door mij gekochte voedingsmiddelen middels allerlei goedgekeurde e-nummers, “verrijkt” met hun chemische varianten op mijn huidige voedingssupplementen; mij daarna willen genezen via allerlei (in de 3e wereld geteste) medicijnen waar ik nog zieker van werd, nu mijn voedingsmiddelen en supplementen mogen gaan uitbannen.
Ook in die bedrijven worden bonussen uitgekeerd en wordt op die wijze zeer groot risico genomen met de volksgezondheid, want zeg nou zelf:
Hoe komt het toch dat wij, hier in het “vrije” westen, erg veel schijnen te weten over gezond eten maar de grootste problemen hebben om onze mensen gezond te houden; zelfs zo erg dat wanneer andere volkeren (nu de Chinezen en Indiers) ook onze levensstijl gaan aanmeten, zij dezelfde gezondheidsproblemen (diabetes, hart/vaatziekten, kanker enz.) ontwikkelen als wij? Daarbij komt dat mensen die zich daar aan kunnen onttrekken (aboriginals-project in Australie), die gezondheidsproblemen weer vanzelf kwijt raken.

Hoe staat dit in schril contrast tot de relatief hoge gehaltes aan toxische stoffen die er wel in mijn eten mogen zitten. En wat dacht je van het stapeleffect daarvan? Wie wint hier iets bij?
Is het werkelijk dat er in het Europese parlement mensen zijn die deze regels voorstaan, met als doel mij gezonder te houden? Ik trek dat ten zeerste in twijfel.

Het is mijn sterkste vermoeden de farmaceuten er alle belang bij hebben om ons eerst ziek te maken en ons daarna weer te mogen “genezen”.
Voor al deze inspanningen (grotere verkopen) ontvangen ook daar de leiders grote bonussen. Als er iets duidelijk lijkt te worden is het dat wel.

Als er nu meer werk wordt gemaakt van het beschikbaar houden van bovenstaande levenswijsheden in de vorm van onze voeding en kruiden, kunnen we met gemak de overschrijdingen in de “gezondheidszorg” te lijf, immers, door onze gezonde wijze van leven en eten maken wij minder gebruik van de gezondheidszorg en ook de uit eigen zak betaalde supplementen dragen daar hun steentje aan bij.

Graag zou ik van jullie horen wat hier in Nederland nog tegen te doen is. Moeten wij straks onze voeding- en geneesmiddelen halen via allerlei niet te vertrouwen websites die hier grof geld gaan verdienen aan deze nieuwe illegale geneesmiddelenmarkt?
Misschien is het beter deze middelen in Nederland gewoon te gedogen net als tabak, softdrugs of het te begeleiden net als bij de partydrugs? Alles beter dan in de illegaliteit te moeten verzanden.

Vriendelijke Groeten,
Bert van Baar
Broek op Langedijk

PS Ik ben geen geitewollen sokken kruidenmannetje dat als een zieke kluizenaar in een donker klein boerderijtje achteraf ergens in een soort Achterhoekje woont. Ik sta met beide benen in mijn leven en probeer te genieten van de gezondheid die mij rest.
Laatst gewijzigd door Bert van Baar op 05 dec 2010 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door dhc »

Beste Bert,

je verhaal interesseert me niet maar haal je mailadres weg!
Ik denk niet dat je op allerlei "leuke" mail zit te wachten....

stofzuigertje

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dat je wegens de regels niet meer in Europa mag kopen, jammer, maar de wereld is groter en als je op vakantie in Rusland of Marokko deze zou kopen?
Ook online worden deze aangeboden maar ik vind de bescherming wel goed.

Er word zoveel goed bedoelde rotzooi zo van de markt gehouden en helaas is U daar slachtoffer van.
Als je weet hoeveel onzin er nog vrij verkrijgbaar is en welke deze aan bijwerkingen hebben, en soms erg sterke dosis.
De goede moeten onder de slechte lijden en naast U is ook de verkoper dus het slachtoffer van andere die te ver gingen.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door bianca82 »

hmm als dat allemaal waar zou zijn zou ik snel mn baan kwijt zijn (werk in een bekende gezondheidswinkel keten (zal maar geen reclame maken) wij verkopen de bekende merken aan voedingssuplementen.. maar ook onze eigen lijn die er om bekend staat zo natuurlijk mogelijk te zijn..

maar wij halen onze pillen dus uit amerika.. is kijken wat er binnenkort opeens uit zoning is omdat t niet meer verkocht mag worden :?

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door buckleup »

Persoonlijk vind ik het prima dat Europa het gesjoemel met voedsel aan banden legt. Al die producenten flikkeren maar allerlei supplementen in het eten en roepen dan dat het extra gezond voor me is, hou toch op zeg. Als ik meer beta-caroteen nodig heb, dan eet ik maar wat meer van de lekkere worteltjes. Het is echt niet nodig om dat aan mijn Cornflakes of Yoghurt toe te voegen (en dan meteen de prijs te verdubbelen)

En dan al die verschrikkelijken vrouwen-drankjes. Yakult, met linksdraaiend LLG bacterieen voor een gezonde darmflora. Mensen betalen zich krom voor al die flauwekul. Eet eens een volkoren boterham, denk ik dan. Al die voedselsupplementen zijn onderdeel van een doortrapte marketing-truc. En daarom vind ik het juist fantastisch dat bedrijven voortaan eerst maar eens even moeten bewijzen dat het inderdaad werkt, voordat ze de consument allerlei loze beloftes doen.

Daarnaast, alternatieve kruidenmiddeltjes moeten voortaan even aantonen dat mensen er niet ziek van worden of dood van gaan. Lijkt me niet zo'n gekke eis, toch? Voor het gros van de homeopatische industrie moet dat appetje-eitje zijn, want in die middeltjes zit 0.000000000000000001% werkzame stof.

Het betekent ook dat een geneeskrachtig kruid uit China of India dat voor het eerst op de Europese markt wordt geintroduceerd, eerst aan moet tonen niet gevaarlijk te zijn. Wat is daar zo vreemd aan? Als u denk dat dit soort kruiden een helende werking hebben, dan bent u dus per definitie van mening dat het middel een invloed heeft op het lichaam. Voor hetzelfde geld zou die invloed ook negatief kunnen zijn, onder specifieke omstandigheden (iemand met lage bloeddruk, of bij zwangerschap, of ....). Wie weet werkt een kruid prima bij Chinezen, maar blijkt het een gevaarlijke bijwerking bij Europeanen te hebben. Die kans is waarschijnlijk niet heel groot, maar het loont de moeite om toch even wat zekerheid te eisen, in de vorm van een "we hebben bewezen dat dit product niet gevaarlijk is voor de gezondheid".

Wat is daar op tegen?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door witte angora »

Veel te veel oninteressante blablabla.
Doet mij denken aan wat Amazone- indianen is overkomen nadat zij waren bezocht door “wetenschappers” van Monsanto uit de VS: hen werd naar traditionele geneesmiddelen gevraagd en nadat de “wetenschappers” met die wetenschap uit de jungle kwamen, werd er snel patent op aangevraagd (wat die indianen nooit hadden gekund) en nu is die indianen het verdere gebruik van die geneesmiddelen verboden tenzij zij het kopen van Monsanto. Hetzelfde overkwam Indiaase rijstboeren die hun al duizenden jaren zelf veredelde en gebruikte rijstsoorten niet meer mochten gebruiken omdat zij anders de octrooien van Monsanto overtraden.
Begrijp ik nu goed dat Monsanto het patent op worteltjes heeft aangevraagd, en dat we binnenkort alleen nog maar worteljes van Monsanto kunnen/mogen kopen? En hoe zit het dan met degenen die een volkstuin hebben? Mogen die dan geen worteltjes meer verbouwen?

Minotor
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2011 10:47

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door Minotor »

Begrijp ik nu goed dat Monsanto het patent op worteltjes heeft aangevraagd, en dat we binnenkort alleen nog maar worteljes van Monsanto kunnen/mogen kopen? En hoe zit het dan met degenen die een volkstuin hebben? Mogen die dan geen worteltjes meer verbouwen?
Als de waarheid maar bizar genoeg is, gelooft niemand het. Maar wat 'Witte Angora' hierboven beschrijft is helaas, helemaal waar. Of het nu worteltjes zijn weet ik niet, maar Monsanto heeft wel een patent op een genetisch gemodificeerde variant van wortelen, aardappelen, rijst, koolzaal, verschillende vruchten, tarwe, kolen, tomaten, etc .

Dit betekent dat als jouw buurman/vrouw deze zaden van Monsanto koopt (dat kan nu in elke doe-het-zelf winkel), koopt hij/zij eigenlijk een licentie op dit zaad. Mochten deze zaadjes of de vruchten van deze zaden (zaden van de inmiddels volwassen plant) in jouw achtertuintje terecht komen, zonder dat jij hiervoor hebt betaaldt, dan heb jij dus: 1) een illegale plant in jouw tuin, 2) inbreuk gepleegt op het patent van Monsanto, 3) een overtreding begaan....

Voordat je hardop lacht en denkt dat hier echt een doorgedraaide samenzweringszoeker actief is, kijk 's op video.google.com en zoek de documentaire 'The future of food'. Hierin wordt uitgebreid uitgelegd hoe met het bovenstaande scenario, verschillende boeren in de VS en in Canada failliet zijn gegaan door hun juridische gevechten met Monsanto.

Succes!

Minotor

Kyoshi
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2011 11:37

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door Kyoshi »

Hier een erg verontrustende docu over Monsanto en hun bedrijfsvoering!

De wereld volgens Monsanto:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 2121634838#

hier in het kort een artikel:
http://www.dailytzolkin.com/nl/nieuws/1 ... 1002.htmdt

En hier een petitie tegen genvoedsel van Monsanto:
http://www.greenpeace.org/international ... -Petition/

Ericman
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2010 13:42

Re: Worteltjes binnenkort alleen nog op recept?

Ongelezen bericht door Ericman »

Monsanto is een bedrijf met een afschuwelijk wereldbeeld en zeer onethische handelswijze. Ook in Europa krijgen ze steeds meer voet aan de grond door grote zaadproducenten te kopen (ook hier in NL). Ze presenteren zich als "groen" bedrijf, maar dat is de ergste greenwashing die ik tot nu toe gezien heb. Het is een chemisch bedrijf, die gentech slechts toepast om meer van hun hoofdproduct Roundup - een pesticide, te kunnen verkopen.

Alleen moeten we niet paniekeren en de realiteit uit het oog verliezen. Het zal het hier allemaal zo'n vaart niet lopen. GMO's liggen hier (terecht) nog altijd zeer gevoelig en transgene gewassen worden hier nog niet commercieel verbouwd. Vooralsnog zal dat zo wel blijven. Zolang de consument het niet wil, is er ook geen vraag naar.

Het volgende helpt daarbij: in de EU moeten GMO's op de ingrediëntenlijst van producten vermeld worden. Iets dat in de VS niet alleen niet hoeft, maar zelfs niet eens is toegestaan (dankzij de lobby van Monsanto en Syngenta).

Er is steeds meer vraag naar biologische producten. Het gebruik van GMO's is daarbij wettelijk verboden. Ook dat zal helpen om GMO's bij ons buiten de deur te houden.
Minotor schreef:Dit betekent dat als jouw buurman/vrouw deze zaden van Monsanto koopt (dat kan nu in elke doe-het-zelf winkel), koopt hij/zij eigenlijk een licentie op dit zaad. Mochten deze zaadjes of de vruchten van deze zaden (zaden van de inmiddels volwassen plant) in jouw achtertuintje terecht komen, zonder dat jij hiervoor hebt betaaldt, dan heb jij dus: 1) een illegale plant in jouw tuin, 2) inbreuk gepleegt op het patent van Monsanto, 3) een overtreding begaan....
Dat klopt niet helemaal. Als we het voorbeeld van Percy Schmeiser nemen (een boer in Canada die om die reden is aangeklaagd door Monsanto), ging het in eerste instantie om de beschuldiging dat hij het zaad zelf had geplant, in plaats van dat het is aan komen waaien.
Als het aan komt waaien gaat het dus niet om een overtreding. Sterker nog, in dat geval is Monsanto verplicht het aangetaste gewas te ruimen en de boer een schadevergoeding te betalen.

In de VS moet jij bewijzen dat je het niet hebt aangeplant. In Nederland is het net andersom. Hier geldt: wie eist, bewijst. Het enkele feit dat er Monsanto-planten op jouw veld staan is nog geen bewijs dat jij dat zaad zelf daar geplant hebt. Monsanto moet dat vervolgens bewijzen als zij schadevergoeding willen, oets dat praktisch onmogelijk is. Daarnaast gaat dit natuurlijk allemaal niet op voor particulieren. Monsanto richt zich op boeren: Roundup-ready zaad is niet in de particuliere handel verkrijgbaar.
Witte Angora schreef:Begrijp ik nu goed dat Monsanto het patent op worteltjes heeft aangevraagd, en dat we binnenkort alleen nog maar worteljes van Monsanto kunnen/mogen kopen? En hoe zit het dan met degenen die een volkstuin hebben? Mogen die dan geen worteltjes meer verbouwen?
Dit is niet waar! Alleen de transgene zaden zijn gepatenteerd. Dat betekent dat er, in het geval van worteltjes, alleen een patent zit op de wortelzaden en -planten waarin het Monsanto-gen zit verwerkt.

De angst is dat zodra Monsanto straks het overgrote deel van de wereldwijde zaadhandel in handen heeft, ze alle variëteiten afschaffen en alleen nog gepatenteerde transgene zaden zullen verkopen. M.i. een terechte angst, maar ook iets dat angstvallig in de gaten wordt gehouden door milieuorganisaties en wat met vuur en zwaard zal worden bestreden, mocht het ooit zover komen.

Een verbod op het zelf verbouwen van voedsel zal er nooit komen, dat is een van de fundamentele mensenrechten en, als de voedselprijzen blijven stijgen, straks ook iets dat wellicht van overheidswege juist gestimuleerd zal worden (in Engeland speelt dit inmiddels al jaren).

V.w.b. de fabeltjes over voedingssupplementen: ieder jaar weer (2008, 2009, 2010) komen er verhalen bovendrijven die claimen dat voedingssupplementen verboden zullen worden, dan weer via de Codex Alimentarius, dan weer door de EU. En iedere keer blijkt dat na die veronderstelde ingangsdatum de supplementen nog steeds verkrijgbaar zijn in dezelfde dosis. Mensen interpreteren die teksten gewoon verkeerd en gaan vervolgens een partij paniek zaaien en claimen dat hierdoor miljarden mensen zullen overlijden. Tot nu toe groeit de wereldbevolking alleen maar, een paar miljard minder hadden we echt wel terug zien komen in de cijfers.

Gesloten