LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
rwerf
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2017 17:06

Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door rwerf »

Hallo,

Iemand ervaring met het volgende? Blijkens mijn Airmiles overzicht zijn op 21 september 9292 Airmiles afgeschreven via Bol.com. Je raadt het al: ik heb daar geen enkele bestelling op die datum gedaan, mijn laatste bestelling bij Bol dateert uit juli en is gewoon via de bank betaald. Verder liggen mijn Airmiles kaarten hier gewoon thuis, heb ik die nooit uitgeleend of wachtwoorden etc. aan iemand ter beschikking gesteld. Aangezien ik zelf in ICT werk, kan ik ook uitsluiten dat mijn pc hier thuis is gehackt.
Bij navraag schermt Airmiles nu (natuurlijk) met de algemene voorwaarden en wil wel nieuwe kaarten en een nieuwe account ter beschikking stellen. Heb ze verteld dat ze dat even kunnen vergeten, als de beveiliging ergens niet op orde is kunnen mijn persoonsgegevens nl. ook op straat liggen. Van Bol heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen. Heeft er iemand eerder met dit bijltje gehakt?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rwerf schreef:Aangezien ik zelf in ICT werk, kan ik ook uitsluiten dat mijn pc hier thuis is gehackt.
Want ICT'ers worden nooit gehacked?

AntB
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2017 11:09

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door AntB »

Op 26-9 zijn er 22110 airmiles van mijn account afgeboekt voor een bestelling bij Bol.com. Ik heb geen bestelling geplaatst. Ik heb gebeld met Airmiles. Hun systeem is gehackt; er zijn meerdere mensen de dupe van deze hack. Mijn kaart is geblokkeerd en ik krijg een nieuwe kaart toegestuurd. De gestolen miles worden niet vergoed. Ik kreeg het advies aangifte te doen bij de politie. Ik heb vervolgens gebeld met de Consumentenbond; zij waren nog niet op de hoogte van de hack. Op hun aanraden heb ik melding gemaakt bij de Fraudehelpdesk en Airmiles aansprakelijk gesteld. Ik wacht op een reactie. Aangezien Airmiles de beveiliging niet op orde heeft, lijkt het me niet meer dan logisch dat zij de airmiles terugboeken. Ik heb ook contact opgenomen met Bol.com, maar zij zeggen dat de fout bij Airmiles ligt en ze willen niet meewerken om het uit te zoeken.

Onderstaand de reactie van Airmiles n.a.v. de aansprakelijkheidsstelling:

Ik kan u mededelen dat u tocht het slachtoffer bent van phishing. Hierdoor hebben derden toegang verschaft tot u account en zo gebruik kunnen maken van uw Air Miles saldo.
Mijn collega heeft volgens de procedure uw kaart geblokkeerd en een nieuwe voor u aangevraagd. Echter is uw online account en uw gebruikersnaam niet verwijderd. Het is raadzaam dit wel te doen. Ik vraag u toestemming hiervoor.

Tevens kan ik u het volgende mededelen:
- Er heeft bij Air Miles geen data-lek plaatsgevonden (dit is door een extern bureau uitgezocht).
- Air Miles heeft zelf ook aangifte gedaan van de phishing en vertrouwt erop dat de politie deze aangifte verder zal oppakken. (procesverbaalnummer PL1100- 2017120581-1 ).

Spijtig kan ik u geen ander bericht doen dan dat er geen restitutie zal plaatsvinden van uw Air Miles.


Ik heb nooit een phishing mail van Airmiles ontvangen en ik weet inmiddels echt wel dat ik nooit op een verdachte link moet klikken. Beetje flauw dat ze eerst toegaven dat er sprake van een hack was en nu is het ineens phishing.

lbruggen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2017 22:42

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door lbruggen »

Hier hetzelfde. Op 26-9-2017 20.500 airmiles afgeboekt bij bol.com.

mbartels
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2017 19:03

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door mbartels »

Hier precies hetzelfde, ook op 26-9 meer dan 20.000 airmiles afgeschreven door Bol.com. Niets besteld, zeker ook niet op een phising mail gereageerd. Ik heb zowel Airmiles als Bol.com bericht maar nog geen reactie.

mbartels
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2017 19:03

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door mbartels »

Inmiddels reactie van Air Miles binnen:
Ik begrijp uw teleurstelling, maar helaas kan ik de Air Miles niet terugboeken op uw saldo.

Naar aanleiding van onze aangifte heeft de politie een onafhankelijk bedrijf ingezet om ons systeem onderzoeken. Uit dit onderzoek is gebleken dat het niet aan onze beveiliging ligt en wij ook geen 'data lek' hebben.

Hierdoor is Air Miles niet aansprakelijk voor de door u geleden en nog te leiden schade door diefstal.

Het spijt me dat ik u geen positiever bericht kan geven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En wat zegt Bol.com? Als het niet aan de één ligt, ligt het waarschijnlijk aan de ander, toch?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

AntB schreef:Hun systeem is gehackt; er zijn meerdere mensen de dupe van deze hack.
Een call center medewerker heeft u dit medegedeeld, zou hier niet teveel waarde aan hechten.

Als Air Miles gehacked is moeten ze hier melding van maken, immers zijn uw prive gegevens ook gelekt en het niet melden zou betekenen dat Air Miles een enorme boete kan krijgen.

Gezien het besteed is bij Bol.com kunnen zij mogelijk achterhalen wie de ontvanger van de goederen is, mogelijk wilt Bol.com je wel tegemoet komen, immers is hun platform gebruikt voor het besteden van de airmiles.

lbruggen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2017 22:42

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door lbruggen »

Ter aanvulling. Vandaag naar de politie in mijn woonplaats geweest. Ze waren erg behulpzaam. Ze hebben het PV van Airmiles ingekeken. Deze aangifte is in maart gedaan en er staan meer dan 150 gedupeerden op de lijst. Airmiles gaat er dus gemakshalve vanuit dat de onze fraudegevallen bij de phishing in maart horen. Volgens politie zijn er redenen om dit in twijfel te trekken. De politie raadt mij aan om 1) airmiles aansprakelijk te stellen voor de fraude, 2) Airmiles verzoeken een nieuw onderzoek te doen naar de recente gevallen, 3) als ze dit zonder onderzoek blijven schuiven onder de phishing in maart ze nalatigheid ten laste te leggen (immers als een phishing zo lang effect heeft dan dienen klanten proactief gewaarschuwd te worden en extra veiligheidsmaatregelen genomen te worden).

Verder teleurstellend dat de politie aangeeft verder weinig te kunnen doen zolang er geen duidelijke bewijzen zijn voor criminele activiteiten. Een civiele zaak tegen airmiles ligt dan meer de hand. Rechtbijstandsverzekeringen of Consmentenbond-achtige organisaties kunnen hierbij van hulp zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

lbruggen schreef:Volgens politie zijn er redenen om dit in twijfel te trekken.
En hebben ze ook toegelicht waarom? Ik vind 150 gevallen op het aantal 3,2 miljoen Airmiles gebruikers (https://www.plusonline.nl/consumentenre ... e-airmiles) niet extreem veel, de eerdere melding dat ze gehacked zijn kun je dus wel weerleggen er zouden dan immers veel meer slachtoffers zijn. Ik zou toch eens gaan onderzoeken hoe derden aan jouw gegevens zijn gekomen.

lbruggen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2017 22:42

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door lbruggen »

Eens. Daarom goede kans dat de meldingen van vorige week in dit topic ook een losstaande zaak zijn. Meest waarschijnlijk lijkt mij dat een airmiles medewerker een aantal accounts voor eigen doeleinden heeft gebruikt. Dat zou eenvoudig aan te tonen moeten zijn. Maar dan is het wel nodig dat Airmiles onderzoek doet ipv zich verschuilen achter een phishing mail van maart.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

lbruggen schreef:Eens. Daarom goede kans dat de meldingen van vorige week in dit topic ook een losstaande zaak zijn. Meest waarschijnlijk lijkt mij dat een airmiles medewerker een aantal accounts voor eigen doeleinden heeft gebruikt. Dat zou eenvoudig aan te tonen moeten zijn. Maar dan is het wel nodig dat Airmiles onderzoek doet ipv zich verschuilen achter een phishing mail van maart.
Medewerkers bij Airmiles hebben geen toegang tot jouw wachtwoord, ze kunnen deze wel resetten maar dat zou zichtbaar zijn, zowel voor u als voor Airmiles, dit is dus niet waarschijnlijk.

In maar hebben zij aangifte gedaan van een phishing e-mail dit betekend niet dat er maar 1 e-mail is rond gestuurd. Veelal worden phishing aanvallen non-stop doorgevoerd, waarbij je vaak een opleving ziet. Dit hoeft trouwens ook geen e-mail te zijn, het kan net zo goed een scamming website betreffen waarop u de airmiles gegevens heeft vermeld.

aviatornl
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2007 23:16

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door aviatornl »

Bij mijn zijn op 2 oktober 2017 23.996 airmiles afgeschreven door Bol.com. Van Airmiles dezelfde reactie ontvangen als hierboven: slachtoffer van phishing, kaart geblokkeerd en nieuwe kaart onderweg. Een hack lijkt mij waarschijnlijker. Op mijn verzoek heb ik van Airmiles een keurig overzicht gekregen van de afgeboekte airmiles:
2023489628 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 16,00-
2023489627 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 180,00-
2023489626 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 1.800,00-
2023489625 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 2.000,00-
2023489624 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 20.000,00-
Allemaal op exact dezelfde tijd! Moet een soort robot geweest zijn.
Ik heb deze info aan Bol.com doorgegeven en hoop dat zij willen melden wie de bestelling geplaatst heeft opdat een aangifte eenvoudiger wordt. Overigens vind ik dat hun systeem beveiligd zou moeten zijn tegen zulke onwaarschijnlijk snelle bestellingen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

aviatornl schreef:Bij mijn zijn op 2 oktober 2017 23.996 airmiles afgeschreven door Bol.com. Van Airmiles dezelfde reactie ontvangen als hierboven: slachtoffer van phishing, kaart geblokkeerd en nieuwe kaart onderweg. Een hack lijkt mij waarschijnlijker.
Een hack van jouw computer is inderdaad waarschijnlijk dan een phishing e-mail, maar er zijn meerdere vormen van phishing.

AntB
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2017 11:09

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door AntB »

Ik ben vanochtend bij de politie geweest. Ze waren zeer vriendelijk, maar kunnen weinig doen zolang het geen strafrecht betreft. Ik kreeg het advies de rechtsbijstand in te schakelen. Dat ga ik zeker doen. Verder is het volgens de politie beslist niet waar dat zij op verzoek van Airmiles een onafhankelijke partij inschakelen voor onderzoek, zoals tegen mbartels is gezegd.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door vlietjvan »

aviatornl schreef:Bij mijn zijn op 2 oktober 2017 23.996 airmiles afgeschreven door Bol.com. Van Airmiles dezelfde reactie ontvangen als hierboven: slachtoffer van phishing, kaart geblokkeerd en nieuwe kaart onderweg. Een hack lijkt mij waarschijnlijker. Op mijn verzoek heb ik van Airmiles een keurig overzicht gekregen van de afgeboekte airmiles:
2023489628 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 16,00-
2023489627 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 180,00-
2023489626 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 1.800,00-
2023489625 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 2.000,00-
2023489624 02.10.2017 19:31:47 Inwisselen Inwisseling Miles 501183251 BOL.COM 20.000,00-
Allemaal op exact dezelfde tijd! Moet een soort robot geweest zijn.
Ik heb deze info aan Bol.com doorgegeven en hoop dat zij willen melden wie de bestelling geplaatst heeft opdat een aangifte eenvoudiger wordt. Overigens vind ik dat hun systeem beveiligd zou moeten zijn tegen zulke onwaarschijnlijk snelle bestellingen.
Het kan ook zijn dat er diverse artikelen zijn gekocht en deze op deze manier worden weergegeven.
Als het om verschillende bestellingen gaat is het zeker een bestelprogramma.
Als pishing is uit te sluiten, zou er een lek kunnen zijn in de verbinding tussen bol.com en het airmiles systeem.

Of... misschien wil Ahold (aandeelhouder in beide bedrijven) af van al die slapende airmiles accounts :lol:

timo0103
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2010 20:55

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door timo0103 »

Ook hier hetzelfde verhaal, niets besteld bij bol.com maar wel alle airmiles foetsie.

komhee
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:58

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door komhee »

Vanmorgen erachter gekomen dat ook wij op 26 september door bol.com 29010 airmiles kwijt geraakt. Zeker aangifte doen, maar wat kan er nog meer gedaan worden? De macht van airmiles is in deze zo groot dat ze de verantwoordelijkheid simpelweg bij de consument neerleggen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

komhee schreef:Vanmorgen erachter gekomen dat ook wij op 26 september door bol.com 29010 airmiles kwijt geraakt. Zeker aangifte doen, maar wat kan er nog meer gedaan worden? De macht van airmiles is in deze zo groot dat ze de verantwoordelijkheid simpelweg bij de consument neerleggen?
Moeten hun dan de verantwoordelijkheid nemen voor consumenten die hun computer niet goed beveiligen? Indirect betaald de consument dit weer terug, waardoor alle tarieven omhoog gaan.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Airmiles afgeboekt via Bol, maar geen bestelling geplaatst?

Ongelezen bericht door Radar »

Dit onderwerp zat afgelopen zaterdag in de uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -ze-terug/

Gesloten