LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Creditcard en invoerrechten

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Rambolinie

Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Rambolinie »

Laatst heb ik het een en ander gekocht via internet in Australie ( (bad) kleding etc. )
Nadat ik via mijn mastercard online heb betaald ( € +/- 120 incl verzendkosten) krijg ik het pakketje thuisgestuurd... of ik even € 60 wil betalen aan DHL ivm douanerechten!!
Bedenk wel, ik heb artikelen gekocht voor €100.- en moet daarvoor € 60.- invoerrechten betalen!!!

Klopt dit wel?
En wie heeft hier nog meer mee te maken ghad??


GadoGado

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door GadoGado »

vervolg: dan aan de rechterkant "Informatie voor particulieren" - Goederen kopen via Internet.

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Mo »

Ja dat klopt.
Zie voor dit de laatste zaken die hier spelen. Neem bijvoorbeeld de sigaretten affaire waarbij je via internet goedkoop sigaretten kunt laten importeren. Natuurlijk moet je hier accijns op betalen.
Of voor de merk parfums die via internet goedkoper zijn.
Of de leuke aanbiedingen via Cracker Barrelhouses (outlet met allerlei soorten spullen) in Amerika.

Er wordt voor gewaarschuwd dat kopen via internet vanuit bepaalde landen erg onvoordelig kan zijn (zoals de machtig mooie aanbiedingen via Wall Markt) dat je dus invoer en ander belastingsverplichtingen dient te betalen.

Als je via Schiphol zou komen zou je dat ook moeten doen.
Dit is ter bescherming van o.a. de Nederlandse handel.

Gast

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Gast »

En voor de regering.

Rambolinie

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Rambolinie »

Volgens mij moet ik onderstaand voorbeeld nemen...
Maar nog kom ik dan niet uit op die 60 euro van mij...
bedenk wel het is een verhoging/invoerrechten van 60% !!


Voorbeeld 3: wel douanerechten en BTW
U bestelt een artikel waarvoor een hoger percentage aan douanerechten geldt, bijvoorbeeld voor kleding. Stel dat u twee spijkerbroeken koopt met een totale waarde van € 90,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt dus geen vrijstelling. U betaalt 12 % douanerechten en 19 % BTW over de waarde van de spijkerbroeken en over de portokosten, die bij de € 90,- worden opgeteld. Stel: De portokosten zijn € 11,-.

De douanerechten bedragen dan 12 % van € 101,- (90 + 11) = € 12,12.
De BTW bedraagt 19 % van € 114,- (101 + 13 afgerond) = € 21,66.
Het totaal der belastingen is dus € 12,12 + € 21,66 = € 33,78.

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door kwast »

Boete omdat u heeft geprobeerd dit zonder betaling de grens te laten passeren (ook wel smokkel genoemd)

Rambolinie

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Rambolinie »

???? boete?? waar blijkt dat uit dan...
Jah geweldig smokkelen, manik ga de politie opleiding volgen... lijkt me niet echt handig :roll:

Vanessa

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Vanessa »

Ongeveer twee maanden geleden heb ik voor mijn schoonzusje een bikini besteld in Australie via onze credit card, maar tot op heden hebben we helemaal niets gehoord over belasting of iets dergelijks.

Zou dit betekenen dat niet alles gecontrolleerd wordt? De bikini, inclusief porto kosten kwam op een totaal van 74 euro.

Op zich vind ik dit wel interessant want mijn vriend wil nu wat dingen gaan bestellen uit wat oosterse landen, maar als daar dan nog 60% aan andere bedragen bovenop komt.....

Gast

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Gast »

Ga gewoon naar zeeman toe.

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Mo »

Het is niet altijd een continu controlle. En het gaat daarbij ook nog om een minimum bedrag (wat dat bedrag is kunt u navragen bij de douane) wat voor kosten in aanmerking komt. Er gaat wel eens iets tussendoor. Echter wanneer een bepaald adres vaker voorkomt dat er steeds kleine bedragen of bestellingen langs komen dan spaart de douane dat op en leveren ze dat steeds af als het bedrag voor de accijnzen in aanmerking komen.
Zie hiervoor ook de sigaretten affaire waarbij mensen dachten slim te zijn en steeds 1 slof bestelden en waarbij de douane per adres het opspaarden en het dan in totaal met bewijs van betaling afleverden.

Als er dus regelmatig kleine zaken besteld worden wordt dit ook als import gezien.
Laatst gewijzigd door Mo op 09 jul 2004 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Gast »

Mo je bent weer geweldig hartelijk dank en nog een vraag. Maakt de douane van elke zending een file ?

Rita.

Gast

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Gast »

60 euro ?! nee man, moet lager liggen, reken maar na bij de belastingdienst of bel het gratis nummer van hun.

UPS/DHL etc rekenen af en toe teveel of door foutjes, heb er veel ervaring mee omdat ik vaak buiten europa spullen laat komen.

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: Creditcard en invoerrechten

Ongelezen bericht door Mo »

Niet van iedere kleine zending wordt een handmatige file gemaakt, maar wel van zendingen van een bepaald gewicht en op een gegeven moment komt een bepaald adres naar boven vanwege de geautomatiseerde verwerking die postcodes of andere kenmerken zoals streepjescodes lezen.
Als daar nogal veel post heen gaat vanuit andere landen dan komt dat vanzelf boven drijven.
Ik heb het zelfs gehad met documenten. Ik deed (juridisch) werk in Nederland voor mensen die in het buitenland waren en die hier handtekeningen benodigd hadden o.d. en ik had bepaalde firma's die altijd een bruine enveloppes stuurden. Dat viel dus op en op een gegeven moment werden die enveloppes geopend.
Nog erger toen iemand in bruin verpakpapier daarna enkele gedrukte brochures stuurden werd het door de politie aangehouden als zijnde verdacht pakket omdat mijn adres dus zoveel bij de douane voorkwam.

Dus het is niet direct een file die gemaakt wordt maar je komt wel uit het geautomatiseerde bestand rollen bij veelvuldige buitenlandse zendingen die groter zijn dan postcardformaat.

En Ramboliene succes met je toekomstige job!

Gesloten