LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Otto.nl

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Kruimel76

Otto.nl

Ongelezen bericht door Kruimel76 »

Hallo, ik heb bij Otto een laptop besteld die in de aanbieding was (Fujitsu Siemens Amilo M7400 voor €799,-). Op de website stond aangegeven dat deze leverbaar was, dus ik heb hem meteen via internet besteld. Dit was op zondag 4 juli, en op de vrijdag kreeg ik een brief in huis met de mededeling dat ik €55,- vooruit moest betalen i.v.m. de hoogte van het bedrag van de bestelling. Omdat het hier om zo'n 800 euro ging vond ik dat niet meer dan redelijk, en ik heb dan ook direct geld overgemaakt. Ruim een week later, op zaterdag, toch maar eens gebeld met de klantenservice hoe dat nou zat met die laptop (inmiddels dus 17 juli) en toen kreeg ik te horen dat de laptop uitverkocht was en dat hij niet meer geleverd kon worden. Gewoon pech gehad dus :(.

Maar als ze nou om een vooruitbetaling vragen, dan hebben ze toch de plicht om te leveren? En als het product niet meer leverbaar is, moeten ze dan niet voor dezelfde prijs een vergelijkbaar product leveren?
Ik vind dit een bijzonder vervelende manier van zaken doen, eerst vooruit betalen en dan pas gaan kijken of de bestelling überhaupt wel uit te voeren is :evil:

De klantenservice kom je ook niet veel verder mee, ik kon eventueel een slechtere laptop tegen een hogere prijs bestellen. Ja doei! Nu zit ik dus nog steeds zonder laptop, en aangezien een vergelijkbare elders stukken duurder is zit ik voorlopig ook nog wel even zonder laptop. Hoe bedoel je heel blij gemaakt met een dooie mus :cry:

(Overigens ben ik zeer vriendelijk te woord gestaan door de klantenservice, dat is tegenwoordig ook eerder uitzondering dan regel ;)).

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door kwast »

Als er geen voorbehoud is gemaakt (bijv. zolang de voorraad strekt enz), kun je levering eisen, zeker indien je een opdrachtbevestiging hebt ontvangen. Schriftelijk voorleggen, levering eisen binnen twee weken en dreigen met de Geschillencommissie Thuiswinkel (Otto is aangesloten bij http://www.thuiswinkel.org). Wanneer Otto inderdaad niet meer kan leveren en je kunt de laptop ergens anders nog wel krijgen tegen een hoger bedrag, kun je het verschil bij Otto in rekening brengen en dat desnoods via de geschillencommissie afdwingen.

Gast

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door Gast »

Wel een verplichting stel je koopt een lamp de verkoper is verplicht te vragen, wat je met die lamp wilt doen, doet hij dat niet en je geeft een andere bestemming aan die lamp en er gebeurt wat, er breekt brand uit b.v. omdat je die lamp in de kamer gebruikt, terwijl die lamp bestemd was om eendjes warm te houden, dan is de verkoper ten alle tijden aansprakelijk.

Want een lamp heeft velen bestemmingen. Er zijn lampen maar er zijn ook veiligheidslampen.

Gast

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door Gast »

Aan dat advies heeft hij niets.

advies

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door advies »

Hallo kruimel,

Ik denk dat je inderdaad pech hebt.
Otto wacht op jou vooruitbetaling, en dat is in principe ook tevens jou bedenktijd.
Want er staat in de brief bij de vooruitbetaling dat als je de vooruitbetaling niet doet, de bestelling automatisch vervalt.
Dit houdt in, dat jou bestelling pas officieel ingaat op het moment dat jou vooruitbetaling bij otto binnen is!

Ondertussen hoeven zij de bestelde artikelen dus niet vast te houden.
Waarschijnlijk, en eigenlijk is dat zeker is het zo dat jou bestelling nog wel in voorraad was, maar tussen de tijd van jou bestelling en de vooruitbetaling de laatste laptops zijn verkocht.
Otto gaat immers geen artikelen vasthouden voor het geval dat.
Want als jij besluit om niet vooruit te betalen en eerst waar voor je geld wilt zien, dan hebben zij voor niets de artikelen vast gehouden!

Naast jou zijn er nog duizenden mensen die zo'n vooruitbetaling moeten doen, dit voor de wet bescherming schuldrecht.

Als zij dus voor iedereen artikelen vast moeten houden, is het einde zoek, en kunnen zij niks meer verkopen omdat alles in de wacht staat!
Denk dus dat je pech hebt...
Hopelijk snap je de beweegredenen van otto, en kun je ze dus helaas nergens voor aanspreken.

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door kwast »

Van bovenstaande verhaal klopt helemaal niets!! Stap gewoon, zoals ik al eerder adviseerde, naar de GC Thuiswinkel.

advies

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door advies »

Nou kwast het klopt wel degelijk hoe kom je bij die onzin dat je gelijk hebt??
Vraag maar na bij de consumenten bond en dan hoor je vanzelf dat ik gelijk heb!
Overigens is het zo dat ze de vooruitbetaling weer terug geven dus je kunt otto niets maken

Gast

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door Gast »

Inderdaad. Ik werk zelf bij Otto, en de bestelling wordt pas in werking gezet zodra de vooruitbetaling binnen is. Als er aan de telefoon wordt besteld wordt er dat ook bijgezegd, vervelend dat dat via internet niet zo is!

advies

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door advies »

Dankje wel gast, voor jou ondersteuning.
Maar ja...sommige mensen zijn nou eenmaal eigenwijs of hardleers!
Zie het al voor me dat een bedrijf al zijn goederen in de wacht moet zetten voor het geval iemand iets wel of niet wil hebben, dat kan toch niet!

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door kwast »

Ik denk dat je inderdaad pech hebt.
Otto wacht op jou vooruitbetaling, en dat is in principe ook tevens jou bedenktijd.
Bedenktijd van 7 werkdagen gaat in op de dag nadat het product is ontvangen
Want er staat in de brief bij de vooruitbetaling dat als je de vooruitbetaling niet doet, de bestelling automatisch vervalt.
Dit houdt in, dat jou bestelling pas officieel ingaat op het moment dat jou vooruitbetaling bij otto binnen is!
Wat heeft dit met het originele probleem te maken?
Ondertussen hoeven zij de bestelde artikelen dus niet vast te houden.
Waarschijnlijk, en eigenlijk is dat zeker is het zo dat jou bestelling nog wel in voorraad was, maar tussen de tijd van jou bestelling en de vooruitbetaling de laatste laptops zijn verkocht.
Een normale winkel houdt een artikel natuurlijk vast voor mensen die eerder hebben besteld. Wanneer Otto een aanbod doet (op de website) en de klant geeft aan dat hij er mee akkoord gaat (aanbod en aanvaarding), is de overeenkomst al tot stand gekomen, de orderbevestiging van Otto is leuk meegenomen maar strikt genomen niet noodzakelijk. De betaling heeft er verder niets mee te maken.
Otto gaat immers geen artikelen vasthouden voor het geval dat.
Want als jij besluit om niet vooruit te betalen en eerst waar voor je geld wilt zien, dan hebben zij voor niets de artikelen vast gehouden!
Ondernemersrisico wordt dit ook wel genoemd en het is heel normaal.
Naast jou zijn er nog duizenden mensen die zo'n vooruitbetaling moeten doen, dit voor de wet bescherming schuldrecht.
Laat mij eens weten wat de wet bescherming schuldrecht is en wat die inhoudt, ik jen deze wet namelijk niet
Als zij dus voor iedereen artikelen vast moeten houden, is het einde zoek, en kunnen zij niks meer verkopen omdat alles in de wacht staat!
Denk dus dat je pech hebt...
Hopelijk snap je de beweegredenen van otto, en kun je ze dus helaas nergens voor aanspreken.
Otto aanschrijven, zoals eerder gemeld, en daarna voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel (bv via http://www.sgc.nl)

kwast
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 apr 2004 15:12

Re: Otto.nl

Ongelezen bericht door kwast »

Inderdaad. Ik werk zelf bij Otto, en de bestelling wordt pas in werking gezet zodra de vooruitbetaling binnen is. Als er aan de telefoon wordt besteld wordt er dat ook bijgezegd, vervelend dat dat via internet niet zo is!
Dat de bestelling in werking wordt gezet na (aan)betaling heeft te maken met de procedure bij Otto maar niets, maar dan ook helemaal niets, met de vraag of er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen. Kletspraat!!

Gesloten