LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vandaag was ik bij BCC in de winkel. Ik ben op zoek naar een printer waar ik PostScript tegen kan praten en scans kan maken. Ik kan geen gepatenteerde software instelleren dus wil ik dat de scans zo werken. Ik wilde in de winkel zien hoe scannen naar e-mail (en FTP) werkt. De printer was er alleen niet. Daarop zeg ik tegen de verkoper, "ik bestel het wel online en stuur de printer wel terug als het niet werkt", en de verkoper antwoord terug, "we nemen gebruikte printers niet terug".

Zoals jullie weten kan een online aankoop ontbonden worden binnen veertien dagen. Geen van de uitzonderingen zijn van toepassing, een het terugzenden van een 'gebruikte' printer tast de gezondheid niet aan en ook raakt de printer naar zijn aard niet vermengd met andere zaken (benzine is een voorbeeld van deze categorie). Bij de rechter win je dit dus wel.

In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om de verkoper zo ver te krijgen dat hij de 'gebruikte' printer zal terugnemen?

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59
Beste antwoord
Gekozen door alfatrion

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

door Har45 » 30 mei 2020 09:25

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat is er mis met de printer? :twisted:

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een scan maken zal geen probleem zijn, daar is geen verbruiksartikel voor nodig. Dus probleem opgelost.

Maar als u zeker denkt te winnen bij de rechter, waarom de vraag hier dan stellen? Ik zou zeggen, voeg de daad bij het woord en we hebben bewijs dan. Maar gaat u echt alleen scannen, of gaat u voor de vorm ook even printen? Daar ben ik namelijk benieuwd daar hoe de rechter daar mee om gaat. Je stuurt dan namelijk niet meer de complete aankoop terug.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Neo, ik koop geen inkt/toner, maar een printer. De inkt/toner zit er gratis bij. De vraag is hoe zou jij dit in de praktijk oplossen? In je profiel heb je het over dat niet alles rechterlijk opgelost hoeft te worden en dat je in samenspraak en met denkvermogen kan je meer bereiken dan lijnrecht tegenover elkaar te gaan staan. Heb je weer geen oplossing echte oplossing voor in de praktijk?

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door 16again »

Het idee achter koop op afstand, is dat je thuis alles mag doen, wat je in de winkel ook had gekund.

Aansluiten op eigen apparatuur om postscript te testen, en te scannen naar externe netwerk devices, zal ook in de winkel niet zijn toegestaan.
Kun je in de winkel uberhaubt een testprintje maken? Of staat er alleen een exemplaar uit doos, en kun je er verder niets mee? Netspanning niet eens aangesloten bijvoorbeeld
Vroeger heb ik wel eens een ingebakken testpagina uit printer zelf meegekregen bij bezoek winkel. Maar dat waren andere tijden, hogere prijzen, en service bestond nog


Ik heb ook begrip voor de winkel. Deze printer is eigenlijk niet meer als nieuw verkoopbaar, plaatsen van inkt laat altijd wel sporen na, en inkt is niet meer gesealed.


Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Alfatrion, het is jouw feestje.
Waarschijnlijk zul jij dat ook wel winnen, als enigste. Ik zou al nooit iets online willen kopen, juist vanwege het risico dat het retour is gestuurd door iemand als A.
Alleen uit de winkel, gesealed en fabrieksverpakt.
Ik zou alleen teruggaan als de printer echt kapot is.
Het is jouw hobby, dus ga ervoor!

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
30 mei 2020 00:57
Vandaag was ik bij BCC.
De link is al gegeven, ga lekker naar Coolblue. Daar doen ze niet moeilijk. Hoeft ook niet, alles wat terug komt wordt een 'tweedekansje' met een aangepaste prijs. BCC doet dat kennelijk niet. Dat is mijn praktijkadvies.

Tenzij je moeilijk wil doen om het moeilijk doen.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door ErnieG »

Bespaar je een hoop moeite en kijk vooraf in de specificaties of je beoogde printer kan wat jij wilt. Specificaties, handleidingen, servicedesks van fabrikanten en importeurs en forums met andere gebruikers zijn tegenwoordig allemaal op internet te vinden.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
30 mei 2020 09:05
Het idee achter koop op afstand, is dat je thuis alles mag doen, wat je in de winkel ook had gekund.
Onjuist.
Overweging 37 Richtlijn 2011/83/EU Consumentenrechten
Aangezien de consument bij verkoop op afstand de goederen niet kan zien voordat hij de overeenkomst sluit, dient hij een herroepingsrecht te hebben. Om diezelfde reden moet de consument de goederen die hij gekocht heeft kunnen testen en inspecteren, voor zover dit noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan. Bij buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten dient de consument over een herroepingsrecht te beschikken wegens het verrassingselement en/of psychologische druk. Herroeping van de overeenkomst dient een einde te maken aan de verplichting van de contractpartijen om de overeenkomst uit te voeren.
De wet geeft een herroepingsrecht zonder dit afhankelijk te maken van wat er in de markt gebruikelijk is.
16again schreef:
30 mei 2020 09:05
Ik heb ook begrip voor de winkel. Deze printer is eigenlijk niet meer als nieuw verkoopbaar, plaatsen van inkt laat altijd wel sporen na, en inkt is niet meer gesealed.
Maar ik wil een printer die bij mij werkt en vind 380 euro heel veel geld zonder dat ik weet dat het gaat werken.
snuffel1 schreef:
30 mei 2020 09:33
Ooit was de retour termijn bedoeld om spijt of impulsieve aankopen die online werden gedaan ongedaan te kunnen maken. De bedoeling was om de aankoop ongeopend retour te zenden maar dat gaat nu niet meer op.
Ook onjuist.
Overweging 14 Richtlijn 97/7/EU Consumentenrechten
Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht; dat het noodzakelijk is de eventuele kosten die de consument bij de uitoefening van het herroepingsrecht moet dragen, te beperken tot de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen; dat dit herroepingsrecht de rechten van de consument op grond van de nationale wetgeving, met name met betrekking tot de ontvangst van beschadigde goederen en gebrekkige diensten of van producten en diensten die niet met de beschrijving van het aanbod overeenstemmen, onverlet laat; dat de lidstaten de bevoegdheid hebben de overige voorwaarden en regels voortvloeiend uit het herroepingsrecht te bepalen;
De bedoeling was altijd al dat je thuis kan beoordelen of je de overeenkomst echt wilt behouden.
snuffel1 schreef:
30 mei 2020 09:33
Na bezorging mag u de in dit geval printer op inhoud van de verpakking controleren en ook aansluiten op het lichtnet en als de printer aan gaat is die in ieder geval niet defect. Als u de software gaat installeren neemt u de printer al in gebruik en als de kwaliteit toch tegen valt is dat uw probleem en niet die van de verkoper.
Onjuist. Ik mag alles doen met het product om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen. Zelfs als je verder bent gegaan dan dat dan mag je nog steeds herroepen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door moederslink »

Alfa waarom ga je naar BCC ? Ik zou naar een andere winkel gaan waar ze dat ding wel op voorraad hebben en het ter plekke uitproberen of naar een printshop gaan waar dat ding werkend te zien is ?

Geen gedoe met online.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
30 mei 2020 10:35
16again schreef:
30 mei 2020 09:05
Het idee achter koop op afstand, is dat je thuis alles mag doen, wat je in de winkel ook had gekund.
Onjuist.
Ik lees hier: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 11:304:TOC toch echt wat in lijn lijkt met wat 16again aangeeft:
(47)

Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. In dat geval dient de consument zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar aansprakelijk te zijn voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. De verplichtingen van de consument bij herroeping mogen de consument niet ontmoedigen zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
Verder kijkende naar de vragen:

Ik denk niet dat ik persoonlijk zou gaan proberen om een gebruikte printer terug genomen te laten krijgen tegen het volledige bedrag.
Je weet gewoon dat zo'n printer niet meer fatsoenlijk verkoopbaar is. Als ik een printer zou bestellen, in gebruik zou nemen en daarna toch terug zou sturen zou ik zeker accepteren dat daar een bepaald verlies op zal zitten.
Laatst gewijzigd door Cro op 30 mei 2020 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daaruit volgt slechts dat je, als je tever gaat in je onderzoeksmogelijkheden, de waardevermindering moet vergoeden. De bewijslast voor die waardevermindering ligt bij de winkelier.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het zou mij niet verbazen als alfatrion het al op zijn manier heeft opgelost.

Alfatrion heeft al eerder een vergelijkbaar topic gehad, iets met geld terug of een vergoeding. Ik meen me toch echt te herinneren dat hij in korte tijd en met een beetje correspondentie zijn geld terug had, terwijl ik het zou hebben laten zitten. Dat had hij dus goed gedaan. Faites vos jeux! Ik zet in op winst voor alfatrion.

Wat de een een hoop gedoe vindt en tijdverspilling, vindt een ander leuk of nuttig. Denk bv aan modelbouw of dammen, of dit soort juridische kwesties.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
30 mei 2020 11:38
Daaruit volgt slechts dat je, als je tever gaat in je onderzoeksmogelijkheden, de waardevermindering moet vergoeden. De bewijslast voor die waardevermindering ligt bij de winkelier.
Dat klopt, maar het laat wel ziet dat wat 16again aangeeft correct lijkt te zijn, de geest van de wet is dat je dezelfde handelingen mag uitvoeren om te hanteren en te proberen als dat je in een winkel normaal gesproken zou mogen, niet dat je een stuk meer handelingen zou mogen uitvoeren.

In hoeverre je normaliter een printer mag testen in een BBC of bijvoorbeeld een Mediamarkt durf ik niet te zeggen, ik heb denk ik al in een 15 jaar meer een printer gekocht, als het niet langer geleden is.
Laatst gewijzigd door Cro op 30 mei 2020 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
30 mei 2020 11:46
Moneyman schreef:
30 mei 2020 11:38
Daaruit volgt slechts dat je, als je tever gaat in je onderzoeksmogelijkheden, de waardevermindering moet vergoeden. De bewijslast voor die waardevermindering ligt bij de winkelier.
Dat klopt, maar het laat wel ziet dat wat 16again aangeeft correct lijkt te zijn, de geest van de wet is dat je dezelfde handelingen mag uitvoeren om te hanteren en te proberen als dat je in een winkel normaal gesproken zou mogen, niet dat je een stuk meer handelingen zou mogen uitvoeren.
Ik ben ook wel benieuwd naar de concrete onderbouwing waarom het thuisonderzoek verder mag gaan dan het winkelonderzoek. Ik haal dat niet uit het door Alfatrion geciteerde deel van Richtlijn 14. Maar wellicht kan Alfatrion daar nog een toelichting op geven.
Kees2850 schreef:
30 mei 2020 11:48
alfatrion schreef:
30 mei 2020 00:57
..... In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om de verkoper zo ver te krijgen dat hij de 'gebruikte' printer zal terugnemen?
@alfatrion waarom deze vraag als je zelf het antwoord al weet en geeft?
Je snapt niet het verschil tussen een juridisich antwoord en een praktisch antwoord?
Kees2850 schreef:
30 mei 2020 11:54
Ik heb vorig jaar printer gekocht bij BCC. Na paar maanden ging er iets fout met vervangen van cartridge. Niet door mijn schuld maar zat iets fout met software begreep ik. Ben er mee naar een winkel gegaan. En kreeg nieuwe omdat de printer binnen de garantie viel.Dan zou jij ook kunnen doen natuurlijk. Gewoon installeren en printen. Werkt die niet dan terug.
Je verwart hier nonconformiteit met het herroepingsrecht.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
30 mei 2020 11:39
Het zou mij niet verbazen als lordi min of meer gelijk heeft, in die zin dat alfatrion het al op zijn manier heeft opgelost.
Ik ben nog alleen in de winkel geweest met een vraag naar de printer. Ik ben weggegaan toen ze hem niet hadden. Er is dus (nog) geen probleem om op te lossen. Ik geeft de post met de link even de titel beste antwoord, zodat deze onder mijn eerste bericht verschijnt.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Niet werken is iets anders dan non-conform zijn. Ik wil eventueel van het herroepingsrecht gebruik maken om een conforme printer die bij mij niet werkt terug te sturen.
moederslink schreef:
30 mei 2020 11:29
Alfa waarom ga je naar BCC ?
Omdat zij informatie gaven over de printertalen. Deze ondersteunt PostScript, PDF 1.7, PCL 6 en XPS. Wat dat laatste is weet ik niet, maar de rest maakt dat ik hiermee zou moeten kunnen printer.

Scannen zou nog steeds een probleem kunnen zijn. De ervaring leert dat dit niet goed gaat met all-in-one printers. Ik wil dus dat het ding beschikt over een oplossing waarbij ik niets speciaals hoeft te doen. Versturen naar een FPT server is prima, mailen is ook goed.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
30 mei 2020 12:23
Moneyman schreef:
30 mei 2020 12:04
Je verwart hier nonconformiteit met het herroepingsrecht.
Maakt dat wat uit dan als je een printer graag wilt hebben? Als de printer het goed doet thuis hoeft @alfatrion toch deze niet terug te sturen?
Natuurlijk maakt dat uit, omdat het bepalend is voor wat je ermee gedaan mag hebben en welke gevolgen dat heeft.

Gesloten