LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Troela1984 schreef:
02 nov 2018 13:40
Er mag alleen camera toezicht zijn als daar gerechtelijke toestemming voor is wegens zwaarwegend belang/vermoeden.

Ken een magazijn waar camera's hingen die hebben ze allemaal moeten weghalen omdat er geen gerechtelijke toestemming was.
Onzin.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door 16again »

Hoezo onzin? De Bijenkorf webcare reactie op trustpilot lezend, zijn 2 partijen het erover eens dat een nepjas geretourneerd is.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
01 nov 2018 18:12
Nijogeth schreef:
01 nov 2018 17:36
Het gaat hier niet om het feit dat TS geen jas heeft ontvangen of de verkeerde, maar dat TS een geheel andere jas retourneert en de Bijenkorf dit in de smiezen heeft gehad.
Misschien heeft TS wel dezelfde jas geretourneerd.

Uiteraard is het essentieel of TS de goede jas ontvangen heeft. In het ene geval is TS gedupeerde, in het andere geval een oplichter.
Als TS dezelfde jas had geretourneerd, dan zou het gewicht hetzelfde zijn geweest.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In de toekomst wordt dit misschien juist modern. Oude jas retour voor recyclen. Daarna statiegeld, recycle vergoeding retour.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wat gewicht betreft, het wordt natuurlijk niet door de bezorger en de ontvanger gewogen. Alleen bij inlevering voor verzending.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Radar »

Wij hebben de topicstarter een bericht gestuurd met de vraag om te antwoorden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker schreef:
04 nov 2018 10:20
In de toekomst wordt dit misschien juist modern. Oude jas retour voor recyclen. Daarna statiegeld, recycle vergoeding retour.
De huidige manier is: kringloopwinkel. Scheelt in ieder geval verzendkosten.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

Moneyman schreef:
05 nov 2018 09:07
@JvandeW: vind jij ook niet dat dit topic grote vraagtekens oproept?
Nee. Die vraagtekens komen slechts doordat forumgebruikers in het wild aan het gissen zijn. Tevens wordt het woord van de Bijenkorf door forumgebruikers zonder aarzelen voor waar aangenomen terwijl men dus wel twijfelt aan het verhaal van de TS. Die bias onder forumgebruikers is ondertussen wel bekend op Radar.

Feit is wel dat de Bijenkorf een derde partij heeft ingeschakeld om de zaak af te leveren. In de reactie op Trustpilot doen zij een stelling op basis van informatie die zij van de derde partij hebben gekregen, te citeren "Het pakket wordt op verschillende punten tijdens het bezorgproces gewogen. Het gewicht van de jas die jij retour hebt gestuurd komt niet overeen met het gewicht van de jas die wij bij jou bezorgd hebben." bron maar deze stelling klopt niet.

PostNL weegt pakketten inderdaad op verschillende punten. Normaliter zijn dit echter maximaal drie punten: het postkantoor waar het pakket wordt afgeleverd, het sorteercentrum in het postcodegebied waar het pakket is afgeleverd en het sorteercentrum in het postcodegebied waar het pakket afgeleverd moet worden.

Het eerste punt komt al te vervallen wanneer bedrijven mijn.postnl.nl gebruiken om pakketten aan te melden. Zij konden voorheen zelf een gewicht opgeven maar ook dat is tegenwoordig niet meer mogelijk. Bij het ophalen van de rolcontainer door PostNL bij de bedrijven, worden de pakketten niet meer gewogen.

Als het pakket dan ook nog eens in hetzelfde postcodegebied wordt opgehaald als dat het afgeleverd moet worden, komt het niet bij een ander sorteercentrum terecht. Daarmee wordt het nog maar een keer gewogen. Vanaf dat moment is er geen zicht meer op het gewicht van het pakket. Bij lokale distributeur wordt het pakket immers niet gewogen als ook niet bij aflevering.

De Bijenkorf kan dus niet weten of het pakket bij aflevering wel hetzelfde gewicht had als de jas. De stelling van de Bijenkorf klopt dus niet. Dat maakt des te meer aannemelijk dat de TS dus niet aan het liegen is.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door BL2 »

Radar schreef:
05 nov 2018 10:16
Wij hebben de topicstarter een bericht gestuurd met de vraag om te antwoorden.
Beste Redactie, geef dan ook even aan dat er een hele rits berichten zijn verwijderd uit dit topic, waardoor het allemaal wat onleesbaar is geworden.
Ook grappig dat er berichten zijn verwijderd maar de quotes daarvan zijn blijven staan.....

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Moneyman »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 10:40
Moneyman schreef:
05 nov 2018 09:07
@JvandeW: vind jij ook niet dat dit topic grote vraagtekens oproept?
Nee. Die vraagtekens komen slechts doordat forumgebruikers in het wild aan het gissen zijn.
Dan lees je heel anders dan ik. De enkele gegevens die wél bekend zijn, roepen allerlei voor de hand liggende vragen op. Die vragen worden vervolgens totaal niet beantwoord. Dat maakt het topic tot een weinig zinvolle invuloefening.

Hopelijk geeft TS gehoor aan de oproep van Radar om te reageren.

Wat wel grappig is, is dat jij de reageerders verwijt te gissen, en dat je vervolgens een concrete stelling van de Bijenkorf tot leugen bestempelt, op basis van... veronderstellingen. Pot, ketel... :wink:
JvandeW schreef:
05 nov 2018 10:40
Feit is wel dat de Bijenkorf een derde partij heeft ingeschakeld om de zaak af te leveren. In de reactie op Trustpilot doen zij een stelling op basis van informatie die zij van de derde partij hebben gekregen, te citeren "Het pakket wordt op verschillende punten tijdens het bezorgproces gewogen. Het gewicht van de jas die jij retour hebt gestuurd komt niet overeen met het gewicht van de jas die wij bij jou bezorgd hebben." bron maar deze stelling klopt niet.

PostNL weegt pakketten inderdaad op verschillende punten. Normaliter zijn dit echter maximaal drie punten: het postkantoor waar het pakket wordt afgeleverd, het sorteercentrum in het postcodegebied waar het pakket is afgeleverd en het sorteercentrum in het postcodegebied waar het pakket afgeleverd moet worden.

Het eerste punt komt al te vervallen wanneer bedrijven mijn.postnl.nl gebruiken om pakketten aan te melden. Zij konden voorheen zelf een gewicht opgeven maar ook dat is tegenwoordig niet meer mogelijk. Bij het ophalen van de rolcontainer door PostNL bij de bedrijven, worden de pakketten niet meer gewogen.

Als het pakket dan ook nog eens in hetzelfde postcodegebied wordt opgehaald als dat het afgeleverd moet worden, komt het niet bij een ander sorteercentrum terecht. Daarmee wordt het nog maar een keer gewogen. Vanaf dat moment is er geen zicht meer op het gewicht van het pakket. Bij lokale distributeur wordt het pakket immers niet gewogen als ook niet bij aflevering.

De Bijenkorf kan dus niet weten of het pakket bij aflevering wel hetzelfde gewicht had als de jas. De stelling van de Bijenkorf klopt dus niet. Dat maakt des te meer aannemelijk dat de TS dus niet aan het liegen is.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

Moneyman schreef:
05 nov 2018 10:56
Wat wel grappig is, is dat jij de reageerders verwijt te gissen, en dat je vervolgens een concrete stelling van de Bijenkorf tot leugen bestempelt, op basis van... veronderstellingen. Pot, ketel... :wink:
Dat is geen veronderstelling en tevens bestempel ik de stelling niet tot leugen. Slechts schrijf ik dat de stelling niet klopt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Moneyman »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 11:00
Moneyman schreef:
05 nov 2018 10:56
Wat wel grappig is, is dat jij de reageerders verwijt te gissen, en dat je vervolgens een concrete stelling van de Bijenkorf tot leugen bestempelt, op basis van... veronderstellingen. Pot, ketel... :wink:
Dat is geen veronderstelling en tevens bestempel ik de stelling niet tot leugen. Slechts schrijf ik dat de stelling niet klopt.
In jouw betoog zitten mogelijke scenario's, waarvan jij niet weet of ze van toepassing zijn. Op basis daarvan kan je dus niet de conclusie trekken dat de stelling niet klopt.

Een linguïstische discussie of jouw statement de stelling al dan niet tot leugen bestempelt, lijkt me weinig zinvol.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 05 nov 2018 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

@JvandeW, elk artikel heeft zijn eigen gewicht. En ja, ieder pakket dat verstuurd wordt heeft een gewichtsaanduiding. Als voorbeeld even PostNL. Deze rijden met busjes rond met een max TTM van 3500kg. Dit valt of staat met het type bus. Elke bus heeft dus een bepaald laadvermogen dat meegenomen mag worden. Je kan niet domweg de bus blijven volladen totdat de wielen niet meer draaien in de wielkassen. Ook gokken met gewichten is niet de manier hoe er gewerkt wordt. Bij elke verpakking in de bus is het gewicht bekend. Zo kan de bus namelijk nooit te zwaar beladen worden. De Bijenkorf, en elke andere internetwinkel, geeft wel degelijk de gewichten door van de zending. Een chauffeur moet bij een verkeerscontrole kunnen laten zien wat er geladen is en hoeveel het weegt.
De vraag is enkel of de Bijenkorf de gewichten vooraf bepaald heeft, of dat het pakket wordt nagewogen. Het kan zijn dat het gewicht van de jas bekend is, alsook het gewicht van de verpakking. Op dat moment heb je inderdaad geen bewijs welk gewicht er ook daadwerkelijk weg is gegaan. Mocht er immers een andere jas in het pakket zitten blijft het gewicht volgens de computer gelijk aan de andere jas.

Gezien de tijdstippen van bestellen (tot 22:00u is morgen geleverd) is de kans groot dat de vrachtwagen direct doorrijdt naar een centraal punt van de bezorgdienst. Zal deze eerst lokaal afgehandeld moeten worden, dan lukt het niet om binnen een paar uur alles in heel Nederland verspreid te krijgen.

Nee, de Bijenkorf kan niet weten hoeveel gewicht er afgeleverd is. Ze weten wel wat er terug gekomen is. Maar zo lang niet bekend is of er gewogen wordt voor transport valt er geen schuldige aan te wijzen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als ik een pakje terug breng met daarop een retourbiljet van bijvoorbeel Bonprix, wordt dat nooit gewogen.

Stel dat ik twee artikelen voor retour aanmeld en er maar één in de doos doe, geen idee hoe ik kan bewijzen dat ik er twee ingedaan heb.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt me toch wel dat het betalen van de verzending nog steeds per... gewicht gaat. De Bijenkorf zal dus zelf het gewicht moeten vaststellen en de bijbehorende porto op een of andere manier erbij zien te fietsen. Ik weet wel zeker dat de Bijenkorf geen blanco cheque geeft aan de bezorger door ongewogen containers met goederen af te leveren en maar af te wachten wat de kosten zullen zijn.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 11:15
@JvandeW, elk artikel heeft zijn eigen gewicht. En ja, ieder pakket dat verstuurd wordt heeft een gewichtsaanduiding. Als voorbeeld even PostNL. Deze rijden met busjes rond met een max TTM van 3500kg. Dit valt of staat met het type bus. Elke bus heeft dus een bepaald laadvermogen dat meegenomen mag worden. Je kan niet domweg de bus blijven volladen totdat de wielen niet meer draaien in de wielkassen. Ook gokken met gewichten is niet de manier hoe er gewerkt wordt. Bij elke verpakking in de bus is het gewicht bekend. Zo kan de bus namelijk nooit te zwaar beladen worden. De Bijenkorf, en elke andere internetwinkel, geeft wel degelijk de gewichten door van de zending. Een chauffeur moet bij een verkeerscontrole kunnen laten zien wat er geladen is en hoeveel het weegt.
De vraag is enkel of de Bijenkorf de gewichten vooraf bepaald heeft, of dat het pakket wordt nagewogen. Het kan zijn dat het gewicht van de jas bekend is, alsook het gewicht van de verpakking. Op dat moment heb je inderdaad geen bewijs welk gewicht er ook daadwerkelijk weg is gegaan. Mocht er immers een andere jas in het pakket zitten blijft het gewicht volgens de computer gelijk aan de andere jas.

Gezien de tijdstippen van bestellen (tot 22:00u is morgen geleverd) is de kans groot dat de vrachtwagen direct doorrijdt naar een centraal punt van de bezorgdienst. Zal deze eerst lokaal afgehandeld moeten worden, dan lukt het niet om binnen een paar uur alles in heel Nederland verspreid te krijgen.

Nee, de Bijenkorf kan niet weten hoeveel gewicht er afgeleverd is. Ze weten wel wat er terug gekomen is. Maar zo lang niet bekend is of er gewogen wordt voor transport valt er geen schuldige aan te wijzen.
Bijenkorf Team Webcare geeft aan dat in diverse delen van bezorgproces het pakket gewogen wordt:
Uit onderzoek is inderdaad gebleken dat de jas die jij retour gestuurd hebt niet van de Bijenkorf is en ook niet door ons verstuurd kan zijn.
Het pakket wordt op verschillende punten tijdens het bezorgproces gewogen. Het gewicht van de jas die jij retour hebt gestuurd komt niet overeen met het gewicht van de jas die wij bij jou bezorgd hebben. Daarom heeft de webshop afdeling besloten de jas weer retour te sturen.

Ik ga er vanuit dat wij jou bij deze voldoende geïnformeerd hebben.

Met vriendelijke groet,

Team Webcare
de Bijenkorf
https://nl.trustpilot.com/review/www.debijenkorf.nl

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
05 nov 2018 11:49
Het lijkt me toch wel dat het betalen van de verzending nog steeds per... gewicht gaat. De Bijenkorf zal dus zelf het gewicht moeten vaststellen en de bijbehorende porto op een of andere manier erbij zien te fietsen. Ik weet wel zeker dat de Bijenkorf geen blanco cheque geeft aan de bezorger door ongewogen containers met goederen af te leveren en maar af te wachten wat de kosten zullen zijn.
De kosten zijn voor elk pakje zo’n beetje gelijk. Vaak worden er contracten afgesproken voor een x bedrag tot een x gewicht. Dus of het nu om een pakket van 1kg gaat of 5kg, de kosten van de bezorging zijn dan hetzelfde.
jonis schreef:
05 nov 2018 11:56
Bijenkorf Team Webcare geeft aan dat in diverse delen van bezorgproces het pakket gewogen wordt:
Maar dat zegt niets of dat er vooraf gewogen wordt of dat er vooraf een vast gewicht wordt aangegeven.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door gosewijn »

Jas weg , 1000,00
Post foetsie
Matras weg

etc etc ,
Okee er gebeuren rare dingen , maar ik begin toch wel mijn twijffels bij sommige topics.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door JvandeW »

Moneyman schreef:
05 nov 2018 11:06
In jouw betoog zitten mogelijke scenario's, waarvan jij niet weet of ze van toepassing zijn.
Echter doe ik dat wel. Mijn onderneming maakt zelf gebruik van de dienst van PostNL en is bekend met de werkwijze.
Een linguïstische discussie of jouw statement de stelling al dan niet tot leugen bestempelt, lijkt me weinig zinvol.
De Bijenkorf weet dat het gewicht anders was bij aflevering maar zegt dat dit niet zo is - een leugen
De Bijenkorf ziet of krijgt te horen dat het laatst gewogen gewicht hetzelfde is, houdt er echter geen rekening mee dat er mogelijk tussen het laatst gewogen gewicht en de aflevering met het pakket gerommeld is en zegt dat het gewicht hetzelfde moet zijn geweest bij aflevering - een stelling die niet klopt.

Hier is geen discussie voor nodig.
NeoDutchio schreef:
05 nov 2018 11:15
@JvandeW, elk artikel heeft zijn eigen gewicht. En ja, ieder pakket dat verstuurd wordt heeft een gewichtsaanduiding. Als voorbeeld even PostNL. Deze rijden met busjes rond met een max TTM van 3500kg. Dit valt of staat met het type bus. Elke bus heeft dus een bepaald laadvermogen dat meegenomen mag worden. Je kan niet domweg de bus blijven volladen totdat de wielen niet meer draaien in de wielkassen. Ook gokken met gewichten is niet de manier hoe er gewerkt wordt. Bij elke verpakking in de bus is het gewicht bekend. Zo kan de bus namelijk nooit te zwaar beladen worden.
Het vaststellen van dat gewicht gebeurt al in het sorteercentrum. Dit gebeurt niet nogmaals voor iedere autobus alvorens deze volgeladen wordt.
De Bijenkorf, en elke andere internetwinkel, geeft wel degelijk de gewichten door van de zending.
Dat is ondertussen niet meer het geval:

Afbeelding

Ook met invoering van het gewicht via de SOAP-API doet PostNL niets zichtbaars meer.
De vraag is enkel of de Bijenkorf de gewichten vooraf bepaald heeft, of dat het pakket wordt nagewogen.
Het gewicht werd altijd bij PostNL nagewogen en ondertussen is alleen de weging van PostNL wat ertoe doet.
Nee, de Bijenkorf kan niet weten hoeveel gewicht er afgeleverd is.
Exact! Dus daarmee klopt de stelling van de Bijenkorf niet.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijenkorf ontneemt mij 1000 euro en ik heb een gebruikte jas

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JvandeW schreef:
05 nov 2018 12:43
Exact! Dus daarmee klopt de stelling van de Bijenkorf niet.
Dat er niet gewogen wordt bij aflevering wil niet zeggen dat er nergens gewogen wordt. Als er voordat een pakket het dc verlaat gewogen wordt, dan weet de Bijenkorf exact wat er weg is gegaan. Ontvanger klaagt niet over een geopende of beschadigde verpakking en stuurt iets terug met een ander gewicht daarin.
Zolang niet bekend is wat de werkwijze is van de Bijenkorf kan je niets uitsluiten.
Ons DC weeg alles. Zodra er gepickt is gaat eerst de doos op de weegschaal voordat die verder op de lopende band gaat. Als er ergens een gewichtsverschil in komt blijft de doos vanzelf staan. In dat geval weet je exact het gewicht bij het verlaten van elk station en wat er verstuurd wordt. Als de doos dan ongeopend aankomt bij de ontvanger kan er simpelweg geen verschil in zitten. Dat is een optie. Maar, zoals al vaker gezegd, zolang niemand van ons weet hoe ze werken bij de Bijenkorf blijft het gissen.

Gesloten