LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Ik heb een redelijk duur artikel (235 euri) bij deze site aangeschaft. Het was als kado bedoelt maar door vervelende prive omstandigheden ben ik genoodzaakt het kado te retourneren. Bij mijn weten zou dit geen probleem moeten zijn. Na een verzoek voor retour ingedien te hebben krijg ik echter van een ander bedrijf een mail dat de retour niet geaccepteerd wordt. Daarbij wordt verwezen naar aanvullende voorwaarden?

Bij het artiekel staat een groot rechts :ruilen binnen 14 dagen. Dit bedrijf zegt echter via bol.com te verkopen en aanvullende voorwaarden te hanteren waarin vermeld staat dat dit artikel niet terug gestuurd kan worden?

Als ik op de bol website naar de voorwaarden ga staat daar dat artikelen binnen 14 dagen terug gestuurd mogen worden. Bij dit artikel moet ik kennelijk eerst zelf zien dat het door iemand anders verkocht wordt ???? en dan een aantal keer door klikken om bij aanvullende voorwaarden van deze verkoper uit te komen?

Als er duidelijk naast het artikel staat dat ik dit mag terugsturen binnen 14 dagen, dan kan hij toch niet zeggen dat dat nu niet mag? Volgens hem zet bol dat standaard naast ieder artikel maar had ik zelf moeten zien dat dat bij hem niet zo was? Kan dit zomaar? Het gaat om veel geld!

NIELS82
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2017 20:21

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door NIELS82 »

Helaas vrijwel hetzelfde meegemaakt met een externe leverancier bij Bol.com.

We hebben een Apple Watch besteld. Kregen een totaal andere versie binnen dan besteld. Omdat je dat pas ziet als het open is, stuurden we hem na openen retour.

Het product was volgens de externe leverancier geopend en vies. Als er iemand schoon is ben ik het wel, dus er klopt niets van. Bol.com heeft toen wel bemiddeld, maar dat loste niets op.

Voor mij geen externe leveranciers via Bol.com meer.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

bobdetuinkabouter schreef:Ik heb een redelijk duur artikel (235 euri) bij deze site aangeschaft. Het was als kado bedoelt maar door vervelende prive omstandigheden ben ik genoodzaakt het kado te retourneren. Bij mijn weten zou dit geen probleem moeten zijn. Na een verzoek voor retour ingedien te hebben krijg ik echter van een ander bedrijf een mail dat de retour niet geaccepteerd wordt. Daarbij wordt verwezen naar aanvullende voorwaarden?

Bij het artiekel staat een groot rechts :ruilen binnen 14 dagen. Dit bedrijf zegt echter via bol.com te verkopen en aanvullende voorwaarden te hanteren waarin vermeld staat dat dit artikel niet terug gestuurd kan worden?

Als ik op de bol website naar de voorwaarden ga staat daar dat artikelen binnen 14 dagen terug gestuurd mogen worden. Bij dit artikel moet ik kennelijk eerst zelf zien dat het door iemand anders verkocht wordt ???? en dan een aantal keer door klikken om bij aanvullende voorwaarden van deze verkoper uit te komen?

Als er duidelijk naast het artikel staat dat ik dit mag terugsturen binnen 14 dagen, dan kan hij toch niet zeggen dat dat nu niet mag? Volgens hem zet bol dat standaard naast ieder artikel maar had ik zelf moeten zien dat dat bij hem niet zo was? Kan dit zomaar? Het gaat om veel geld!
Om wat voor artikel ging dat? Is er sprake van een uitsluitingsgrond voor het retourrecht? Zo niet, dan moeten ze het gewoon accepteren.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Welke uitsluitingsgronden van retourrecht zijn er precies? En kun je dat omzeilen door een beroep te doen op non-conformiteit in de zin dat het artikel niet beantwoord aan de verwachtingen die je mocht hebben, gebaseerd op datgene wat de verkoper verteld heeft?

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Om verdere problemen met dezemeneer te voorkomen wil ik liever neit vertellen waar het om gaat. Ik heb al langer getwijfeld om dit ergens te kopen maar zag dan inderdaad dat je dit niet terug mocht sturen. Ik koop veel bij bol en omdat ik hier zag dat ik het wel terug mocht sturen heb ik het gekocht.
er staat nog steeds bij dat je het binnen 14 dagen mag terug sturen.

Bol zegt dat ik het met de verkoper moet oplossen, en de verkoper zegt dat als ik het terugstuur hij het niet gaat aannemen.
Dit kan toch niet zomaar? Dat bol iets verkoopt en er staat dat ik het mag terugsturen. En dat bol nu zegt: je hebt het bij iemand anders gekocht?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door newmikey »

Nee dit mag inderdaad niet en BOL kan- en mag- het niet afwentelen op een externe leverancier. U heeft bij online aankopen (behoudens een heel klein aantal uitzonderingen) gewoon recht om zonder opgaaf van redenen binnen 14 te herroepen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo lang wij niet weten over welk artikel het gaat weten wij niet of het terecht is. Er zijn producten uitgesloten van de 14 dagen herroepingsrecht. Indien uw aankoop daar niet onder valt is de verkoper verplicht deze terug te nemen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:Zo lang wij niet weten over welk artikel het gaat weten wij niet of het terecht is. Er zijn producten uitgesloten van de 14 dagen herroepingsrecht. Indien uw aankoop daar niet onder valt is de verkoper verplicht deze terug te nemen.
En zolang de topicstarter weigert te vertellen wat voor artikel het is komen we niet verder. Vandaar mijn vraag welke uitsluitingsgronden op het retourrecht er precies zijn. Dan moet de topicstarter zelf maar een afweging maken.

Bol.com staat hier duidelijk buiten; de handelaar in kwestie heeft een soort advertentieruimte gehuurd bij Bol.com, vergelijkbaar met Marktplaats.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

ik heb verteld waarom ik dat niet wil zeggen. als het opgelost is zal ik het wel vertellen. ik snap ook eigenlijk wel waarom ze niet willen dat ik het terug mag sturen. daarom heb ik het ook vroeger nog nooit gekocht. Maar nu heb ik het wel gekocht omdat ze heel duidelijk erbij schrijven dat ik het wel mag terugsturen als ik dat wil. En nu zeggen ze...nee dat mag je toch niet want het staat er wel maar je had 5 paginas verder moeten klikken en dan had je gezien dat het toch niet mag. Waarom zetten ze dat er dan niet bij?!?! Als ik een rooie auto koop krijg ik toch ook geen blauwe? Dat ze dan zeggen...ja, sorry, maar achter in de winkel ligt een blaadje waarop staat dat het ook kan zijn dat ie blauw is?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

bobdetuinkabouter schreef:ik heb verteld waarom ik dat niet wil zeggen. als het opgelost is zal ik het wel vertellen. ik snap ook eigenlijk wel waarom ze niet willen dat ik het terug mag sturen. daarom heb ik het ook vroeger nog nooit gekocht. Maar nu heb ik het wel gekocht omdat ze heel duidelijk erbij schrijven dat ik het wel mag terugsturen als ik dat wil. En nu zeggen ze...nee dat mag je toch niet want het staat er wel maar je had 5 paginas verder moeten klikken en dan had je gezien dat het toch niet mag. Waarom zetten ze dat er dan niet bij?!?! Als ik een rooie auto koop krijg ik toch ook geen blauwe? Dat ze dan zeggen...ja, sorry, maar achter in de winkel ligt een blaadje waarop staat dat het ook kan zijn dat ie blauw is?
Er is sprake van een algemene regel, waarop uitzonderingen zijn. Zo te lezen heb jij een dergelijke uitzondering te pakken, en is de algemene regel niet op jouw product van toepassing. En gezien je cryptische omschrijving wist je goed genoeg dat het meestal niet terug mag, en had het dus op jouw weg gelegen om verder te kijken.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

bobdetuinkabouter schreef:ik heb verteld waarom ik dat niet wil zeggen.
Dat maakt dat wij niet kunnen beoordelen of er sprake is van een uitzonderingssituatie.
bobdetuinkabouter schreef:En nu zeggen ze...nee dat mag je toch niet want het staat er wel maar je had 5 paginas verder moeten klikken en dan had je gezien dat het toch niet mag.
Mogelijk is er sprake van een misleidende handelspraktijk en dan kun je de overeenkomst vernietigen (= met terugwerkende kracht ontbinden).

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

deze meneer is zelf ook met bol aan het praten en hij is de enige die dit verkoopt. Toen ik zij dat ik zou klagen wilt hij eerst zelf kijken of hij het kan oplossen. Maar ik wil ook weten of dit nu wel of niet mag ook al zegt hij van niet. Hij schrijft:
Als verkoper bij bol.com hanteer ik met medeweten van bol.com (correcte) afwijkende retourvoorwaarden. Het is niet mijn verantwoording als verkoper indien bol.com naast mijn artikelen algemene retourvoorwaarden publiceert. Hier heb ik namelijk geen invloed op.

ja en dat zeg ik ook dat ik dit nergens anders terug mocht sturen en daarom ook nooit gekocht heb. Maar omdat het hier wel mocht wilde ik het wel. nu weet ik waar staat dat er soms andere regels zijn. je moet dan op de naam van de verkoper klikken, dan staat er 14 dagen retourtermijn en dan moet je nog een keer klikken op alle retourvoorwaarden. Dat had ik nooit zelf gevonden als men mij het niet had verteld. dat moet er toch duidelijker staan en waarom staat er dan nog steeds !! dat het wel geruild mag worden?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
bobdetuinkabouter schreef:ik heb verteld waarom ik dat niet wil zeggen.
Dat maakt dat wij niet kunnen beoordelen of er sprake is van een uitzonderingssituatie.
bobdetuinkabouter schreef:En nu zeggen ze...nee dat mag je toch niet want het staat er wel maar je had 5 paginas verder moeten klikken en dan had je gezien dat het toch niet mag.
Mogelijk is er sprake van een misleidende handelspraktijk en dan kun je de overeenkomst vernietigen (= met terugwerkende kracht ontbinden).
Laat ts eerst maar eens concreet worden in plaats van "oneerlijke handelspraktijken" op tafel te gooien.
De kans dat daar sprake van is lijkt mij vele malen kleiner dan de kans dat het product gewoon is uitgesloten van retour.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

bobdetuinkabouter schreef:ja en dat zeg ik ook dat ik dit nergens anders terug mocht sturen en daarom ook nooit gekocht heb. Maar omdat het hier wel mocht wilde ik het wel. nu weet ik waar staat dat er soms andere regels zijn. je moet dan op de naam van de verkoper klikken, dan staat er 14 dagen retourtermijn en dan moet je nog een keer klikken op alle retourvoorwaarden. Dat had ik nooit zelf gevonden als men mij het niet had verteld. dat moet er toch duidelijker staan en waarom staat er dan nog steeds !! dat het wel geruild mag worden?
Nogmaals: mogelijk is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Wat wil je verder van ons?

Mucha

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

ik mag het terugsturen. meneer is het er niet mee eens maar zegt dat hij dit van bol moet toestaan ook al zegt bol dat meneer in principe gelijk heeft. Maar de klant gaat voor. wel was hij erg boos omdat hij zei dat hij nu met de schade zat. maar voor mij is het opgelost gelukkig.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

bobdetuinkabouter schreef:ik mag het terugsturen. meneer is het er niet mee eens maar zegt dat hij dit van bol moet toestaan ook al zegt bol dat meneer in principe gelijk heeft. Maar de klant gaat voor. wel was hij erg boos omdat hij zei dat hij nu met de schade zat. maar voor mij is het opgelost gelukkig.
Dan heeft Bol.com zijn rol serieus genomen, netjes!

Maar dit topic blijft waardeloos omdat het letterlijk nergens over gaat.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Als ik jou was zou ik het als de wiedeweerga terugsturen nu dit kan. Wat bol hier feitelijk doet is de verkoper financieel laten opdraaien voor hun fout. Onder verkopers op bol.com is het al lang duidelijk dat je een behoorlijke marge moet hebben op producten omdat bol flink verdient aan jouw verkopen, en bij twijfel altijd de kant van de klant kiest (meestal ook als deze ongelijk heeft omdat ze meer aan een tevreden klant hebben en het financiele gemis niet zelf voelen.)

Het is wel een klantvriendelijke optie overigens. Als verkoper behoor je te weten dat het zo werkt en 'kies' je daar in feite ook voor. Bol.com wint het altijd van jou omdat zij nu eenmaal de macht hebben. Als je dat niet kunt rond kunt breien moet je namelijk niet via bol verkopen. Veel verkopers doen daarom bij voorbaat al niet moeilijk (ook al hebben ze gelijk.) Ze zijn dan namelijk ook een potentiele toekomstige klant en het verlies hebben ze toch al. Dan beter verlies en wellicht wel een toekomstige klant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is sowieso een verstandige instelling als ondernemer. Het gaat er namelijk niet alleen om of je volgens de regels gelijk hebt of niet, maar het gaat er vooral om wat de consequenties zijn van voet bij stuk houden.

Als er, zoals in dit geval, duidelijk twijfels zijn of de voorwaarden wel goed en duidelijk werden meegedeeld, dan kan ik mij goed voorstellen dat Bol zegt: het gaat er niet alleen om wat er in die tien pagina's algemene voorwaarden staat, het gaat er ook om wat de klant gesuggereerd wordt. Ook als de ondernemer daar eigenlijk niets aan had kunnen doen en zelfs als je als klant eigenlijk had kunnen weten dat het product niet teruggenomen zou kunnen worden (bijvoorbeeld bij 'erotische producten').

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Bol.com: binnen 14 dagen retourneren niet mogelijk

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Het zou nog fijner zijn als bol.com dan tegen de verkoper zou zeggen, swa bro, wij storten je de kosten voor het heen en retoursturen terug maar dat doen ze dan weer niet. Maar dat kun je dan als prive persoon wel weer rechtbreien aangezien je weet hoe het in de keuken van bol.com werkt :roll:

Gesloten