LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BOL.com en schimmige verkooppartners

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
follow2
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2021 12:35

BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door follow2 »

Ik heb tijdje terug bij BOL een waterpas gekocht. Na deze te hebben gebruikt tijdens verbouwing badkamer bleek later dat sommige accessoires niet helemaal loodrecht waren bevestigd. Bleek dat het verticale waterpasoog iets scheef in de aluminium houder is gemonteerd. Dus productfout. Ik wilde 10 euro terug en compensatie voor reparatie (1 dure tegel vervangen ivm bevestigingsgaten).
Bellen met BOL.com. Zij meldden mij dat de verkoop via een verkooppartner verliep en “De verkooppartner is de eerste contactpersoon bij vragen en retourvoorwaarden na aankoop.” Huh! Ik koop bij BOL en ik wil dat zij mijn aanspreekpunt zijn!
Dus ik probeer in contact te komen (geen tel nr of email, slechts alleen een adres meldt BOL) met de verkooppartner. Maar het wordt mij snel duidelijk dat de verkooppartner niet (meer) bestaat. Het adres is op google maps een appartement in een groot flatgebouw.
Dan weer bellen met BOL: “Meneer, uw volgende stap is contact opnemen met de fabrikant/leverancier.” Toevallig staat op de waterpas een sticker met de naam van de leverancier ‘Mascot Europe’ te Wognum. Dat is via google snel te vinden en ik meld daar mijn klacht. Echter, daar zijn ze niet van gediend. “Meneer, wij verkopen onze producten exclusief aan de Action en hebben niets te maken met producten die via BOL worden verkocht. Het zijn wel onze producten maar wij leveren alleen rechtstreeks aan de Action. Dus ook al komt die foute waterpas van ons wij zijn hierin verder geen partij.”
Toch weer naar BOL. Ik vond dat BOL zich niet kan verschuilen achter de verkooppartner en ik deed een dringend verzoek mij als frequente klant van BOL te compenseren voor het aankoopbedrag. Na enig soebatten heb ik een cadeaubon van 10 euro ontvangen.
Ik heb aan BOL laten weten dat er via BOL tal van verkooppartners zijn die producten aanbieden van het ‘merk’ Mascot Europe en/of LAB31 (dat is dezelfde firma; gespecialiseerd in de ‘China-handel’). Klanten die deze producten kopen zullen achteraf op geen enkele wijze kunnen reclameren. Het zijn allemaal schimmige adressen die producten aankopen bij o.a. de Action en dit doorverkopen via BOL met hoge winstmarges. De bedoelde waterpas wordt namelijk via de Action verkocht voor 2,49 euro en bij BOL voor 10 tot 12 euro. Na wat steekproeven op andere ‘Action-like’-artikelen is het evident dat er een echte handel is om Chinese Action-zooi via BOL te verkopen.
Het gaat mij niet om die 10 euro. Het gaat mij om het gebrek aan transparantie bij je BOL aankoop. Tot voor kort bestelde ik ‘blind’ bij BOL.com. Maar nu moet je dus gaan oppassen en eerst controleren of de aankoop via een BOL verkooppartner gaat. En vervolgens controleren wie/wat is die verkooppartner. Mij viel o.a. op dat sommige verkooppartners maar kort bestaan en dat de producten die zij aanbieden vervolgens wel weer te koop zijn via een andere verkooppartner (controle van de gemelde adressen op google maps levert een rits van schimmige adressen op).
Bij mij ging het om 10 euro, maar als je een product koopt van 100 euro en je kunt bij klachten nergens terecht dan begint BOL.com toch wel een zeer onbetrouwbare winkel te worden. Dat heb ik BOL.com ook gemeld en ook dat ze veel meer informatie moeten delen over de verkooppartner, dus incl email en incl tel.nr. En dat BOL.com deze verkooppartners veel beter moet screenen. Maar eigenlijk moet het zo zijn dat voor alles dat je aankoopt op BOL.com ook de verantwoordelijkheid is van BOL.com.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Jij koopt bij bol.com, betaald bij bol.com en hun zijn verandwoordelijk. Echter, hun denken hier anders over.

Je kunt een onafhankelijke oordeel van de geschillencommissi. Dit kost 52,50 maar dit krijg je terug als jij in het gelijk wordt gesteld.
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... uiswinkel/

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij alles wat op de site te koop staat, wordt aangegeven wie de verkoper is. Dus Bol, of een andere naam.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
22 mar 2021 15:04
Jij koopt bij bol.com, betaald bij bol.com en hun zijn verandwoordelijk.
Te kort door de bocht. Bij de verkooppartners fungeert Bol.com als platform, niet als verkoper. Vroeger was dat nog wel eens onduidelijk, maar tegenwoordig is het overduidelijk. TS heeft blijkbaar gewoon niet goed gekeken.

NeoDutchio
Berichten: 12321
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoeveel transparantie wilt u hebben? Overal staat de verkoper bij en daar kunt u op klikken om alle informatie te zien. Adresgegevens, afwijkende voorwaarden en KVK nummer. En ja, het is aan de koper om te kijken of hij bij die verkoper wil kopen. Het blijkt, en dat is al langer bekend, dat er bij Bol een hoop verkopers gebruik maken van het platform met een andere naam als die bij de KVK ingeschreven staan en op een woonhuis geregistreerd zijn. Daar moet je dus altijd voor oppassen. Maar zolang mensen blind kopen hou je dit in stand.

Het platform Bol is te vergelijken met Marktplaats. Externe partijen bieden daar hun spullen aan. Je koopt dus niet bij Marktplaats of Bol. Zij kunnen dan ook niets voor je doen als het fout gaan tussen koper en verkoper.

sake1987

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bol.com is dan tegenwoordig wel transparant met wie de verkoper is, toch zijn er nog veel mensen die nog prat gaan op het oude vertrouwde Bol.com.
Sinds Aholt de eigenaar is, is het er niet beter op geworden.
Zelf koop ik ook veel bij dit bedrijf, maar moet nu echt opletten bij wie ik koop.
Vind een verkoop platform prima, maar laat ze de verkopers wel beter screenen.

NeoDutchio
Berichten: 12321
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
22 mar 2021 16:06
Vind een verkoop platform prima, maar laat ze de verkopers wel beter screenen.
Dat screenen doen ze , volgens hun eigen woorden, periodiek en als er klachten komen over een bepaalde aanbieder. Maar als ik dan vraag waarom verkopers een andere naam en adres gebruiken dan volgens de KVK dan krijg je als reactie dat de verkoper hier vrij in is. Hoe je ze dan screenen is mij een raadsel.

follow2
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2021 12:35

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door follow2 »

In de bedrijfsinformatie van de verkooppartner noemt Bol.com geen telefoonnummer en geen email-adres. Je kunt wel een e-mail sturen maar Bol laat niet zien naar welk emailadres je iets stuurt.
De minimale verplichting van Bol zou moeten zijn het vermelden van het telefoonnummer, email-adres en het werkelijke adres van de verkooppartner.
Consumentenclubs als Radar, Kassa en Consumentenbond attenderen ons er regelmatig op om erop te letten dat bij webshops deze gegevens worden vermeld en zo niet, om daar dan niet te kopen. En wat doet Bol: zij faciliteren juist dat ook verkopers met slechte bedoelingen via Bol kunnen verkopen.
Er wordt onvoldoende gescreend en Bol verzuimt om de consument volledig te informeren. Maar ik voorspel dat Bol.com zich in zijn eigen voet schiet want het aantal schimmige verkopers bij Bol.com zal alleen maar toenemen en dan stappen we met z’n allen vanzelf over naar een Bol alike (bijv Amazon).

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bol.com laat ook gewoon het adres van de wederverkopers zien. Communiceren kan via je account.

NeoDutchio
Berichten: 12321
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
23 mar 2021 14:57
Bol.com laat ook gewoon het adres van de wederverkopers zien. Communiceren kan via je account.
Echter blijkt veelal het een ander adres te zijn dan in de KVK staat. Bij Bol zie je bedrijfsnaam A te zien op adres B, maar als je op de site van de KVK het zichtbare nummer intikt zie je bedrijfsnaam C op adres D.
Een adres zichtbaar op de site zetten is leuk, maar of het kloppend is weet je dus niet.

follow2
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2021 12:35

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door follow2 »

Moneyman schreef:
23 mar 2021 14:57
Bol.com laat ook gewoon het adres van de wederverkopers zien. Communiceren kan via je account.
Communiceren via je account? je ziet geen mailadres, je weet niet waar jouw mail blijft en je bent zo een paar weken verder met wachten en toch maar Bol klantenservice er op te zetten. De vogel is dan allang gevlogen en heeft een ander verkooppartner account.

Dus jij zou een product van bijv. 150 euro aankopen bij een aanbieder die niet meer prijsgeeft dan zijn adres? Dat zou beetje naief zijn toch?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn ervaringen qua communicatie zijn tot nu toe vrijwel altijd goed.

En nee, ik gooi geen 150 euro in een blinde put. Ik doe wél mijn huiswerk voor ik iets bestel, zeker bij grotere bedragen.

sake1987

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moet zeggen dat Bol.com tegenwoordig wel tot de aflevering contact houdt en mij omtrent de levering inlicht.

Yvon500
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2017 16:47

Re: BOL.com en schimmige verkooppartners

Ongelezen bericht door Yvon500 »

Het is mij al een paar keer overkomen bij bestellingen bij Bol.com partners. Mijn ervaring is dat Bol dit goed oplost. Geld teruggekregen van niet ontvangen pakketjes, geld terug van een duur parfum dat bedorven/oud bleek te zijn. Het kost wat moeite, je moet wachten tot de verkoop partner heeft geantwoord maar ook bij niet reageren van die partner wordt het probleem keurig opgelost.
Nu heb ik daar ook geen zin in dus let nu goed op dat ik bij Bol zelf bestel of ik Google even op reviews van de partner.

Gesloten