LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com herinneringskosten

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
bloempje18
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2012 22:20

Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door bloempje18 »

Hallo,
Ik heb ongeveer 30 dagen producten van bol.com gekocht, maar het was me ontgaan dat ik nog moest betalen. Nu heb ik opeens een tweede herinnering gekregen, met daarin €3,- herinneringskosten bij het factuurbedrag opgeteld. Ik heb geen eerste herinnering gekregen en in hun algemene voorwaarden staat een hele vage bepaling wat misschien betrekking heeft op herinneringskosten: "In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen." Ik word hier in elk geval niet wijzer van. Ze hebben me nooit op enige manier in kennis gesteld over eventuele bijkomende kosten, ook op de rest van de site is hier nergens wat over te lezen. Daarnaast wordt dit ook niet genoemd in de eerste e-mail met de factuur. Bovendien was de betalingstermijn 14 dagen en volgens mij moet dit volgens de wet 30 dagen zijn. Ik heb al een mail gestuurd naar bol.com en ik krijg zo'n standaardmail terug met hun procedure.

Mijn vraag is: mag Bol.com zomaar deze herinneringskosten in rekening brengen? Overtreden ze daar niet de wet mee?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Leveringsvoorwaarden Bol.com:

Wanneer wij geen betaling van u ontvangen voor een (deel van de) bestelling, helpen wij u hieraan te herinneren.
•De eerste betalingsherinnering ontvangt u 14 dagen na ontvangst van uw artikel(en) per e-mail.
•Ontvangen wij geen betaling na de eerste herinnering, dan ontvangt u de tweede betalingsherinnering 14 dagen na de eerste betalingsherinnering per e-mail.
•Bij uitblijven van betaling versturen wij de derde herinnering 14 dagen na de tweede herinnering per post.
Houdt u er rekening mee dat er vanaf de tweede herinnering bijkomende kosten in rekening worden gebracht. Schriftelijke betalingsherinneringen worden verzonden naar het laatst gebruikte factuuradres in uw account.

Mogelijk is de eerste herinnering in uw spambox terecht gekomen.
Om problemen te voorkomen zou ik er voor kiezen die € 3,- maar gewoon te betalen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn vraag is: mag Bol.com zomaar deze herinneringskosten in rekening brengen? Overtreden ze daar niet de wet mee?
Tegenvraag... mag u accoord gaan met de leveringsvoorwaarden tijdens bestellen (14 dagen betalingstermijn) en u er daarna niet meer aan houden ?
Wie is hier nu eigenlijk de fout in gegaan.. u of Bol ? Tegenwoordig heeft iedereen het meteen over "rechten" , dat schijnt in de moderne woordenboeken te staan VOOR betalingsplicht.
De herinneringskosten van Bol vind ik nog behoorlijk acceptabel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door bprosman »

Door niet op tijd te betalen, loop je nu wel het risico dat je bij nieuwe bestellingen meteen moet betalen.
Dat valt nogal mee, bij mij glipt er ook nog wel eens een doorheen...leveringsstop doen ze pas als ze de betaling uit handen geven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door bprosman »

Sorry moest zijn credietstop.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door ruud_a »

bloempje18 schreef:Hallo,
Ik heb ongeveer 30 dagen producten van bol.com gekocht, maar het was me ontgaan dat ik nog moest betalen. Nu heb ik opeens een tweede herinnering gekregen, met daarin €3,- herinneringskosten bij het factuurbedrag opgeteld. Ik heb geen eerste herinnering gekregen en in hun algemene voorwaarden staat een hele vage bepaling wat misschien betrekking heeft op herinneringskosten: "In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen." Ik word hier in elk geval niet wijzer van. Ze hebben me nooit op enige manier in kennis gesteld over eventuele bijkomende kosten, ook op de rest van de site is hier nergens wat over te lezen. Daarnaast wordt dit ook niet genoemd in de eerste e-mail met de factuur. Bovendien was de betalingstermijn 14 dagen en volgens mij moet dit volgens de wet 30 dagen zijn. Ik heb al een mail gestuurd naar bol.com en ik krijg zo'n standaardmail terug met hun procedure.

Mijn vraag is: mag Bol.com zomaar deze herinneringskosten in rekening brengen? Overtreden ze daar niet de wet mee?
te laat betalen bij de overheid kost meer dan 3 euro.

bokkel
Berichten: 424
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:14

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door bokkel »

bloempje18 schreef:Mijn vraag is: mag Bol.com zomaar deze herinneringskosten in rekening brengen? Overtreden ze daar niet de wet mee?
Jazeker overtreden ze de wet. Derhalve zou raad ik je aan de producten niet meer te betalen en ook de nieuwe bestellingen stelselmatig niet betalen. En omdat Bol.com van Ahold is kunt u ook overwegen om voortaan ook met de boodschappenkar direct langs de kassa's te denderen en zeker niet betalen. Wel even langs de servicebalie om toch zegels te kunnen krijgen en de airmilespas te laten scannen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Zal er ook een forum voor bedrijven zijn waar bedrijven kunnen klagen over k.tklanten die niet of te laat betalen? Hoe langer de betaaltermijnen, hoe duurder het uiteindelijk voor bedrijven, en dus toekomstige klanten, wordt.

Brutus de Bruut
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2012 16:38

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door Brutus de Bruut »

Te laat met betalen en dan nog klagen dat je 3 euro moet betalen :lol:

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Bol.com herinneringskosten

Ongelezen bericht door sadfly »

Vind dat bol.com het nog netjes doet door het maar 3 euro te verhogen
Er zijn er genoge die goien er meteen tientjes bovenop. Gewoon snel betalen.

Gesloten