Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Henk Toeter
Berichten: 641
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Henk Toeter » 08 apr 2019 20:51

De laatste paar berichten zijn weer forumgebruikers die hun eigen normen en waarden willen opdringen. (leeftijd kind? waar hij blij mee moet zijn? waar het geld vandaan komt? Allemaal off-topic meningen die weer niets toevoegen)

Ben het wel met TS eens eigenlijk. Bol.com is een soort Marktplaats, maar pretendeert beter te zijn dan Marktplaats. Dan zou dit niet mogen gebeuren. In mijn beleving dient Bol.com de S10 te leveren voor het afgesproken bedrag. Dan zou in mijn beleving pas een rechtvaardige oplossing zijn.

NeoDutchio
Berichten: 5338
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 08 apr 2019 20:58

Henk Toeter schreef:
08 apr 2019 20:51
Ben het wel met TS eens eigenlijk. Bol.com is een soort Marktplaats, maar pretendeert beter te zijn dan Marktplaats. Dan zou dit niet mogen gebeuren. In mijn beleving dient Bol.com de S10 te leveren voor het afgesproken bedrag. Dan zou in mijn beleving pas een rechtvaardige oplossing zijn.
De prijs is zo laag dat je kan weten dat het niet kan. Alleen daarom al hoeft er niet geleverd worden. TS wordt schadeloos gesteld en dat is al meer dan Marktplaats zou doen.

Lady1234
Berichten: 8724
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 » 08 apr 2019 21:13

Er is helemaal niets bij Bol gekocht. Dus Bol hoeft ook niets te leveren.

R. Kok
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2019 22:08

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door R. Kok » 09 apr 2019 12:09

Lowieze schreef:
07 apr 2019 17:06
R. Kok schreef:
07 apr 2019 16:29
@BL2 mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt. Mijn teleurstelling zit in het feit dat oplichting via Bol.com zo wel heel erg gemakkelijk is. Deze zaak kent alleen maar verliezers: Vinnievibes is geconfronteerd met identiteitsfraude en de negatieve gevolgen hiervan, Bol.com loopt reputatieschade op en zal aardig wat geld kwijt zijn met de afwikkeling van deze oplichtingszaak en klanten van Bol. com hebben geen producten geleverd gekregen die ze hadden besteld. Dit had niet gehoeven als Bol.com haar zaken op orde heeft.
Op de site van de Consumentenbond las ik dat het bestand van de externe verkoper misbruikt is en dat de echte eigenaar van dit adres er niets mee te maken had.
Kan gebeuren natuurlijk, zonder dat Bol dit wist. Zij hebben wel direct maatregelen genomen en op internet gezet dat zij geen zaken meer doen met deze verkoper.
@Lowieze: waar heb je deze informatie gelezen? want ik vind hierover niets op internet terug.
De informatie die ik (van bol.com) heb, is dat één oplichter onder meerdere bedrijfsnamen (externe verkopers) op het platform van bol.com actief was. Het gaat hierbij om een omvangrijke oplichtingszaak. Er zijn klanten geweest die op de mail van de oplichter hebben gereageerd en rechtstreeks geld aan de oplichter hebben overgemaakt. Hoogstwaarschijnlijk zal bol.com deze klanten schadeloos stellen, maar ik had van bol.com verwacht dat zij haar bedrijfsvoering beter op orde zou hebben. Als bol.com externe verkopers/ondernemers niet correct identificeert en niet aan de hand van het KVK-nummer controleert met wie ze in zee gaat (=> wat zijn de primaire bedrijfsactiviteiten, welke handelswaar wordt er aangeboden?), dan maak je het oplichters wel heel erg makkelijk om klanten via bol.com op te lichten.

Bij de eerste klantsignalen over malafide verkooppraktijken heeft bol.com niet direct ingegrepen, waardoor deze oplichter nog enige tijd via het platform van bol.com kon opereren. Persoonlijk vind ik dit een slechte zaak en zou het bol.com sieren als zij verantwoordelijkheid neemt door het boetekleed aan te trekken. Ik zag bol.com als een betrouwbaar verkoopkanaal, maar ik ben nu een illusie armer. Doordat bol.com - ondanks toezeggingen van medewerkers van de klantenservice - mij op geen enkele manier tegemoet kwam (=> korting of het leveren van een alternatief) en uit haarzelf géén verontschuldigingen voor het ongemak/voorval aanbood, besloot ik om mijn klantaccount op te zeggen. Pas een dag later werd ik door bol.com gebeld, waarbij alsnog de excuses werden aangeboden en ik met een cadeaubon van€20,00 werd overgehaald om klant te blijven.

Mark1992
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Mark1992 » 09 apr 2019 12:17

Ik vind het netjes hoe Bol.com het heeft opgelost, u heeft uw geld terug. Dat een externe aanbieder een actie heeft, wil niet zeggen dat Bol.com garant moet staan voor deze acties. Ja, Bol.com faciliteert een platform waarbij externe verkopers hun producten ook kunnen aanbieden. Deze externe verkopers krijgen regels van Bol.com waar zij zich aan moeten houden. Deze verkoper heeft dat niet gedaan en Bol.com heeft dat netjes opgelost.

Wat verwacht u wanneer Bol.com garant gaat staan voor alle aanbiedingen van externe verkopers? Dan krijg je pas te maken met fraude, waardoor Bol.com het gehele platform moet intrekken. Dan kun je je namelijk aanmelden als externe verkoper, voor een mooie S10 á 500 euro, vervolgens laten bestellen (zelf, familie, vrienden etc.), dan uiteraard niet leveren, en dan maar wachten tot Bol.com het exemplaar levert voor 500 euro, want het is tenslotte een platform van Bol.com!).

-
Netjes opgelost door Bol.com, vervelend dat het u is overkomen, maar wees serieus tevreden dat u überhaupt het geld nog terug heeft ontvangen. Anders voortaan rechtstreeks bij Bol.com bestellen (verkoper dus bol.com), ja dit is duurder, maar wel een hoge mate van leverzekerheid.
Laatst gewijzigd door Mark1992 op 09 apr 2019 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 8724
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 » 09 apr 2019 12:19

En zelfs vaak niet eens duurder.

fonsflons
Berichten: 1105
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door fonsflons » 09 apr 2019 13:23

Het heet niet voor niets oplichting. Als dit zo makkelijk van te voren te voorkomen was werd er nooit iemand opgelicht. Niet alleen Bol, maar ook jij bent er namelijk ingetrapt.

En met de procedure van Bol is niets mis. Dit zit echt niet zo simpel in elkaar als jij hier voorstelt. Mocht je inderdaad via Bol besteld hebben en het gaat verkeerd, dan wordt het zoals je gemerkt hebt ook netjes opgelost. Uiteraard. Betalingen worden vastgehouden voor een bepaalde periode (zodat er bij problemen of retouren makkelijk verrekend kan worden ipv op en neer storten), verkopers moeten aan strenge eisen voldoen indien zij eenmaal verkopen via Bol etc.

En ja, als klanten rechtstreek aan wederverkopers gaan betalen kun je dat Bol niet aanrekenen. Net zoals je de bank niet kunt aanrekenen dat klanten reageren op spam/oplichtersmails.

En geloof mij, ik ben geen fan van Bol. Als ik de verhalen hoor van kennissen die via dit platform verkopen houden zij de duimschroeven te strak voor wederverkopers. Maar goed, dat staat hier los van.

Je had een probleem, dat is netjes opgelost, en daar moet je het mee doen. Voorstellen gaan doen hoe Bol zijn bedrijf moet runnen is zonde van de tijd.

Plaats reactie