LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CataWiki - Aanbieder levert niet.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door wjpnl »

CataWiki is een online veiling en ik heb hier in het verleden diverse producten gekocht zonder een centje pijn. Als het goed gaat, dus geen vuiltje aan de lucht. En fouten kunnen gemaakt worden, 'foute aanbieders' kunnen voorkomen... maar daar hebben ze een procedure voor bedacht waar eBay en Marktplaats van kunnen leren :
Je betaalt aan CataWiki, ze geven bericht aan de aanbieden en deze moet binnen 3 dagen zijn product(en) aan degene die de veiling heeft gewonnen aanleveren. Pas 3 weken na dit moment krijgt de aanbieder zijn geld. Perfect zou je toch zeggen? Dat dacht ik ook.

Zoals ik al zei, voor mijn verzameling miniatuurtreinen al behoorlijk wat gekocht via CataWiki en geen reden tot klagen.

Tot recent. Bieding gewonnen, betaald... en niets ontvangen. Een week later nog niet. CataWiki zou contact openen met de aanbieder... Opnieuw een week later nog niets ontvangen... Opnieuw contact opgenomen. De mensen bij CataWiki laat mij weten, dat de uitbetaling aan de aanbieder wordt geblokkeerd tot hij het product levert.
Ok... dat zal hem leren... maar... als hij helemaal niet levert?
Geen enkele probleem. Dan krijgt hij zijn geld niet.
Ok... maar, krijg ik het ooit terug?
Volgens onze algemene voorwaarden, niet meneer...

En hier zit hem dus de kneep: De algemene voorwaarden bepalen wel, dat een verkoper bij het niet nakomen van zijn verplichtingen allerlei onkosten richting CataWiki moet betalen, maar er staat niets over het terugbetalen aan de koper... ik dus. Conclusie : CataWiki houdt bij het niet nakomen van de verplichtingen door de koper het geld zelf achter, verhaalt eventuele kosten (welke?) op de verkoper en als koper ben je de pineut.

Met andere woorden: CataWiki lijkt betrouwbaarder dan eBay en Marktplaats en bij niet leveren profiteert de aanbieder er niet van, dus 'bedriegers' zullen er geen cent bij winnen, maar wanneer iemand die om welke reden dan ook (bijvoorbeeld omdat hij het ondershands beter heeft kunnen verkopen ondertussen) niet levert, ben je als klant evengoed je geld kwijt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb ook om mijn geld terug moeten bedelen bij Catawiki omdat een verkoper niet leverde. Ik vind Catawiki een mooi initiatief maar ze moeten nog veel leren. Mijn tip: betaal altijd met creditcard op Catawiki. Dan kun je altijd bij je creditcarduitgever aankloppen. Je krijgt je geld dan wel terug.

wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door wjpnl »

Bob Schurkjens schreef:Ik heb ook om mijn geld terug moeten bedelen bij Catawiki omdat een verkoper niet leverde. Ik vind Catawiki een mooi initiatief maar ze moeten nog veel leren. Mijn tip: betaal altijd met creditcard op Catawiki. Dan kun je altijd bij je creditcarduitgever aankloppen. Je krijgt je geld dan wel terug.
Ik kan mij daar helemaal bij aansluiten. Ik wil ze op geen enkele manier van oplichting of andere negatieve praktijken beschuldigen, maar er zijn nog veel zaken waar ze niet over hebben nagedacht. Maar je hebt moeten 'bedelen'. Begrijp ik goed, dat je het uiteindelijk hebt teruggekregen? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verkoper heeft bij Catawiki aangegeven niet akkoord te gaan met mijn bod. Er zou door de verkoper een limiet zijn afgesproken met Catawiki terwijl er geen limiet op was geplaatst. Verkoper heeft aangegeven de levering te weigeren. Ik heb toen na 2 weken en 2 verzoeken aan Catawiki mijn geld teruggekregen. Plaats anders even een klacht op www.klachtenkompas.nl want daar reageren ze wel op.

wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door wjpnl »

Bob Schurkjens schreef:Verkoper heeft bij Catawiki aangegeven niet akkoord te gaan met mijn bod. Er zou door de verkoper een limiet zijn afgesproken met Catawiki terwijl er geen limiet op was geplaatst. Verkoper heeft aangegeven de levering te weigeren. Ik heb toen na 2 weken en 2 verzoeken aan Catawiki mijn geld teruggekregen. Plaats anders even een klacht op http://www.klachtenkompas.nl want daar reageren ze wel op.
Wel, ik heb ze een berichtje gestuurd met een link naar deze klacht en ik kreeg te horen, dat de medewerker die mij vertelde, dat ik mijn geld niet terug zou krijgen zich vergiste. Het is wel zo, dat ze in hun algemene voorwaarden niets over terugbetaling hebben staan, maar dat zou met opzet zijn, omdat ze klachten van geval tot geval bekijken en in mijn geval de klacht terecht was. Ik kan het geld binnen 2 weken terug verwachten en kreeg het verzoek mijn klacht hier te verwijderen.

Deze laat ik natuurlijk staan. Wanneer mensen weten, dat in geval van een probleem met CataWiki het voldoende is om hier een klacht te plaatsen en dit aan hun te mailen, wil ik deze informatie niet aan hen onthouden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Laat te zijner tijd nog even weten of je het echt binnen 14 dagen hebt terug ontvangen van Catawiki.

XLIX
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 16:48

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door XLIX »

Ik heb een soortgelijk geval. Drie maanden geleden (18 augustus) heb ik een aankoop gedaan via een veiling van Catawiki. Daarna heb ik direct het bedrag voldaan aan Catawiki (dat als tussenpersoon optreedt), maar niets ontvangen van de verkoper. Sindsdien probeer ik met/via Catawiki tot een oplossing te komen. Via een formulier op de website zijn al vele mailtjes verstuurd. De antwoorden zijn steevast traag, ontwijkend en vaag.

Zes weken na de aankoop (begin oktober) liet Catawiki mij weten dat de verkoper mij rechtstreeks zou moeten compenseren, waarna Catawiki mijn betaling minus veilingkosten aan de verkoper zou overmaken. Wanneer de verkoper hieraan op 6 oktober niet zou hebben voldaan, zou de koop ontbonden worden en zou de verkoper een boetefactuur krijgen en tevens geblokkeerd worden op Catawiki.

Naar mijn idee is het naïef te verwachten dat een verkoper (die zich tot dusver aan geen enkele regel of afspraak heeft gehouden) deze procedure zal accepteren, hetgeen dus ook niet gebeurd is.

Na 6 oktober verwachtte ik dus eindelijk mijn betaling terug te ontvangen, maar Catawiki liet niets meer van zich horen. Bij verdere navraag kreeg ik uiteindelijk op 20 oktober (2 maanden na de veiling) het antwoord dat "de procedure voor ontbinding van de koop loopt". "Daar dit een menselijk proces is en er tevens vele verzoeken voor ontbinding van de koop binnenkomen bij ons, kost het ons enige tijd om het gehele proces voor u te voltooien. Wij vragen u derhalve vriendelijk om nog enig geduld zodat wij uw specifieke situatie kunnen toetsen aan de geldende regels inzake een ontbinding van een koopovereenkomst."

Het is totaal onduidelijk wat "het gehele proces" inhoudt en waarom dat zo lang duurt.
Naar mijn mening ben ik Catawiki helemaal niets verschuldigd omdat Catawiki zelf niets verkoopt doch slechts tussenpersoon is en dient mijn betaling dus per omgaande teruggestort te worden. Dat de verkoper zich niet aan de veilingregels heeft gehouden is een zaak tussen Catawiki en de verkoper en geeft Catawiki niet het recht om mijn betaling vast te houden!

Na genoemde reactie is helemaal niets meer van Catawiki vernomen. Inmiddels is de veiling drie maanden geleden en sta ik nog steeds met lege handen: de verkoper heeft niet geleverd en Catawiki houdt al 3 maanden mijn betaling vast en reageert inmiddels helemaal niet meer.
De contructie met Catawiki als tussenpersoon voor de betaling is slechts een schijnzekerheid. Als er niet geleverd wordt maakt het voor een koper immers niet uit of hij zijn geld aan de verkoper of aan Catawiki kwijt is...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Weer een hele slechte ervaring dus. Catawiki schuift het probleem van zich af terwijl zij moeten terugbetalen en niet de verkoper. Ik zou uw verhaal ook op de site van de Consumentenbond zetten:

http://www.klachtenkompas.nl/catawiki

En Catawiki nooit met Ideal betalen maar met creditcard.

Als je bedenkt dat ze maar liefst 24% (15+9) commissie rekenen over verkopen, zijn ze wel erg zuinig als het aankomt op oplossen van transactieproblemen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door Brahms »

wjpnl schreef:...... Ik kan het geld binnen 2 weken terug verwachten en kreeg het verzoek mijn klacht hier te verwijderen......
Compleet belachelijke reactie en eis van CataWiki. Juist door het openbaar maken van de klacht is er een klachtafhandeling begonnen. Dat had CataWiki natuurlijk uit zichzelf moeten oppakken, zonder extra druk door dit soort berichten op sites.
De klacht van XLIX laat wel zien, dat je niet de enige bent. Kijk zelf ook regelmatig op CataWiki, nog nooit wat gekocht trouwens, maar dit soort berichten geeft toch te denken.

Heeft mijns inziens ook niets te maken met aanloopproblemen, maar met een klantontvriendelijke tactiek. CataWiki moet gewoon direct terugbetalen, indien product. iet wordt geleverd, en dan de zaak met verkoper zelf intern afhandelen. Daar staat een koper compleet buiten.

XLIX
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2015 16:48

Re: CataWiki - Aanbieder levert niet.

Ongelezen bericht door XLIX »

De aard van de reacties van Catawiki doet inderdaad vermoeden dat ze helemaal niet van plan zijn om problemen op te lossen. Alles is erop gericht om verantwoordelijkheid af te schuiven dan wel naar een onbekende datum ver in de toekomst te schuiven. Ik ben nou al 4 maanden bezig om mijn betaling (waarvoor niets geleverd is) terug te krijgen.

Zolang alles goed gaat strijkt Catawiki provisies op waar menige retailer jaloers op zou zijn. Daar doen ze niet zo gek veel voor want een veiling is immers een administratief gebeuren zonder voorraad, klantadvisering, retouren, garantie, after sales, debiteurenrisico etc, wat een normaal bedrijf wél allemaal moet doen voor zijn marge.

En het enige dat ze wél zouden kunnen doen (namelijk service verlenen als een veiling niet loopt als bedoeld), dat doen ze óók niet! Dan verstoppen ze zich achter algemene voorwaarden, ongeloofwaardige smoezen, zijn niet bereikbaar en beantwoorden e-mail slecht of helemaal niet. Als eenling sta je daardoor volkomen machteloos.

Het wordt tijd dat Catawiki eens publiekelijk ter verantwoording wordt geroepen op TV, dat helpt vrijwel altijd.

Gesloten