LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
WouterE
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021 12:53

Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door WouterE »

Ik had in november een TV gekocht (xh90). Ik kwam na de niet tevredenheidsgarantie erachter dat er sprake is van non-conformiteit van het product. De TV voldoet dus niet zoals het geadverteerd is. Na veel heen en weer ge e-mail was er uiteindelijk de overeenkomst dat er sprake zou zijn van volledige restitutie als ik het product nog intact en volledig is. Ik heb het product intact en volledig teruggestuurd. Ik had vooraf aangegeven dat er wat piepschuim miste en dat de doos in een staat was zoals je mag verwachten als het product er is een keer is uitgehaald. Ik had vooraf ook duidelijk aangegeven dat ik alleen in overeenstemming met het ophalen ging als er sprake zou zijn van volledige restitutie conform met Nederlandse wet en regelgeving omtrent non-conformiteit van een product.

Ik heb voor een 2de keer al deze feiten aangegeven aan de bezorger, ik heb ook gevraagd hoe de bezorger de TV wou meenemen (wat hij het beste vond). Ik heb ook gezegd tegen de bezorger dat ik het wou retourneren vanwege non-conformiteit.

Na het product meegezonden te hebben met de bezorger kreeg ik een paar dagen later een e-mail dat ik niet het volledige aankoop bedrag teruggestort krijgt maar dat ik maar 75% van de waarde als shoptegoed krijg. Ze gaven aan dat dit kwam doordat er wat piepschuim miste, de doos niet in een perfecte staat was en hoe het product geleverd was. De eerste twee feiten had ik al eerder aangegeven, zowel via e-mail als bij de bezorger. Daarnaast heb ik geen invloed over hoe de bezorger de TV het best denkt mee te nemen.

Er is dus sprake van oplichting en diefstal. Er wordt niet aan de overeenkomst gehouden en er wordt 25% van het aankoop bedrag van mij gestolen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En wat was dan precies non conform? Wanneer is het gekocht en wanneer hebt u de melding gemaakt?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

En weer een topic over Coolblue... :?

Toen ik onderstaand bericht in dit topic las, dacht ik nog: hoe lang zal het duren voordat er dáárover een topic wordt geopend...
Ik_weet_niet_alles schreef:
28 jan 2021 19:09
snuffel1 schreef:
28 jan 2021 19:04
Het lijkt mij zo dat Coolblue een tv in dit geval waarvan de streepjescode uit de verpakking is geknipt niet retour neemt want dat zou betekenen dat de eerste koper van de cashback actie profiteert en ook nog eens het aankoopbedrag retour krijgt. Ik heb zelf een tweede kans tv gekocht en op de factuur staat het niet vermeldt dus hoeft de factuur geen beletsel te zijn. Als de streepjescode nog aanwezig is dan is er ook geen gebruik van de cashback actie gemaakt en nog steeds in aanmerking komt voor die actie. Philips vraagt expliciet om de streepjescode uit de verpakking te knippen en met alle noodzakelijke documenten op te sturen en als daaraan voldaan is zou de cashback toegekend moeten worden want er is niet eerder een beroep op gedaan. Kan het niet zo zijn dat Coolblue zelf georganiseerde acties op tweede kans producten uitsluit en niet die van de fabrikant georganiseerde cashback acties.
Dit staat op de site van Coolblue:
Gebruik een stevige verpakking, het liefst de originele. Op die manier is de kans op beschadigingen zo klein mogelijk en kunnen we er misschien nog iemand anders mee blij maken. Heb je de originele verpakking niet meer in huis? Geen probleem, we bekijken de staat van je teruggestuurde product en bepalen aan de hand daarvan wat de waardevermindering is.

Een originele verpakking is dus niet verplicht, dus ook niet de originele doos met streepjescode of productspecificatie.
Ontopic: er is natuurlijk geen sprake van oplichting en diefstal, maar van een civielrechtelijke discussie. Als je van mening bent dat ze fout zitten: dien een klacht of ga procederen.

sake1987

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door sake1987 »

Waarom krijg ik hier het gevoel dat er iemand een hekel heeft aan Coolblue?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
29 jan 2021 16:09
Waarom krijg ik hier het gevoel dat er iemand een hekel heeft aan Coolblue?
Ik denk omdat er in 2019 in totaal 6 topics over Coolblue zijn geopend, in 2020 zijn er in januari t/m oktober 2 topics geopend, en vanaf november 2020 zijn er maar liefst 11 topics geopend, die ook nog eens allemaal heel uitgebreid en gedetailleerd zijn. Dat roept op z'n minst vragen op en rechtvaardigt een kritische blik.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

U geeft aan dat u in november 2020 een televisie heeft gekocht die niet aan de overeenkomst beantwoord. Kunt u dat ook aantonen? Zo ja, dan heeft u recht op herstel, vervanging of ontbinding.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
29 jan 2021 16:23
sake1987 schreef:
29 jan 2021 16:09
Waarom krijg ik hier het gevoel dat er iemand een hekel heeft aan Coolblue?
Ik denk omdat er in 2019 in totaal 6 topics over Coolblue zijn geopend, in 2020 zijn er in januari t/m oktober 2 topics geopend, en vanaf november 2020 zijn er maar liefst 11 topics geopend, die ook nog eens allemaal heel uitgebreid en gedetailleerd zijn. Dat roept op z'n minst vragen op en rechtvaardigt een kritische blik.
Idd. Volgens mij hebben we halverwege die 11 topics ook al een keer het vermoeden uitgesproken.
Maar het natuurlijk ook dat een partij als Coolblue die het moet hebben van de goede naam qua service ineens in de leer is gegaan bij de mediamarkt 8)

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sake1987 schreef:
29 jan 2021 16:09
Waarom krijg ik hier het gevoel dat er iemand een hekel heeft aan Coolblue?
Inderdaad. Over de hele linie staat Coolblue bekend als een heel klantvriendelijk bedrijf. Niet goedkoop, maar wel goed. En opeens wordt er zogenaamd van veel kanten geklaagd. Uiteraard zal er bij een groot bedrijf wel eens wat fout gaan, maar het is wel heel opvallend dat het opeens gebeurt.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
29 jan 2021 16:23
sake1987 schreef:
29 jan 2021 16:09
Waarom krijg ik hier het gevoel dat er iemand een hekel heeft aan Coolblue?
Ik denk omdat er in 2019 in totaal 6 topics over Coolblue zijn geopend, in 2020 zijn er in januari t/m oktober 2 topics geopend, en vanaf november 2020 zijn er maar liefst 11 topics geopend, die ook nog eens allemaal heel uitgebreid en gedetailleerd zijn. Dat roept op z'n minst vragen op en rechtvaardigt een kritische blik.
Toch wel apart. Gisteren ging het over een Philips tv (waar er op een aantal vragen niet in wordt gegaan), vandaag gaat het over een Sony tv.

Er is wel wat mis met de tv's van Coolblue hoor.

acties-reclame-f27/geen-recht-op-cashba ... 95970.html

Nou moet ik zeggen dat na het bestellen en leveren van de wasmachine Coolblue bij mij ook geen warme gevoelens meer oproept. Eerder iets van MM-gevoelens, maar dan een andere setting in de winkel.

WouterE
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021 12:53

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door WouterE »

Bedankt voor de reacties, met name omtrent het verpakkingsmateriaal. Ik heb contact opgenomen met mijn rechtsbijstands verzekering over wat er gebeurd is. Het zou best kunnen zijn dat er alleen sprake is van een civielrechtelijke procedure maar ik voel mij nogal opgelicht door dit gebeuren.

Ik heb voor dit gebeuren nog nooit problemen gehad met Coolblue, dat is ook waarvoor dit gebeuren mij enorm verbaast. Nu moet ik er ook bij zeggen dat tot dit gebeuren nog nooit eerder contact heb gehad met Coolblue klantenservice. Ik heb ook in haast/woede de topic gestart, dus misschien had ik op sommige punten duidelijker kunnen zijn, dus ik zal proberen wat zaken te verduidelijken.

Ik had al eerder aangegeven waarvoor ik het product wilde retourneren en dit in eerste instantie met de (gewone) klantenservice proberen op te lossen. Na wat heen en weer ge email leidde dit tot niks. Ik had in die betreffende e-mails ook aangegeven hoe de TV er uit zag en hoe het zat met het verpakkingsmateriaal.

Hierna heb ik een algemene Consuwijzer brief gestuurd als klacht naar Kay Dieke waarbij ik aangaf de aankoop te willen ontbinden op grond van non-conformiteit en als eis om het volledige aankoop bedrag terug te krijgen. Na deze brief is er dus een retour gestart vanuit Coolblue zelf. Coolblue is dus akkoord gegaan met dat er sprake is van non-conformiteit en ook met mijn eis dat er sprake zou zijn van volledige restitutie. Ik heb, na de start van het retour process, nog voor de zekerheid een e-mail gestuurd waarin ik duidelijk zei dat ik alleen overeen zou stemmen met het retour process als er sprake zou zijn van volledige restitutie. Er werd gezegd dat er sprake zou zijn van volledige restitutie als het product (de TV) intact is en er geen onderdelen ontbreken (wat natuurlijk logisch is).

Ik heb het de TV intact en volledig teruggestuurd, met alle onderdelen inbegrepen. Ik heb voordat Coolblue het process startte aangegeven hoe het zat met het verpakkingsmateriaal, daarnaast zijn er geen uitspraken gedaan over aan welke eisen het verpakkingsmateriaal moet voldoen. Ik heb de TV zo goed mogelijk ingepakt, ik heb alle zaken ook aan de bezorger verteld en aan hem gevraagd hoe hij het wou meenemen. Ik heb hier allemaal bewijs voor en ik heb gelukkig ook foto's genomen van zowel alle onderdelen als verpakkingsmateriaal voordat het opgehaald werd. Ik heb zelf geen invloed over hoe de bezorger de zaak vervoerd en mogelijke schade die ontstaat bij transport.

Ze zijn in overeenstemming gegaan met het ontbinden van de aankoop op basis van non-conformiteit waarbij er sprake zou zijn van volledige restitutie, anders was er niet vanuit hun het retourprocess gestart. Ik heb alles netjes vooraf aangegeven en als ze dus niet in overeenstemming zouden gaan met volledige restitutie dan hadden ze dat vooraf moeten zeggen. ik zal wel weer voor een tweede keer een aangetekende brief sturen naar Kay Dieke met nog een klacht.

Ik zal kijken of ik na het eten verder en inhoudelijker op bepaalde reacties in kan gaan.

-Wouter

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat was nu de non conformiteit? Ik kan er overheen gelezen hebben, maar zie m niet

WouterE
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021 12:53

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door WouterE »

Ik zal delen uit de brief quoten die ik gestuurd heb.

''Wat is het probleem?
Ik verwachtte op basis van informatie verstrokken van Coolblue een TV te krijgen die beschikt over de volledige HDMI 2.1 standaard met bijbehorende features conform aan de specificaties vanuit de organisatie die over de HDMI standaard gaat. De TV zou dus moeten beschikken over weergaven van 3840x2160 beelden bij 100 of 120Hz, Extended Audio Return Channel (eARC), Variable Refresh Rate(VRR) en Auto Low Latency Mode(ALLM).

Uiteindelijk heb ik een TV gekregen die niet over de volledige HDMI 2.1 standaard met bijbehorende features beschikt. Zo is er sprake van een blur bij 100/120Hz omdat de TV gebruik maakt van een signaal met een resolutie van 3840x1080. Hierdoor voldoet de TV dus niet aan de beloofde 3840x2160 bij 100/120Hz zoals gespecificeerd wordt door de organisatie die over de HDMI standaard gaat(8K@60 / 4K@120 (hdmi.org)). Er zijn ook problemen met eARC waarbij het geluid soms stopt. Daarnaast is er meerdere malen aangegeven dat er een update komt voor VRR en ALLM maar deze wordt consequent uitgesteld en verplaatst waarbij de beloofde update waarop deze features beschikbaar zouden worden niet meer compatibel is met de XH90. Om te herhalen, de TV beschikt niet over meerdere beloofde features. Er is geen sprake van 4K120Hz zoal gespecificeerd door de organisatie die over de HDMI standaard gaat, er is geen goed functionerende eARC en de vraag is of ALLM en VRR beschikbaar worden. Er is dus sprake van non-conformiteit van het product en misleidende verkoop. Als u mij dit vooraf had laten weten, dan had ik de overeenkomst niet gesloten.
''

''Ik verwacht dus dat er een afspraak wordt gemaakt over het ophalen van het product en het bedrag van'' <aankoopbedrag> ''euro aan mij terug te betalen binnen 14 dagen vanaf 21-1-2021.''

Na de betreffende brief gestuurd te hebben is dus het retour process gestart vanuit Coolblue.

WouterE
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021 12:53

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door WouterE »

PeterPeters1966 schreef:
29 jan 2021 17:34
sake1987 schreef:
29 jan 2021 16:09
Waarom krijg ik hier het gevoel dat er iemand een hekel heeft aan Coolblue?
Inderdaad. Over de hele linie staat Coolblue bekend als een heel klantvriendelijk bedrijf. Niet goedkoop, maar wel goed. En opeens wordt er zogenaamd van veel kanten geklaagd. Uiteraard zal er bij een groot bedrijf wel eens wat fout gaan, maar het is wel heel opvallend dat het opeens gebeurt.
Zoals ik al eerder aangegeven heb, dit is ook de eerste keer dat ik problemen heb met Coolblue. Dit had ik notabene ook nog tegen de klantenservice eerder gezegd. Ik ben al jaren klant, veel geld bij Coolblue uitgegeven, nog nooit iets willen retourneren of dergelijke en dan heb ik is een keer een gegrond probleem en dan moet ik notabene een klacht indienen voor er wat gedaan wordt en dan wordt het op deze manier afgehandeld...

Mijn gok is dat er door de corona crisis meer retourzendingen zijn, doordat mensen niet zaken in een winkel willen/kunnen testen/bekijken en dat ze daardoor misschien strenger geworden zijn.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door witte angora »

WouterE schreef:
29 jan 2021 13:09
Ik had in november
Ik veronderstel dat het om 2020 gaat, of gaat het om een eerder jaar? Dit omdat je aangeeft dat beloofde updates maar niet komen. Dat suggereert een langere periode dan 2 maanden.

Oftewel: hoeveel tijd is er verstreken sinds de aankoop en de eerste melding van non-conformiteit? Kon je de non-conformiteit ook ontdekken door je in te lezen in de specificaties?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

Naar mijn inschatting is in deze casus inderdaad sprake van een non-conformiteit, zal zowel herstel als vervanging niet redelijkerwijs mogelijk zijn en is ontbinding direct mogelijk. Ontbinding heeft als gevolg dat het product voor risico van de verkoper is gebleven. De consument moet vanaf het moment dat hij weet heeft van het gebrek wel als zorgvuldig schuldenaar voor behoud zorgen. TS heeft m.i. aan die verplichting voldaan door contact met Coolblue op te nemen over de verzending. TS kan en mag het piepschuim hebben weggegooid en de doos beschadigen voordat hij rekening moest houden met teruggave. Tevens is TS niet aansprakelijk voor wat de transporteur met het pakket doet. Zie art. 7:10 leden 3 en 4 BW
witte angora schreef:
29 jan 2021 18:58
Oftewel: hoeveel tijd is er verstreken sinds de aankoop en de eerste melding van non-conformiteit? Kon je de non-conformiteit ook ontdekken door je in te lezen in de specificaties?
Dat is irrelevant. TS heeft geen onderzoeksplicht, maar slechts de verplichting om binnen twee maanden na de ontdekking de afwijking te melden. De bewijslast daarvoor ligt bij de verkoper.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door witte angora »

Oftewel, alfa, ik wil, simpel gesteld, een 55inch tv, koop zonder te kijken een 32 inch tv, kom er thuis achter dat het geen 55 inch is, en dan mag hij terug omdat hij non-conform is? Ik vind je bewering best wel bijzonder.

Overigens vraag ik niet voor niets naar de tijd die er verstreken is tussen aankoop en melding van de non-conformiteit. :wink:

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je vergelijkt nu appels met peren. Jij bent zo stom geweest om niet te kijken naar wat je koopt, TS heeft dat wel gedaan. TS heeft gekocht met de specificatie "HDMI 2.1" (op de doos of de website), maar heeft een TV geleverd gekregen die niet aan die standaard voldoet.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

WouterE schreef:
29 jan 2021 18:33
Ik verwachtte op basis van informatie verstrokken van Coolblue een TV te krijgen die beschikt over de volledige HDMI 2.1 standaard met bijbehorende features conform aan de specificaties vanuit de organisatie die over de HDMI standaard gaat.
En waar is uw verwachting op gebaseerd? Bij CoolBlue staat uitleg en een waarschuwing over 2.1:
Let wel, momenteel zijn de genoemde technieken nog nauwelijks beschikbaar. Hierdoor is HDMI 2.1 vooral een interessante ontwikkeling voor de toekomst. Het is ook niet altijd het geval dat een tv met HDMI 2.1 alle mogelijke functies ondersteunt.
Maar interessanter:
Wat heb je nodig?
Voor een werkende HDMI 2.1 verbinding moeten de kabel, de tv en de aangesloten bron deze versie ondersteunen. In 2019 kwamen de eerste tv’s met HDMI 2.1 ondersteuning uit. De connector van de HDMI 2.1 kabel is even groot als die van vorige versies. Hierdoor sluit je ze probleemloos op oudere tv’s aan. Het enige nadeel is dat je niet het maximale uit de voordelen haalt.
Bron:https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-h ... te%20halen.
De tv heeft dus een 2.1 aansluiting, maar hebt u ook de juiste kabel en is aangesloten bron ook voorzien van een 2.1 aansluiting? Als niet alle 3 van de gebruikte onderdelen 2.1 zijn hebt u er niets aan.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat deze TS zijn zaakjes zelf prima op orde had, ND.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
29 jan 2021 21:21
Ik denk dat deze TS zijn zaakjes zelf prima op orde had, ND.
Als deze TS zijn zaakjes zo goed op orde zou hebben, dan had hij/zij geweten dat 2.1 nog in de kinderschoenen staat en nog lang niet is wat het uiteindelijk gaat worden.

Gesloten