LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
LisaV
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2015 11:16

Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door LisaV »

Hallo Allemaal!

Ik ben niet zo van forums op zoeken maar ik heb nu advies nodig.

Ik heb een aankoop gedaan bij Zreefer en wil mijn gehele bestelling retourneren. Ik ben op de site gaan kijken hoe dit werkt en kwam achter schimmige kosten van 3,95 aan administratiekosten. Ik vraag me af als consument zijnde waarom ik administratieve kosten moet betalen als ik iets retourneer?

Ook is op de site te lezen dat de verzendkosten terug op eigen rekening zijn. Nu is dit niet ongebruikelijk maar nu leert Google me dat ze dan wel de kosten van het versturen aan me moet vergoeden.

Ik heb geprobeerd contact te krijgen over de nogal bijzondere bijkomende kosten. De eigenaresse wist binnen een minuut de gewone vraag waar deze kosten vandaan komen van haar Facebook pagina en hetzelfde geldt voor Instagram en blokkeert mij. Ik heb mails gestuurd en ook hierop komt geen antwoord helaas.

Ik zit met kleding voor mijn zoon wat echt te groot is en ik dit dus wil retourneren. Echter is dit nu onmogelijk aangezien de eigenaresse een retourbon moet sturen maar ik dus op geen manier contact weet te leggen. Ook ben ik niet bereidt om extra geld toe te leggen op een bestelling waarvoor er geen duidelijke reden en uitleg is.

Het lijkt mij dat ze verplicht is mij mijn bestelling te laten retourneren zonder extra bijkomende kosten?

Wat kan ik nu het beste doen?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door tijger1 »

Wat u het beste kunt doen? Die kleding in de kast leggen en wachten tot uw zoon groot genoeg is.

In het vervolg eerst controleren of zo'n site wel betrouwbaar is en de voorwaarden doorlezen, dat bespaart u een hoop gedoe.

Dus voirtaan wel eerst zoeken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Als aanvulling op tijgers post: er zijn ook nog stenen winkels waar je kleding kan passen. Scheelt ook veel gedoe.

LisaV
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2015 11:16

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door LisaV »

Ik snap dat een stenen winkel voor sommige voorkeur heeft, voor mij echter niet aangezien dit soort kleding alleen online te krijgen is momenteel. Het is wel erg makkelijk om het nu op mij als klant af te schuiven terwijl dit absoluut niet kan wat deze vrouw doet! Het is natuurlijk van de zotte dat mevrouw een klant iets niet laat retourneren door opzettelijk een klant te negeren. Ik heb als klant zijnde het recht om een vraag te stellen op vreemde kosten en een antwoord daarop lijkt me niet heel moeilijk als je het zelf op je site zet. Haar voorwaarden zijn ook nog eens in strijd met de wet dus hier schiet ik helaas niet zoveel mee op.. ;-)

Iemand wel bruikbare suggesties? :-)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door Julie4444 »

LisaV schreef:Ik snap dat een stenen winkel voor sommige voorkeur heeft, voor mij echter niet aangezien dit soort kleding alleen online te krijgen is momenteel. Het is wel erg makkelijk om het nu op mij als klant af te schuiven terwijl dit absoluut niet kan wat deze vrouw doet! Het is natuurlijk van de zotte dat mevrouw een klant iets niet laat retourneren door opzettelijk een klant te negeren. Ik heb als klant zijnde het recht om een vraag te stellen op vreemde kosten en een antwoord daarop lijkt me niet heel moeilijk als je het zelf op je site zet. Haar voorwaarden zijn ook nog eens in strijd met de wet dus hier schiet ik helaas niet zoveel mee op.. ;-)

Iemand wel bruikbare suggesties? :-)
Alleen aankopen doen bij webshops met thuiswinkel waarborg keurmerk; eerst voorwaarden en procedures lezen voor je bestelt.

Overigens lijkt die site niet te voldoen aan de wettelijke eisen. Ik zie zo snel geen kvk staan met contact info. Alleen een mailadres. Dat zou al genoeg moeten zeggen: niet kopen bij dergelijke websites.

Wat betreft huidige situatie: klinkt niet echt als een fatsoenlijke webshop dus of die eigenaresse van plan is je nog geld te geven lijkt mij niet waarschijnlijk. Wil je daar echt een zaak van gaan maken?

Gewoon kleding houden en je verlies nemen. Het is je tijd en moeite niet waard om proberen je recht te halen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door sjohie »

LisaV schreef:Ik snap dat een stenen winkel voor sommige voorkeur heeft, voor mij echter niet aangezien dit soort kleding alleen online te krijgen is momenteel. Het is wel erg makkelijk om het nu op mij als klant af te schuiven terwijl dit absoluut niet kan wat deze vrouw doet! Het is natuurlijk van de zotte dat mevrouw een klant iets niet laat retourneren door opzettelijk een klant te negeren. Ik heb als klant zijnde het recht om een vraag te stellen op vreemde kosten en een antwoord daarop lijkt me niet heel moeilijk als je het zelf op je site zet. Haar voorwaarden zijn ook nog eens in strijd met de wet dus hier schiet ik helaas niet zoveel mee op.. ;-)

Iemand wel bruikbare suggesties? :-)
Je kan de verkoper even wijzen op de wet koop op afstand, eventueel middels de voorbeeldbrief op de website van consuwijzer. Ruilen is in een fysieke winkel een extra dienst, waar een winkel eisen aan mag verbinden, bijvoorbeeld alleen met originele bon, en geen geld terug maar een tegoedbon. Daar is geen wettelijk recht voor. Bij online kopen is er de wet koop op afstand, die geeft 14 dagen bedenktijd, en dat is een récht wat jij hebt als consument, zonder eenzijdige voorwaarden zoals die 3,95. Ze moeten je het aankoopbedrag, en als je alles terugstuurt ook de betaalde verzendkosten tijdens het bestellen. terugbetalen.

Mogelijk dat ze die 2 dingen niet helemaal van elkaar kan scheiden. Als jij online koopt en besteld, dan geldt de wet koop op afstand, ook al hebben ze een fysieke winkel met aanvullende regels voor ruilen/retourneren.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door Brahms »

Denk ook niet dat het een echte shop is, iemand welke dit als een soort van hobbij doet.....
Tip in deze is dan ook, niet bij zulke totaal onbekende verkopers kopen. Het komt dan meer neer op een "eigen" Marktplaats, waar je ook niet moet zeuren over terugzenden van goederen en geld retour.

Eigenlijk is de vraag dus nu: Hoe kom ik met de verkoper in contact......
Dat lijkt mee, gezien houding verkoper, nog een probleem worden. Die is namelijk erg blij met de omzet, en wil dit graag zo houden.

lozevisser
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door lozevisser »

Even hier melden en een topic aanmaken.

http://www.opgeletopinternet.nl/index.php

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door tijger1 »

LisaV schreef:Ik snap dat een stenen winkel voor sommige voorkeur heeft, voor mij echter niet aangezien dit soort kleding alleen online te krijgen is momenteel. Het is wel erg makkelijk om het nu op mij als klant af te schuiven terwijl dit absoluut niet kan wat deze vrouw doet! Het is natuurlijk van de zotte dat mevrouw een klant iets niet laat retourneren door opzettelijk een klant te negeren. Ik heb als klant zijnde het recht om een vraag te stellen op vreemde kosten en een antwoord daarop lijkt me niet heel moeilijk als je het zelf op je site zet. Haar voorwaarden zijn ook nog eens in strijd met de wet dus hier schiet ik helaas niet zoveel mee op.. ;-)

Iemand wel bruikbare suggesties? :-)

Het gaat niet over voorkeur. Het gaat er om dat als u bij een webshop koopt, EERST moet kijken of die webshop betrouwbaar is. En kleding die alleen online te koop is? Moet dan wel iets heel speciaals zijn.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt schriftelijk aangeven dat je geld terug wilt. Als je dit hebt gedaan en er zijn 14 dagen verstreken dan kun je:
- een incassobureau in de arm nemen (je krijgt waarschijnlijk niet de volledige kosten vergoed);
- naar de kantonrechter (je krijgt niet de volledige kosten vergoed);
- eventueel een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code (waar je dan dan aangeeft dat de verkoper je niet heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht en dan een paar screenshot bijvoegen).

Dit laatste is een indirecte route waardoor de verkoper wel met je in gesprek gaat.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:Je kunt schriftelijk aangeven dat je geld terug wilt. Als je dit hebt gedaan en er zijn 14 dagen verstreken dan kun je:
- een incassobureau in de arm nemen (je krijgt waarschijnlijk niet de volledige kosten vergoed);
- naar de kantonrechter (je krijgt niet de volledige kosten vergoed);
- eventueel een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code (waar je dan dan aangeeft dat de verkoper je niet heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht en dan een paar screenshot bijvoegen).

Dit laatste is een indirecte route waardoor de verkoper wel met je in gesprek gaat.
Altijd bruikbare suggesties, die alfatrion. Wel zo'n 10 maanden te laat maar ja, wie let daar nu op :D :lol: :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door Moneyman »

newmikey schreef:
alfatrion schreef:Je kunt schriftelijk aangeven dat je geld terug wilt. Als je dit hebt gedaan en er zijn 14 dagen verstreken dan kun je:
- een incassobureau in de arm nemen (je krijgt waarschijnlijk niet de volledige kosten vergoed);
- naar de kantonrechter (je krijgt niet de volledige kosten vergoed);
- eventueel een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code (waar je dan dan aangeeft dat de verkoper je niet heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht en dan een paar screenshot bijvoegen).

Dit laatste is een indirecte route waardoor de verkoper wel met je in gesprek gaat.
Altijd bruikbare suggesties, die alfatrion. Wel zo'n 10 maanden te laat maar ja, wie let daar nu op :D :lol: :mrgreen:
Er stond net nog een bericht tussen, dat blijkbaar verwijderd is. Wellicht wegens de Dubbelpost?

Sowieso voegt zij post meer toe dan de jouwe :wink:

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door newmikey »

Moneyman schreef:
newmikey schreef: Er stond net nog een bericht tussen, dat blijkbaar verwijderd is. Wellicht wegens de Dubbelpost?
Sowieso voegt zij post meer toe dan de jouwe :wink:
Oh, zonder meer! Het inschakelen van een incassobureau of de kantonrechter om de kosten van een paar kinder"harembroekjes" (ja, ècht, dat verkopen ze daar) terug te halen. Of dan een klacht bij de Stichting Reclame Code. Nee, dàt zijn nog eens degelijke adviezen waar TS iets mee gekund zou hebben :lol:

Dat er nog een post tussen zou hebben gestaan was me niet opgevallen maar dat krijg je als je antwoordt zonder te quoten. Maar even terug on-topic: noch kantonrechter, noch incassobureau, noch SRC helpen in dit soort gevallen, het is wel makkelijk op te schrijven uiteraard.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door alfatrion »

De beste stuurlui staan aan wal, newmikey.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:De beste stuurlui staan aan wal, newmikey.
Leg eens uit dan, kapitein op de grote vaart, hoe je voor een paar tientjes een incassobureau inschakelt? En zelf naar de kantonrechter dan? Uiteraard is de kapitein van het schip op de hoogte van de kosten zelf procederen:

- Het laten ‘betekenen’ van een dagvaarding door de deurwaarder: €70,85. Vind een deurwaarder via de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwwaarders.
- Griffierechten kantonrechter: €60 - €199. (Afhankelijk van grootte claim.) Een kostenoverzicht staat bij de Raad voor de Rechtspraak. Tijdens het proces kunnen ook nog kosten worden gemaakt, voor getuigen of opgeroepen experts.
- Als u gelijk krijgt, kan de tegenpartij veroordeeld worden tot terugbetaling van een deel van deze kosten. Anderzijds loopt u het risico een deel van de kosten van de ander te moeten betalen, wanneer u verliest.

Dan als laatste de Reclame Code Commissie: wanneer heeft u voor het laatst gezien dat deze een (niet bindende, overigens) uitspraak deed in een zaak waarin één enkele consument een paar tientjes tegoed had van een webwinkel die zich van rare praktijken bedient?

Nee, kapitein op de grote vaart zal je niet worden alfatrion. Je grossiert in loze kretologie. Dat helpt hier niet, eigenlijk moet je eerlijk zijn en vaststellen dat zolang consumenten eerst kopen en dan pas goed lezen, er niets echt helpt. Ons rechtssysteem is daar ook helemaal niet voor bedoeld, het zou volkomen vastlopen op kleine onbetekenende zaakjes. Het is niet voor niets dat RBV's kleine bedragen gewoon uit de premies vergoeden en maar weinig èchte rechtsbijstand verlenen. Wees nou potverdikkeme eens realistisch, een klein beetje maar! Dat helpt veel meer dan die, ongetwijfeld goedbedoelde, puur theoretische adviezen die praktisch onuitvoerbaar zijn.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Newmikey, met alle respect: je slaat de plank volkomen mis. Kleine vorderingen gaan standaard gewoon naar een incassobureau. Ik breng dagelijks dagvaardingen uit voor vorderingen van enkele tientjes - en die worden gewoon toegewezen en geïncasseerd. Alfa doet niets meer en niets minder dan de beschikbare keuzes op een rijtje zetten. Jij kan ze vervolgens wel op een karikatureske wijze belachelijk maken, maar dat is niet echt een manier van discussieren die blijk geeft van kennis van zaken.

Alfa heeft de juiste opties gegeven, ieder met zijn eigen voor- en nadelen, het is aan TS om daar al dan niet een keuze uit te maken.

mh73

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door mh73 »

Kennen jullie Brocanterie Sophie nog? Bestellingen niet verstuurd, ondeugdelijk spul opgestuurd, was niet aanwezig als mensen langskwamen voor de geboekte workshop. Het is tweemaal bij de rechter geweest. Moet je eens raden hoeveel mensen hun geld hebben teruggekregen... Mevrouw is drie jaar weggekomen met haar praktijken.
Ondanks alle kopersbescherming sta je als consument toch met lege handen in Nederland.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Er is nog een topic van deze webshop : viewtopic.php?f=69&t=166177

Als je de site bekijkt - tja - veel blaat blaat - en te weinig wol voor het geblaat.
KVK en zo staat er wel - https://www.zreefer.nl/terms-conditions/ - maar gezien de vestigingsplaats zal het wel een sprookje blijken.

Het lijkt me dat https://www.zreefer.nl/exchanges-returns/ hier een aantal zaken in staan die (behalve grammaticaal) ook wettelijk best wel eens als onredelijk bezwaren bevonden zouden kunnen worden.

Wel vreemd, dat deze hele site engelstalig is - zou dit een tactiek zijn om mensen af te schrikken naar de kleine lettertjes te zoeken?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eigenaardige kosten en onmogelijk te retourneren bij Zreefer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Guardian72 schreef:Het lijkt me dat https://www.zreefer.nl/exchanges-returns/ hier een aantal zaken in staan die (behalve grammaticaal) ook wettelijk best wel eens als onredelijk bezwaren bevonden zouden kunnen worden.
Die had ik gemist. Er staat inderdaad punten in die tegen half dwingend recht in gaan en dus onredelijk bezwarend zijn.

Met name de eis om de reden op te geven van de herroeping, de eis om alleen per mail te herroepen, administratie kosten bij "onjuiste" teruggave, de eis dat kleren: niet gedragen, tickets moeten bevatten en niet gewassen mogen zijn (en anders niet herroepen kunnen worden); het herroepingsrecht niet geld voor producten in de uitverkoop en alleen met RMA nummer mogen worden teruggestuurd. De Stichting Reclame Code neemt klachten hierover in behandeling.

Gesloten