LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
MarijW
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:49

foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door MarijW »

Ik heb bij een webshop een hondenbuggy gekocht. Deze zou een gewicht kunnen dragen van 30 kilo. Toen ik de verpakking openmaakte en de bijsluiter/gebruiksaanwijzing zag las ik dat hij 33 lbs, dat is 15 kilo kan dragen ipv de 30 kilo. Dat is een heel groot verschil! (vooral wanneer er een bejaarde hond van 25 kilo in moet).

De webshop heeft als voorwaarden:

Als u niet tevreden bent over het geleverde artikel dan kunt u het na overleg eventueel bij ons omruilen voor wat anders (geen geld retour).
Wordt er na overleg besloten om het terug te sturen dan brengen wij minimaal 5 euro behandelkosten in rekening + extra verzendkosten voor de retourzending.
Ruilingen dienen binnen 8 dagen bij ons binnen te zijn, zo niet dan nemen wij het artikel niet meer terug!
De te ruilen produkten nemen wij alleen terug indien deze in orginele staat in de verpakking zitten dus zonder geur, vlekken of haren.

Had ik geweten dat hij maar tot 15 kilo kon dragen, had ik deze buggy niet besteld, juist vanwege de specificatie op hun website heb ik voor deze buggy gekozen. Een andere buggy hebben ze niet voor me, deze kon het zwaarste gewicht dragen, dus een vervangend artikel kunnen ze niet leveren, waardoor ik toch wel graag mijn geld terug zou willen. Wat zijn in deze mijn rechten?

groet,
Marij

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Heb je al contact opgenomen met de webwinkel en het probleem voorgelegd?

MarijW
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:49

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door MarijW »

Ja, maar nog geen antwoord. Dat kan nog komen hoor! Ze zullen wel moeten reageren omdat ik verplicht ben het binnen acht dagen terug te sturen. Dus ze kunnen het zelf niet maken om niet te reageren. Voor mij gaat het erom wat nou wettelijk mag. En natuurlijk hoop ik er op een prettige manier uit te komen!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door berndv »

De wet verkoop op afstand is van toepassing daarmee moetenmze het artikel retour nemen en u geld terug storten. En webshop die dergelijke regels op hun site hebben staan staan, zijn niet wettig bezig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand

Terugsturen op kosten van de webwinkel (er is sprake vasn dwaling) en geld terug.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Dwaling

MarijW
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:49

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door MarijW »

@Bob Schurkjens Dank je wel! Deze informatie zocht ik.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Er zijn inderdaad een heleboel opties. Bijvoorbeeld:
- Ontbinden zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen na ontvangst (art. 7:46d BW).
- De overeenkomst vernietigen op grond van dwaling (de essentiele eigenschappen voor beoordeling van de aanbieding zijn niet correct aangegeven, was dat wel gebeurd dan had je de bestelling niet gedaan; art. 6:228 BW).
- Ontbinden wegens tekortkoming in prestatie door de verkoper (geleverde product niet hetzelfde als aangeboden; art. 2:265 lid 1 BW). In dit geval kun je je beroepen op retentierecht tot de aankoopsom is teruggestort (pas terugsturen of laten afhalen als betaald is).

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De koper kan wel ontbinden zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen of drie maanden na ontvangst, maar betaalt dan wel onnodig verzendkosten. Niet doen dus!

Ik zou gaan voor ontbinding op grond van non-conformiteit, waarbij ik de verkoper wel eerst in de gelegenheid zou geven om het product te leveren dat wel aan de overeenkomst beantwoord.

Een beroep op dwaling ligt niet voor de hand. De koper heeft bij de overeenkomst niet gedwaald, maar hij heeft niet gekregen wat er is overeengekomen.

Ontbinding op basis van een wanprestatie of non-conformiteit is in dit stadium alleen mogelijk als niet mogelijk is het geen overeengekomen is te leveren. Anders moet de verkoper eerste een kans krijgen om dat te doen. Voor een beroep op wanprestatie moet dan een ingebrekestelling verstuurd worden en voor non-conformiteit moet de verkoper te tekortschieten in zijn verplichting om dit binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te doen.

Ontbinding heeft als gevolg twee verbintenis. De verkoper moet je geld terug betalen en moet het product teruggeven.

MarijW
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:49

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door MarijW »

Ondertussen is er contact geweest met de verkoper, die blijft beweren dat de buggy 30 kilo aan kan. Volgens de handleiding, maar ook volgens een andere site waar dezelfde buggy staat, is het toch echt maar 15 kilo.
Ik hoop echt dat de verkoper en ik hier uit gaan komen, maar wil wel het product waar ik om heb gevraagd. Een buggy die 30 kilo kan dragen.
Ik heb nu aangegeven dat ik geen buggy wil die 15 kilo kan dragen terwijl ik een buggy heb betaald die 30 kilo kan dragen en dat ik mijn geld terug wil.
Wordt vervolgd dus.

I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door I'll be back! »

MarijW schreef:Ondertussen is er contact geweest met de verkoper, die blijft beweren dat de buggy 30 kilo aan kan. Volgens de handleiding, maar ook volgens een andere site waar dezelfde buggy staat, is het toch echt maar 15 kilo.
Ik hoop echt dat de verkoper en ik hier uit gaan komen, maar wil wel het product waar ik om heb gevraagd. Een buggy die 30 kilo kan dragen.
Ik heb nu aangegeven dat ik geen buggy wil die 15 kilo kan dragen terwijl ik een buggy heb betaald die 30 kilo kan dragen en dat ik mijn geld terug wil.
Wordt vervolgd dus.
In dit geval zijn de mededelingen van de fabrikant doorslaggevend. Die heeft het product gemaakt en weet precies wat wel en niet kan.
Ik zou gaan voor ontbinding op grond van non-conformiteit, waarbij ik de verkoper wel eerst in de gelegenheid zou geven om het product te leveren dat wel aan de overeenkomst beantwoord.
Ik ga daarin mee.

Een beroep op dwaling ligt niet voor de hand. De koper heeft bij de overeenkomst niet gedwaald, maar hij heeft niet gekregen wat er is overeengekomen.
Je zult wel de verkoper bedoelen. :wink:
Echter ben ik het niet met je eens (mag toch? :wink: )
Ik ben persoonlijk van mening dat het wel om dwaling gaat, omdat de fabrikant aangeeft dat die maar 15 kg aan kan, terwijl de verkopende partij star blijft volhouden dat die 30kg aan kan.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: foute informatie, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

I'll be back! schreef:Ik ben persoonlijk van mening dat het wel om dwaling gaat, omdat de fabrikant aangeeft dat die maar 15 kg aan kan, terwijl de verkopende partij star blijft volhouden dat die 30kg aan kan.
Stel je eens voor je hebt met een dealer een overeenkomst gesloten tot de levering van een nieuwe Ferrari. Is deze overeenkomst tot stand gekomen onder invloed van dwaling als je een maand later een Eend geleverd krijgt of komt de verkoper gewoon zijn verbintenis niet correct na?

Bij dwaling denk je een overeenkomst te sluiten tot de levering van A, maar sluit je daadwerkelijk een overeenkomst tot de levering van B. Hier is een overeenkomst tot de levering van A gesloten en is B geleverd. (Let op het verschil!)

Dat de verkoper denk zijn verbintenis te kunnen nakomen door dit exemplaar te leveren is leuk en aardig maar ik niet in hoe dit van invloed is op wat partijen zijn overeengekomen.

Gesloten