LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door jor »

Een interessant stukje over het nog steeds online staan van de website en te kunnen bestellen + betalen om vervolgens niets meer geleverd te krijgen. Met dank aan de curators.
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010- ... webwinkels

Failliete bedrijven houden soms de website nog even in de lucht. Wie dan iets bestelt en betaalt kan naar zijn centen fluiten.

Online shoppen wordt steeds populairder. Het is ook heerlijk makkelijk: achter de PC bestellen en de spullen worden lekker snel thuisbezorgd. Let echter wel op bij wie u de bestellingen doet. Er zijn namelijk webwinkels die al een tijdje failliet zijn.

Die zullen u niets meer leveren, terwijl hun online shop gewoon nog actief is.
In de huidige crisis gaan er veel bedrijven failliet. Dat gebeurt in alle bedrijfstakken, dus ook bij de webwinkels. Er zijn er al veel failliet verklaard, en de voorspelling is dat deze aantallen in 2010 en 2011 nog verder zullen stijgen.

Er zijn failliete webwinkels die nog steeds operationeel zijn. U kunt er nog gewoon bestellen en ook betalen via de website. Alleen zult u de bestelde spullen niet ontvangen. Dit is niet de schuld van de webwinkelier, maar van de curator. Die doet in zo’n geval zijn werk niet goed,enz enz enz..
Bronvermelding = geldenrecht.nl

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door Tassadar »

Zou je in zo'n geval niet de curator aansprakelijk kunnen stellen? Het lijkt me dat die in zo'n geval behoorlijk nalatig is.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door witte angora »

In feite is dit een diefstal. Men is helemaal niet van plan het bestelde te leveren, maar wil wel incasseren. Aangifte tegen zulke curators ligt voor de hand.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door jor »

Tassadar schreef:Zou je in zo'n geval niet de curator aansprakelijk kunnen stellen? Het lijkt me dat die in zo'n geval behoorlijk nalatig is.
Dat is het zeker, eigenlijk gewoon diefstal want van te voren weet deze curator dat er nimmer meer geleverd gaat worden. Het probleem is echter dat je kan aansluiten in de rij van schuldeisers en de curator zijn handen in onschuld wast, niet oké, maar zo werkt het kennelijk wel.

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door Tassadar »

Zou het al eens voorgekomen zijn dat een gedupeerde klant een zaak aanspant tegen zo'n curator? Zijn er daar voorbeelden van bekend?

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door jor »

Kijk ,dit bedoel ik nu, deze webshop gaat failliet en zelfs tot op het laatste moment ( toen al duidelijk was dat er niet meer geleverd kon/ging worden kon je er bestellen.Nu staat het dan wel online maar weer erg laat en in sommige gevallen te laat ( rees betaald en je krijgt niets ).
http://www.cool-prices.nl/
* Ik ben een bestaande klant en heb recent een bestelling geplaatst onder vooruitbetaling (iDeal/Creditcard).

Uw order zal niet meer uitgeleverd worden. U kunt uw vordering schriftelijk aanmelden bij de curator. In dit schrijven dient u het totaalbedrag van uw vordering te noemen, vergezeld van stukken waaruit uw vordering blijkt zoals bijvoorbeeld uw orderbevestiging en betaalbewijs. De vordering kan ook per e-mail worden ingediend, maar wordt alsdan slechts als ingediend beschouwd nadat u van de curator een bevestiging heeft ontvangen.

Telefonisch aanmelden is niet mogelijk.
* U heeft een defect artikel opgestuurd/ingeleverd en deze is op dit moment ter reparatie in ons bezit, wat nu?


De curator zal zich beraden of de reparatie kan en zal worden verricht. U kunt zich schriftelijk melden bij de curator.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door jor »

vogels schreef: Kan best zijn dat ze tot het laatst toe getracht hebben de zaak te redden. Jammer dat Cool-prices het niet gered heeft, regelmatig daar gekocht en was altijd tevreden (en gezien de shopreview was ik niet de enige).
Ook ik heb wel aankopen gedaan bij Cool-prices ( vind het net zo jammer dat zij het niet gered hebben)en dat was toen prima verlopen. Ben het met je eens dat het bedrijf op tweakers.net een goede naam had maar juist daardoor kunnen er weer flink wat gedupeerden zijn. Zelfs al loopt de mogelijkheid tot bestellen slechts 1 dag te lang door kunnen er dus tientallen klanten de boot in gaan door of vooruit te betalen of doordat goederen voor reparatie zijn aangeboden waarvan je nu afhankelijk bent van de curator of dat wel of niet gebeurd.Het vooruit betaalde zijn de klanten vrijwel zeker kwijt gezien de opmerking van de curator want je weet net zo goed als ik dat er belangrijkere schuldeisers zijn die voor gaan. Gaat het bij webshops om grotere bedragen is bestellen onder rembours een optie, kost wel wat maar je kan dan nooit voor een groot bedrag de boot in gaan.

Gerbrandvandenbrink
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2010 13:20

Re: Goed opletten of een webwinkel niet falliet is.

Ongelezen bericht door Gerbrandvandenbrink »

Eigenlijk is mijn vraag hier al beantwoord, maar toch.

Ik heb dus inderdaad een paar dagen geleden een bestelling geplaatst bij cool-prices.
Computer onderdelen ter waarde van ongeveer 550 euro ( veel geld voor een student). Ik kreeg via mail een bevestiging van de bestelling en nog een mail waarin gesteld werd dat de bestelling in behandeling was genomen en zodra betaling was ontvangen zou de bestelling verder afgehandeld worden. Ik heb dinsdag middag het geld overgemaakt en een mail ontvangen dat het ontvangen was en dat de bestelling verder afgehandeld zou worden. Woensdag bleek ineens het bedrijf failliet te zijn.

Ik weet dat in dit soort zaken altijd de crediteuren en overige schuldeisers eerst komen en dat over het algemeen de klanten niets terugzien.
Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat men dinsdag nog geld kan ontvangen wat woensdag ineens verdwenen is. Ik wil natuurlijk mijn geld terug, ook al weet ik dat de kans klein is, toch had dit voorkomen kunnen worden als er juist gehandelt was en dus is er iemand verantwoordelijk. Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe is het beste mijn geld kan terugkrijgen als er uberhaubt een kans is.

Gesloten