LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

renewouters schreef:
09 apr 2019 21:39
NeoDutchio schreef:
09 apr 2019 09:49
U hebt toch een Nederlandse bon? Wat maakt het dan uit waar het gemaakt is? Garantie gaat ook via GSMweb, niet via Apple. Dus dat Apple u zou aanzien voor iemand die in het buitenland koopt maakt dus ook niet uit.
Ik heb jarenlang Skoda gereden. De mijne is gebouwd en Turkije. Die van mijn collega kwam uit Tjechië. Verschil was er niet, beide auto’s reden.
Als GSMweb u een belofte gedaan heeft dat bepaalde functies zouden werken, dan heeft u recht van klagen.
Bij veel producten maakt het inderdaad niet uit waar het vandaan komt. Maar met producten als deze is het helemaal niet gezegd dat het zomaar gaat werken. Als een Nederlandse provider alleen maar Apple Watches met Nederlandse serienummers wil of mag activeren (kan nu nog niet in Nederland, maar binnenkort kan je - zoals in andere landen al mogelijk is - met een Apple Watch bellen en internet gebruiken zonder koppeling met een iPhone) dan heb je een waardeloos product.


Bekijkt u deze lijst eens:

https://www.apple.com/watchos/feature-availability/

De lijsten op deze pagina maken duidelijk dat het heel veel uit maakt uit welk land (en dan bedoel ik dus niet waar het product gemaakt is, maar voor welke markt het bestemd is, m.a.w. welke landcode het serienummer heeft) je AppleWatch komt.

Veel functies zijn in het ene land wel of het andere land niet beschikbaar.

En je kunt dit niet omzeilen. Je kunt niet tegen Apple (of GSMWEB) zeggen: ok hij heeft een Tsjechisch serienummer, maar ik woon in Nederland dus verander de functies maar naar alles wat in Nederland toepasbaar is. Dit is onmogelijk.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Costnix »

Het is In mijn ogen met het installeren van Nederlandstalige WatchOS software op te lossen, of denk ik te SIMPEL.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Costnix schreef:
10 apr 2019 07:36
Het is In mijn ogen met het installeren van Nederlandstalige WatchOS software op te lossen, of denk ik te SIMPEL.
En door wie en hoe zou dat dan moeten gebeuren?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschuwing schreef:
09 apr 2019 22:50
Het betreft inderdaad een Series 4.

De ECG-functie werkt wel in Nederland, maar niet in Tsjechië, zoals je in deze lijst kan zien:
https://www.apple.com/watchos/feature-a ... /#apps-ecg

De lijsten op deze pagina bevestigen nog maar eens extra dat het heel veel kan uitmaken uit welk land (en dan bedoel ik dus niet waar het product gemaakt is, maar voor welke markt het bestemd is, m.a.w. welke landcode het serienummer heeft) je AppleWatch komt.
Maar betreft het hier en hardwarematige aanpassing of is de programmatuur op het horloge afwijkend? Ze spreken immers over ingebouwde apps en niet over aanpassingen in de apparatuur. En is dat dan wellicht eenvoudig op te lossen met een update of het installeren van Nederlandse software?

Zelf heb ik bij veel apparatuur tegenwoordig dat als je het voor de eerste keer opstart, je meteen kunt beginnen met het bijwerken van de programmatuur. Dit omdat er tussen het verlaten van de fabriek en mijn aanschaf in de regel wel een x-aantal updates geweest is. Ik kan mij dan voorstellen dat updates met de Nederlandse programmatuur die functionaliteit alsnog activeert.

(Ik heb trouwens juist het omgekeerde probleem. Mijn auto heeft de mogelijkheid van verbinden met de telefoon met Android Auto, maar dit schijnt in Nederland niet te mogen. De programmatuur voor je telefoon is daarom niet in de Nederlandse App store verkrijgbaar. Gelukkig is dit redelijk eenvoudig te omzeilen door de app elders te downloaden, maar voor de huis, tuin en keuken gebruiker is dat waarschijnlijk ook een brug te ver.)

Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

Costnix schreef:
10 apr 2019 07:36
Het is In mijn ogen met het installeren van Nederlandstalige WatchOS software op te lossen, of denk ik te SIMPEL.
U denkt te simpel. Mocht er al zoiets bestaan als "Nederlandstalige WatchOS software" (?) dan zou iedereen overal ter wereld dus allerlei locale wetgeving kunnen omzeilen door gewoon de software "in een andere taal" te installeren?

Bekijkt u deze lijst eens:

https://www.apple.com/watchos/feature-availability/

volgens u zou je dan dus allerlei land-specifieke functies kunnen activeren door gewoon de taal anders in te stellen o.i.d?

Let wel, veel functies zijn wel of niet beschikbaar vanwege wetgeving in het land waar de betreffende AppleWatch verkocht wordt. Ik heb in Nederland een horloge gekocht dat na aanschaf onder Tsjechische wetgeving blijkt te vallen, zonder dat GSMWEB mij dat van tevoren vertelt. Dat is het probleem. Zie het als (bijvoorbeeld) sigaretten uit Tsjechië in Nederland verkopen waar wettelijk in Tsjechië hele andere regels voor gelden dan in Nederland. En dat niet van tevoren laten weten.

Begrijpt u het probleem zo iets beter?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschuwing schreef:
10 apr 2019 08:08
U denkt te simpel. Mocht er al zoiets bestaan als "Nederlandstalige WatchOS software" (?) dan zou iedereen overal ter wereld dus allerlei locale wetgeving kunnen omzeilen door gewoon de software "in een andere taal" te installeren?
Niet zozeer in een andere taal, maar wel in een ander land gedownload. Zo gek is dat niet. De App store is namelijk verschillend afhankelijk van het land waar je je bevindt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Waarschuwing schreef:
10 apr 2019 08:08
U denkt te simpel. Mocht er al zoiets bestaan als "Nederlandstalige WatchOS software" (?) dan zou iedereen overal ter wereld dus allerlei locale wetgeving kunnen omzeilen door gewoon de software "in een andere taal" te installeren?
Dat is wel gebruikelijk, zo kun je met een access point kanalen kiezen die verboden zijn in Nederland.

Is je Apple Watch wel voorzien van versie iOS 12.2 of nieuwer? Sinds kort (maart) wordt de ECG functie in Nederland ondersteund.

Kan nergens vinden dat Apple iets blokkeert op basis van serienummers/landcode.

Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

kweenie schreef:
10 apr 2019 08:06
Waarschuwing schreef:
09 apr 2019 22:50
Het betreft inderdaad een Series 4.

De ECG-functie werkt wel in Nederland, maar niet in Tsjechië, zoals je in deze lijst kan zien:
https://www.apple.com/watchos/feature-a ... /#apps-ecg

De lijsten op deze pagina bevestigen nog maar eens extra dat het heel veel kan uitmaken uit welk land (en dan bedoel ik dus niet waar het product gemaakt is, maar voor welke markt het bestemd is, m.a.w. welke landcode het serienummer heeft) je AppleWatch komt.
Maar betreft het hier en hardwarematige aanpassing of is de programmatuur op het horloge afwijkend? Ze spreken immers over ingebouwde apps en niet over aanpassingen in de apparatuur. En is dat dan wellicht eenvoudig op te lossen met een update of het installeren van Nederlandse software?

Zelf heb ik bij veel apparatuur tegenwoordig dat als je het voor de eerste keer opstart, je meteen kunt beginnen met het bijwerken van de programmatuur. Dit omdat er tussen het verlaten van de fabriek en mijn aanschaf in de regel wel een x-aantal updates geweest is. Ik kan mij dan voorstellen dat updates met de Nederlandse programmatuur die functionaliteit alsnog activeert.

(Ik heb trouwens juist het omgekeerde probleem. Mijn auto heeft de mogelijkheid van verbinden met de telefoon met Android Auto, maar dit schijnt in Nederland niet te mogen. De programmatuur voor je telefoon is daarom niet in de Nederlandse App store verkrijgbaar. Gelukkig is dit redelijk eenvoudig te omzeilen door de app elders te downloaden, maar voor de huis, tuin en keuken gebruiker is dat waarschijnlijk ook een brug te ver.)

De hardware is identiek. Apple maakt functies wel of niet beschikbaar aan de hand van de landcode in je serienummer. Zo kan Apple functies per land uitrollen omdat wetgeving niet in elk land het zelfde is. Dit is softwarematig niet te omzeilen. Ook niet door je AppleWatch te hacken of software uit een "Nederlandse" app store te downloaden. Eenmaal een Tsjechisch serienummer op je AppleWatch = voor altijd gebonden aan regelgeving in Tsjechië. Apple heeft hier goed over nagedacht. Anders zou iedereen die een beetje handig is dus allerlei land-specifieke functies (en wetgeving) kunnen activeren door gewoon de taal anders in te stellen o.i.d?

En stel dat dat wel zou kunnen, ik wil in Nederland bij een Nederlandse winkel gewoon een Nederlandse AppleWatch ontvangen, Niet een in Tsjechië gekocht exemplaar dat aan mij wordt doorverkocht als zijnde Nederlands zonder mij daarover te informeren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Waarschuwing schreef:
10 apr 2019 08:21
En stel dat dat wel zou kunnen, ik wil in Nederland bij een Nederlandse winkel gewoon een Nederlandse AppleWatch ontvangen, Niet een in Tsjechië gekocht exemplaar dat aan mij wordt doorverkocht als zijnde Nederlands zonder mij daarover te informeren.
Updaten en regio instelling is volgens deze zeer bekende apple site voldoende:

https://www.iculture.nl/nieuws/ecg-regi ... ple-watch/

En nee er is geen verplichting dat ze je hierover hadden moeten informeren. Het product komt vanuit de EU en hier is de functie sinds een paar weken actief.

Welke versie iOS draai je?

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
09 apr 2019 21:44
De discussie over dat mensen per se een Duitse auto willen is dan altijd best wel komisch.
En dan denk je een Duitse auto te kopen en dan komt je Mercedes ineens van de Hongaarse band lopen. Echter, door tekort aan Hongaars personeel werken er weer Duitsers aan die band.

Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

sylvesterb schreef:
10 apr 2019 08:19
Waarschuwing schreef:
10 apr 2019 08:08
U denkt te simpel. Mocht er al zoiets bestaan als "Nederlandstalige WatchOS software" (?) dan zou iedereen overal ter wereld dus allerlei locale wetgeving kunnen omzeilen door gewoon de software "in een andere taal" te installeren?
Dat is wel gebruikelijk, zo kun je met een access point kanalen kiezen die verboden zijn in Nederland.

Is je Apple Watch wel voorzien van versie iOS 12.2 of nieuwer? Sinds kort (maart) wordt de ECG functie in Nederland ondersteund.

Kan nergens vinden dat Apple iets blokkeert op basis van serienummers/landcode.
Kunt u mij dan eens uitleggen hoe ik op mijn in Tsjechië geregistreerde AppleWatch met "een access point kanalen kan kiezen die verbonden zijn in Nederland"? (Wat dat ook mag betekenen?)

Ja de AppleWatch (en ook de gepairde telefoon) hebben beiden de meest actuele software.

En ja, Apple blokkeert of activeert functies aan de hand van de landcode in het serienummer. Bel Apple support maar eens en vraag maar waarom je ECG-app het niet doet. Een van de eerste vragen die ze zullen stellen is: "In welk land heeft u de AppleWatch gekocht?"

Maar goed, ik ben heel benieuwd naar die zgn "access point kanalen" in WatchOS 12.2 waar u het over heeft. Dat zou een wereldprimeur zijn als je zelf je AppleWatch op een ander land kan zetten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschuwing schreef:
10 apr 2019 08:21
De hardware is identiek. Apple maakt functies wel of niet beschikbaar aan de hand van de landcode in je serienummer. Zo kan Apple functies per land uitrollen omdat wetgeving niet in elk land het zelfde is. Dit is softwarematig niet te omzeilen. Ook niet door je AppleWatch te hacken of software uit een "Nederlandse" app store te downloaden. Eenmaal een Tsjechisch serienummer op je AppleWatch = voor altijd gebonden aan regelgeving in Tsjechië. Apple heeft hier goed over nagedacht. Anders zou iedereen die een beetje handig is dus allerlei land-specifieke functies (en wetgeving) kunnen activeren door gewoon de taal anders in te stellen o.i.d?
Dat vind ik wel bijzonder. Ik vraag mij af of dit binnen de EU überhaupt mag. Binnen de open EU markt zou je immers je apparaat in iedere winkel binnen de EU moeten kunnen kopen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik snap TS wel. Vaak wanneer er problemen zijn met het product, óók achteraf, moet het wel voor land van bestemming zijn. Zo heb ik een LG OLED gekocht per website, waarvan ik eerst heb gecontroleerd of het wel BENELUX modellen zijn (PLA variant). De website die het verkocht heb ik gebeld en die gaven een positief antwoord. Dit terwijl andere webwinkels deze website ervan beschuldigden buitenlandse modellen te verkopen, afkomstig van Polen, Tsjechië en Oostenrijk (bijv. LLA variant).

Ik heb contact opgenomen met LG hoe dit zit, en óók LG gaf aan, dat wanneer de verkoper failliet gaat en ik iets met mijn tv heb, het een model van het land moet zijn waarin je woont, in dit geval een PLA model voor de BENELUX. Wanneer de website failliet gaat en ik zou een LLA model hebben, dan kan ik nog steeds wel garantie krijgen van LG, maar dan moet ik er even voor zorgen dat de TV in betreffend land bij LG komt. LG Nederland kan mij dan niet helpen met dit model.

Dit hebben ze juist gedaan omdat elektronica prijzen per land verschillen, zo zal de Apple Watch in Tsjechië wel goedkoper zijn dan in Nederland. Echter, door dit soort acties verlies je bij sommige fabrikanten recht op garantie als de winkel waar je het koopt failliet gaat, of TS moet naar Tsjechië toe om de garantie dan te regelen. GSMWEB moet klanten gewoon informeren over de modellen, dit betreft import waar TS niet om gevraagd heeft en voldoet niet aan zijn wensen. GSMWEB moet gewoon een juist model leveren, bestemd voor de Nederlandse of BENELUX markt, zoals Apple het bedoeld heeft.

Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

sylvesterb schreef:
10 apr 2019 08:23
Waarschuwing schreef:
10 apr 2019 08:21
En stel dat dat wel zou kunnen, ik wil in Nederland bij een Nederlandse winkel gewoon een Nederlandse AppleWatch ontvangen, Niet een in Tsjechië gekocht exemplaar dat aan mij wordt doorverkocht als zijnde Nederlands zonder mij daarover te informeren.
Updaten en regio instelling is volgens deze zeer bekende apple site voldoende:

https://www.iculture.nl/nieuws/ecg-regi ... ple-watch/

En nee er is geen verplichting dat ze je hierover hadden moeten informeren. Het product komt vanuit de EU en hier is de functie sinds een paar weken actief.

Welke versie iOS draai je?

Dat je de ECG regio blokkade kan omzeilen d.m.v. een update en het veranderen van je regio instellingen leek even te kunnen, maar blijkt niet te werken.
"With the release of watchOS 5.1.2 and iOS 12.1.1, Apple included a new verification that makes this workaround ineffective."

Ik draai op de AppleWatch en de gepairde telefoon de meest actuele software.

Waarom zou het feit dat het product "uit de EU" komt mijn klacht onterecht maken? Er zijn ook binnen de EU verschillen in functionaliteit tussen verschillende Europese landen. We hebben het hier toch o.a. over de ECG-app die wel in Nederland werkt maar niet in Tsjechië?

Ik vind juist wel dat GSMWEB van tevoren moet melden: Let op, je ontvangt geen NL AppleWatch, maar een exemplaar uit een ander (EU) land waardoor bepaalde functies mogelijk niet beschikbaar zijn.

Waarom hoeft dat niet volgens u?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
10 apr 2019 08:23
En nee er is geen verplichting dat ze je hierover hadden moeten informeren. Het product komt vanuit de EU
Natuurlijk wel: als je in Nederland een product koopt, mag je er vanuit gaan dat dat product in Nederland zonder beperkingen functioneert. Dat doet het product duidelijk niet en is daarmee gewoon non-conform. GSMWeb is daarom gehouden om alsnog een juiste AppleWatch te leveren. Als zij dat niet doen, kan TS de koop ontbinden.

Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

Mark1992 schreef:
10 apr 2019 08:37
Ik snap TS wel. Vaak wanneer er problemen zijn met het product, óók achteraf, moet het wel voor land van bestemming zijn. Zo heb ik een LG OLED gekocht per website, waarvan ik eerst heb gecontroleerd of het wel BENELUX modellen zijn (PLA variant). De website die het verkocht heb ik gebeld en die gaven een positief antwoord. Dit terwijl andere webwinkels deze website ervan beschuldigden buitenlandse modellen te verkopen, afkomstig van Polen, Tsjechië en Oostenrijk (bijv. LLA variant).

Ik heb contact opgenomen met LG hoe dit zit, en óók LG gaf aan, dat wanneer de verkoper failliet gaat en ik iets met mijn tv heb, het een model van het land moet zijn waarin je woont, in dit geval een PLA model voor de BENELUX. Wanneer de website failliet gaat en ik zou een LLA model hebben, dan kan ik nog steeds wel garantie krijgen van LG, maar dan moet ik er even voor zorgen dat de TV in betreffend land bij LG komt. LG Nederland kan mij dan niet helpen met dit model.

Dit hebben ze juist gedaan omdat elektronica prijzen per land verschillen, zo zal de Apple Watch in Tsjechië wel goedkoper zijn dan in Nederland. Echter, door dit soort acties verlies je bij sommige fabrikanten recht op garantie als de winkel waar je het koopt failliet gaat, of TS moet naar Tsjechië toe om de garantie dan te regelen. GSMWEB moet klanten gewoon informeren over de modellen, dit betreft import waar TS niet om gevraagd heeft en voldoet niet aan zijn wensen. GSMWEB moet gewoon een juist model leveren, bestemd voor de Nederlandse of BENELUX markt, zoals Apple het bedoeld heeft.

GSMWEB moet klanten gewoon informeren over de modellen, dit betreft import waar TS niet om gevraagd heeft en voldoet niet aan zijn wensen. GSMWEB moet gewoon een juist model leveren, bestemd voor de Nederlandse of BENELUX markt, zoals Apple het bedoeld heeft.

Precies. U snapt het.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik wel gewoon in Nederland AppleCare heb kunnen aanschaffen voor deze AppleWatch (dat kan wereldwijd), maar als deze eventueel vervangen zou moet worden ik gewoon weer een Tsjechische AppleWatch terug zal krijgen. (Met idd alle mogelijke restricties van dien.)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door sjohie »

Ze maken 1 fysiek model voor de EU, want er gelden binnen de EU bijvoorbeeld andere stralingsnormen als in zeg de VS, en we werken hier met GSM ipv CDMA in de VS. (en nog een trits meer aan veel kleinere, maar wel belangrijke, verschillen) De Foxconn's en Hon Hai's van deze wereld, de bedrijven met die Chinese fabriekssteden waar ze deze devices maken, maken niet voor elk EU land een versie met aparte hardware.

Dan komen dus de features die een Appel per land wel/niet mag bieden op basis van die landelijke wetgeving. Dit sturen ze dmv de firmware en/of de landcode in de appstore, waarmee je bepaalde apps of functionaliteit ontzegt wordt. Het lijkt me dat je een valide punt hebt richting GSMWEB, ze leveren als Nederlandse winkel aan een Nederlandse klant. Echter is de ECG app/functie een medisch hulpmiddel, en dus is de EU een stuk strenger en attenter. Volgens mij geldt dat dus ook voor de Nederlandse versie/firmware.

De nieuwste versie van de firmware is nu ongeveer twee weken uit, en ik lees over de ECG functie het volgende:

Wat heb je nodig voor een Apple Watch ECG?
Om een ECG met je Apple Watch te kunnen maken, heb je het volgende nodig:

Een Apple Watch Series 4
watchOS 5.2 of nieuwer met iOS 12.2 of nieuwer
Je moet 22 jaar of ouder zijn


Kortom, als je al die drie parameters af kan vinken, zou het moeten werken. (let ook even op die 3e)

Ook zal je telefoon de nieuwste versie van de firmware moeten hebben zo te lezen, dus je moet eigenlijk vier parameters af kunnen vinken.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Mark1992 »

sjohie schreef:
10 apr 2019 08:47
Ze maken 1 fysiek model voor de EU, want er gelden binnen de EU bijvoorbeeld andere stralingsnormen als in zeg de VS, en we werken hier met GSM ipv CDMA in de VS. (en nog een trits meer aan veel kleinere, maar wel belangrijke, verschillen) De Foxconn's en Hon Hai's van deze wereld, de bedrijven met die Chinese fabriekssteden waar ze deze devices maken, maken niet voor elk EU land een versie met aparte hardware.

Dan komen dus de features die een Appel per land wel/niet mag bieden op basis van die landelijke wetgeving. Dit sturen ze dmv de firmware en/of de landcode in de appstore, waarmee je bepaalde apps of functionaliteit ontzegt wordt. Het lijkt me dat je een valide punt hebt richting GSMWEB, ze leveren als Nederlandse winkel aan een Nederlandse klant. Echter is de ECG app/functie een medisch hulpmiddel, en dus is de EU een stuk strenger en attenter. Volgens mij geldt dat dus ook voor de Nederlandse versie/firmware.

De nieuwste versie van de firmware is nu ongeveer twee weken uit, en ik lees over de ECG functie het volgende:

Wat heb je nodig voor een Apple Watch ECG?
Om een ECG met je Apple Watch te kunnen maken, heb je het volgende nodig:

Een Apple Watch Series 4
watchOS 5.2 of nieuwer met iOS 12.2 of nieuwer
Je moet 22 jaar of ouder zijn


Kortom, als je al die drie parameters af kan vinken, zou het moeten werken. (let ook even op die 3e)

Ook zal je telefoon de nieuwste versie van de firmware moeten hebben zo te lezen, dus je moet eigenlijk vier parameters af kunnen vinken.
Eens, je bent alleen één stukje vergeten uit diezelfde tekst:

Wat heb je nodig voor een Apple Watch ECG?
Om een ECG met je Apple Watch te kunnen maken, heb je het volgende nodig:

Een Apple Watch Series 4
watchOS 5.2 of nieuwer met iOS 12.2 of nieuwer
Je moet 22 jaar of ouder zijn

De ECG-functie is beschikbaar in de volgende landen en regio’s: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Guam, Hongarije, Hongkong, Ierland, Italië, Luxemburg, Maagdeneilanden, (VS), Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Puerto Rico, Roemenië, Spanje, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland.

-
Tsjechië staat niet genoemd als land waar de ECG-functie beschikbaar is. Of te wel, TS kan het niet gebruiken, want Tsjechisch model.

Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

Moneyman schreef:
10 apr 2019 08:44
sylvesterb schreef:
10 apr 2019 08:23
En nee er is geen verplichting dat ze je hierover hadden moeten informeren. Het product komt vanuit de EU
Natuurlijk wel: als je in Nederland een product koopt, mag je er vanuit gaan dat dat product in Nederland zonder beperkingen functioneert. Dat doet het product duidelijk niet en is daarmee gewoon non-conform. GSMWeb is daarom gehouden om alsnog een juiste AppleWatch te leveren. Als zij dat niet doen, kan TS de koop ontbinden.
U verwoordt het heel duidelijk zo. Dit is inderdaad hoe het zit.

GSMWEB probeert hier onderuit te komen door te zeggen dat ze "toch gewoon een Europees model" leveren. Ik vermoed dat ze geen rekening hebben gehouden met het scenario dat er opeens funsties in Nederland beschikbaar zijn die (nog) niet in Tsjechië (waar ze hun goedkope AppleWatches halen) actief zijn. Zo vallen ze opeens door de mand dat ze hun horloges (en waarschijnlijk ook hun iPhones) uit goedkope Oost-Europese landen halen en hier op de markt brengen. In principe kun je namelijk zelf niet achterhalen welke landcode er in je serienummer zit (althans ik heb dat zelf nog niet kunnen vinden online) maar kom je daar pas achter als je belt met Apple Support.

Waarschuwing
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 18:02

Re: GSMWEB levert Tsjechische AppleWatch zonder dit te melden

Ongelezen bericht door Waarschuwing »

sjohie schreef:
10 apr 2019 08:47
Ze maken 1 fysiek model voor de EU, want er gelden binnen de EU bijvoorbeeld andere stralingsnormen als in zeg de VS, en we werken hier met GSM ipv CDMA in de VS. (en nog een trits meer aan veel kleinere, maar wel belangrijke, verschillen) De Foxconn's en Hon Hai's van deze wereld, de bedrijven met die Chinese fabriekssteden waar ze deze devices maken, maken niet voor elk EU land een versie met aparte hardware.

Dan komen dus de features die een Appel per land wel/niet mag bieden op basis van die landelijke wetgeving. Dit sturen ze dmv de firmware en/of de landcode in de appstore, waarmee je bepaalde apps of functionaliteit ontzegt wordt. Het lijkt me dat je een valide punt hebt richting GSMWEB, ze leveren als Nederlandse winkel aan een Nederlandse klant. Echter is de ECG app/functie een medisch hulpmiddel, en dus is de EU een stuk strenger en attenter. Volgens mij geldt dat dus ook voor de Nederlandse versie/firmware.

De nieuwste versie van de firmware is nu ongeveer twee weken uit, en ik lees over de ECG functie het volgende:

Wat heb je nodig voor een Apple Watch ECG?
Om een ECG met je Apple Watch te kunnen maken, heb je het volgende nodig:

Een Apple Watch Series 4
watchOS 5.2 of nieuwer met iOS 12.2 of nieuwer
Je moet 22 jaar of ouder zijn


Kortom, als je al die drie parameters af kan vinken, zou het moeten werken. (let ook even op die 3e)

Ook zal je telefoon de nieuwste versie van de firmware moeten hebben zo te lezen, dus je moet eigenlijk vier parameters af kunnen vinken.
Alles klopt wat je hier zegt. Echter zal het serienummer/landcode (het land waarvoor de betreffende AppleWatch bestemd was voor verkoop) altijd doorslaggevend zijn. Nieuwste versies van WatchOS of updaten firmware hebben hier GEEN invloed op. Ook het veranderen van de regio in je instellingen zoals door iemand anders werd geopperd heeft geen zin. Apple heeft dit behoorlijk dichtgetimmerd, idd bijvoorbeeld zoals je zelf al aangeeft omdat het o.a. over medische hulpmiddelen gaat waar wetgeving per land nogal kan verschillen.

Mijn AppleWatch heeft van Apple een Tsjechisch serienummer gekregen en is als eerste verscheept naar een warehouse in Tsjechië, bestemd voor verkoop op de Tsjechische markt. Met alle land-gebonden wetmatige restricties van dien. GSMWEB heeft die AppleWatch (goedkoop) gekocht in Tsjechië en die vervolgens aan mijn doorverkocht i.c.m. een telefoon abonnement.

Dat vind ik op z'n minst nogal shady als GSMWEB dat er niet van tevoren bij zegt. En ik vind dus dat ik recht heb op een onder Nederlandse wetgeving vallend apparaat, zoals ik mag verwachten als ik in Nederland iets koop.

Gesloten