Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door grun »

Hier in de stad zijn ze begonnen met pakketkluizen waar je 24/7 pakjes kunt ophalen maar ook weer retour kunt sturen. Ze staan op straat en niet binnen bij een retailer.
Ze zijn begonnen met drie kluizen en ik heb meteen gebeld met PostNL waarom die drie allemaal in dezelfde wijk staan in plaats van verspreid over de stad. Dat konden ze niet uitleggen. Ik wil graag zo'n ding hier in de buurt en niet op 5 km afstand.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

glompie schreef:
22 sep 2021 15:23
Met brieven hebben we nooit veel problemen gehad omdat iedereen een brievenbus heeft.
Dus ik stel voor dat winkeliers, pakketdiensten, consumenten en de overheid alle vier betalen voor een pakketbus bij ieder huis in Nederland.
Juist, en hoe groot moeten die pakketbussen dan zijn?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door kuklos »

grun schreef:
22 sep 2021 17:43
.......... ik heb meteen gebeld met PostNL waarom die drie allemaal in dezelfde wijk staan in plaats van verspreid over de stad. Dat konden ze niet uitleggen.
Dat is niet helemaal fair. Jij hebt gebeld met een of andere helpdeskmedewerker die ook niet veel meer weet dan in het scherm staat, maar de persoon die daadwerkelijk de beslissing heeft genomen krijg je helaas nooit te spreken. Terwijl dat juist wel zou moeten.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

sake1987 schreef:
13 mar 2020 17:47
In iedere stad / dorp lege winkelruimte genoeg. Dus open hierin, eventueel gezamenlijk een pakket inlever ophaal winkel / punt . Eventueel met pas ruimte voor kleding en schoenen.
Ja die winkelruimte is er wel maar probeer in een stad zo'n winkel maar eens te bereiken. Dan ben je aan parkeerkosten meer kwijt dan dat je een pakket thuis laat bezorgen. Mede door die hoge parkeertarieven en het auto-onvriendelijk maken van de steden en dorpen leggen veel winkels het loodje.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door grun »

kuklos schreef:
22 sep 2021 18:48
grun schreef:
22 sep 2021 17:43
.......... ik heb meteen gebeld met PostNL waarom die drie allemaal in dezelfde wijk staan in plaats van verspreid over de stad. Dat konden ze niet uitleggen.
Dat is niet helemaal fair. Jij hebt gebeld met een of andere helpdeskmedewerker die ook niet veel meer weet dan in het scherm staat, maar de persoon die daadwerkelijk de beslissing heeft genomen krijg je helaas nooit te spreken. Terwijl dat juist wel zou moeten.
Ik hoop natuurlijk dat die medewerker het op de een of andere manier doorgeeft. Bovendien worden de gesprekken opgenomen, al zal dat misschien meer om de gesprekstechniek van de medewerker gaan. Ik belde ook niet zozeer als klacht, maar meer als suggestie. Het leuke van het gesprek was dat die medewerker het met me eens was, het werd een heel prettig gesprek.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

PeterPeters1966 schreef:
22 sep 2021 17:30
DeZevendeHenk schreef:
22 sep 2021 15:39
Radar schreef:
09 mar 2020 17:32
’De winkelier staat er dubbel in. Die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.’
Het huidige systeem is niet overeind te houden maar niemand lijkt bereid een beter systeem neer te zetten vooral ook omdat de klanten niet bereid zijn voor die betere service te betalen. Voorlopig rommelen we maar zo door.
Geen dingen bestellen als je weet dat je niet thuis bent (of een alternatief regelen om het pakket aan te nemen) lijkt me een aardige oplossing.
Dat is geen oplossing maar een workaround. Dan functioneert het systeem net zo slecht maar omdat jij zo slim bent heb je er geen last van. Totdat het toch fout gaat, dan begint het janken.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Sannietje »

glompie schreef:
22 sep 2021 15:23
Met brieven hebben we nooit veel problemen gehad omdat iedereen een brievenbus heeft.
Dus ik stel voor dat winkeliers, pakketdiensten, consumenten en de overheid alle vier betalen voor een pakketbus bij ieder huis in Nederland.
Er zijn al diverse pakjesbrievenbussen te koop.

https://discountoffice.nl/p/dropbox-per ... e0EALw_wcB

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door A.niem »

NeoDutchio schreef:
13 mar 2020 18:03
sake1987 schreef:
13 mar 2020 17:47
In iedere stad / dorp lege winkelruimte genoeg. Dus open hierin, eventueel gezamenlijk een pakket inlever ophaal winkel / punt . Eventueel met pas ruimte voor kleding en schoenen.
Voor een gemiddeld pakje vangt een postpunt €0,20. Om de huur, gas/water/licht en personeel te betalen ter waarde van zo'n €3000,- per maand moeten er 15000 pakjes gehaald/gebracht worden. Deze maand heeft 25 werkdagen, dat wil zeggen 600 pakjes per dag. Open van 9 tot 18 is 66,6 pakjes per uur. Elke minuut moet er dus een pakje weg. Dat gaat je nooit lukken met 1 medewerker.

Een afhaalpunt is dus nooit rendabel te maken met deze kosten.
Maar je krijgt wel veel mensen in je winkel. Als je dan leuke artikelen danwel gebruiksartikelen hebt, gaat je verkoop omhoog. Want ze gaan niet door naar een andere winkel een paar straten verder op om een kaartje/papier/pen/... te kopen (zijn veel boekenwinkels die pakketpunten zijn) En dan is het misschien wel rendabel.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

A.niem schreef:
23 sep 2021 11:06
NeoDutchio schreef:
13 mar 2020 18:03
sake1987 schreef:
13 mar 2020 17:47
In iedere stad / dorp lege winkelruimte genoeg. Dus open hierin, eventueel gezamenlijk een pakket inlever ophaal winkel / punt . Eventueel met pas ruimte voor kleding en schoenen.
Voor een gemiddeld pakje vangt een postpunt €0,20. Om de huur, gas/water/licht en personeel te betalen ter waarde van zo'n €3000,- per maand moeten er 15000 pakjes gehaald/gebracht worden. Deze maand heeft 25 werkdagen, dat wil zeggen 600 pakjes per dag. Open van 9 tot 18 is 66,6 pakjes per uur. Elke minuut moet er dus een pakje weg. Dat gaat je nooit lukken met 1 medewerker.

Een afhaalpunt is dus nooit rendabel te maken met deze kosten.
Maar je krijgt wel veel mensen in je winkel. Als je dan leuke artikelen danwel gebruiksartikelen hebt, gaat je verkoop omhoog. Want ze gaan niet door naar een andere winkel een paar straten verder op om een kaartje/papier/pen/... te kopen (zijn veel boekenwinkels die pakketpunten zijn) En dan is het misschien wel rendabel.
Er werd vorig jaar gesuggereerd dat je een gezamenlijk pakketpunt kon openen in een leegstaand winkelpand. Dus niet shop on shop waar u het nu over hebt. Als je naast die 15.000 pakjes per dag ook nog winkeltje gaat spelen, dan heb je echt handen te kort.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door A.niem »

NeoDutchio schreef:
23 sep 2021 11:40
A.niem schreef:
23 sep 2021 11:06
NeoDutchio schreef:
13 mar 2020 18:03


Voor een gemiddeld pakje vangt een postpunt €0,20. Om de huur, gas/water/licht en personeel te betalen ter waarde van zo'n €3000,- per maand moeten er 15000 pakjes gehaald/gebracht worden. Deze maand heeft 25 werkdagen, dat wil zeggen 600 pakjes per dag. Open van 9 tot 18 is 66,6 pakjes per uur. Elke minuut moet er dus een pakje weg. Dat gaat je nooit lukken met 1 medewerker.

Een afhaalpunt is dus nooit rendabel te maken met deze kosten.
Maar je krijgt wel veel mensen in je winkel. Als je dan leuke artikelen danwel gebruiksartikelen hebt, gaat je verkoop omhoog. Want ze gaan niet door naar een andere winkel een paar straten verder op om een kaartje/papier/pen/... te kopen (zijn veel boekenwinkels die pakketpunten zijn) En dan is het misschien wel rendabel.
Er werd vorig jaar gesuggereerd dat je een gezamenlijk pakketpunt kon openen in een leegstaand winkelpand. Dus niet shop on shop waar u het nu over hebt. Als je naast die 15.000 pakjes per dag ook nog winkeltje gaat spelen, dan heb je echt handen te kort.
Maar als je "winkeltje gaat spelen" hoef je geen 15.000 pakjes per maand te verwerken om het rendabel te maken.
Ik vindt de uitdrukking "winkeltje spelen" trouwens wel heel denigrerend. Ik weet uit ervaring dat er heel wat bij komt kijken om een winkel te runnen.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door Sannietje »

Maar als je "winkeltje gaat spelen" hoef je geen 15.000 pakjes per maand te verwerken om het rendabel te maken.
Ik vindt de uitdrukking "winkeltje spelen" trouwens wel heel denigrerend. Ik weet uit ervaring dat er heel wat bij komt kijken om een winkel te runnen.
Maar om een pand te betalen met inkomsten die alleen maar bestaat met het retourneren of afhalen van pakketjes van DHL of Postnl is meer verliesgevend als je per maand 15.000 pakketjes x 0,20 cent hebt. Dat is per maand een inkomen van € 3.000,=. Als je hiermee de huur en inventaris en personeel en verzekering en belasting over moet betalen. 🤔

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het aantal pakketpunten neemt af, terwijl online bestellingen toenemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

A.niem schreef:
23 sep 2021 15:13
Maar als je "winkeltje gaat spelen" hoef je geen 15.000 pakjes per maand te verwerken om het rendabel te maken.
Ik vindt de uitdrukking "winkeltje spelen" trouwens wel heel denigrerend. Ik weet uit ervaring dat er heel wat bij komt kijken om een winkel te runnen.
Ik zei het bewust op deze manier. Het bestaat al jaren, een pakketpunt in een winkel. En dat is nu net de discussie dat dat zwaar verliesgevend is. En naast het geld dat het direct kost moet je ook nog eens een behoorlijke opslagcapaciteit hebben. Vandaar dus steeds meer pakketpunt er mee stoppen.

Als je een leeg pand hebt om een algemeen pakketpunt te worden, dan moet je inderdaad neveninkomsten zoeken. Simpelweg omdat het niet loont. Maar dat was de discussie niet.

Gesloten