LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Lindseyxxv
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2017 00:20

Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door Lindseyxxv »

Hallo iedereen,
Ik wilde gaan bestellen op wish, maar had nog even een vraagje. Ik ben op de hoogte dat wanneer je een pakketje van buiten de EU bestelt je inklaringskosten moet betalen wanneer de waarde van dit pakketje boven de €22 ligt. Nu wilde ik dus op Wish gaan bestellen, maar vroeg ik me af of het totaalbedrag van de gehele bestelling ook niet meer dan €22 euro mag zijn of juist wel, omdat alle pakketjes van wish los worden opgestuurd en van verschillende afzenders afkomen en dus niet tegelijk bij de douane aankomen. Ik ben hierover nu erg aan het twijfelen, want extra kosten zijn nooit leuk en ik kan het antwoord op internet nergens vinden.
Alvast heel erg bedankt voor uw reactie

Lindsey :D
Laatst gewijzigd door Radar op 02 okt 2017 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door newmikey »

Iedere zending wordt in principe als individuele transactie afgehandeld.

Lindseyxxv
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2017 00:20

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door Lindseyxxv »

Dus je moet geen item nemen wat apart met verzendkosten meer dan €22 is, maar je bestelling kan dus wel meer zijn dan dat?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door newmikey »

Lindseyxxv schreef:Dus je moet geen item nemen wat apart met verzendkosten meer dan €22 is, maar je bestelling kan dus wel meer zijn dan dat?
Je mag voor miljoenen bestellen maar ieder pakketje mag (zonder verzendkosten) niet meer dan €22 waard zijn. Als de Douane twijfelt aan de waarde of als de waarde onterecht te laag is opgegeven, kan je alsnog invoerheffingen verwachten. Ook als er toevallig 50 pakketjes op dezelfde dag bij dezelfde vervoerder terecht komen, kan de vervoerder verplicht worden ze als één zending aan te geven.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Soms, zelfs wanneer je onder de Euro 22 grens blijft, worden kosten in rekening gebracht voor afhandeling.
Brievenbuspakketten gaan vaker ongezien door.

atlas1302

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Afleveren in Belgie misschien interessant?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door newmikey »

atlas1302 schreef:Afleveren in Belgie misschien interessant?
Hoezo? Ligt Belgie tegenwoordig niet meer in de EU?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

newmikey schreef:
atlas1302 schreef:Afleveren in Belgie misschien interessant?
Hoezo? Ligt Belgie tegenwoordig niet meer in de EU?
@Nieuws was dat België gebruikt wordt voor massale invoerrechten ontduiking door Chinese firma's. Vaak wordt er gehandeld met bedrijven die niet bestaat waardoor er geen belasting wordt afgedragen. Was dus meer een grap over het proberen via België.

Appiehappie24
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2017 20:54

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door Appiehappie24 »

Alle officiële informatie van postnl vindt je op onderstaande link.

https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/

Als je boven de 22 euro koopt moet je rekening houden met extra kosten. Ik kocht bij Aliexpress ter waarde van 64 euro en kreeg geen extra kosten terwijl ik daar wel rekening mee hield. Het product wat ik kocht was niet in Nederland te koop dus nam ik de extra kosten voor lief. Ik had echter geluk
en kreeg geen extra naheffing wat mij in dit geval 30 euro scheelde. Het is en blijft boven de 22 euro een gok.

vraagalex
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2007 16:51

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door vraagalex »

Houd er wel rekening mee dat de douane fraudeert op 2 manieren:

1: Ze hanteren een VASTE wisselkoers voor buitenlandse valuta (meer daarover lees je op [tekst verwijderd]).

2: Pakketjes die er hetzelfde uitzien kunnen als 1 worden gezien, waardoor je soms toch extra kosten moet betalen.

Het is in de regel zo dat je onder de 22 euro niets extra hoeft te betalen, maar ook hier kan de douane van afwijken als ze de waarde hoger inschatten.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jan 2019 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

vraagalex schreef:Houd er wel rekening mee dat de douane fraudeert op 2 manieren:

1: Ze hanteren een VASTE wisselkoers voor buitenlandse valuta (meer daarover lees je op [tekst verwijderd]).

2: Pakketjes die er hetzelfde uitzien kunnen als 1 worden gezien, waardoor je soms toch extra kosten moet betalen.

Het is in de regel zo dat je onder de 22 euro niets extra hoeft te betalen, maar ook hier kan de douane van afwijken als ze de waarde hoger inschatten.
Fraude? Wat een onzin. Net als alle b*llshit op je website...
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jan 2019 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

vraagalex schreef:Houd er wel rekening mee dat de douane fraudeert op 2 manieren:

1: Ze hanteren een VASTE wisselkoers voor buitenlandse valuta (meer daarover lees je op [tekst verwijderd]).

2: Pakketjes die er hetzelfde uitzien kunnen als 1 worden gezien, waardoor je soms toch extra kosten moet betalen.

Het is in de regel zo dat je onder de 22 euro niets extra hoeft te betalen, maar ook hier kan de douane van afwijken als ze de waarde hoger inschatten.
De douane fraudeert niet.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jan 2019 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door Cro »

vraagalex schreef:Houd er wel rekening mee dat de douane fraudeert op 2 manieren:

1: Ze hanteren een VASTE wisselkoers voor buitenlandse valuta (meer daarover lees je op [tekst verwijderd]).

2: Pakketjes die er hetzelfde uitzien kunnen als 1 worden gezien, waardoor je soms toch extra kosten moet betalen.

Het is in de regel zo dat je onder de 22 euro niets extra hoeft te betalen, maar ook hier kan de douane van afwijken als ze de waarde hoger inschatten.
Dit heeft echt helemaal niets met fraude te maken.....

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door newmikey »

vraagalex schreef:Houd er wel rekening mee dat de douane fraudeert op 2 manieren:

1: Ze hanteren een VASTE wisselkoers voor buitenlandse valuta (meer daarover lees je op .../belastingdienst-oneerlijk-geld/).
Jaja, u kunt ook niet beschuldigd worden van een overmaat aan kennis nietwaar? De Douane "fraudeert" nog wel en een linkje met de titel "oneerlijk geld" maar voor de rest géén idee hebben van het feit dat de Douane slechts een uitvoerende functie heeft en voor het grootste deel afhankelijk is van Europese wettelijke bepalingen - we zijn immers een economische, fiscale en politieke Unie van 28 lidstaten en zelfs vóór dat we dat werden waren we sinds 1993 een Douaneunie.

Zo staat er wel meer pertinente onzin op die website van u, u mag hopen dat u niet eens door een gedupeerde "klant" voor de rechter wordt gesleept. De enige fraude die ik zie is die aan uw eigen kant.

We hebben hier gewoon artikel 48 van deUITVOERINGSVERORDENING (EU) 2015/2447 VAN DE COMMISSIE van 24 november 2015 houdende nadere uitvoeringsvoorschriften voor enkele bepalingen van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie.
HOOFDSTUK 3
Valutaomrekening
Artikel 48
Bepalingen betreffende wisselkoersen
(Artikel 53 van het wetboek)
1. De tegenwaarde van de euro wordt, indien dit overeenkomstig artikel 53, lid 1, onder b), van het wetboek is vereist, eenmaal per maand vastgesteld.
De toe te passen wisselkoers is de meest recente koers die door de Europese Centrale Bank is vastgesteld voorafgaand aan de voorlaatste dag van de maand en is gedurende de volledige daaropvolgende maand van toepassing.
Wanneer de aan het begin van de maand geldende koers echter meer dan 5 % afwijkt van de koers die door de Europese Centrale Bank is vastgesteld vóór de 15e van diezelfde maand, is de laatstgenoemde koers van toepassing vanaf de 15e tot het einde van de betreffende maand.
2. Indien een valuta om een van de redenen zoals bedoeld in artikel 53, lid 2, van het wetboek moet worden omgerekend, is de toe te passen tegenwaarde van de euro in nationale valuta de koers die door de Europese Centrale Bank op de eerste werkdag van oktober is vastgesteld: deze koers is met ingang van 1 januari van het daaropvolgende jaar van toepassing.
3. De lidstaten kunnen de waarde in nationale valuta van het in euro vastgestelde bedrag ongewijzigd handhaven indien bij de jaarlijkse aanpassing de omrekening van dat bedrag leidt tot een wijziging van de in nationale valuta uitgedrukte waarde van minder dan 5 %.
Het na bedoelde omrekening verkregen bedrag kan door de lidstaten op de dichtstbijzijnde decimalen naar boven of naar beneden worden afgerond.

stofzuigertje

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn achteruit rij camera kost bij Ali €14,59 inclusief gratis verzenden.....

Deze is in Duitsland voor €99,95 ook te koop bij bekende online winkel.

Is deze nu meer of minder dan €22,- waard?
Ik heb het bewijs via mijn bank maar ze mogen de Duitse prijs ook gebruiken helaas.

Via andere Europese landen iets doorsturen mag en kan wel, Belgen weet ik niet maar wel via andere Euro landen.....
Eenmaal binnen Europa is het vrij verkeer en geen controle meer dus ook de laptop met €1295,- waarde bij Media Markt.... is dan tax free in te voeren!

Wel moet je een betrouwbaar persoon weten die pakje afhaalde, over sticker plakte en weer aanbood via DPD... en keurig binnen EU verstuurde!
Ik heb dan wel 2x porto kosten maar dat is voordeliger dan......

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door newmikey »

stofzuigertje schreef:Mijn achteruit rij camera kost bij Ali €14,59 inclusief gratis verzenden.....

Deze is in Duitsland voor €99,95 ook te koop bij bekende online winkel.

Is deze nu meer of minder dan €22,- waard?
Ik heb het bewijs via mijn bank maar ze mogen de Duitse prijs ook gebruiken helaas.
Nee, dat mogen "ze" niet.
Via andere Europese landen iets doorsturen mag en kan wel, Belgen weet ik niet maar wel via andere Euro landen.....
Eenmaal binnen Europa is het vrij verkeer en geen controle meer dus ook de laptop met €1295,- waarde bij Media Markt.... is dan tax free in te voeren!
Nee wnt dan is de belasting al betaald in het land waar het als eerste is ingevoerd.
Wel moet je een betrouwbaar persoon weten die pakje afhaalde, over sticker plakte en weer aanbood via DPD... en keurig binnen EU verstuurde!
Ik heb dan wel 2x porto kosten maar dat is voordeliger dan......
Zulke personen heten ook wel "smokkelaars" en die zou ik nu niet direct als betrouwbaar aanmerken.

stofzuigertje

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als bepaalde landen alleen kosten rekenen als de opgave op pakje dit aangeeft en daarna doorstuurde.....

Nederland bestelde zoveel dat controle op verdachte te lage prijzen mogelijk is, maar niet in geheel Europa is het zo druk....
En bij enkele pakjes uit China en daar sticker over te plakken en doorsturen binnen Europa....
Gaten in de Euro wetten zijn toegestaan.

Zolang ik hier geen adres plaats via welke route je voordelig kunt verzenden met daar officieel betaalde .....
Binnen de EU is er nauwelijks of geen controle.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door newmikey »

stofzuigertje schreef:Als bepaalde landen alleen kosten rekenen als de opgave op pakje dit aangeeft en daarna doorstuurde.....

Nederland bestelde zoveel dat controle op verdachte te lage prijzen mogelijk is, maar niet in geheel Europa is het zo druk....
En bij enkele pakjes uit China en daar sticker over te plakken en doorsturen binnen Europa....
Gaten in de Euro wetten zijn toegestaan.

Zolang ik hier geen adres plaats via welke route je voordelig kunt verzenden met daar officieel betaalde .....
Binnen de EU is er nauwelijks of geen controle.
Volslagen onzin. Er waren wel een aantal distributiecentra in Engeland maar die worden al onderzocht door OLAF wegens fraude (aangezien gaten in de "Euro wetten" niet zijn toegestaan)

Er zal vast een hoop gesjoemeld worden in allerlei landen maar dat maakt het nog niet legaal. Maar succes met het smokkelen tot u een keer tegen de lamp loopt!

stofzuigertje

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tegen de 4 ingebouwde Led lampjes?

Ik heb bewust de bekende Brexit niet genomen omdat er onderzoek liep.

marcus1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2005 13:42

Re: Hoe zit het met douanekosten bij online bestelling?

Ongelezen bericht door marcus1968 »

Ik wil via Ebay.nl een artikel uit Hong Kong (€14,90), of het zelfde artikel uit China (€17,50) bestellen. Gewicht: 700 gram, maar de verpakking komt er natuurlijk nog bij.

Ik lees:
Verzending: Gratis Economy International Shipping

Beide verkopers (Hong Kong / China) krijgen 98% / 99% positieve feedback. En toch... Ik wil hier graag even met jullie checken: Zit er misschien toch een addertje onder het gras?

Noot: Dat ik via Ebay.nl het artikel vind, betekent dat men dus aan NL levert.

Gesloten