Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
waywer
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2021 13:10

Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Ongelezen bericht door waywer »

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een product besteld in Australie die uiteindelijk via PostNL bij mij uit is gekomen. Nu kreeg ik van hun een melding dat er inklaringskosten (ook wel bekend als afhandelingskosten) moeten worden betaald voor dit product. Echter, dit product valt onder de 22 euro grens wat betekend dat volgens hun eigen site er geen kosten aan verbonden zijn. https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/. Dit komt overeen met wat er staat op de site van de duane (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskosten.)

Voordat ik deze kosten heb betaald, heb ik contact gezocht met PostNL. De persoon die ik aan de telefoon had kon mij het niet vertellen waar deze kosten aan verbonden waren. Wel gaf zij het advies om de kosten te betalen en bezwaar in te dienen via de volgende mail: [email protected]. Dit was op 9 december 2020. Tevens heb ik een klacht ingediend met bezwaar over het ontbreken van informatie op de site.

Nu zijn wij een aantal maanden verder en heb ik een brief terug gekregen van PostNL dat deze kosten juist zijn. In de brief staat het volgende:

EMS is een koeriersdienst en wanneer een zending op verzoek van de douane wordt aangeschreven om bescheiden te overleggen dan is POSTNL verplicht hiervoor aangifte te doen. Voor een aangiften rekent PostNL 17,50 afhandelingskosten ondanks dat de invoerwaarde onder de vrijstellingsgrens van 22 euro blijft.

Deze informatie is mij nieuw en kon ik ook niet ergens terugvinden op de site. Om toch achter te komen waar deze informatie staat, heb ik vandaag (8 april 2021) opnieuw contact gezocht met PostNL. De persoon die aan de telefoon was gaf aan dat wat in de brief stond klopt (op basis van haar 15 jaar ervaring) maar dat zij zelf het ook nergens terug kan vinden in hun eigen informatie systemen.

De reden is omdat het om een pakket van EMS gaat, deze voorrang heeft bij de douane. Door deze voorrang worden deze kosten gemaakt ondanks dat het pakket onder de 22 euro is. In het geval dat het pakket niet een EMS pakket is, dan zouden er geen kosten moeten worden gerekend. Ik had geen keuze voor het type pakket dus vette pech.

Zij was wel van mening dat dit ergens moet staan en hebben samen een klacht ingediend. Jammer genoeg kan ik en zij allebei de klacht niet volgen omdat dit terecht komt in een ander systeem.

Ik snap dat voor niks de zon op gaat en dat de kosten te verantwoorden zijn. Maar ik ben van mening dat je wel de informatie moet delen. Zeker als een pakketje van onder de 22 euro het dubbele gaat kosten. Wat kan ik hiervoor het beste doen aangezien ik weinig vertrouwen heb dat mijn klacht effect zou hebben.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Ongelezen bericht door joep873 »

waywer schreef:
08 apr 2021 13:24
Wat kan ik hiervoor het beste doen aangezien ik weinig vertrouwen heb dat mijn klacht effect zou hebben.
Wat wil je dan precies? Geld terug? Een tekst op een of andere website? Iets anders?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zou klagen bij de verkoper, deze heeft immers, schijnbaar, gekozen voor deze duurdere verzendmethode.
PostNL kan er wat dat betreft weinig aan doen dat de verzender deze methode heeft gekozen, ik vraag me dus ook erg af of daar klagen wel zinvol is, zij hebben immers de dienst geleverd die afgenomen is door de verzendende partij.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Ongelezen bericht door PGros »

"We rekenen afhandelingskosten (incl. incasso- en administratiekosten) voor het:
voorschieten van de btw en/of invoerrechten aan de douane;
openen en onderzoeken van de zendingen;
vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen.
Voor een normale zending betaal je 13 euro aan afhandelingskosten. Voor een zending via Express Mail Service (EMS) betaal je 17,50 euro. Een EMS-zending is een zakelijke zending vanuit het buitenland die met voorrang moet worden verwerkt. Daarom zijn de kosten hoger."
Zie: https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/
Dus je eigen link. Als ze gekeken hebben wat de waarde was omdat dit niet duidelijk was krijg je dus de kosten
Je schrijft zelf ook: inklaringskosten (ook wel bekend als afhandelingskosten)
Maar dit zijn twee verschillende dingen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Ongelezen bericht door newmikey »

waywer schreef:
08 apr 2021 13:24
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een product besteld in Australie die uiteindelijk via PostNL bij mij uit is gekomen. Nu kreeg ik van hun een melding dat er inklaringskosten (ook wel bekend als afhandelingskosten) moeten worden betaald voor dit product. Echter, dit product valt onder de 22 euro grens wat betekend dat volgens hun eigen site er geen kosten aan verbonden zijn.
Ik weet niet waar u dit leest. Zowel op de site van PostNL als op die van de Douane staat dat er geen BTW of rechten bij invoer worden gerekend voor waarden onder de €22. Van wat u schrijft blijkt ook niet dat u die betaald heeft.

Er staat echter wèl op de site van PostNL dat u administratie/afhandelingskosten betaald voor het "voorschieten van de btw en/of invoerrechten aan de douane;openen en onderzoeken van de zendingen; vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen." en het bedrag staat er ook netjes bij.

Ik denk dat u inklaringskosten en afhandelingskosten met elkaar verwardt, dit is ook géén wonder aangezien zelfs de koeriersbedrijven er vaak warrig over communiceren. U heeft in zoverre gelijk dat 99.9% van de zendingen die onder de €22 waarde blijven ook niet geopend of aangegeven hoeven te worden en dat ze daardoor vrij zijn van zowel inklarings- als afhandelingskosten.

U geeft echter zelf al aan dat uw pakketje geopend moest worden of dat er tòch aangifte gedaan moest worden op verzoek van de Douane. Dit kan een steekproef betreffen of er was gerichte informatie bij de Douane beschikbaar op basis van een risicoprofiel. Dat kan altijd bij het invoeren van een zending uit een niet-EU land.
Wat kan ik hiervoor het beste doen aangezien ik weinig vertrouwen heb dat mijn klacht effect zou hebben.
U kunt niets doen. Bezwaar bij de Douane is niet mogelijk aangezien u geen rechten of BTW heeft betaald. PostNl is een commercieel bedrijf en heeft voor u werk verricht - u zou om coulance kunnen vragen maar het lijkt mij dat PostNL daar niet op in zal gaan.

JoopvS
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2021 20:23

Re: Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Ongelezen bericht door JoopvS »

Ik moet nu inklaringskosten betalen voor een pakketje van 23 euro plus 21 euro AliExpress Standard shipping. Geen EMS, dat had 72 euro gekost. Evengoed rekent PostDHL inklaringskosten alsof het EMS is. Ik ga het niet terugsturen, maar zal protesteren op het email adres wat hier is gegeven.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL voor pakket van EMS onder de 22 euro

Ongelezen bericht door newmikey »

JoopvS schreef:
13 apr 2021 20:30
Ik moet nu inklaringskosten betalen voor een pakketje van 23 euro plus 21 euro AliExpress Standard shipping. Geen EMS, dat had 72 euro gekost. Evengoed rekent PostDHL inklaringskosten alsof het EMS is. Ik ga het niet terugsturen, maar zal protesteren op het email adres wat hier is gegeven.
Er valt niets te protesteren. U zegt zelf al dat het pakketje boven de €22 is.

Gesloten