LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Theuntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:02

Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door Theuntje »

Onlangs heb ik via eBay iets gekocht waar ik verzendkosten over heb betaald en dit had ik ook zo afgesproken (veiling gewonnen). Nu is er door PayPal echter een tweede betaling aan deze transactie gekoppeld voor het bedrijf Pitney Bowes onder de noemer 'invoerkosten' a 12,08 pond.

Nu heb ik hier PayPal gelijk een mailtje over gestuurd dat wij vrij verkeer van goederen hebben. Krijg ik het volgende retour:
Deze transactie vergoedt niet de verzendkosten, maar de douanekosten. Pitney Bowes Limited is het bedrijf van eBay die dit regelt. Als u met de verkoper heeft afgesproken dat dit de verkoper dit zou betalen, zult u dit bij de verkoper moeten terugvragen. Die kan u dan een gedeeltelijke terugbetaling geven van 12,08 GBP.
De verkoper en ik hebben helemaal niks afgesproken over deze extra kosten (die rechtstreeks naar Pitney Bowes gaat) want deze zouden er helemaal niet moeten zijn.

Ik ben bang dat PayPal niet met een goede oplossing gaat komen en aangezien er al vele andere klachten over het nieuwe verzendprogramma (vanuit UK en USA) van eBay zijn te vinden op het internet vraag ik mij af wat nu handig is om te doen. Een stornering aan PayPal zet waarschijnlijk alleen maar kwaad bloed..

Aantal fora met klachten:

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... alse#M4869

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... 35#U234835

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... 04#U246804

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... 51#U246751

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door prem »

Invoerrechten voor iets uit de UK????

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Theuntje schreef:Onlangs heb ik via eBay iets gekocht waar ik verzendkosten over heb betaald en dit had ik ook zo afgesproken (veiling gewonnen). Nu is er door PayPal echter een tweede betaling aan deze transactie gekoppeld voor het bedrijf Pitney Bowes onder de noemer 'invoerkosten' a 12,08 pond.

Nu heb ik hier PayPal gelijk een mailtje over gestuurd dat wij vrij verkeer van goederen hebben. Krijg ik het volgende retour:
Deze transactie vergoedt niet de verzendkosten, maar de douanekosten. Pitney Bowes Limited is het bedrijf van eBay die dit regelt. Als u met de verkoper heeft afgesproken dat dit de verkoper dit zou betalen, zult u dit bij de verkoper moeten terugvragen. Die kan u dan een gedeeltelijke terugbetaling geven van 12,08 GBP.
De verkoper en ik hebben helemaal niks afgesproken over deze extra kosten (die rechtstreeks naar Pitney Bowes gaat) want deze zouden er helemaal niet moeten zijn.

Ik ben bang dat PayPal niet met een goede oplossing gaat komen en aangezien er al vele andere klachten over het nieuwe verzendprogramma (vanuit UK en USA) van eBay zijn te vinden op het internet vraag ik mij af wat nu handig is om te doen. Een stornering aan PayPal zet waarschijnlijk alleen maar kwaad bloed..

Aantal fora met klachten:

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... alse#M4869

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... 35#U234835

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... 04#U246804

http://community.ebay.nl/t5/Internation ... 51#U246751


Hhmmm dit wist ik nog niet.....ik zal goed gaan opletten mbt gebruik GSP. Als dit een vereiste gaat worden vanuit Ebay, dan is het voor mij ook bye bye Ebay en wachten op de concurrent.

Niet goed voor de online handel op deze manier. Nog even en dan gaat Marktplaats dit ook ivoeren voor onze Belgische kopers :mrgreen:

Als ik zo de berichten lees op het Ebay forum komt het inderdaad over als een verkapte graaimachine om extra inkomsten te genereren.

Theuntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:02

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door Theuntje »

Nieuwe reactie ontvangen van PayPal:
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met PayPal in verband met de douanekosten en het bedrag van 12,08 GPB wat van uw rekening is afgeschreven. ik kan mij voorstellen en verwarrend voor u kan zijn.

Na inzien van uw PayPal-rekening kan ik u mededelen dat het bedrag van 12,08 GBP de douanekosten zijn. Dit gebeurd niet doordat PayPal of eBay hier opdracht voor hebben gegeven, maar omdat dit tot de voorwaarden van de verkoper behoort. Ik adviseer u om contact hierover met de verkoper op te nemen. wij verwerken de betalingen en doen alleen waar wij opdracht voor hebben gekregen. Wij waarderen uw begrip en geduld.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en dat dit bijdraagt aan het oplossen van deze kwestie.

Mocht u verdere hulp nodig hebben, laat het dan alstublieft weten.
Ze beweren dat dit opdracht is van de verkoper.
Zucht. Het is maar 15 euro maar ik heb een hekel aan dit soort b*llshit dingen

Theuntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:02

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door Theuntje »

Okay. Ik lag zelf te slapen (wordt nog steeds wel genaaid met invoerkosten maar goed). Verzending aan de verkoper was 24,08 pond. Hiervan is maar 12 pond met mijn originele betaling naar de verkoper gegaan. PayPal heeft vervolgens automatisch de resterende 12,08 pond overgemaakt naar dat vage bedrijf. Totaal bedrag klopt uiteindelijk wel maar is een beetje raar dat ze het over invoerkosten hebben terwijl (zie bijlage) vanuit eBay wordt aangegeven dat er geen invoerkosten zijn..

Gratis tip voor de mensen die wat gaan bestellen via eBay uit de US of UK. Vermijd verkopers die met het GSP (Global Shipping Program) verkopen.. Het duurt lang en je betaald veel meer dan nodig en je krijt niet een echte tracking..
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-12-24 om 13.02.56.png
(16.5 KiB) 13122 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

SuzeB
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:30

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door SuzeB »

Ik was verbaasd te lezen dat Pitney Bowes uiteindelijk te maken had met invoerkosten. Echter had ik ze gezien als een soort verzekering voor Internationale verzendkosten maar lees ik nu anders.
Gek dat ik meer dan 25 jaar handel via eBay - kopen en verkopen - en heb nu pas de kleine letters op een factuur gelezen.
Daar staat 'kosten voor internationals verzending en import' met een Paypal transactienummer erachter.
En eronder staat 'Importkosten - Er is een aparte betaling overgemaakt naar deze wereldwijde expediteur om uw pakket te verzenden en het in en uit te klaren'.
Echt dom van mij om dit niet eerder gezien of gelezen te hebben.
Ik ben pas nu op de hoogte doordat ik twee kavels had gewonen op eBay en ze apart moest betalen want de verkoper had niet de mogelijkheid ze te kunnen combineren.
Over deze euvel heb ik een oplossing gevonden namelijk objecten via eBay.co.uk aan te schaffen i.p.v. via eBay.nl.
Op eBay.co.uk kan men elke gewenste object, ongeacht of ze zijn door één of meerdere verkopers aangeboden, in een mandje (shopping basket) doen. Eenmaal klaar met kopen kan een koper een verzamelfactuur aanvragen en de koop bevestigen.
Via eBay.nl is dit niet altijd mogelijk en men komt vaak gelijk naar het afreken schema van Paypal terecht en moet dan de verkoper achteraf restitutie voor te veel betaald verzendkosten vragen.
Jammer dat ik bij mijn laatste koop niet via de UK site ging want het blijkt nu dat ik niet alleen 2 x gewone verzendkosten hebt moeten betalen maar ook 2 x Pitney Bowes rijker maken met £8.29 plus £8.38.
Ik kocht namelijk 3 x 70's camping borden en 1 schotel om een vintage theeservice aan te vullen.
De kosten hiervan waren £17.00. De verkoper heeft eindelijk £4.00 van de oorspronkelijk £8.00 terug betaald want ze had de twee kavels als één pakket verzonden.
Ik heb al via Paypal een claim ingediend voor de Pitney Bowes kosten want ik vind het niet anders dan gewoon om deze ook maar eenmalig te betalen voor één pakket. De claim is echter afgewezen en afgesloten.
Ik kan nergens op eBay vinden waar ik mijn verhaal kwijt kan over de zogenaamde importkosten.
Ik heb ooit douanekosten moeten betalen voor goederen vanuit USA (nieuw en tweedehands terwijl ik was altijd onder de indruk dat invoerkosten waren niet nodig voor iets tweedehands) Prima.... maar ik ben zelf Engels (heb nog een Britse pas!) en heb in 37 jaren wonend in Nederland nooit invoerkosten vanuit Engeland moeten betalen terwijl er over de jaren heel veel boodschappen in mijn geboorteland is gemaakt!!
Ik ga verder onderzoeken maar vraag mij af hoe Pitney Bowes wordt ingeschakeld met de ene kavel en niet met de andere. Ik probeer de kavels te vermijden met hoge verzendkosten maar deze keer is de koop doorgeglipt.
Het kan te maken zijn met hoe de verkoper iets 'te koop' op eBay zet en als iets is wel of niet aangevinkt in zijn advertentie. De verkoopster van mijn borden wist niets van Pitney Bowes af. Ik had gedacht dat men ze gebruikt om een verzending te verzekeren, te vergelijken met 'aangetekend'. Blijkbaar is dit niet waar.
Ik ben bang dat ik de tweede £8.00 betaling aan Pitney Bowes voor mijn pakket zou nooit retour komen.
Maar ik ben (eindelijk?) nu wel op mijn hoeden en zal voortaan alleen via eBay kopen wat redelijke verzendkosten heeft.
Het lijkt inderdaad een manier om de koffers van eBay te vullen!!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door newmikey »

SuzeB schreef:... ik was altijd onder de indruk dat invoerkosten waren niet nodig voor iets tweedehands)
U zult niet de enige te zijn die in deze misvatting (want dat is het inderdaad) geloofde.
heb in 37 jaren wonend in Nederland nooit invoerkosten vanuit Engeland moeten betalen terwijl er over de jaren heel veel boodschappen in mijn geboorteland is gemaakt!!
Als u echter wel eens boodschappen heeft gedaan op Jersey of Guernsey weet u dat deze wel bij het UK horen maar niet bij de open markt van de EU. Ze hebben een eigen BTW systeem wat buiten HMRC omgaat. Goederen die van deze (of andere) Kanaaleilanden afkomstig zijn moeten dus worden ingeklaard en er moet invoer BTW worden betaald bij verzending naar Engeland, Schotland en Noord-Ierland of naar de rest van de EU. Brexit zal daar niet aan veranderen omdat er voor de Kanaaleilanden niks te exit'en valt.

Ik ben het trouwens met u en andere criticasters eens dat de vooraf betaalde invoerkosten via eBay vaak veel en veel te hoog zijn. Schijnbaar houden ze rekening met tegenslagen bij de inklaring. Zelf laten doen via PostNL of één van de express koeriers is veelal goedkoper.

Nòg beter is op te letten dat de verkoper geen verzending vanuit de Kanaaleilanden aangeeft en gewoon vanuit GB verstuurt, dan blijft u verschoond van inklaringskosten (nog wel teminste)

SuzeB
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:30

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door SuzeB »

Bedankt voor jouw reactie newmikey......
Bij boodschappen doen in de UK bedoelde ik NIET op de Kanaleilanden maar echter in London of tijdens familiebezoeken of vakanties in Engeland.
En ik had jaren geleden invoerkosten voor een paar erg mooi maar niet nieuw laarzen wat vanuit USA waren naar Nederland verzonden. Maar de laarzen waren zoooooo mooi ik had de Hfl.33 toen niet gemist!!
Ik heb bij eBay.co.uk een beetje onderzoek vanavond gedaan en gezien dat verkopers mogen een Global Shipping Agent inschakelen om te 'helpen' met verzendkosten te berekenen en de verzorging van een pakket verder afhandelen. De verkopers staan dan niet bij stil dat hun koper moet extra betalen (de verkoper betaald niets voor de dienst want dit is doorgesluisd aan de koper).
De UK verkoper verpakt een verkochte object goed in en stuurt deze naar hun dichtstbij Global Shipping Centre (lees Pitney Bowes hoewel deze naam wordt niet op de adres van GSC genoemd).
Toevallig kon ik onder the PB adresetiket e.e.a. lezen wat de verkoopster had opgeschreven (mijn naam gevolgd door een referentienummer waar kennelijk PB halen hier vanuit mijn adresgegevens via eBay) plus een adres in Northampton.
De verkoopster is WEL naar haar postkantoor geweest want er staat een Royal Mail sticker met bedrag erop (zo kwam ik achter dat van de £8 ik haar had betaald voor verzendkosten had ze maar £2.38 gebruikte en ik heb moeten vechten voordat ze me £4.00 retourneerde!!)
Dat ze te lui is om pakketkosten zelf uit te rekenen is aan haar en ik ben van plan dit te vermelden maar misschien iets milder dan ik hier schrijf!
Ik ben ook bang dat ik £16 aan Pitney Bowes pissig ben maar houdt vanaf nu wel rekening mee.
Ik verkoop ook maar niet meer bij eBay wegens veel te hoge kosten niet alleen bij het plaatsen van een object maar ook de afhandelingskosten.
Het uitrekenen van portokosten is niet moeilijk en vraag alleen een redelijke digitale keuken weegschaal plus de PostNL tarieven wat, net als bij Royal Mail in UK, zijn gemakkelijk te downloaden.
Kennelijk was/is mijn verkoopster te lui dit te doen of niet capabel om iets zelf uit te rekenen. Makkelijk dus aan 'Global Shipping' over te laten!!!
Ik ben wel boos maar meer op mijzelf.
Trouwens, ik koop af en toe wat tweedehandse boeken via Amazon.co.uk en ook welles een boek of DVD via eBay wat wel vanuit de Kanaaleilanden wordt verzonden zonder dat ik extra kosten wordt gevraagd. Ik heb recentelijk £4 verzendkosten per boek moeten betalen van 4 verschillende verkopers in de UK maar de boeken kosten maar £0.01 per stuk!! Ik ben dus dik tevreden met de verzendkosten want ik kon de boeken in Nederland niet vinden onder €10 per stuk exclusief verzendkosten!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door kweenie »

er staat een Royal Mail sticker met bedrag erop (zo kwam ik achter dat van de £8 ik haar had betaald voor verzendkosten had ze maar £2.38 gebruikte en ik heb moeten vechten voordat ze me £4.00 retourneerde!!)
Dat ze te lui is om pakketkosten zelf uit te rekenen is aan haar en ik ben van plan dit te vermelden maar misschien iets milder dan ik hier schrijf!
De kosten die je betaalt betreffen niet alleen de portokosten, maar ook andere kosten. Zoals tijd en kosten om het te verpakken en om het naar het postkantoor te brengen. Het heeft dus niets te maken met te lui zijn om iets uit te rekenen, naar met het simpele feit dat de verpakkings- en verzendkosten meer inhouden dan simpel de porto van de post.

SuzeB
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:30

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door SuzeB »

@ kweenie - natuurlijk weet ik dat 'verzendkosten' betekenen meer dan de werkelijk bedrag gevraag door een postkantoor om iets te versturen. En natuurlijk weet ik ook dat een verkoop via eBay werkt anders dan Marktplaats bijvoorbeeld. Persoonlijk, en dit is echt persoonlijk, heb ik nooit begrijpen wanneer men berekend tijd om iets te verpakken, tijd om iets naar de post te brengen of brandstofkosten in rekening brengen voor zijn tweedehands verkoop. Het is weliswaar dat een bedrijf probeert, door middel van hun eigen kostenposten, deze functies in te calculeren met de kostprijs van een object. In de meeste gevallen gebruiken wij allemaal recycled dozen en bubbelfolie of schuimpjes. Volgens u moet men steeds voor dit materiaal betalen terwijl het is meerdere keren gebruikt! Misschien is mijn woord 'lui' te sterk - misleidt door wat eBay aanbiedt voor 'hulp met verkopen' zou beter passen want ik heb nu heel wat anders hierover gelezen op verschillende fora in mijn poging dit onderwerp te onderzoeken. Pitney Bowes is gewoon een shipping agent net zoals TNT, UPS, DHL en ga zo maar door. Men moet voor haar service betalen en deze worden uiteindelijk verricht op een koper. De verkoper betaald niets voor de dienst die ze gebruiken! Ebay biedt deze Global Shipping Agent aan om een verkoper te helpen met het uitrekenen van Internationale verzendkosten. De verkoper wacht op de betaling van haar koper en stuurt vervolgens het pakket naar de adres van de dichtstbij Global Shipping Agent. Net als met elke logistiek bedrijf, deze nemen de verzending over en zorgt dat het geleverd wordt. Kennelijk de verkoopster van mijn objecten had dit niet door en vertelde dat ze waarschijnlijk toekomstige pakjes via Royal Mail laat bezorgen. Ik kom zelf uit de commerciële bedrijfs wereld en kan een boekwerk schrijven over logistiek kosten vanuit de oogpunt van een verkoper. In het privé leven is dat anders en ik accepteer dat bij sommige moet ik iets meer dan we werkelijk portokosten betalen. Hier in Nederland is het niet ongewoon dat men vraagt €7,00 om een pakje via PostNL te versturen terwijl een etiket is voor €6,50 online zelf te maken. Gelukkig is dit niet de norm en de meeste Nederlandse verkopers blijven met fatsoen werken. Er zijn ook genoeg in het buitenland ook die beperken zijn kosten en houden ze zo laag mogelijk want uiteindelijk lok je meer kopers uit dan wanneer ze teveel aan shipping moet betalen. Kennelijk, zoals mijn laatste verkoper, is dit niet bij vele in de UK doorgedrongen. Een dienst wordt gratis aangeboden zonder dat ze de consequenties van hun actie in de gaten hebben. Men krijgt niets voor niets - er is altijd een betaling en wat eBay en Pitney Bowes betreft is dat een koper van een object!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie niet waarom het 'onfatsoenlijk' zou zijn als je ook als particuliere verkoper voor shipping en handling (zoals het verpakken en naar het postkantoor brengen) meer vraagt dan alleen de portokosten. Dat is immers extra werk dat je normaal niet zou hebben als de koper het product zou komen afhalen. Maar daarover verschillen we blijkbaar van mening.
Pitney Bowes is gewoon een shipping agent net zoals TNT, UPS, DHL en ga zo maar door. Men moet voor haar service betalen en deze worden uiteindelijk verricht op een koper.
Dat klopt. Dat bedrijf 'leeft' van de dienst dat zij de rompslomp die gepaard kan gaan met internationale verzending uit handen neemt van anderen. En daar zal dus uiteindelijk voor moeten worden betaald. Of het nu gaat om een verzending naar Paraguay (bij wijze van spreken) of een verzending binnen de EU naar Nederland. Voor de verkoper handig dat zij daar zelf niet voor hoeven te betalen. Maar wel jammer dat die verkopers er niet bij stilstaan dat dankzij 'Europa' verzending binnen de EU tegenwoordig bijna net zo makkelijk is als binnen je eigen land.

Murjani
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2016 13:44

Re: Invoerkosten vanuit UK (Pitney Bowes)

Ongelezen bericht door Murjani »

Ik heb via het actiecentrum van Paypal een klacht ingediend wegens het ongeautoriseerd geld van mijn rekening afhalen. Ik heb namelijk dat bedrijf NIET de toestemming gegeven om het geld automatisch van mijn rekening af te halen. Het zal me worst wezen of het DHL of UPS is ook zij halen niet zonder mijn toestemming geld van mijn rekening af. Ook de verkoper een bericht via Ebay gestuurd dat ik geen volmacht gegeven heb aan PBL om geld van mijn rekening af te halen en hij mij al shipping costs heeft laten betalen. Nou ja het zal wel vechten zijn tegen de bierkaai maar ja kon het toch ook niet zomaar toestaan dat een voor mij onbekend bedrijf zomaar geld gaat zitten afhalen.

Gesloten