Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
horloge
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2021 15:32

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door horloge »

Ik wil er graag wat aan toevoegen over Catawiki.

Sinds ongeveer een jaar 'koop' ik wel eens een horloge en ook 'verkoop' ik redelijk veel splinternieuwe horloges. Helaas worden door mij aangeboden veilingen regelmatig 'afgekeurd' door een van de 'experts' (steeds dezelfde persoon). De reden is:

Voor deze product category vragen we dat elk kavel een verwachte omzet van minimaal €200 heeft. Na zorgvuldige overweging verwachten we niet dat dit kavel deze minimumprijs zal bereiken. We kunnen het daarom helaas niet in onze veilingen opnemen.

Ik vind dit onzin en ruik een spoor van discriminatie en/of vriendjes politiek. Op klachten hierover aan Catawiki wordt niet gereageerd.
Van andere verkopers (zal geen namen noemen) worden dezelfde horloges wél geplaatst. Op mijn vraag aan Catawiki waarom de een wel en de ander niet krijg ik tot nu toe geen reactie, ook niet na aandringen op antwoord.

Bij een andere expert is er niets aan de hand en werden een paar van mijn geweigerde veilingen alsnog goedgekeurd. Erg verwarrend zoiets, er zijn duidelijk geen uniforme regels, krijg de indruk, dat men maar wat doet met het plaatsingsbeleid van aangeboden kavels.

Ook zie ik met grote regelmaat, dat er onderling tussen de 'experts;' nogal grote verschillen zijn in het waarde schatten. (zal geen expert namen noemen) De een schat een waarde van 250 tot 350 euro en voor hetzelfde horloge van mij wordt dan 200 tot 225 euro geschat.
Ik twijfel sterk aan de 'deskundigheid' van de experts. Een expert schatte 300 tot 350 voor een splinternieuw horloge (mijn inkoopprijs bij een groothandel is 415 Euro)

albertcohen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2020 16:02

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door albertcohen »

Beste Radar

Eindelijk komt het platform Catawiki aanbod bij radar, ik vind zelfs dat er te weinig aandacht is geschonken. Catawiki maakt gebruik van aanbieders buiten de EU zodat consumenten de producten niet meer kunnen terugsturen. Het gaat om sieraden met opgeblazen certificaten.

Consumenten kunnen deze sieraden niet meer terugsturen omdat ze de invoerrechten kwijt zijn in deze. Ook geld het 14 dagen retourrecht niet meer in deze. Catawiki is hiervan op de hoogte en deze slechte aanbieders worden door hun beschermt omdat ze de klachten die door de negatieve feedbacks van de kopers op hun platform zichtbaar worden direct verwijderen. Hierdoor lijken deze aanbieders ( voornamelijk uit Israël) heel betrouwbaar terwijl het oplichters zijn.

De veilingmeesters of experts weten dat dit gebeurt , want vaak kun je vanaf de foto al zien dat de beschrijving niet overeenkomt met de kenmerken van de sieraad.

Ik hoop dat deze praktijken ook een keer in uw programma worden besproken.

Albert Cohen

markanaloog
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2021 16:47

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door markanaloog »

larsie schreef:
12 apr 2021 21:26
Zou het terugvorderen van de commissie ook gelden voor de verkopende partij? Aangezien deze ook als consument wat aanbied en hiervoor commissie betaald?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

richardreen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2021 17:41

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door richardreen »

Ik koop al een tijdje via catawiki en heb dus een aantal malen die commissie die ik voor zo een 10 aankopen heb betaald via de brief op deze side teruggevorderd. ik kreeg vandaag de volgende reactie van Catawiki waarin ze dus zonder enige schroom afwijzen.

Beste meneer Reen,

Graag reageren we op uw berichten van 13, 14 & 15 April 2021 naar aanleiding van het TV programma Radar. We begrijpen dat het programma vragen bij u oproept en daarom lichten we graag onze positie aan u toe.

Catawiki verleent diensten aan zowel kopers als verkopers en brengt daarvoor een vergoeding in rekening. Deze vergoeding zorgt ervoor dat we de kwaliteit van ons aanbod hoog kunnen houden (dankzij onze +240 experts in dienst), dat we de betaling op een veilige manier en correct kunnen regelen en dat er een internationale klantenservice beschikbaar is bij problemen. Onze gebruikers komen namelijk uit 60 verschillende landen en onze diensten zorgen ervoor dat transacties veilig en vlot kunnen verlopen.

Er bestaat ook geen verbod op het aanrekenen van een commissie bij kopers en verkopers op Catawiki. Dat is standaardpraktijk bij de meeste veilingdiensten. Bovendien zorgen we ervoor dat onze gebruikers weten en ermee instemmen dat Catawiki veilingdiensten verleent aan zowel kopers als aan verkopers en daarvoor een vergoeding vraagt (Art. 4 van onze gebruiksvoorwaarden).

Aanvragen voor het terugbetalen van de commissie kunnen wij daarom op deze basis niet positief beantwoorden. Als er sprake is van een specifieke en gegronde klacht over onze dienstverlening kan dit de situatie veranderen. Indien dit het geval is, aarzel niet om contact op te nemen met onze klantenservice via onze website.

Tot slot. Catawiki is uitgegroeid tot een leider in het online veilen van speciale objecten en dat komt mede dankzij uw vertrouwen. Wij zullen hierin blijven investeren en als u in de toekomst andere vragen of feedback heeft, twijfel niet om contact met ons op te nemen.


Met vriendelijke groet,

Bart
Catawiki Customer Experience
Met een passie voor sport

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik bied hierbij mn Catawiki kortingscode van 85 euro aan. Ik heb ze gesommeerd om mn geld terug te geven en doen ze niet behalve de code. Ik koop er geen producten meer.

barrierman
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2021 23:07

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door barrierman »

Niet alleen worden de mensen met de Radar voorbeeldbrieven aan Catawiki met een standaard e-mail afgewimpeld, ook is Catawiki heel creatief met het toepassen van hun eigen algemeen voorwaarden.

Tijdens een lopende veiling aangegeven dat ik ergens niet mee eens was en mijn bod op een auto wilde annuleren. Toen wezen ze me op de algemene voorwaarden waarin een mogelijkheid stond tot ontbinding, indien de verkoper een PRO account is. Toen ik de ontbinding op dat artikel na het winnen van het kavel inriep (de verkoper was immers een PRO-account), gingen ze er later niet mee akkoord.

Het zakelijke adres waarop mijn account was geregistreerd (ik werk in een bedrijfsverzamelgebouw), is opgegeven omdat ik en mijn partner overdag werken en daardoor alle zendingen laten afleveren op het werk. Een woonadres en separaat afleveradres in Catawiki kan niet opgegeven worden.

Nu blijkt er een KVK inschrijving te bestaan op dit adres van een bedrijf dat in nevenactiviteiten had staan: ‘Handel in auto’s’. Hierdoor ben ik achteraf alsnog door Catawiki als een zakelijke klant bestempeld. Daardoor zou het consumenten-recht niet gelden. Maar waarom heb ik dan in mijn account geen bedrijfsnaam opgegeven en heb ik ook geen PRO-meldíng bij mijn account?

Als verzamelaar had ik eerder al 2 oldtimers via Catawiki aangeschaft en daardoor was ik volgens hun een handelaar. Vreemd aangezien ik beide oldtimers sinds de aanschaf en het opknappen, privé op naam heb en nooit heb verkocht. Die bewijzen hebben ze dan ook duidelijk voorgelegd gekregen. Maar ze blijven zelf bij het standpunt dat (ondanks er geen verkoop van de auto’s heeft plaatsgevonden), ik een handelaar ben.

Uiteindelijk heb ik het kavel niet betaald onder de opgave dat ik rechtmatig ontbinding/herzieningsrecht het ingeroepen. Echter blijft Catawiki eisen dat ik de 9% commissie (enkele duizenden euro’s) moet betalen. Aangegeven met bijgevoegd bewijs dat ik geen PRO ben, heb ik deze maand ook een brief geschreven. Maar ik krijg uitsluitend antwoord met identiek de zelfde reactie van Catawiki zoals alle andere klagende mensen: geen recht op teruggave van de 9%!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Radar-redactie heeft een update n.a.v. de uitzending:

Catawiki ontkent verantwoordelijkheid tegenover klant

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/c ... ver-klant/

va084
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2021 08:27

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door va084 »

Vandaag ontving ik een vreemde E-mail van Catawiki:
Beste XXXXXX,
U ontvangt dit bericht omdat uw Catawiki-account is geblokkeerd.

De reden waarom we u hebben geblokkeerd om te bieden, is dat u heeft verzuimd te betalen voor een of meer objecten die u heeft gewonnen op Catawiki, met dit of een verbonden account. Onder artikel 2.1 van ons Kopersbeleid hebben we het volgende verklaard:

Binnen drie (3) dagen na afloop van de Online Veiling bent u verplicht om (i) de Koopsom en de transportkosten (indien van toepassing) te betalen aan de Verkoper en (II) de Verkoperscommissie aan ons. U moet ervoor zorgen dat de Verkoper de volledige Koopsom ontvangt en wij het volledige bedrag van de Koperscommissie ontvangen.

In artikel 5 van onze Gebruiksvoorwaarden hebben we uitgelegd hoe we veronderstellen dat Accounts gerelateerd zijn: we kunnen aannemen dat een Account aan u is gerelateerd of volgens uw instructies wordt gebruikt als we handmatig of automatisch voldoende overlappende gegevenspunten tussen deze verschillende Accounts kunnen aantonen.

De blokkering van uw account kan alleen worden opgeheven door uw betaling(en) voor uw gewonnen kavels te voltooien. Houd er rekening mee dat openstaande of actieve biedingen verwijderd zijn uit uw account.

Om te blijven bieden op Catawiki, bent u verplicht om het openstaande saldo op al uw rekeningen te vereffenen door de onderstaande stappen te volgen:1. Log in op uw Catawiki-account.2. Klik op uw gebruikersnaam in de rechterbovenhoek van onze website.3. Selecteer ‘Mijn gewonnen kavels’ en ga naar het tabblad ‘Onbetaalde kavels’.4. Zoek de relevante onbetaalde bestelling en klik op ‘Nu betalen’ om te betalen.
Als u uw openstaande rekeningen niet betaalt, blijven uw accounts geblokkeerd. Pogingen om een nieuw account aan te maken, worden door ons systeem gemarkeerd en worden ook geblokkeerd.

Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd en danken u voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
Catawiki

Dit is gewoon absurd, alle kavels die ik gewonnen heb werden reeds betaald.
Ik wacht op de levering van het gekochte kavel 47261465 dat reeds werd betaald.
Ik wacht op de betaling van het verkochte kavel 47416341 dat reeds werd verzonden.
Als deze wederzijdse verplichtingen worden voldaan, komt het niet tot een kort geding,
zoniet daag ik deze gansterbende voor de rechtbank en vorder ik mijn geld terug.
Hierna beeindig ik DEFINITIEF de samenwerking met Catawiki.nl en Catawiki.com
Catawiki stelt onrechtmatig: Niet goed, geld weg. Je reinste oplichterij en zwendel.

va084
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2021 08:27

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door va084 »

Wat Catawiki betreft hou ik het voor bekeken en beeindig ik mijn samenwerking met deze organisatie en dan komen ze er zonder juridische problemen en kosten van af alhoewel deze organisatie flink door de rechtbank zou moeten worden aangepakt wegens fraude. Misbruik van persoonsgegevens, misbruik van financiele gegevens en identiteitsdiefstal zijn wel heel ernstige vergrijpen als zij zo slordig omspringen met hun klantengegevens. Na het lezen van reviews over deze organisatie op verschillende sites ben ik wel erg terughoudend geworden om Catawiki welke gegevens dan ook door te geven, op die manier kan je rekening gewoon leeggeroofd worden. Geen grote jongens, maar wel erg zware jongens.

Sia48
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2021 14:35

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door Sia48 »

Recent heb ik een auto op Catawiki gezien met een “ No reserve “ prijs. Volgens de zogenaamde “Expert” is het tot ruim € 17.000 waard incl. Veilingkosten.
Ik heb besloten om eerst de auto te bekijken voordat ik ging bieden.
Wat bleek? De auto is overgespoten en het is niet bekend wanneer en hoe. Roestige vloerdelen zijn gerepareerd met stukjes plaat en men heeft niet eens de moeite gedaan om de lasnaden met een slijpmachine netjes te maken. Buiten kokerbalken zijn vervangen volgens de verkoper en binnen balken niet vervangen. Beide zaken niet op Catawiki vermeld. Gaten in de vloer van de kofferbak. Blauwe rookwolken uit de uitlaat bij het starten van de motor en terwijl hij loopt.
Dit allemaal terwijl wordt aangegeven dat de afgelezen km stand is nog geen 40.000km!!!. Eerlijkheidshalve de verkoper zegt wel dat het waarschijnlijk 140.000 km is maar de motor is good, volgens hem!!
Met zoveel rook is de motor, volgens mij, aan revisie toe.
De verkoper zegt dat hij afspreken over de prijs heeft me Catawiki. Dat “ no reserve “ betekent dus helemaal niets want, als de prijs die hij wil niet is bereikt, wordt de auto toch niet verkocht.
De veiling regels van Catawiki zijn duidelijk anders dan wat je ziet op Americanse auto programma’s zoals Chasing classic cars of Gas Monkey Garage. Daar betekent “ no reserve “ ECHT “ no reserve “.
Van een ex medewerker van Catawiki heb ik begrepen dat de zo genaamde EXPERTS nooit de kavels zien en ze baseren de taxatie op de beschrijving van de verkoper en de afspraken die ze met hem of haar maken.
Lekker is dat dan. Zo zou ik mijzelf ook een expert noemen.
Ik zal mijn registratie bij Catawiki annuleren.

craM
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2021 23:39

Re: Is Catawiki een veilingplatform of een veilighuis?

Ongelezen bericht door craM »

Catawiki is een verkoopsite bij opbod. De experts kunnen nooit de staat van een product goed beoordelen, want ze zien alleen de foto's en de beschrijving die jij ook ziet. Dat is dus een wassen neus. Ik wist niet dat verkopers ook een commissie moeten afdragen, aangezien ik er alleen nog maar dingen gekocht heb. Als je zeker wilt zijn dat je wat goeds krijgt (en dat is er genoeg) moet je een verkoper kiezen met een goede reputatie. Dat zijn beoordelingen van mensen die tevreden zijn met hun aankoop. Veel goede beoordelingen (100%) wil zeggen dat iemand tevreden klanten heeft. (alleen als je iets gekocht hebt kun je een verkoper beoordelen). Als je iets koopt van iemand die slechte beoordelingen heeft neem je een groot risico. Iemand die nog geen beoordelingen heeft is altijd risicovol, maar vaak bieden daar niet zoveel mensen op, dus je hebt kans op een koopje. Dat is een risico dat je in moet calculeren. Als je wat wilt verkopen op catawiki, begin dan niet met je topstukken. Grote kans dat je er weinig voor krijgt. Omdat mensen het niet vertrouwen. Bouw eerst een reputatie op. Besteed aandacht aan je omschrijvingen, maak goede foto's. Vertel hoe je het gaat verzenden. Als je zorgvuldig overkomt zijn mensen eerder geneigd je te vertrouwen. Maak je kavels voor het einde van de veiling al verzendklaar, zodat je alleen nog een etiket hoeft te printen en het weg te brengen. Snel verzenden levert positieve beoordelingen op. Waar ik allergisch voor ben is verkopers die overduidelijk aan verzendkosten proberen te verdienen. Doe dat dus niet. Hou je aan de tarieven van postnl/dhl etc.. als het meer is ivm verpakkingsmateriaal, geef dat dan duidelijk aan.

Gesloten