LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Paullus
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 apr 2004 20:15

Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door Paullus »

Ik wil netjes muziekbestanden kopen van nieuwe albums.
Er is echter geen webwinkel die de nieuwste muziek aanbiedt via Ideal.
Creditkaart kost weer extra, terwijl Ideal in de beleving een soort van overschrijving is.
Ik ga wel weer illegaal downloaden.
Als platenmaatschappijen en artiesten echt willen dat je legaal koopt, dan hadden ze allang Ideal als betaalmiddel omarmd.
Kennelijk is de nood minder hoog dan de artiesten en platenmaatschappijen doen geloven.
Als men echt het gratis downloaden wil aanpakken, moet je klantvriendelijk zijn en zorgen dat je met in Nederland geaccepteerde betaalwijzen kan worden betaald.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door BBCS »

De platenmaatschappijen klagen steen en been dat de illegale downloaders de muziekindustrie benadelen.

Echter hebben diverse testen uitgewezen dat de degene die het meeste downloaden ook de meeste cd's gaan kopen.

Het ander voordeel van P2P netwerken is dat op die manier ook de onbekende artiesten door het publiek ontdekt worden.

Het probleem van de downloadsite's en andere manieren dan verkoop van cd's de platenmaatschapijen daar geen invloed op hebben en veel minder of niets aan verdienen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een credit card hoeft maar een tientje per jaar te kosten, dus ik zie jouw argumenten meer als een zwak excuus om downloaden van beschermd materiaal goed te praten.

Roeltej
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:45

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door Roeltej »

Niet iedereen kan, wil of mag een creditcard aanvragen... en het is verre van een standaard in Nederland, waar iDeal dat wel is.

Was het niet dat je bij FRS.nl muziek kon downloaden met iDeal... waarna ze alleen wel 5 euro per nummer werden, terwijl het per sms 99ct oid was. Of zijn ze alweer gestopt met dat kansloze verhaal?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door BBCS »

GJvdZ schreef:Een credit card hoeft maar een tientje per jaar te kosten, dus ik zie jouw argumenten meer als een zwak excuus om downloaden van beschermd materiaal goed te praten.
Muziek downloaden voor eigen gebruik is gewoon toegestaan.
Of de content van legale site's of illegale sites komt, doet er niet toe.
Downloaden van P2P netwerken is gewoon toegestaan. Wat niet mag is muziek uploaden, dus aanbieden.
Als je muziek download via P2P programma's en niets upload, ben je niet strafbaar.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door wiseger »

BBCS heeft volkomen gelijk. Het is in Nederland niet mogelijk om illegaal muziek te downloaden daar muziek kopieeren voor eigen gebruik gewoon is toegestaan.

Via blanco CD's / DVD e.d. betalen we daar heffingen voor waarmee de rechthebbenden weer worden gecompenseerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door kweenie »

Een iDeal transactie kost de verkoper minimaal zo'n 40 ct. Bij een liedje van bijvoorbeeld 99 ct zou een iDeal betaling dus veel te duur zijn.

Er zijn misschien wel winkels waar je een soort tegoed kunt kopen (bv. 25 euro), waarvoor je dan muziek kunt downloaden?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door renegade66 »

een artiest maakt het geen reet uit hoe je aan zijn muziek komt,
zij moeten het namelijk van hun optredens hebben en niet zozeer van de verkoop van hun cd.

het zijn de platenbazen die downloaden als een criminaliteit zien.
echter de grootste criminelen zijn de stichtingen BREIN, BUMA-STEMRA, en SENA.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Jammerende Platenmaatschappijen en Artiesten, donder op.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

GJvdZ schreef:Een credit card hoeft maar een tientje per jaar te kosten, dus ik zie jouw argumenten meer als een zwak excuus om downloaden van beschermd materiaal goed te praten.
Omdat er nog steeds een heffing op blanco data dragers zit - kan er geen sprake zijn van illegaal downloaden.
Ook de Nederlandse wet stelt dit vrij simpel - downloaden is niet illegaal.
Wel het verspreiden om winst te maken...

Zodra het heffing systeem OF opgeheven word, of een eerlijk systeem gaat worden (Nu is iedereen die een CD of DVD koopt bij voorbaat al gebrandmerkt als iemand die zaken kopieeert) mag de industrie zeuren. Tot die tijd dienen zij, met al hun smaad en laster, zich in stilzwijgen te hullen.

Ik wacht nog steeds op een regeling voor DVD`s en CD`s die voor legitieme doeleinden gebruikt zijn - zodat ik die heffing terug kan krijgen. Maar nee - dat kan niet. Wie is er dan onjuist bezig?

Gesloten