LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Erthanax »

bozewolfinhetwoud schreef:
10 sep 2019 13:32
(...) mijn dochter had een netwerk aan emailadressen opgebouwd dat naar elkaar toe verwezen en waarvan ik natuurlijk niets wist. Ik kende alleen de laatste
Wat bedoelt u precies met een netwerk van e-mailadressen die naar elkaar verwijzen? En hoe kan uw dochter daarmee betalingen doen van uw rekening?

- welke ouder heeft nooit zijn bankpas gegeven aan zijn tiener, met code, om even iets te gaan kopen bij de appie?
Ik heb dat nooit gedaan.

Als je niet, als aanbieder, kan vaststellen dat je producten niet toegankelijk zijn voor minderjarigen, moet je het dan mogen aanbieden?
Dat zou, wat mij betreft, niet mogelijk moeten zijn.
Bij allerhande aanmeldingen en aanvragen kan gesjoemeld worden met de gegevens. Maar hoe kan uw dochter bij uw betaalgegevens als ze op een of andere website een onjuiste geboortedatum opgeeft?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door berndv »

bozewolfinhetwoud schreef:
10 sep 2019 13:32
- als ouder van een puber met een zware problematiek heb je het niet makkelijk.
geen ervaring mee gelukkig, maar kan me er wel iets bij voorstellen.
bozewolfinhetwoud schreef:
10 sep 2019 13:32
over handige tieners en internet: mijn dochter had een netwerk aan emailadressen opgebouwd dat naar elkaar toe verwezen en waarvan ik natuurlijk niets wist. Ik kende alleen de laatste By the way, ze leren dit soort dingen in eerste instantie in ons hyper-aangesloten cyber-scholen, buiten toezicht van de ouders
geen idee wat voor school uw 12-jarige dochter volgt, als uw dochter nu 12 is, zat ze toen dit begon nog op de basisschool of ging net naar de brugklas, dus zou dit op een basisschool aangeleerd moeten zijn. Tja, geen idee wat voor basisscholen er bij u zijn, maar bij mijn kinderen op de basisschool hebben ze niet eens een mailadres en de middelbare scholen die ik hier ken accepteren geen externe mailadressen, juist alleen maar door de school aangemaakte adressen, juist om de controle te houden op wat er gebeurt. Als uw dochter zo gewiekst is dat ze dit zo doet houd ik mijn hart vast.
bozewolfinhetwoud schreef:
10 sep 2019 13:32
welke ouder heeft nooit zijn bankpas gegeven aan zijn tiener, met code, om even iets te gaan kopen bij de appie? Welke ouder heeft nooit online even iets gekocht voor zijn kind, in het bijzijn van zijn kind? Welke ouder wil NIET zijn tiener kunnen vertrouwen omdat hij/zij wordt opgevoed met bepaalde waardes? Ik ken geen een persoonlijk.
Eigenlijk geeft u hier zelf, waarschijnlijk onbewust, het antwoord. Ik ken er ook maar weinig die de bankpas inclusief pincode meegeven aan de kinderen. Het zijn en blijven kinderen die handelen op het moment, vaak zonder de gevolgen te overzien.
bozewolfinhetwoud schreef:
10 sep 2019 13:32
mijn overtuiging over de “schuld” van Apple blijft. Omdat ze weten wat er aan de hand is.
Ze kunnen zien dat een uitgavepatroon zich ontwikkeld op een bepaalde appleID.
Ze kunnen zien dat de naam van de bankpashouder is verschillend dan de naam gekoppeld aan de appleID (ja, mijn dochter had het netjes gedaan, haar eigen naam en adres).
Dan kom je inderdaad bij de zorgplicht, en ze hadden zelf de bank kunnen/moeten waarschuwen.
Tja, op het moment dat het praktisch is mag ieder bedrijf de bank waarschuwen, maar oh wee als ze het dan fout zouden hebben, wat vaak het geval is, dan wordt de privacykaart opeens weer gespeeld, want er zijn persoonsgegevens zomaar over en weer gestuurd.
bozewolfinhetwoud schreef:
10 sep 2019 13:32
Als je niet, als aanbieder, kan vaststellen dat je producten niet toegankelijk zijn voor minderjarigen, moet je het dan mogen aanbieden?
maar ze bieden het niet aan aan minderjarigen, omdat minderjarigen namelijk geen gebruik behoren te maken van een apple-id. Dat uw dochter met valse gegevens registreert is niet de fout van apple, maar de fout van uw dochter. U geeft aan dat u uw dochter met de juiste waarden heeft opgevoed, maar schijnbaar heeft uw dochter maling aan de door u meegegeven waarden.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door kuklos »

Resumerend: van jou mag niet verwacht worden dat je 1 kind en 1 bankrekening in de gaten houdt, maar Apple moet van miljoenen transacties (per dag) wel in de gaten als er iets anders is dan jij verwacht, voor ook nog eens een (relatief) klein bedrag per maand?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het voelt een beetje als een inbreker die een trauma heeft opgelopen doordat hij betrapt is en in de gevangenis de schuld neerlegt bij de woningeigenaar waar hij ingebroken heeft omdat deze maar moet opletten wie er voor zijn deur staat.

Uw verhaal staat haaks op elkaar. Aan de ene kant is uw dochter behoorlijk slim door een systeem aan te leggen waardoor de fraude niet opvalt en aan de andere kant zegt u dat uw dochter een trauma heeft opgelopen. Dan vraag ik mij af wat er gebeurd is dat ze die trauma heeft opgelopen. Van een paar mailtjes lijkt mij niet, ze wist immers waar ze mee bezig was.

En als mijn oudste zoon (12) naar de supermarkt gaat om iets te halen voor ons, dan krijgt hij cash geld mee. Nooit zal ik mijn pinpas met pincode afgeven. En als hij zelf iets wil kopen heeft hij daar zijn eigen geld voor. Hij verkoopt eerst wat oud speelgoed, dan gaan wij samen naar de Primera en daar koopt hij van zijn eigen geld een Playstationbon om die online weer om te zetten in een spelletje.
Geen idee of mijn zoon dom is, maar hij heeft geen idee wat iDeal is. Laat staan dat hij weet hoe het werkt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij een dochter die trauma.s heeft opgelopen vind ik het daarom " maar op internet bestellingen doen mbv de rekening van een ouder " niet echt passen.
Dit gedoe past wél bij een puber die experimenteert en grenzen van het betamelijke opzoekt en oh wat zijn ze handig op het WWW , maar dat terzijde.
Dat dit ongezien 15 maanden heeft kunnen dooretteren wil er bij mij niet in.
Als uw dochter een moeilijke pubertijd doormaakt is dat júist een reden om goed ' in contact ' met haar te blijven.
Het ' druk ' hebben als ouder mag géén excuus zijn en er is ook geen excuus te bedenken waarom u uw bankafschriften niet controleert.
Ik hoop voor u dat dit een les is , dat het verder goed gaat met uw dochter en dat er een goed en degelijk gesprek is geweest tussen u en uw dochter.
Apple valt m.i. niets te verwijten.
Alles staat of valt met ouderlijk gezag/ meekijken en de vinger aan de pols houden, zéker bij een dochter die in een lastige pubertijd zit en het sowieso moeilijk heeft.
Dit had geen 15 maanden , dus vanaf haar 11e (!) , mogen doorsluimeren.
Dat zij akelige e-mails krijgt en daar geen raad mee weet , had dus écht voorkomen kunnen worden.

PS: dat u het voor uw dochter opneemt kan ik best begrijpen hoor , maar in dit geval kunt u beter eerst naar uzelf wijzen i.pv naar Apple.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forummers,

Zoals jullie zien: we hebben flink in dit topic gesnoeid. Houd je bijdragen ontopic en respectvol, s.v.p.

TroyOunce
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2018 19:59

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door TroyOunce »

U treft GEEN BLAAM, u was niet fout. U kind treft OOK GEEN BLAAM. Ze heeft wel ordinair geld gestolen. Daarvoor een reprimande, dat is ter uwer inschatting.

Waarom treft u geen blaam? Elke gewetenloze multinationale ondernemening op het internet heeft zijn eigen verborgen zaken. Indien u -als doorsnee IT-er, gebruiker of leek- met de waan van de dag bezig bent, heeft u geen weken aan vrije tijd om alle kleine lettertjes van elke website te bestuderen. Laat staan te doorgronden wat een combinatie van artikelen precies mogelijk maakt voor deze hebzuchtige gewetenloze ondernemingen.

Waarom treft uw dochter geen blaam? Tuurlijk stelen is stelen en dat is fout. Echter heeft zij iets heel bijzonders gedaan dat ook wel onder de noemer “hacken” valt. Daarvoor verdient ze op 12-jarige leeftijd alle lof. Ik hoop dat u haar alle ruimte geeft om van “crimineel hackertje” een ethisch hacker te worden. Sterker nog ik hoop dat ze wiskunde en/of informatica gaat studeren. Zij heeft getoond dat ze best digitaal weerbaar is en zal heus wel (gaan) begrijpen hoe gevaarlijk het internet is. U dient haar daar een beetje bij te helpen.

Als het mag geef ik u een aantal tips:
    Geef u dochter een forse tweedehands desktop computer met twee beeldschermen, maar zonder operating systeem. Vraag haar om daar zelf Kubuntu of Xubuntu op te zetten. Uw kosten zijn alleen de hardware, want linux is gratis en heeft een zee, sorry, een oceaan aan gratis software. Hiermee kan ze naar hartelust experimenteren zonder dat u “appel” en “micro$of” weer geld gaat toeschuiven voor niet geleverde diensten.
      Zorg ervoor dat u en uw dochter niet verder geprofileerd kunnen worden. Alles wat u en uw dochter op het internet doen wordt bewaard en opgeslagen door techreuzen en geheime diensten. U en uw dochter kunnen dan het best via een een VPN verbinding verbinding werken. Neem naast het abonnement bij uw internet service provider ook een abonnement bij een VPN (Virtual Private Network) provider zoals NordVPN. Dit is belangrijk voor haar toekomst. Aanonimiteit en privacy keren als een boemerang terug als je deze nu niet al met hand en tand beschermd. Dit wordt zwaar onderschat.
        Om overzicht op uw geldzaken te houden is het belangrijk om ook daar zoveel mogelijk anonimiteit en privacy in te betrachten. Betaal vanuit een buffer niet vanuit een schuld. Dus weg met de creditdards, winkelpassen en apps op uw telefoon. Zorg dat u 1 rekening heeft en geef geen toegang tot derden. PSD2 (Toegang tot uw betaalrekening door derden) is zeer gevaarlijk voor u en gemaakt om u te kunnen profileren. Dit dient niet tot uw gemak (veel te veel kleine lettertjes) maar heeft te maken met de hebzucht van banksters en aanverwanten. Betaal waar het kan zoveel mogelijk met contant geld. U blijft anoniem en uw privacy blijft gewaarborgd. Dus dag Appie Heyn en u krijgt een zeer overzichtelijke maandelijks afrekening van uw bank met alleen de vaste lasten!
          De laatste twee punten dient u svp ook aan uw dochter uit te leggen. Ze zal u er later dankbaar voor zijn. En ik ben u ook dankbaar indien u zoveel mogelijk contant gaat betalen. Appel en Micro$of de deur uit, geen google meer gebruiken. Uiteindelijk onder aan de streep kunnen we de overheid en multinationale ondernemingen blijven controleren zonder dat zij weten hoe wij denken en handelen. Uw briljante dochter zal dan hoop ik in een democratie kunnen blijven leven zonder contstante bewaking en uiteindelijk correctie, zijnde de kenmerken van een dictatuur.

          berndv
          Berichten: 9044
          Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door berndv »

          TroyOunce schreef:
          15 sep 2019 20:50
          Waarom treft u geen blaam? Elke gewetenloze multinationale ondernemening op het internet heeft zijn eigen verborgen zaken. Indien u -als doorsnee IT-er, gebruiker of leek- met de waan van de dag bezig bent, heeft u geen weken aan vrije tijd om alle kleine lettertjes van elke website te bestuderen.
          TS heeft niet eens tijd om in 15 maanden te zien dat er wel heel veel geld verdwijnt.
          TroyOunce schreef:
          15 sep 2019 20:50
          Waarom treft uw dochter geen blaam? Tuurlijk stelen is stelen en dat is fout. Echter heeft zij iets heel bijzonders gedaan dat ook wel onder de noemer “hacken” valt. Daarvoor verdient ze op 12-jarige leeftijd alle lof. Ik hoop dat u haar alle ruimte geeft om van “crimineel hackertje” een ethisch hacker te worden. Sterker nog ik hoop dat ze wiskunde en/of informatica gaat studeren. Zij heeft getoond dat ze best digitaal weerbaar is en zal heus wel (gaan) begrijpen hoe gevaarlijk het internet is. U dient haar daar een beetje bij te helpen.
          whahaha, hacken? Ze heeft met valse gegevens een account aangemaakt, hier heeft ze via normale wegen apps gekocht en dit heeft ze verdoezelt via verschillende mailadressen om maar te zorgen dat haar vader er niet achter kwam. Als dat in uw ogen al onder hacken valt dan zal er een wereld voor u open gaan als u zich daar in zou verdiepen.

          Als ik dan een vakgebied voor haar zou mogen kiezen, zou ik de politiek eerder een logische keuze vinden, die draaien en verbergen ook net zo lang als ze maar kunnen. En als ze gesnapt worden, is het altijd de schuld van iemand anders of van het systeem.

          Komkommertijd
          Berichten: 5921
          Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
          Locatie: Nederbelg!

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door Komkommertijd »

          Mijn kleinkinderen hebben meer Apple ervaring dan ik, duur en anders, maar zij vonden oude zooi en herstelde huisvuil tot iets werkende en zijn tevreden er mee.....

          Hoe moet ik nu kleinkinderen controleren en de beide ouders hebben ook Ubuntu dus weten ook niets van Apple producten.
          Ooit een I phone 5 gehad en dat was het!

          Wat techniek kom ik er nog wel uit maar de software, daar vraag ik graag deze kleinkinderen voor die meer weten!
          Dus leeftijd discriminatie ben ik daarom tegen.... ik zoek me suf en zij doen even alsof ze al jarenlang ervaring zouden hebben.

          Ik begreep dat er valse of gehackte zijn voor software op te halen en of dat legaal is, vermoedelijk niet echt legaal!

          sylvesterb
          Berichten: 5049
          Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door sylvesterb »

          bozewolfinhetwoud schreef:
          10 sep 2019 13:32
          Mijn overtuiging over de “schuld” van Apple blijft. Omdat ze weten wat er aan de hand is.
          Ze kunnen zien dat een uitgavepatroon zich ontwikkeld op een bepaalde appleID.
          Ze kunnen zien dat de naam van de bankpashouder is verschillend dan de naam gekoppeld aan de appleID (ja, mijn dochter had het netjes gedaan, haar eigen naam en adres).
          Dan kom je inderdaad bij de zorgplicht, en ze hadden zelf de bank kunnen/moeten waarschuwen.
          U veronderstelling dat Apple kan zien wie de bankpashouder is is feitelijk onjuist, deze gegevens ontvangen zijn niet. Ze werken met een betaalverwerker en uw betaling wordt gekoppeld aan het Apple ID. De enige die zijn zorgplicht heeft geschonden is bent u zelf. Apple is niets kwalijk in deze te nemen. Los daarvan spreekt u zichzelf tegen, want eerder was er een wirwar aan e-mail adressen en nu is het allemaal op 1 Apple ID gedaan?

          U kind tot hacker bestempelen, zoals iemand hier doet, zou ik ook niet doen. Voor het aanmaken van een Apple ID is weinig ICT kennis nodig.

          Wel is het te adviseren uw pincode te wijzigen en hier zorgvuldiger mee om te gaan en regelmatig uw rekeningen te controleren. Apple biedt daarnaast tools aan om uw kind te controleren, hiermee kunnen ze bijvoorbeeld geen eigen Apple ID meer aanmaken. Ik gebruik zelf hier Google Family voor, als mijn kind iets wilt kopen dan krijg ik een berichtje om het goed te keuren. Ook bepaald ik de maximale tijd die ze online mag zijn op haar telefoon.

          Revoked
          Berichten: 1704
          Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door Revoked »

          sylvesterb schreef:....Ook bepaald ik de maximale tijd die ze online mag zijn op haar telefoon.
          Oei, daarin ga je voor mij óver het randje. Censureren, onthouding van vrije informatiestromen, inperking digitale vrijheid. Zaken die in de wet zijn vastgelegd zelfs. Onder het mom van "opvoeden" horen m.i. ouders zich ook aan de wet te confirmeren. En op deze manier leer je je kind dat Kim-Il-Sung goed bezig was. ( ok, beetje overdreven )

          kokka
          Berichten: 3579
          Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door kokka »

          Revoked schreef:
          17 sep 2019 00:20
          sylvesterb schreef:....Ook bepaald ik de maximale tijd die ze online mag zijn op haar telefoon.
          Oei, daarin ga je voor mij óver het randje. Censureren, onthouding van vrije informatiestromen, inperking digitale vrijheid. Zaken die in de wet zijn vastgelegd zelfs. Onder het mom van "opvoeden" horen m.i. ouders zich ook aan de wet te confirmeren. En op deze manier leer je je kind dat Kim-Il-Sung goed bezig was. ( ok, beetje overdreven )
          je kind op gepast wijze je kind bepaalde vrijheden ontnemen lijkt me heel goed in de opvoeding van je kind. je kan het censuur noemen, maar ook dit is opvoeding. zolang je het in de gaten kan houden, kan je de dialoog aangaan met je kinderen over het wel of niet kopen/bekijken van bepaalde dingen. als je je kind, zeker een tiener, in dit soort dingen de vrije hand geeft ben je de controle kwijt en kan je dus ook niet bijsturen in het online gedrag. om nog maar niet te spreken over het gevaar wat er voor ze schuilt op het net

          sylvesterb
          Berichten: 5049
          Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door sylvesterb »

          Revoked schreef:
          17 sep 2019 00:20
          sylvesterb schreef:....Ook bepaald ik de maximale tijd die ze online mag zijn op haar telefoon.
          Oei, daarin ga je voor mij óver het randje. Censureren, onthouding van vrije informatiestromen, inperking digitale vrijheid. Zaken die in de wet zijn vastgelegd zelfs. Onder het mom van "opvoeden" horen m.i. ouders zich ook aan de wet te confirmeren. En op deze manier leer je je kind dat Kim-Il-Sung goed bezig was. ( ok, beetje overdreven )
          Als ik mijn kind niet beperk in de tijd die ze online mag doorbrengen zit ze er 24 uur per dag op. Om een tijdbeperking nou een overtreding van de wet te noemen gaat mij weer over het randje, welke wet verbied het mij als ouder om mijn kind te beperken om niet 24 uur per dag achter een scherm door te brengen?

          Ik heb geen filters op de verbinding, gelukkig is mijn dochter erg eerlijk en vraagt ze gewoon netjes of ze iets online kan aanschaffen, daarbij weet ze mijn wachtwoorden, pincode en creditcard gegevens niet.

          Wat dit met censuur te maken heeft is mij een raadsel?

          sylvesterb
          Berichten: 5049
          Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door sylvesterb »

          NeoDutchio schreef:
          17 sep 2019 10:39
          U censureert uw wachtwoorden, pincode en creditcard gegevens. Dat is natuurlijk heel fout te noemen. 😉
          Absoluut heel fout, maar ik heb geen AppleID dus wie moet ik dan de schuld geven als mijn dochterlief ingame app inkopen gaat doen? Google weet alles over me, kan hun dan de schuld geven....

          Radar
          Site Admin
          Berichten: 5505
          Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

          Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

          Ongelezen bericht door Radar »

          Beste forummers,

          We sluiten dit topic wegens herhaaldelijk plaatsen van offtopic-berichten door verschillende forumleden. Het onderwerp en de inhoudelijke reacties vinden we wel erg relevant, en daarom willen we het topic - in ieder geval voorlopig - online laten staan, zodat anderen ervaringen en tips kunnen lezen en er misschien ook nog iets aan hebben.

          Gesloten