LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
bozewolfinhetwoud
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2019 12:18

Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door bozewolfinhetwoud »

Ik ben al lang een apple gebruiker en was tot vorig week uiterst tevreden over de veiligheid ten aanzien van de kinderen.
Zelf heb ik maar twee keer, lang geleden, aankopen gedaan via de Apple Store. Ik leefde dus in de veronderstelling dat het niet zo simpel was, zeker voor een kind van 12, om iets via de store te kopen aangezien zij niet de code van de creditcard had. Omdat ik dacht, ten onrechte blijkt, dat het zo ongeveer de einige betaalmiddel was (samen met anderen, ook ingewikkeld).

Wat ik had gemist is dat sinds de eerste helft van 2018 het is met iDeal mogelijk.... De kraan was open, en mijn kind wist het zodanig aan te pakken dat wij het pas recentelijk hebben ontdekt.

Toen ik uiteindelijk, na lang zoeken omdat ze was zo slim geweest om meerdere lagen toe te voegen, tot de goede appleID en email adres kwam, was ik vol afschuw.

Mijn kind was geconfronteerd geweest met een wereld waar zelfs de meest volwassenen niet tegen kunnen.
Dagelijks emails om haar te confronteren met het verlopen van abonnementen en betaalapps, Titels als "Rekeningprobleem" of "Probleem met facturering" kwamen dagelijks in haar mailbox. Op die wijze heeft ze zich zo opgejaagd moeten voelen, wetend dat ze de fout in ging maar zonder de kracht om dat te kunnen weerstaan!
Dat omdat het is zo simpel voor een kind om zomaar een applID aan te maken met een nep geboortedatum... Veiligheid....

Ik besef waar ik zelf fout was. Ik hoef daarvoor niets van te lezen in de commentaren dat jullie kunnen achterlaten. De fout om een kind van 12 te hebben willen vertrouwen terwijl zij in de puberteit komt...

Maar ik vind het schandalig dat dat nog mogelijk kan, en dat bedrijven zoals Apple zo goed als onaantastbaar zijn door hun almaar veranderend Algemeen Voorwaarden waar achter ze zich goed schuil kunnen vergerben. Of ik het geld terug zal krijgen (het gaat om meer dan 1000 euro in 15 maanden tijd),... nou, ik maak weinig kansen.

Wees dus attent!
Laatst gewijzigd door Radar op 09 sep 2019 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Hoe kan Apple weten dat het een kind van 12 is die de apple id aanmaakt en aankopen doet?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door witte angora »

bozewolfinhetwoud schreef:
09 sep 2019 13:09
Ik besef waar ik zelf fout was. Ik hoef daarvoor niets van te lezen in de commentaren dat jullie kunnen achterlaten. De fout om een kind van 12 te hebben willen vertrouwen terwijl zij in de puberteit komt...
Precies.

Maar wat is je vraag aan het forum nu precies?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door berndv »

bozewolfinhetwoud schreef:
09 sep 2019 13:09
Ik besef waar ik zelf fout was. Ik hoef daarvoor niets van te lezen in de commentaren dat jullie kunnen achterlaten. De fout om een kind van 12 te hebben willen vertrouwen terwijl zij in de puberteit komt...
Nou, klaar toch? Zelf op de blaren laten zitten, werkt het beste. U betaalt als ouder het verschuldigde bedrag en uw dochter kan het bedrag aan u terugbetalen.

U wilt niet horen dat het geven van een telefoon aan een 12-jarig kind de nodige risico's met zich mee brengt, en dat er niet voor niets bepaalde leeftijden gekoppeld zijn aan dergelijke aankopen en abonnementen. Prima.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kind kon dus met Ideal betalen van uw rekening? Een eigen rekening?

Ruim een jaar niets gecontroleerd? En dat alles door een nep Apple Id?

Maar ik zal daar echter geen commentaar opgeven, want dat wilt u niet lezen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door moederslink »

U rest een zéér lang uitvoerig gesprek met uw puberkind en te komen tot een afbetalingsregeling met hem/haar.
Dat is uw taak als ouder/opvoeder en voor uzelf : een betere controle van uw bankafschriften is dringend aan te raden.

bozewolfinhetwoud
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2019 12:18

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door bozewolfinhetwoud »

fonsflons schreef:
09 sep 2019 14:57

Dat strookt niet helemaal met deze zin. Ze wist namelijk heel goed waar ze mee bezig was en ging kennelijk vrolijk door.
bozewolfinhetwoud schreef:
09 sep 2019 13:09
Op die wijze heeft ze zich zo opgejaagd moeten voelen, wetend dat ze de fout in ging maar zonder de kracht om dat te kunnen weerstaan!
Ik denk van wel: achteraf kan ik beter uitleggen de veranderingen in haar gemoedstoestanden. Ik had het alleen niet vermeld.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door alfatrion »

bozewolfinhetwoud schreef:
09 sep 2019 13:09
Maar ik vind het schandalig dat dat nog mogelijk kan, en dat bedrijven zoals Apple zo goed als onaantastbaar zijn door hun almaar veranderend Algemeen Voorwaarden waar achter ze zich goed schuil kunnen vergerben. Of ik het geld terug zal krijgen (het gaat om meer dan 1000 euro in 15 maanden tijd),... nou, ik maak weinig kansen.
Ik denk dat je te snel tot die conclusie komt. Je geeft aan dat jij de overeenkomsten niet hebt gesloten en het systeem lek is. Je kan dan op basis van de onverontschuldigde betaling je geld terug krijgen. Als er vervolgens wordt geroepen dat men een overeenkomst heeft dan kun je die overeenkomst vernietigen met een beroep op art. 1:234 BW.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

bozewolfinhetwoud schreef:
09 sep 2019 13:09
Dat omdat het is zo simpel voor een kind om zomaar een applID aan te maken met een nep geboortedatum...
Er is geen enkele site die om een id gaat vragen als bewijs. Zou dat een lek kunnen zijn? Nee, want diegene die liegt over een leeftijd is verantwoordelijk voor het gevolg.

Zoals @Alfatrion al aangeeft, de betalingen zijn niet op uw naam gedaan, dus u zou dat geld kunnen terug krijgen. Echter zou Apple ook niet stil zitten en het geld vervolgens weer gaan verhalen op de schuldige. En dan komen ze toch weer bij uw dochter uit.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ook wat betreft fraude met de Ideal bankrekening natuurlijk. Alles terug eisen van die achterbakse bank.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou de persoon aangeven die zich als u heeft voorgedaan en met uw pas Ideal-betalingen heeft gedaan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door kokka »

De opgroeiende puber is zo slim genoeg om alles voor een behoorlijke tijd verborgen te houden. Liegt en bedriegt maar is wel het slachtoffer??
Deze insteek als ouder, bestolen en belazerde ouder, zal zeker niet helpen om van deze tiener een verantwoordelijke volwassene te maken.
Als het mijn dochter was nam ik haar mee naar de garage en sloeg ik in haar bijzijn haar ipad en/of iphone aan diggelen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me toch af wat een kind van 12 voor 1000 euro in 15 maanden tijd in een apple-store kan kopen. Het zullen geen appels zijn.

En ik vraag me nog veel meer af hoe je dat als rekeninghouder nu kunt missen. Kijk je nu werkelijk nooit naar je bankafschriften? Kan ik me niet indenken, sorry.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
09 sep 2019 15:34
bozewolfinhetwoud schreef:
09 sep 2019 13:09
Maar ik vind het schandalig dat dat nog mogelijk kan, en dat bedrijven zoals Apple zo goed als onaantastbaar zijn door hun almaar veranderend Algemeen Voorwaarden waar achter ze zich goed schuil kunnen vergerben. Of ik het geld terug zal krijgen (het gaat om meer dan 1000 euro in 15 maanden tijd),... nou, ik maak weinig kansen.
Ik denk dat je te snel tot die conclusie komt. Je geeft aan dat jij de overeenkomsten niet hebt gesloten en het systeem lek is. Je kan dan op basis van de onverontschuldigde betaling je geld terug krijgen. Als er vervolgens wordt geroepen dat men een overeenkomst heeft dan kun je die overeenkomst vernietigen met een beroep op art. 1:234 BW.
Tuurlijk, leg de schuld maar weer elders. Dat bankrekeningen niet regelmatig worden gecontroleerd, dat TS kennelijk niet communiceert met een puber (of op z'n minst vraagt wat ze aan het doen zijn) negeer je voor het gemaak maar weer eens.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En nog erger. Dat het kind de pincode van de ouder kent en misbruik maakt van die kennis.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wat een geleuter. Als je zelf een jaar lang niet merkt dat er geld verdwijnt van je bankrekening, snap ik wel dat dat kind achter je rug om een goed verborgen apple id aan kan maken. Die is namelijk een stuk slimmer dan pappa of mamma.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Volgens mij is het discussiepunt hier zorgplicht. Kinderen maken gebruik van mobieltjes, tablets en apps. Dat weet apple ook.

Apple kan niet simpelweg volstaan met een systeem waarin kinderen zomaar kosten kunnen maken. Zij hebben een zorgplicht, en moeten dus moeite doen om een leeftijd vast te stellen.

Volgens mij doen ze dat ook wel. En staat ook in de diverse teksten waar je dochter tegenaangelopen moet zijn, vaak genoeg dat het alleen voor volwassenen is.

Daarmee is de kous af. Want jij hebt als ouder ook een zorgplicht. En als een kind in 15 maanden tijd 1000 euro weet te verbrassen in apps en/of spelletjes, dan is het evident waar hier de fout zit.

Het enige wat je zou kunnen doen is in alle redelijkheid met de tegenpartij vragen en kijken of je niet op een redelijke schikking uit kunt komen.

Had je dochter nu in 1 maand tijd 1000 euro verbrast, had ik je veel meer kans gegeven. Maar over 15 maanden, dan heb je het over 66 euro per maand. Dat is wel veel, maar niet van dien aard dat je van Apple had mogen verwachten dat ze daarop zouden gaan acteren (zorgplicht).

Ik weet niet wat er al van betaald is en wat het openstaande bericht is, maar ik zou zeggen, maak eens contact met apple, leg de situatie uit, en stel ze voor om het bedrag te halveren. Nee heb je, ja kun je krijgen.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Ik zit hier nog even over na te denken.. wijs je wel naar de juiste partij? Natuurlijk zijn jullie zelf als eerste fout, maar die bank die een 12 jarige een bankpas met ideal betaalmogelijkheden geeft, heeft óók zorgplicht. En die weten wél dat het om een 12 jarige gaat, en dan zijn 60 euro kosten aan spelletjes per maand ineens wél veel, waar ze wél op hadden kunnen acteren..

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door Moneyman »

AVSGedupeerde schreef:
09 sep 2019 21:38
Ik zit hier nog even over na te denken.. wijs je wel naar de juiste partij? Natuurlijk zijn jullie zelf als eerste fout, maar die bank die een 12 jarige een bankpas met ideal betaalmogelijkheden geeft, heeft óók zorgplicht. En die weten wél dat het om een 12 jarige gaat, en dan zijn 60 euro kosten aan spelletjes per maand ineens wél veel, waar ze wél op hadden kunnen acteren..
Wil jij serieus dat de bánk gaat controleren waar welk geld naar toe gaat...? Daar heb je nou juist ouders voor.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Kind omzeilt AppleID voor aankopen in Apple Store

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Nee, ik had liever dat de ouders dat deden. Maar de bank controleert dat wel degelijk, en heeft een zorgplicht.

Je wil niet weten hoe strak de bank jouw rekeningen in de gaten houd, en wie ze daarover informeren. HEt is wat overtrokken gesteld, maar niet ver naar de waarheid, als ik jou morgen 100k overmaak, heb jij toch echt overmorgen de belastingdienst aan de telefoon om uitleg, wegens de gemelde verdachte transactie.

Ik zit er een beetje tussenin. Begrijp jouw stellingname wel, en kan het ook wel met je eens zijn, als het om 60 euro per maand gaat. Zou het 600 geweest zijn, by all means, fry de bank.

Hoe dan ook het ging mij er om; als je dan over zorgplicht wil discusseren, en vind dat anderen dan de ouders hier verzaakt zouden hebben, dan is het eerder de bank (die wist dat het om een 12 jarig kind ging), dan Apple.

Overigens hebben de meeste banken hier ook systemen voor. Bij de ABN kun je als ouder bv. instellen wat voor bedragen een kind maximaal mag uitgeven, enz.

Gesloten