Klachtenregen Praxis.nl

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
31 mar 2022 16:29
Maar als ik naar die lijst met leveranciers kijk voor verschillende zaken, moet er haast een boekwerk zijn met voorwaarden.
Dat kan je simpelweg zo inrichten dat de specifieke toepasselijke voorwaarden (en vooral de relevante, afwijkende zaken) van die bewuste leverancier in beeld komen vóórdat je een bestelling plaatst.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

CHUIS schreef:
30 mar 2022 18:45
Op de Praxis website 4 schuttingpalen besteld. Ik blijk er maar 2 nodig te hebben voor de reparatie, dus wilde er 2 retourneren bij een filiaal. Dit blijkt niet te kunnen. Ik moet de schuttingpalen op laten halen en dat kost mij €69,95, omdat de palen zijn geleverd door een externe leverancier.
(...)
Wat wel direct bij de bestelling zichtbaar is " GRATIS RETOURNEREN in een van onze winkels!!
1. Praxis had de schuttingspalen niet mogen weigeren bij het filiaal, omdat ze onder de aanbieding in koeienletters neer zet: "30 dagen bedenktijd - Met Praxis Plus 90 dagen bedenktijd - Gratis retourneren in één van onze winkels - Air Miles sparen bij je aankoop".

2. Een verkoper mag ontbinding op grond van het herroepingsrecht niet weigeren als de consument er niet mee akkoord gaat de verkoper de producten betaald komt ophalen.

a. De consument heeft een recht om de koop te ontbinden (art. 6:230o BW).
b. De handelaar moet onverwijld én binnen veertien dagen alle ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten, terugbetalen aan de consument (art. 6:230r BW)
c. Van afdeling 6:5.2b BW kan niet in het nadeel van consument worden afgeweken (art. 6:230i BW).

Nergens in de afdeling staat dat de verkoper aan de ontbinding de voorwaarden mag verbinden dat de consument de verkoper een betaalde opdracht moet geven om de producten op te halen.
CHUIS schreef:
30 mar 2022 18:45
De Praxis klantenservice vindt dat je zelf maar moet uitvinden dat je op de naam van het bedrijf moet klikken om die voorwaarden in te zien. Nergens staat bv "lees de voorwaarden" of "klik op de naam voor de voorwaarden"
3. De verkoper moet in beginsel de voorwaarden verstrekken aan de koper, echter, wanneer de koop online wordt gesloten dan volstaat het dat de voorwaarden ter beschikking worden gesteld in de vorm van een download (art. 6:234 BW). CHUIS betwist hier dat Praxis hieraan voldoet.
Lowieze schreef:
31 mar 2022 13:35
Het kan voor u onduidelijk zijn, maar de website vermeld het volgende:
“ Retourneren online aankopen:
Voor online aankopen zijn er verschillende retourmogelijkheden. Kijk voor de exacte retourmogelijkheden altijd op het formulier in de doos van het product. Voor externe leveranciers gelden andere voorwaarden. Bekijk hier alle externe leveranciers en de voorwaarden.”

Persoonlijk vind ik het vrij logisch dat Praxis van een klant verwacht dat deze zelf de voorwaarden van retourneren leest.
Voorwaarden zijn een of meer bedingen die zijn opgesteld om te worden opgenomen in een aantal overeenkomsten (art. 6:231 BW). Waaruit blijkt dat de de voorwaarden van retourneren, waar jij naar verwijst, zijn opgenomen in de overeenkomst tussen CHUIS en Praxis?
Erthanax schreef:
31 mar 2022 14:37
De mededeling "Dit artikel is verkrijgbaar online via thuislevering door [bedrijfsnaam]." staat helemaal onderaan en valt mij niet erg op. Bovendien vind ik hem inhoudelijk ook niet erg duidelijk; het zou ook om de bezorgdienst kunnen gaan (maar dat is weer een ander bedrijf). Pas als je klikt op de bedrijfsnaam zie je wat er aan de hand is.
Oneens met je eerste punt. Eens met je tweede punt. CHUIS kan zich prima op het standpunt stellen met Praxis een overeenkomst gesloten te hebben.
Moneyman schreef:
31 mar 2022 16:24
De wet is duidelijk:
Op grond van art. 6:230v jo 6:230m lid 1 sub a BW is het verplicht om de voornaamste kenmerken op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst te tonen. Als dat niet is gebeurt dan is er sprake van een misleidende ommissie op grond van art 6:193d lid 3 jo 6:193f sub b BW en is de overeenkomst te vernietigen
Achter een linkje is niet "onmiddelijk". Afwijkende retourvoorwaarden moeten expliciet en duidelijk vermeld worden.
Dat is een doodlopende route. Retourvoorwaarden zijn niet de voornaamste kenmerken van het product.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lowieze schreef:
31 mar 2022 15:35
Ik lees dit in de rechtspraak:
“De voorwaarden moeten wel eenvoudig vindbaar zijn. Volgens rechtspraak is hieraan o.a. voldaan wanneer de voorwaarden zich achter een ‘knop’ bevinden op de website waar naar verwezen is. Het is niet vereist dat er specifiek wordt verwezen naar de desbetreffende webpagina waarop de algemene voorwaarden staan. “
Een citaat uit het artikel 'Het hanteren van algemene voorwaarden: werk aan de webwinkel':
mr. R.A.F. Willems schreef:De wetgever heeft het van belang geacht dat op eenvoudige en doeltreffende wijze kennis kan worden genomen van de algemene voorwaarden.[48] In het arrest First Data/Attingo heeft de Hoge Raad bevestigd dat dit ook geldt voor de kennisneming van elektronische algemene voorwaarden.[49] Hieruit leid ik af dat een hyperlink direct en zonder omwegen naar het complex van algemene voorwaarden dient te gaan.[50] Recente parlementaire geschiedenis introduceert in dat kader het ‘één klik-vereiste’: de wederpartij moet in één klik de tekst van de op haar toepasselijke algemene voorwaarden kunnen raadplegen.[51] Het mag dus niet zo zijn dat een bezoeker op de website via een aaneenschakeling van meerdere hyperlinks zelf zijn weg naar de algemene voorwaarden moet vinden.[52] Strikt naar de letter lijkt aan dit vereiste niet te zijn voldaan bij Coolblue.nl. Door bij deze webshop te klikken op de link ‘algemene voorwaarden’ verschijnt een versie in naar eigen zeggen ‘duidelijke taal’, met daarin opgenomen weer een link naar de ‘echte’ algemene voorwaarden.[53]
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 mar 2022 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

CHUIS schreef:
30 mar 2022 18:45
klacht Praxis bestelling
Op de Praxis website 4 schuttingpalen besteld. Ik blijk er maar 2 nodig te hebben voor de reparatie, dus wilde er 2 retourneren bij een filiaal. Dit blijkt niet te kunnen. Ik moet de schuttingpalen op laten halen en dat kost mij €69,95, omdat de palen zijn geleverd door een externe leverancier.
Dit laatste is bij de bestelling volkomen onduidelijk. er staat bij het bestellen : dit artikel is verkrijgbaar via thuislevering door.....naam bedrijf.
Nergens wordt je verwezen naar de voorwaarden van die levering en de voorwaarden voor evt retourneren.
De Praxis klantenservice vindt dat je zelf maar moet uitvinden dat je op de naam van het bedrijf moet klikken om die voorwaarden in te zien. Nergens staat bv "lees de voorwaarden" of "klik op de naam voor de voorwaarden"
Wat wel direct bij de bestelling zichtbaar is " GRATIS RETOURNEREN in een van onze winkels!!
ik vind dat allemaal zeer onduidelijk, zeer klantonvriendelijk en zelfs misleidend
Er staat inderdaad nergens dat er afwijkende voorwaarden gelden bij externe leveranciers. Enkel het gewone riedeltje wat er overal staat. Er staat dat het artikel online besteld kan worden en dat de thuislevering via bedrijf x gaat. Niet dat u daar zou bestellen en niet dat er andere retourvoorwaarden gehanteerd worden.
In uw geval zou ik in de winkel blijven staan tot ze waarmaken wat ze beloven op hun website.

De discussie hoe duidelijk iets neergezet moet worden is in mijn ogen zinloos. Er staat niet eens bij het artikel dat er andere voorwaarden gelden. Er kan geen twijfel over ontstaan en als klant mag je er dus ook gewoon van uit gaan dat je het artikel in de winkel mag terug brengen.

Walker74
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:27

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door Walker74 »

Dat Praxis haar webshop laat gebruiken door andere partijen is geen nieuws, want die richting heeft men al in 2015 / 2016 gekozen:

https://twinklemagazine.nl/2016/01/webw ... /index.xml

Taak aan de consument om bij bestellingen goed te kijken bij welke partij je koopt. Voor mij een reden om NIET meer bij Praxis te bestellen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Topic uit de oude doos.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar nog steeds relevant.
Zelf afgelopen week een Ring camera besteld bij Praxis, 20 euro goedkoper dan elders, keurig op tijd geleverd, dus het kan wel.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Arizonakid schreef:
16 sep 2023 14:47
Maar nog steeds relevant.
Zelf afgelopen week een Ring camera besteld bij Praxis, 20 euro goedkoper dan elders, keurig op tijd geleverd, dus het kan wel.
Wat kan wel??

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
16 sep 2023 15:06
Arizonakid schreef:
16 sep 2023 14:47
Maar nog steeds relevant.
Zelf afgelopen week een Ring camera besteld bij Praxis, 20 euro goedkoper dan elders, keurig op tijd geleverd, dus het kan wel.
Wat kan wel??
Een Ring camera bestellen bij Praxis.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En op tijd geleverd krijgen, want daar gaat het onderwerp over. Begrijpend lezen is voor sommige mensen best een dingetje.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat bedoel ik dus. 😉

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Arizonakid schreef:
16 sep 2023 19:39
En op tijd geleverd krijgen, want daar gaat het onderwerp over. Begrijpend lezen is voor sommige mensen best een dingetje.
Doe ff normaal. 90% van dit topic gaat over externe verkopers en de OP dateert uit de Corona periode. En dan kom jij na bijna 2 jaar melden dat 'het wel kan'??? Denk je niet dat er sinds de OP al duizenden mensen hebben ervaren dat 'het wel kan'?

Maar heel bijzonder dat je er een Ring camera hebt kunnen bestellen hoor...

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klachtenregen Praxis.nl

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij reageerde Arizonakid op Walker die het nodig vond na 2 jaar dit topic te bumpen...

Plaats reactie