LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] laptop verkocht marktplaats

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
m1988
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2013 18:31

laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door m1988 »

Beste Mensen,

Ik heb al meerdere soortgelijke berichten gelezen op het Radar forum maar omdat ik toch wat onzeker ben over de hele situatie wil ik hem toch hier eens voorleggen.

Ik heb afgelopen week op Marktplaats een laptop verkocht die ik ruim 3 jaar in bezit heb gehad. De laptop verkeerde in hele nette staat en had/heeft geen defecten.

Na uitgebreide inspectie van de laptop door de koper, is hij met de koop akkoord gegaan en heeft de laptop meegenomen. Bij thuiskomst beweert de beste man opeens dat sommige toetsen helemaal niet reageren, en hij wil dus de koop ongedaan maken.

Nou ben ik niet de moeilijkste op deze planeet, echter vindt ik het een vreemd verhaal. De laptop heeft immers altijd 100% gefunctioneerd, en ik ben er ook 100% zeker van dat toen hij hier wegging, deze veilloos werkte. Windows etc zelfs nog opnieuw geïnstalleerd e.d.

Daarnaast zeurt de man over de accuduur. Ik heb hem verteld dat de accuduur zo'n uur tot maximaal anderhalf uur meegaat bij licht gebruik. De beste man zegt nu dat hij 40min op een accuduur haalt. Ik heb hem uitgelegd dat accuduur een relatief begrip is. Hij kan heel anders met de laptop omgaan dan ik, of andere programma's gebruiken. In de praktijk kan het dus inderdaad zo zijn dat hij niet de tijden haalt die ik met mijn gebruik gehaald heb.

Om dit soort dingen te voorkomen stuur ik ook nooit iets op op Marktplaats, en laat ik mensen altijd thuiskomen om alles te bekijken/controleren. What you see is what you get.

Ben ik verplicht de laptop terug te nemen? Ik weet niet wat in er in de tijd bij deze man met de laptop is gebeurd en mocht het inderdaad zo zijn dat sommige toetsen niet meer werken, heb ik geen zin een laptop terug te nemen die bij aflevering wel perfect werkte.

What to do?? :?: Alvast dank voor jullie reacties.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door Jolijn »

Na uitgebreide inspectie van de laptop door de koper, is hij met de koop akkoord gegaan en heeft de laptop meegenomen. Bij thuiskomst beweert de beste man opeens dat sommige toetsen helemaal niet reageren, en hij wil dus de koop ongedaan maken.

Heel knap...a
Je uitleg over de accu lijkt me ook duidelijk, dus koper kan de rambam krijgen. Je bent zeker niet verplicht de laptop terug te nemen .................... :roll: ...dan zou ik heel erg m'n twijfels hebben over hoe je 'm dan terug krijgt.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door nevermind »

What to do?? :?: Alvast dank voor jullie reacties.
Niets!
Maak je niet ongerust, dit is een particulier verkoop en de koper heeft de laptop gezien, en was tevreden, anders had hij/zij niet gekocht.
Als de koper jou niet met rust laat, meld je hem bij Marktplaats.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door sephora30 »

Bij Marktplaats geldt, koop=koop. Hij heeft hem kunnen zien en kunnen testen dus pech voor de koper.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door ArneLH »

sephora30 schreef:Bij Marktplaats geldt, koop=koop.
Dat wel ja, maar de regels mbt. non-conformiteit (artt. 7:71 en 21 BW ed.) zijn gewoon van toepassing.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door Rim69 »

Bij het kopen via Marktplaats gelden de regels van koop net zo goed. Het probleem is echter het volgende. Op Marktplaats worden voornamelijk gebruikte zaken aangeboden. Hiervan mag men dus al redelijkerwijs minder verwachten. Daarnaast zijn het voornamelijk particulieren die spullen verkopen. Van een professionele fietsenverkoper mag meer worden verwacht dan van een particulier die van een tweedehands fiets af wil. Het komt er dus eigenlijk op neer dat er meer waarde wordt gehecht aan de eigen onderzoeksplicht van mensen. Eigenschappen die je mag verwachten zijn niet zo hoog als in andere gevallen. Natuurlijk zijn er gevallen die het echt bont maken. Dan kun je met een beroep op non-conformiteit meestal wel slagen. Maar bij kleine teleurstellingen kan het nogal eens voorkomen dat indien de onderzoeksplicht is geschonden, er geen non-conformiteit ontstaat of men zich er niet op kan beroepen.

http://plazilla.com/serie-weet-wat-je-r ... arktplaats

m1988
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2013 18:31

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door m1988 »

Dank voor de reacties. Ik voel me in ieder geval wat minder onzeker over de situatie.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door nevermind »

En je dus vast zit aan een laptop met een accu die maar een halfuur mee gaat. Door te voldoen aan je onderzoeksplicht kun je jezelf een hoop narigheid besparen.


Het lijkt mij toch wel, dat TS zijn verplichtingen is nagekomen, om de koper op attent te maken.
Daarnaast zeurt de man over de accuduur. Ik heb hem verteld dat de accuduur zo'n uur tot maximaal anderhalf uur meegaat bij licht gebruik. De beste man zegt nu dat hij 40min op een accuduur haalt. Ik heb hem uitgelegd dat accuduur een relatief begrip is.

Trouwens op Plazilla kan iedereen een bericht schrijven, dat wil niet zeggen, dat dit ook juist is.
m1988 schreef:Dank voor de reacties. Ik voel me in ieder geval wat minder onzeker over de situatie.
Laat je niet opjutten, je hebt niets verkeerds gedaan of verkocht.

Toetsen welke na de thuiskomst niet meer werken, accu´s die dan niet meer goed zijn, is gewoon fake.
Misschien heeft de koper zelf het toetsenbord en de accu verwisseld, en jij krijgt een andere laptop terug, als verkocht hebt.
Is alles al geweest.

m1988
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2013 18:31

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door m1988 »

Ik zit met dit soort situaties altijd met m'n eigen gevoel in de weg waardoor ik onzeker wordt en uiteindelijk alleen mezelf ermee heb. Dat is mijn goedheid. Stel dat de beste man idd de waarheid spreekt, dan zou ik mij daar best schuldig over voelen, maar dan is het wel echt heel erg bad luck / karma of whatever geweest.

Feit is gewoon dat ik 100% zeker weet dat wat ik aanbied in orde is. Ik vermeld altijd alles netjes etc. Als hetgeen ik aanbied niet in orde zou zijn had ik het wel bij de kliko gedaan, en niet op Marktplaats gezet, mensen thuis laten komen om te testen etc. Als ik het wel in die staat op Marktplaats had gezet, dan had ik dat er ook eerlijk bij vermeld en was de laptop voor onderdelen voor de liefhebber t.e.a.b. weggegaan.

De man gaf ook aan dit dat al de zoveelste keer was dat hij was "opgelicht". Zou bijna gaan denken dat het aan hem zelf ligt. Paranoiia? :P

Nogmaals bedankt voor alle reacties, jullie hebben mij enorm geholpen!

mh73

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb ooit zoiets aan de hand gehad met een babyfoon. Die werkte volgens een bepaald systeem, dat hij aansloeg als de baby een geluid maakte. Wij vonden het erg irritant en hebben het ding op MP gezet.
Vervolgens verkocht en zelfs afgeleverd, alles eerlijk uitgelegd, ding aangesloten. Het was een splinternieuwe babyfoon voor een tweedehands prijs.
Kwam later op de dag de partner van de vrouw thuis, die was er niet blij mee en er werd ons gemaild dat het ding kapot was. Mijn man er naar toe, ding werkte prima, alleen vaders vond het ook een irritant systeem.
Omdat ik eerlijk in de advertentie had gezegd hoe het ding werkte, ook nog later aan de vrouw alles had uitgelegd, waren wij van mening dat koop koop was.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou zeggen laat de koper maar bewijzen dat u
a) een verkoper bent die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf; of
b) dat deze gebreken aanwezig waren ten tijden van de aflevering.

Straks zit u met een laptop die de koper heeft beschadigd.
sephora30 schreef:Bij Marktplaats geldt, koop=koop. Hij heeft hem kunnen zien en kunnen testen dus pech voor de koper.
Op Marktplaats zijn bij mijn weten ook professionele verkopers actief.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: laptop verkocht marktplaats

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Als je een laptop koopt via Marktplaats, die je zelf gezien hebt dan moet je achteraf niet zeuren.
Als je garantie wil, ga je naar een winkel.

Gesloten