LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door pupkes »

Ik heb gisteren 28 -11-2016 een aankoop gedaan bij een bekende webshop tijdens de Cyber monday samples sale met hoge kortingen tot 85 % stond er bij.
Ik heb nu twee dure tassen voor een leuk prijsje gekocht.
De prijs is reëel gezien de korting tot 85 % is.
En als ik de reguliere prijs neem en daar 85 % van af trek, is mijn betaalde prijs reëel.
Deze prijs stond op de site vermeld , in mijn winkelmandje vermeld en op mijn aankoopbon die ik via Paypal betaald heb.
Via mail kreeg ik dan de aankoopbevestiging waar ook weer deze prijzen vermeld staan .
Twee uur later kreeg ik deze mail:
Vanochtend heeft u een Handtas en een schoudertas bij ons gekocht, waarvoor dank! Helaas is er vanuit onze kant een fout gemaakt. In een bepaalde campagne zijn namelijk de prijzen van de producten verwisselend.
Helaas zijn we hierdoor genoodzaakt alle bestellingen met foutieve prijzen te annuleren. Onze oprechte excuses hiervoor.Uw bestelling is inmiddels dan ook geannuleerd en het aankoopbedrag is direct teruggestort op uw rekening.
Aangezien de campagne nog loopt, zijn de producten wel opnieuw beschikbaar gesteld tegen de juiste prijzen. Ook andere klanten zijn in de gelegenheid het product te kopen.We voelen ons verantwoordelijk voor deze fout en willen u dan ook graag een voucher van €50,- aanbieden voor dit ongemak.
Ik heb meteen terug gemaild dat ik hier niet mee akkoord ga, er is een koopovereenkomst gesloten en betaald dus zij moeten mijn aankopen leveren.
Heb ik gelijk ? of mogen zij zomaar de koop ongedaan maken ?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door newmikey »

Wat een keurige reactie van deze webshop!

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door pupkes »

Die 50 euro is voor hen i.v.m. mijn aankoop een schijntje.
Maar mijn vraag is, mogen zij dat zomaar annuleren ?
Zij kunnen toch niet zomaar de door mij gekochte en betaalde tassen weer aanbieden tegen een hogere prijs ?
Laatst gewijzigd door pupkes op 29 nov 2016 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Los van of het wettelijk mag of niet, moet je eerst jezelf de vraag stellen of je voor twee tassen energie en mogelijk geld wil steken in een eventuele rechtszaak. Als het antwoord daarop nee is, snel die voucher aannemen.

mh73

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door mh73 »

Wettelijk gezien mag het niet wat ze doen, als er een actie is met 85% korting, zou je kunnen zeggen dat de prijs reëel is. Dan moeten ze dus voor die prijs leveren.

Alleen, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. De klant loopt geen schade op, want geld terug. De webshop maakt excuses en stuurt nog een voucher toe ter waarde van 50 euro. Ik vind het netjes. Daarbij, hoe wil je je gelijk halen? Naar de rechter? Want anders kost het een hoop energie en heb je weinig resultaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door sjohie »

pupkes schreef:Ik heb gisteren 28 -11-2016 een aankoop gedaan bij een bekende webshop tijdens de Cyber monday samples sale met hoge kortingen tot 85 % stond er bij.
Ik heb nu twee dure tassen voor een leuk prijsje gekocht.
De prijs is reëel gezien de korting tot 85 % is.
En als ik de reguliere prijs neem en daar 85 % van af trek, is mijn betaalde prijs reëel.
Deze prijs stond op de site vermeld , in mijn winkelmandje vermeld en op mijn aankoopbon die ik via Paypal betaald heb.
Via mail kreeg ik dan de aankoopbevestiging waar ook weer deze prijzen vermeld staan .
Twee uur later kreeg ik deze mail:
Vanochtend heeft u een Handtas en een schoudertas bij ons gekocht, waarvoor dank! Helaas is er vanuit onze kant een fout gemaakt. In een bepaalde campagne zijn namelijk de prijzen van de producten verwisselend.
Helaas zijn we hierdoor genoodzaakt alle bestellingen met foutieve prijzen te annuleren. Onze oprechte excuses hiervoor.Uw bestelling is inmiddels dan ook geannuleerd en het aankoopbedrag is direct teruggestort op uw rekening.
Aangezien de campagne nog loopt, zijn de producten wel opnieuw beschikbaar gesteld tegen de juiste prijzen. Ook andere klanten zijn in de gelegenheid het product te kopen.We voelen ons verantwoordelijk voor deze fout en willen u dan ook graag een voucher van €50,- aanbieden voor dit ongemak.
Ik heb meteen terug gemaild dat ik hier niet mee akkoord ga, er is een koopovereenkomst gesloten en betaald dus zij moeten mijn aankopen leveren.
Heb ik gelijk ? of mogen zij zomaar de koop ongedaan maken ?
Als het een eerlijke fout is, en 85% korting is zelfs voor een black-weet-ik-het-wat, erg ruig, dan zullen ze zich vermoedelijk beroepen op het "Otto arrest", een zaak waarbij de rechter heeft geoordeeld dat als jij kan weten dat de prijs onrealistisch laag is, er geen valide koopovereenkomst is, en ze dus niet tot levering verplicht zijn. Dat ging om een LCD tv van 99 euro, welke 999 had moeten kostten, wel wat duidelijker dan jouw geval, maar goed, de webwinkel kan net zo goed de principiële kont tegen de krib gooien als jij dat kan. :wink:

Daar kan je, eventueel gesteund door een rechtsbijstandverzekering tegenin gaan, maar dat kost veel tijd en moeite, en onderweg zal die voucher van 50 euro vermoedelijk ook snel sneuvelen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door olaf79 »

De koop wordt niet zomaar geannuleerd. Er is hier sprake van een fout, en dat kan helaas gebeuren. Eigenlijk is het heel netjes, een voucher van 50 euro is niet niks.

Om antwoord te geven op uw vragen: U heeft geen gelijk. Zij mogen, als er duidelijk sprake is van een fout, de koop annuleren.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

pupkes schreef:Ik heb gisteren 28 -11-2016 een aankoop gedaan bij een bekende webshop tijdens de Cyber monday samples sale met hoge kortingen tot 85 % stond er bij.
Ik heb nu twee dure tassen voor een leuk prijsje gekocht.
De prijs is reëel gezien de korting tot 85 % is.
En als ik de reguliere prijs neem en daar 85 % van af trek, is mijn betaalde prijs reëel
Denk jij nu echt dat een korting van 85% reëel is? Ik niet namelijk. Ik koop mijn kleding (voornamelijk truien en polo's) inderdaad met 80% korting. Maar... dan is er éérst een actie geweest met een korting van 20-50%, vervolgens een actie 5 halen 3 betalen, en van wat er overblijft is het 5 halen 2 betalen. Geloof me, dan ben je wel even bezig om a) dingen bij elkaar te zoeken die passen en naar mijn zin zijn en b) de maximale korting te krijgen (wat betekent dat de originele prijs van 5 artikelen en de oorspronkelijke korting gelijk zijn). Dan ben je echt wel een middagje aan het struinen. En die maximale korting lukt echt niet altijd.

Een korting van 85% is hoe dan ook niet realistisch. En ik denk dat je dat heus wel weet. In het 'Otto-arrest' zoals hiervoor aangegeven was het een korting van 90%.

Wat anderen je ook al zeggen: pak dat voucher en koop snel wat anders.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik begrijp uit de OP dat er bij de advertentie aangegeven was dat er kortingen tot 85% werden gegeven. Als dat inderdaad zo is, en de aangegeven korting stemt overeen met dat percentage, mag je er wél op vertrouwen dat die prijzen kloppen.

Je hebt dan dus gelijk; alleen ga je je gelijk daadwerkelijk halen? Ik denk het niet. Dan zou ik de voucher aannemen en iets anders leuks uitzoeken.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door pupkes »

witte angora schreef:
pupkes schreef:Ik heb gisteren 28 -11-2016 een aankoop gedaan bij een bekende webshop tijdens de Cyber monday samples sale met hoge kortingen tot 85 % stond er bij.
Ik heb nu twee dure tassen voor een leuk prijsje gekocht.
De prijs is reëel gezien de korting tot 85 % is.
En als ik de reguliere prijs neem en daar 85 % van af trek, is mijn betaalde prijs reëel
Denk jij nu echt dat een korting van 85% reëel is? Ik niet namelijk. Ik koop mijn kleding (voornamelijk truien en polo's) inderdaad met 80% korting. Maar... dan is er éérst een actie geweest met een korting van 20-50%, vervolgens een actie 5 halen 3 betalen, en van wat er overblijft is het 5 halen 2 betalen. Geloof me, dan ben je wel even bezig om a) dingen bij elkaar te zoeken die passen en naar mijn zin zijn en b) de maximale korting te krijgen (wat betekent dat de originele prijs van 5 artikelen en de oorspronkelijke korting gelijk zijn). Dan ben je echt wel een middagje aan het struinen. En die maximale korting lukt echt niet altijd.

Een korting van 85% is hoe dan ook niet realistisch. En ik denk dat je dat heus wel weet. In het 'Otto-arrest' zoals hiervoor aangegeven was het een korting van 90%.

Wat anderen je ook al zeggen: pak dat voucher en koop snel wat anders.
De actie staat nu nog online 85% korting !
Als ik de normale prijs van deze tas neem en er 85 % van af trek, komt dat overeen met hetgene ik er voor betaald heb, dus ja, in dit geval is de prijs zeker aannemelijk voor een koper.
De fout die zij gemaakt hebben is dat zij de verkeerde prijs bij de producten hebben gezet.
Ik als consument mag aannemen dat de verkopende partij van een grote , zeer ervaren bekende website inmiddels wel weet hoe zij hun prijzen bepalen.
De tassen zijn door mij gekocht en betaald, het zijn dus mijn tassen die zij weer voor een veel hoger bedrag beschikbaar stellen voor andere kopers.
Laatst gewijzigd door pupkes op 29 nov 2016 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wat ik lees is dat er sprake is van kortingen tot 85%. Dat is wat anders dan een korting van 85% op alle producten.
De webshop geeft aan een vergissing gemaakt te hebben. In dit geval een 'kennelijke vergissing', het verwisselen van prijzen die daardoor niet meer klopten. De webshop heeft het recht om op zo'n verkoop terug te komen als de echte prijzen fors afwijken van de foutief vermelde prijzen.
Men biedt excuses aan en geeft een schadevergoeding. Van mij krijgen ze de warme douche...

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:Om antwoord te geven op uw vragen: U heeft geen gelijk. Zij mogen, als er duidelijk sprake is van een fout, de koop annuleren.
Te kort door de bocht.
Moneyman schreef:Ik begrijp uit de OP dat er bij de advertentie aangegeven was dat er kortingen tot 85% werden gegeven. Als dat inderdaad zo is, en de aangegeven korting stemt overeen met dat percentage, mag je er wél op vertrouwen dat die prijzen kloppen.

Je hebt dan dus gelijk; alleen ga je je gelijk daadwerkelijk halen? Ik denk het niet. Dan zou ik de voucher aannemen en iets anders leuks uitzoeken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:Wat ik lees is dat er sprake is van kortingen tot 85%. Dat is wat anders dan een korting van 85% op alle producten.
De webshop geeft aan een vergissing gemaakt te hebben. In dit geval een 'kennelijke vergissing', het verwisselen van prijzen die daardoor niet meer klopten. De webshop heeft het recht om op zo'n verkoop terug te komen als de echte prijzen fors afwijken van de foutief vermelde prijzen.
Men biedt excuses aan en geeft een schadevergoeding. Van mij krijgen ze de warme douche...
Onjuist. De vraag is niet of de webshop een fout heeft gemaakt, maar of de consument erop mocht vertrouwen dat er een artikel met een dergelijke korting te koop was. Als er bij die advertentie uitdrukkelijk staat dat er kortingen tot 85% zijn, is dat vertrouwen al snel gerechtvaardigd.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door pupkes »

Klaas Jan schreef:Wat ik lees is dat er sprake is van kortingen tot 85%. Dat is wat anders dan een korting van 85% op alle producten.
De webshop geeft aan een vergissing gemaakt te hebben. In dit geval een 'kennelijke vergissing', het verwisselen van prijzen die daardoor niet meer klopten. De webshop heeft het recht om op zo'n verkoop terug te komen als de echte prijzen fors afwijken van de foutief vermelde prijzen.
Men biedt excuses aan en geeft een schadevergoeding. Van mij krijgen ze de warme douche...
Klopt, korting tot 85 %.
Maaaar, als ik die 85 % aftrek van de normale prijs van zo'n tas, kom ik op het bedrag wat ik er voor betaald heb.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door pupkes »

sjohie schreef:
pupkes schreef:Ik heb gisteren 28 -11-2016 een aankoop gedaan bij een bekende webshop tijdens de Cyber monday samples sale met hoge kortingen tot 85 % stond er bij.
Ik heb nu twee dure tassen voor een leuk prijsje gekocht.
De prijs is reëel gezien de korting tot 85 % is.
En als ik de reguliere prijs neem en daar 85 % van af trek, is mijn betaalde prijs reëel.
Deze prijs stond op de site vermeld , in mijn winkelmandje vermeld en op mijn aankoopbon die ik via Paypal betaald heb.
Via mail kreeg ik dan de aankoopbevestiging waar ook weer deze prijzen vermeld staan .
Twee uur later kreeg ik deze mail:
Vanochtend heeft u een Handtas en een schoudertas bij ons gekocht, waarvoor dank! Helaas is er vanuit onze kant een fout gemaakt. In een bepaalde campagne zijn namelijk de prijzen van de producten verwisselend.
Helaas zijn we hierdoor genoodzaakt alle bestellingen met foutieve prijzen te annuleren. Onze oprechte excuses hiervoor.Uw bestelling is inmiddels dan ook geannuleerd en het aankoopbedrag is direct teruggestort op uw rekening.
Aangezien de campagne nog loopt, zijn de producten wel opnieuw beschikbaar gesteld tegen de juiste prijzen. Ook andere klanten zijn in de gelegenheid het product te kopen.We voelen ons verantwoordelijk voor deze fout en willen u dan ook graag een voucher van €50,- aanbieden voor dit ongemak.
Ik heb meteen terug gemaild dat ik hier niet mee akkoord ga, er is een koopovereenkomst gesloten en betaald dus zij moeten mijn aankopen leveren.
Heb ik gelijk ? of mogen zij zomaar de koop ongedaan maken ?
Als het een eerlijke fout is, en 85% korting is zelfs voor een black-weet-ik-het-wat, erg ruig, dan zullen ze zich vermoedelijk beroepen op het "Otto arrest", een zaak waarbij de rechter heeft geoordeeld dat als jij kan weten dat de prijs onrealistisch laag is, er geen valide koopovereenkomst is, en ze dus niet tot levering verplicht zijn. Dat ging om een LCD tv van 99 euro, welke 999 had moeten kostten, wel wat duidelijker dan jouw geval, maar goed, de webwinkel kan net zo goed de principiële kont tegen de krib gooien als jij dat kan. :wink:

Daar kan je, eventueel gesteund door een rechtsbijstandverzekering tegenin gaan, maar dat kost veel tijd en moeite, en onderweg zal die voucher van 50 euro vermoedelijk ook snel sneuvelen.
Een TV van 999 euro voor 99 euro is een tikfoutje, dat snap ik.
Maar iets aanbieden met 85 % korting, het voor die prijs verkopen , dan annuleren en het naderhand opnieuw aanbieden voor een geheel andere , veel hogere prijs is voor mij geen tikfoutje meer.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een vergissing kan uit meer bestaan dan een tikfoutje in de prijs.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door berndv »

Heb toevallig ook mailtjes voorbij zien komen van een cyber monday sale, heeft u dit toevallig gekocht bij/via aliexpress? Als dat namelijk het geval is, is het een leuk gegeven om te weten of je wel of geen gelijk hebt. Het zal voor het verdere verloop helemaal totaal niets uitmaken. Al heb je gelijk, je recht zul je niet krijgen helaas.

pupkes
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:12

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door pupkes »

berndv schreef:Heb toevallig ook mailtjes voorbij zien komen van een cyber monday sale, heeft u dit toevallig gekocht bij/via aliexpress? Als dat namelijk het geval is, is het een leuk gegeven om te weten of je wel of geen gelijk hebt. Het zal voor het verdere verloop helemaal totaal niets uitmaken. Al heb je gelijk, je recht zul je niet krijgen helaas.
Ik heb gekocht bij een bekende site met hoofdkantoor in München.
Dus geen Alie o.i.d.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door sjohie »

Welke site precies? Een link is reclame, en zal mogelijk niet mogen van de moderatie, maar de naam noemen wel lijkt me?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mag een webshop de reeds betaalde aankoop annuleren?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:Onjuist. De vraag is niet of de webshop een fout heeft gemaakt, maar of de consument erop mocht vertrouwen dat er een artikel met een dergelijke korting te koop was. Als er bij die advertentie uitdrukkelijk staat dat er kortingen tot 85% zijn, is dat vertrouwen al snel gerechtvaardigd.
'Onjuist' is wel heel erg kort door de bocht. Inderdaad gaat het om het gerechtvaardigd vertrouwen aan de kant van de klant. Daar hebt u gelijk in.
Maar aan de andere kant ook om de wilsovereenstemming aan de kant van de webshop. Die kant is er ook.

Aan @pupkes: waar gaat het hier eigenlijk om? Merk en type tas? Prijs aankoop en foutief vermelde prijs? Is die tas ook te koop in andere webshops voor ongeveer hetzelfde aankoopbedrag of gaat om een heel erg groot verschil?

Gesloten