Minderjarig kind doet online aankopen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
alfatrion

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 aug 2018 15:14

fonsflons schreef:Maar dan kan ik toch ook concluderen dat het niet aannemelijk is dat het kind dit gedaan heeft?
Op basis van een cirkelredenatie? Het is niet gebruikelijk dat kinderen een auto kopen, daarom is het niet aannemelijk dat de koper een kind is, ondanks zijn lengte van 1,5 meter en jeugdige uitstraling! Waarom denk je dat je in de supermarkt moet legitimeren als je drank wilt kopen en er jong uitziet?
fonsflons schreef:Anders is het hebben van kinderen een vrijbrief om (financiele ) verantwoordelijk af te schuiven, immers heeft altijd 'het kind het gedaan.'
Het is de verantwoordelijkheid van de winkel om te controleren met wie hij zaken doet. Ik kan online een overeenkomst sluiten en daarbij de gegevens van een ander opgeven. De persoon op wiens naam de overeenkomst dan staat kan zich verweren met de stelling dat hij de overeenkomst niet heeft afgesloten. De winkel red het niet met argument dat dit een vrijbrief zou zijn om de verantwoordelijkheid af te schuiven op een onbekende derde.

Als een ander stelt met jou een overeenkomst te hebben en jij dat betwist, dan draagt de bewijslast voor zijn stelling dat jij zijn aanbod hebt aanvaard. Dat wordt niet anders als die ander minderjarig is.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 30 aug 2018 15:17

alfatrion schreef:
fonsflons schreef:Anders is het hebben van kinderen een vrijbrief om (financiele ) verantwoordelijk af te schuiven, immers heeft altijd 'het kind het gedaan.'
Het is de verantwoordelijkheid van de winkel om te controleren met wie hij zaken doet. Ik kan online een overeenkomst sluiten en daarbij de gegevens van een ander opgeven. De persoon op wiens naam de overeenkomst dan staat kan zich verweren met de stelling dat hij de overeenkomst niet heeft afgesloten. De winkel red het niet met argument dat dit een vrijbrief zou zijn om de verantwoordelijkheid af te schuiven op een onbekende derde.

Als een ander stelt met jou een overeenkomst te hebben en jij dat betwist, dan draagt de bewijslast voor zijn stelling dat jij zijn aanbod hebt aanvaard. Dat wordt niet anders als die ander minderjarig is.
Dus dan klopt het toch wat ik zeg. Geen enkele online winkel kan bewijzen dat jij het was, hoe aannemelijk dat ook is. Jij kan altijd zeggen: het was mijn kind, het was mijn neefje etc. Dan heb je als klant een vrijbriefje toch?

Ideal betalingen zijn dan ook terug te draaien, immiers kan de bank niet bewijzen dat ik de transactie gedaan heb en niet mijn kind. De mogelijkheden zijn eindeloos.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner » 30 aug 2018 15:43

fonsflons schreef:
Ideal betalingen zijn dan ook terug te draaien, immiers kan de bank niet bewijzen dat ik de transactie gedaan heb en niet mijn kind. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Dat is dus een misverstand. Een Ideal betaling is niet terug te draaien.
https://www.ideal.nl/consumenten/veelge ... /undefined zie 5e aandachtpuntje

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 aug 2018 15:57

Als je dus als volwassen persoon een account aanmaakt, hier ook nog eens apart akkoord voor geeft met een klik in een bevestigingsmail en daarna inlogt met je eigen inlognaam en zelfverzonnen wachtwoord, dan mag je dus je minderjarige zoon de schuld toespeken als die op bestellen klikt en jij aan een bestelling vast zit? Dan is dat hele inloggen ook onnodig, de winkelier kan toch niets bewijzen.
En dan nog een stapje verder, als ik iets ontvang dat ik niet besteld heb, maar wel op mijn naam en adres bezorgd is, dan mag ik dat hoiden. Dus mijn zoon die op mijn account besteld onder mijn naam is een vrijbrief om gratis aan spullen te komen. Toch leuk de Nederlandse wet.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 30 aug 2018 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 30 aug 2018 15:57

juliomariner schreef: Dat is dus een misverstand. Een Ideal betaling is niet terug te draaien.
https://www.ideal.nl/consumenten/veelge ... /undefined zie 5e aandachtpuntje
Idealsite schreef: Kan ik een iDEAL-betaling terugdraaien?
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt. Binnen een paar seconden na uw goedkeuring is de betaling, net als bij een overboeking of PIN-betaling in een winkel, verwerkt.

Indien u gebruik wilt maken van uw recht om uw aankoop te annuleren, kunt u de webwinkelier houden aan de daarvoor geldende wettelijke regels.
De betaling zelf is inderdaad niet terug te draaien. Als ik Alfa's artikelen volg kan ik het geld echter wel terug krijgen van de winkel door te vermelden dat mijn kind de bestelling geplaatst heeft. Kost wat meer moeite, maar dan heb je ook wat.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 30 aug 2018 16:01

alfatrion schreef:Waar lees jij dat het account van de ouder is gebruikt?
Waar lees jij dat de betaling is geautoriseerd?
Dit kunnen we vragen aan TS.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner » 30 aug 2018 16:04

Alleen geld terug van een Chinese webwinkel blijkt wel iets meer moeite dan wat meer te kosten (bijna onmogelijk)

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 30 aug 2018 16:08

juliomariner schreef:Alleen geld terug van een Chinese webwinkel blijkt wel iets meer moeite dan wat meer te kosten (bijna onmogelijk)
Ach, dat is praktijk...het gaat om de theorie. :lol:

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 30 aug 2018 16:12

alfatrion schreef:
Cro schreef:Google Wallet
Ik kan bij mijn Google account, zonder iedere keer in te moeten loggen. Ik zie dus reden om aan je stelling te twijfelen.
Bij je Google account zal je dat vast zo in kunnen stellen, al is het zeker geen best practise dat een google account op een gedeeld apparaat te openen is zonder authenticatie. Als je dat zo inricht ben je niet verstandig bezig. Er is inderdaad vest wel een scenario te bekenden waarin dat kan, maar logisch is het niet, zeker niet wanneer er betaalmiddelen aan het account gekoppeld zijn.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 30 aug 2018 17:57

alfatrion schreef:
Cro schreef:Als je dat zo inricht ben je niet verstandig bezig.
Dat is nu precies wat ik tegen deze verkoper zou zeggen.
Maar de verkoper heeft dat niet zo ingericht, die heeft niet standaard betaalmiddelen gekoppeld aan het account van een gebruiker. Dat kan alleen de koper zelf, die is verantwoordelijk voor het inrichten van de accounts en betaalmiddelen op de eigen tablet, telefoon of pc. Of gaan we nu verwachten dat verkoper (Wish in dit geval) het apparaat van een gebruiker (TS) gaat hacken om deze zo in te richten?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 aug 2018 18:24

Een koopovereenkomst geeft de verkoper de verplichting om iets te leveren en de koper om iets te betalen. Het enkele feit dat een betaling is gedaan betekend niet dat de eigenaar van de rekening dezelfde persoon is als de koper.

De verkoper heeft zijn bestelproces al zo ingericht dat iedereen (potencieel) op het account van een ander kan inloggen en heeft daarnaast ook nog betalingsopties gekozen waarvoor hetzelfde geld.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 30 aug 2018 18:30

Wat een onzin. Je kunt alleen inloggen op een account met een wachtwoord. Wat wel kan ik een account open laten staan.

Als klopt wat jij zegt is het gehele online betalingsverkeer ongeldig te verklaren. Als ik op ebay zit kan ik zeggen dat mijn goudvis uit zijn kom sprong en op de knop send terecht kwam. En dat dat de verantwoording is van Ebay omdat deze het bestelproces zo ingericht heeft dat mijn goudvis niet eerst een extra beveiligingscode moet intoetsen, naast de inlog die ik zelf actief heb open laten staan.

Iedereen kan potentieel op ieder account inloggen, zelfs ik kan dat potentieel op de twitteraccount van Trump. Maar dan moet hij wel of zijn inlogcodes openbaar zetten, of ingelogd blijven en zijn telefoon aan mij geven. Beiden is zijn verantwoording en niet die van het programma. Overal wordt gewaarschuwd op te letten met paswoorden, inlogcodes en weet ik wat. Dat hoeft dus kennelijk helemaal niet, je geeft gewoon aan dat jij het niet was, dat de ontvanger daaraan schuld is want die maakt dat mogelijk en voila.

Nogmaals, echt onzin.

En nu ga ik gratis chinees bestellen online (althans, mijn buurbaby)

Petra1987

Ongelezen bericht door Petra1987 » 30 aug 2018 18:45

kweenie schreef:
Petra1987 schreef:Niet om het een of ander, dit zie je ouder zijnde niet aankomen en sommige kids leren enorm snel door te doen, zeg maar training on the Job.
Beetje naïef als je, als ouder zijnde, er geen rekening mee houdt dat je kind, per ongeluk of expres, gekke dingen op je computer kan doen. Dat had je in feite dus wel moeten zien aankomen en daarom niet automatisch ingelogd moeten blijven op zulk soort sites.
Een beetje kort door de bocht, om zo te reageren. Je groeit met je kinderen, dus dit zie je echt niet aankomen. Tegenwoordig zit alles automatisch gekoppeld aan je computer. Kids zijn onderzoekers en proberen alles uit.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 aug 2018 18:46

fonsflons schreef:Wat een onzin. Je kunt alleen inloggen op een account met een wachtwoord. Wat wel kan ik een account open laten staan.
Het gaat om software, dat werkt zoals de ontwikkelaars het gemaakt hebben. Facebook staat op mijn telefoon altijd open, dus als je mijn telefoon in handen krijgt, dan kun jij met mijn Facebook account een Wish account maken of daarop inloggen. Dat doet verder niets af aan het feit dat niet ik maar hij die handelingen uitvoert en als jij een bestelling plaatst dan ben ik niet de koper, ook niet als jij mijn account gebruikt, maar dan ben jij de koper.

Ik vind het echt redelijk om van Wish te verlangen dat ze een gebruikers automatisch uitloggen als er langer dan vijf minuten geen activiteit is geweest en om geen automatische inlog mogelijk te maken.

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 30 aug 2018 18:57

alfatrion schreef:
De verkoper heeft zijn bestelproces al zo ingericht dat iedereen (potencieel) op het account van een ander kan inloggen en heeft daarnaast ook nog betalingsopties gekozen waarvoor hetzelfde geld.
Tja, als je toegang hebt tot de zaken die nodig zijn voor authenticatie kan je altijd potentieel inloggen op een account van een ander of inderdaad betalen.
Maar laten we eerlijk zijn, een 9 jarige behoort geen toegang te hebben tot inlogaccounts, de Credit card, het Google Pay, Paypal of Apple Pay account of de bankpas / pincode en kaartlezer van Mama. En op gedeelde apparatuur horen dit soort zaken ook niet (automatisch) ingelogd of opgeslagen te zijn.

Op deze wijze kun je iedere vorm van verkoop of betaling wel ongeldig verklaren tenzij face-to-face met ID check. Ik ben toch echt benieuwd of er enige jurisprudentie of bijvoorbeeld een memorie van toelichting is waarbij aangegeven wordt dat enkel "ik was het niet, het was mijn 9 jarige zoontje" voldoende is om een aankoop te annuleren. Het lijkt mij namelijk zeer krom mocht dit in de praktijk het geval zijn, dan hebben we wetgeving omtrent koop op afstand ook niet meer nodig, je hebt altijd wel een minderjarige zoon/dochten/neefje/nichte/buurjongen of buurmeisje.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner » 30 aug 2018 19:00

Ik denk niet dat die jurisprundentie is anders had Alfa dat wel gemeld.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner » 30 aug 2018 19:13

Er was gevraagd om jurisprundentie en laat Alfa daar nu net goed in zijn. Dat de praktijk af en toe was weerbarstiger is doet nu ff niet ter zake

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 30 aug 2018 19:25

Maar alleen praktijk heeft werkelijk zin. Wetteksten hebben pas effect als ze in de praktijk voor oplossingen zorgen. Anders zijn het holle phrasen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 30 aug 2018 19:49

alfatrion schreef:Het verweer is dan dat de ouder de bestelling niet heeft gedaan. Wish zal dan aannemelijk moeten maken dat de ouder de bestelling wel heeft geplaatst. De bewijslast rust op de schouders van Wish, omdat zij stelt een overeenkomst te hebben met de ouder.
En hoe zie je dat voor je? Bij wie ga je dit verweer doen? En denk je werkelijk dat ze vanuit de US gaan reageren op zoiets?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 30 aug 2018 20:00

renewouters schreef:
alfatrion schreef:Het verweer is dan dat de ouder de bestelling niet heeft gedaan. Wish zal dan aannemelijk moeten maken dat de ouder de bestelling wel heeft geplaatst. De bewijslast rust op de schouders van Wish, omdat zij stelt een overeenkomst te hebben met de ouder.
En hoe zie je dat voor je? Bij wie ga je dit verweer doen? En denk je werkelijk dat ze vanuit de US gaan reageren op zoiets?
Bij de rechter, als er door Wish betaling gevorderd wordt?

Dan denk ik dat ik wel weet wat die rechter gaat zeggen.

Plaats reactie