LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minderjarig kind doet online aankopen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
fatima elif
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2018 21:00

Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door fatima elif »

Afgelopen week ontvang ik spontaan een berichtje bij mijn mail:' bedankt voor u bestelling bij WISH'.
Bij WISH dacht ik, ik koop nooit iets bij WISH.
Had mijn zoontje van 9 even doodleuk een paar bestellingen geplaatst..... en enkele dagen later zijn de bedragen al weer van mijn rekening afgeschreven.

Nu zult u denken, hoe komt een kind van 9 bij mijn account en kan hij zomaar betalen.
Oh.. Wacht dacht ik, ik had een aantal weken voor de grote vakantie, een aantal spullen willen bestellen bij WISH die mij wel handig leken voor mijn eerste kampeervakantie en er niet te veel geld aan kwijt willen zijn, mocht het tegenvallen.

Nu zullen er mensen zijn, die zeggen of denken, de verantwoording ligt bij de ouders als kinderen grappen uit halen als deze.

Maar kinderen doen nu eenmaal wel eens dingen die niet altijd even handig zijn.
Ik heb WISH al diverse malen geconfronteerd met het feit dat de acties gedaan zijn door een jongetje van 9.

Maar nu is de grote vraag.....sta ik in mijn recht? Kan ik mijn geld terug vragen?
Ik ben er van overtuigd dat er meerdere minderjarige kinderen zijn die online games kopen of abonnementen afsluiten etc etc.
Wat kunnen wij als ouders hieraan doen?

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Wish ziet niet wie achter de PC zit en hij zit op jouw computer, met jouw account, gekoppeld aan jouw betaalgegevens.

Als je iets koopt, dan sluit je een koopovereenkomst met de verkoper. Je zit er dan in principe aan vast. Voor aankopen op afstand, zoals online of telefonisch, gelden andere regels. Je hebt dan een wettelijke bedenktijd (aankoop) van 14 dagen.

Dus terug sturen en de koop ongedaan maken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door mahadma »

Hoe komt je 9 jarige in jouw wish account? Staat dat open? Opgeslagen wachtwoorden? Weet hij de wachtwoorden?
Kennelijk 1 van de drie. Wish ziet inderdaad dat er door een geopend wish account een bestelling is gedaan, dus dat dit door een 18+ persoon open gezet is. Dus je account goed afsluiten na gebruik en niet automatisch inloggen gebruiken. En in een normaal gesprek je 9 jarige duidelijk maken dat dit geld kost. Of laat je de 9 jarige langere tijd onsupervised op de pc?

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Toch wel knap, een jongen van 9 die uit zichzelf naar de website van Wish gaat. Want hij wist dat u daarop geweest bent? Of zocht hij zelf wat spullen? Ik heb ook 2 zonen, maar geen van beiden komen ooit op een webwinkel uit, zelfs niet per ongeluk. Laat staat dat ze zelfstandig een bestelling gaan doen en alle persoonlijke informatie zelf invullen en kiezen voor een bepaalde manier van betalen. Mijn zoon van 10 weet niet eens wat ideal is of hoe je door een betaalscherm heen komt.

Wat je als ouder kan doen om alles te voorkomen is om ervoor te zorgen dat ze nergens bij kunnen. Dus nooit betaalsystemen koppelen, nooit sites laten open staan en meekijken wat ze doen. Mijn kinderen durf ik rustig los te laten op het www. Verder dan youtube of bekende spelletjessites zullen ze nooit komen. En mijn telefoon zullen ze nooit krijgen.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou u Wish confronteren met het feit dat ern en ander door uw zoon besteld is en dan ook nog betaald?

Beschikt hij dan ook nog over uw inloggegevens van uw bank?

Ik vind uw zoontje erg handig, die komt er wel. Dat kan je van zijn ouder niet zeggen.

Maar u hebt 14 dagen bedenktijd.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door yan »

Lady1234 schreef:Maar u hebt 14 dagen bedenktijd.
Wish is geen nederlandse shop dus de WKA is niet van toepassing.
Gelukkig bieden ze zelf wel een retour mogelijkheid aan (zelfs van 30 dagen) - echter zijn de bijkomende kosten voor verzending en eventueel douane - het komt allemaal uit China - voor eigen rekening.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door crazyme »

fatima elif schreef: Nu zullen er mensen zijn, die zeggen of denken, de verantwoording ligt bij de ouders als kinderen grappen uit halen als deze.

Maar kinderen doen nu eenmaal wel eens dingen die niet altijd even handig zijn.
Dan nog blijf je als ouder verantwoordelijk. Wie zou dat anders moeten zijn ?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 1:234 BW schreef: 1 Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2 De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3 De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door mahadma »

alfatrion schreef:
Artikel 1:234 BW schreef: 1 Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2 De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3 De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Dit is NL recht, is dit ook van toepassing voor Chinees recht?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Petra1987 schreef:Niet om het een of ander, dit zie je ouder zijnde niet aankomen en sommige kids leren enorm snel door te doen, zeg maar training on the Job.
Niet om het een en ander, maar je wil niet weten wat kinderen al kunnen, en ook daadwerkelijk, uitspoken op/via het web, whats-app en weet ik veel wat nog meer. En ouders hebben zelden iets in de gaten.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

fatima elif schreef:Afgelopen week ontvang ik spontaan een berichtje bij mijn mail:' bedankt voor u bestelling bij WISH'.
Bij WISH dacht ik, ik koop nooit iets bij WISH.
Had mijn zoontje van 9 even doodleuk een paar bestellingen geplaatst..... en enkele dagen later zijn de bedragen al weer van mijn rekening afgeschreven.

Nu zult u denken, hoe komt een kind van 9 bij mijn account en kan hij zomaar betalen.
Oh.. Wacht dacht ik, ik had een aantal weken voor de grote vakantie, een aantal spullen willen bestellen bij WISH die mij wel handig leken voor mijn eerste kampeervakantie en er niet te veel geld aan kwijt willen zijn, mocht het tegenvallen.

Nu zullen er mensen zijn, die zeggen of denken, de verantwoording ligt bij de ouders als kinderen grappen uit halen als deze.

Maar kinderen doen nu eenmaal wel eens dingen die niet altijd even handig zijn.
Ik heb WISH al diverse malen geconfronteerd met het feit dat de acties gedaan zijn door een jongetje van 9.

Maar nu is de grote vraag.....sta ik in mijn recht? Kan ik mijn geld terug vragen?
Ik ben er van overtuigd dat er meerdere minderjarige kinderen zijn die online games kopen of abonnementen afsluiten etc etc.
Wat kunnen wij als ouders hieraan doen?

Ik gebruik WISH via een app en is inderdaad China spul, maar dat wist ik. Je koopt veelal met meerdere mensen om de prijs laag te krijgen. Bestellen en leveren is vergelijkbaar met Aliexpress, Ebay etc etc

Het klopt ook dat je zelf moet uitloggen van de app of site. Op de site moet je trouwens inloggen met email, Google+ of facebook.

Een kind kan niet zomaar aankopen doen op deze site, je moet diverse info invullen zoals: adres, creditcard....had deze jongen toegang tot jouw gegevens ?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
Artikel 1:234 BW schreef: 1 Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2 De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3 De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Ik denk dat iedereen dit wel weet, echter hoe ga je dit in een geval als dit in de praktijk brengen mocht Nederlands recht van toepassing zijn, daar Wish een buitenlandse webshop is. Het lijkt mij lastig hard te maken dan een kind van 9 een bestelling doet onder 1. het account van de ouder, 2. ook nog eens de betaling kan autoriseren. Daar ik toch mag hopen dat juridisch gezien enkel aangeven "het was mijn zoontje van 9" niet afdoende is, dat zou wel heel erg slecht zijn daar je dan iedere online aankoop wel ongedaan kan maken met een reden als "het was mijn zoontje/dochtertje/neefje/nichtje/buurjongetje"

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door HADES2001 »

We zien vaker van dit soort topics maar dan met name xbox/playstation accounts.
U bent hier zelf verantwoordelijk voor door schijnbaar al uw gegevens beschikbaar te stellen, een webwinkel kan niet zien wie er voor het beeldscherm zit. gelukkig heeft WISH een 30 dagen retour beleid dus kunt u het terug sturen.
Wel twee tips
1) goed gesprek met de kleine
2) verwijder login gegevens, geef deze niet aan de kleine en al helemaal niet bankpas/creditcard met code!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Petra1987 schreef:Niet om het een of ander, dit zie je ouder zijnde niet aankomen en sommige kids leren enorm snel door te doen, zeg maar training on the Job.
Beetje naïef als je, als ouder zijnde, er geen rekening mee houdt dat je kind, per ongeluk of expres, gekke dingen op je computer kan doen. Dat had je in feite dus wel moeten zien aankomen en daarom niet automatisch ingelogd moeten blijven op zulk soort sites.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:Dit is NL recht, is dit ook van toepassing voor Chinees recht?
Waar staat dat Chinees recht van toepassing is?
Waarom denk je dat de Nederlandse staat zal meewerken aan de executie van een handeling van een negen jarig kind?
Cro schreef:Het lijkt mij lastig hard te maken dan een kind van 9 een bestelling doet onder 1. het account van de ouder, 2. ook nog eens de betaling kan autoriseren.
Het verweer is dan dat de ouder de bestelling niet heeft gedaan. Wish zal dan aannemelijk moeten maken dat de ouder de bestelling wel heeft geplaatst. De bewijslast rust op de schouders van Wish, omdat zij stelt een overeenkomst te hebben met de ouder.

Welke maatregelen heeft Wish genomen om te voorkomen dat anderen gemakkelijk bij het account van de ouder kunnen?
Waar lees jij dat het account van de ouder is gebruikt?
Waar lees jij dat de betaling is geautoriseerd?

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wish hoeft natuurlijk helemaal niet te zorgen dat een ander niet bij het account van de Ts kan komen. Net zo min hoeft de bank ervoor te zorgen dat een kind geen betaling kan doen met de gegevens van zijn ouder.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:Wish hoeft natuurlijk helemaal niet te zorgen dat een ander niet bij het account van de Ts kan komen.
Nee? Wish mag het bestelproces zo inrichten dat iedereen gemakkelijk bij een account van een ander kan komen? En wanneer ik dan met één klik jouw account open en een bestelling plaats, dan zou er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen tussen Wish en jou?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wish moet zorgen dat de creditcard niet langs de computer ligt. Er zijn nog meer opdrachten voor Wish, dit is de eerste.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door mahadma »

Met alle respect, als er keuze ZOU zijn geweest bij de bestelling dmv het account van moeder of heeft het 9 jarige zoontje ook een eigen account heeft kunnen aanmaken met de gegevens van de bankrekening en email van zijn moeder? Voor een rechter denk ik dat het een bekeken zaak is, op de email van ma en van de rekening van ma wordt de bestelling verwerkt en niet op het (fictieve tot op heden) account van de 9 jarige zelf.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Minderjarig kind doet online aankopen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wish moet je verplichten uit te loggen.

Gesloten