LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Miniinthebox

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
joost480
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2012 13:29

Miniinthebox

Ongelezen bericht door joost480 »

Goedkoop wordt duurkoop bij Chinese internetshop Miniinthebox

Internetwinkel Mininthebox.com in China biedt producten aan tegen prijzen waarvoor je ze in Nederland niet kunt kopen, zo lijkt het tenminste op het eerste gezicht...
Eenmaal je bestelling gedaan word je na een week of vier (!!!) onaangenaam verrast met een forse naheffing van de douane, te voldoen aan de koerier bij levering aan je deur.

De inklaringskosten, groot €12,50, zijn standaard, aanvullend vermeerderd met 19% btw over je bestelling. Heb je dus een bestelling gedaan van €5,- dan betekent dit dat je nog maar even een slordige €13,50 moet bijbetalen!
Je prulletje van €5,- kost nu dus opeens €18,50, meer dan 3 x zo duur dus!
Maar dan had je wel de verzendkosten gratis, jippie!

Op de site van Miniinthebox word je nergens gewaarschuwd voor dit soort buitengewoon hoge douanekosten. logisch ook want anders zou je waarschijnlijk helemaal niet bij hun bestellen.

Misschien is het wenselijk dat Tros-Radar hier eens aandacht aan kan besteden in haar programma want veel consumenten zijn hiervan niet op de hoogte en worden zo met onverwacht hoge kosten geconfronteerd. Zo wordt goedkoop altijd duurkoop!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door sjohie »

joost480 schreef:Goedkoop wordt duurkoop bij Chinese internetshop Miniinthebox

Internetwinkel Mininthebox.com in China biedt producten aan tegen prijzen waarvoor je ze in Nederland niet kunt kopen, zo lijkt het tenminste op het eerste gezicht...
Eenmaal je bestelling gedaan word je na een week of vier (!!!) onaangenaam verrast met een forse naheffing van de douane, te voldoen aan de koerier bij levering aan je deur.

De inklaringskosten, groot €12,50, zijn standaard, aanvullend vermeerderd met 19% btw over je bestelling. Heb je dus een bestelling gedaan van €5,- dan betekent dit dat je nog maar even een slordige €13,50 moet bijbetalen!
Je prulletje van €5,- kost nu dus opeens €18,50, meer dan 3 x zo duur dus!
Maar dan had je wel de verzendkosten gratis, jippie!

Op de site van Miniinthebox word je nergens gewaarschuwd voor dit soort buitengewoon hoge douanekosten. logisch ook want anders zou je waarschijnlijk helemaal niet bij hun bestellen.

Misschien is het wenselijk dat Tros-Radar hier eens aandacht aan kan besteden in haar programma want veel consumenten zijn hiervan niet op de hoogte en worden zo met onverwacht hoge kosten geconfronteerd. Zo wordt goedkoop altijd duurkoop!
Deze info is toch met een paar muisklikken van de site v/d douane af te halen? Dat ze de invoerrechten en btw berekenen over het hele bedrag, dus inclusief verzendkosten etc, staat er bijvoorbeeld helder op.

Dit op de stoep leggen van een Chinese webwinkel is wel wat erg gemakzuchtig, moeten die voor alle landen waar ze aan kunnen leveren, dan maar alle douanebepalingen bij gaan houden? Dan kunnen ze tent wel opdoeken, zoveel werk is dat.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door Guardian72 »

joost480 schreef:... Chinese internetshop ...
Die twee woorden betekenen voor mij al "niet, nee, nooit daar iets kopen".

Levert meer problemen op dan gemak.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door newmikey »

joost480 schreef: De inklaringskosten, groot €12,50, zijn standaard, aanvullend vermeerderd met 19% btw over je bestelling. Heb je dus een bestelling gedaan van €5,- dan betekent dit dat je nog maar even een slordige €13,50 moet bijbetalen!
Onzin!
Op de site van Miniinthebox word je nergens gewaarschuwd voor dit soort buitengewoon hoge douanekosten. logisch ook want anders zou je waarschijnlijk helemaal niet bij hun bestellen.
Ook onzin! Deze winkel vermeldt keurig netjes het volgende:
"We don't add taxes, VAT, or other hidden charges. You pay what you see on the checkout page, i.e. goods subtotal shipping cost.

However - In most countries in the world you have to pay taxes on imported goods. Sometimes goods under a certain value, or in certain categories, do not incur taxes.
The rules are different in every country.

In any one country the rules are often applied differently in different places, and sometimes rather randomly.

MiniInTheBox is based in China. We are a Chinese company. Therefore anything you buy from us is going to be imported as far as your country's customs are concerned.

Unfortunately there is no way for us to know the rules, regulations, customs, traditions, practices, loopholes, schemes, systems, paperwork, codes, laws, or rulings of any country.

As such we cannot, and will not, offer advice about taxes in your country.

As the buyer, it is your responsibility to find out that information before you order.
"

#!lieke!#
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:37

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door #!lieke!# »

Ik ben tegen hetzelfde aangelopen. En inderdaad als je goed zoekt dan kun je het vinden op de site. Maar als je niet weet DAT je dat op moet zoeken...
Ik vind het wel zo netjes als ze dit onder je totaal bedrag zetten zoiets van: 'let op, er kunnen kosten bijkomen als u besteld vanuit een ander land' dat zou toch een kleine moeite zijn! Vul zelf maar in waarom ze dat niet doen.....

Als je inderdaad zoekt op de site dan vind je ongeveer de Engelse tekst die hierboven is geplaatst vertaald in het het Nederlands. 'Mooi' omschreven staat daar o.a.
'Als u artiekelen bij ons hebt besteld en onverwachts aanvullende kosten hebt ervaren aan uw kant, geeft u hier dan niet de schuld aan ons voor. '

Ik moest 20 euro bij betalen voor een pakket van 40 euro.. En ja sorry ik ben maar een gemiddelde nederlander en die heeft niet door dat dit een 'normale gang van zaken kan zijn' dus zou daar toch graag even kort voor gewaarschuwd worden.
Ik heb daarnaast gekozen voor de langzame maar daarom gratis verzending van 10-20 werkdagen. Ten eerste gaan die werkdagen pas tellen als zij het verzenden ( niet de dag van bestelling) maar oké. Ik heb vanaf de dag dat het verzonden is alsnog 25 dagen moeten wachten. Maar ook dat is keurig te vinden op de site wederom als je er daar zoekt. Die levertijd kan namelijk uitlopen tot 40 dagen. Als je dan nog niets hebt ontvangen dan kun je beter contact met ze opnemen.....
Dan is het toch een levertijd van 10 tot 40 werkdagen!? Of ben ik nou...

Nee echt iets te makkelijk om te zeggen dat het heus wel allemaal ergens te vinden is op de site. Het is geen ramp maar het is op z'n minst niet netjes om dat niet duidelijk om te site ( bij je bestelling het liefst) te zetten. En ik wil eigenlijk wel gewoon het woord misleidend eraan koppelen.

Ik ben in ieder geval weer wat wijzer.. En zal niet snel meer op daar iets bestellen...

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door newmikey »

#!lieke!# schreef:Ik ben tegen hetzelfde aangelopen. En inderdaad als je goed zoekt dan kun je het vinden op de site. Maar als je niet weet DAT je dat op moet zoeken...
Het staat notabene onder de FAQ, Frequently Asked Questions!! Waar moet het dan in 's hemelsnaam staan? Net zoals op de Nederlandse websites, geniepig weggestopt in de algemene voorwaarden? Hoe moet een Chinees nu weten wat de wetten in uw land, Nederland dus, zijn?

Hoe kan je nu niet weten dat er een EU bestaat en een rest van de wereld buiten de EU? Hoe kan je er nu vanuit gaan dat er een douane bestaat en niet weten wat ze eigenlijk doen. Hoe kan je nu elke keer nieuws lezen over de Wereld Handels Organisatie, over internationale verdragen over toetreding van nieuwe landen als Kroatie en Servie zonder te weten waar dat om gaat?

Je weet toch gewoon dat er invoerbelastingen en BTW bestaan? Je kan mij niet vertellen dat dat iemand ontgaan zou kunnen zijn.
Ik vind het wel zo netjes als ze dit onder je totaal bedrag zetten zoiets van: 'let op, er kunnen kosten bijkomen als u besteld vanuit een ander land' dat zou toch een kleine moeite zijn! Vul zelf maar in waarom ze dat niet doen....
Wat een flauwe, onnozele suggestie. Staat dat ook op Nederlandse websites? U bestelt daar toch zelf?
Ik moest 20 euro bij betalen voor een pakket van 40 euro.. En ja sorry ik ben maar een gemiddelde nederlander en die heeft niet door dat dit een 'normale gang van zaken kan zijn' dus zou daar toch graag even kort voor gewaarschuwd worden.
Ik schat de "gemiddelde Nederlander" toch wel iets hoger in. Die kan toch gewoon even naar de website van de Nederlandse Douane gaan of de Douanetelefoon bellen?
Nee echt iets te makkelijk om te zeggen dat het heus wel allemaal ergens te vinden is op de site. Het is geen ramp maar het is op z'n minst niet netjes om dat niet duidelijk om te site ( bij je bestelling het liefst) te zetten. En ik wil eigenlijk wel gewoon het woord misleidend eraan koppelen.
Ik vind uw hele verhaal misleidend eigenlijk. Wel grof hoor, om net te doen alsof je er niets van snapt.
Ik ben in ieder geval weer wat wijzer.. En zal niet snel meer op daar iets bestellen...
Ik wed dat de winkel daar zelf ook erg blij van wordt. Klanten als u kunnen ze missen als kiespijn.

#!lieke!#
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:37

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door #!lieke!# »

Waar ze dat neer moeten zetten, op het moment dat je wil betalen. En als een Nederlandse website evt extra kosten er niet bij zet dan neem ik ze dat uiteraard ook kwalijk. Als een Chinees bedrijf hier een winkel opent, dan dienen ze ook opvde hoogte te zijn van nederlandse wetgeving en regels, ik weet niet waarom dit voor een webwinkel anders zou moeten zijn. Ze hebben een nederlandse website en leveren in nederland. Het is niet zo dat ik een Chinese webwinkel vraag om mij bij uitzondering iets toe te sturen.

Als ik in een winkel een koelkast koop en en deze wordt gratis thuisbezorgt, dan betaal ik netjes het afgesproken bedrag voor de koelkast. Het is toch ook niet zo dat ze bij bezorging dan alsnog de verwijderingbijdrage kunnen innen. Die heeft op mijn rekening gestaan of niet. Wij komen een prijs overeen en die betaal ik.

Als ze tijdens het afrekenen zouden zeggen: Oja er komt nog evt een bedrag bij dan kan ik daarmee akkoord gaan of niet. Als ze me gewoon de tweede rekening voorleggen nadat ze mij hebben gezegd dat ik alles heb betaald, omdat het ergens op 1 van de 100 pagina's in hun folder staat...bovendien weet iedereen toch dat je een verwijderingsbijdrage moet betalen....
Dan sta je toch ook raar te kijken.

Zo kun je bovendien alles wel in je FAQ zetten is dan alles wat in de FAQ staat oké? Kun je er bijvoorbeeld inzetten, mogelijk leveren we je aankoop niet? Tja had je kunnen weten het staat in de FAQ???

Dat 10-20 dagen levertijd eigenlijk 10-40 dagen levertijd is staat ook in hun FAQ....is dat dan oké?

Als ik een pizza bestel en die wordt ipv van binnen een half uur, na twee uur pas bezorgt, dan zie ik de pizzabezorger al zeggen, ' ja sorry er staat op blz 1 van onze folder een half uur maar op de laatste blz staat dan dit toch ook twee uur kan zijn... Dus niet zeuren...

( mijn doel om dit hier neer te zetten is trouwens eigenlijk niet om een discussie aan te gaan. Het was voornamelijk omdat ik toch echt het vermoeden heb dan ik een gemiddelde nederlander ben, dus denk ik toch dat ik hier misschien mensen voor onverwachte kosten kan behoeden. Ik heb er voornamelijk weer wat van geleerd en ik hoop dat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen. Meer niet...
En mocht ik inderdaad de uitzondering zijn dan is dit bericht hooguit wat overbodig...)
Nou ja en misschien ' help' alleen de minderheid die net zo ongeïnformeerd was als ik.. Ook al mooi meegenomen)
( daar kun je toch eigenlijk geen bezwaar tegen hebben lijkt mij... Maar ja 'wie ben ik' blijkt wel weer ;-).

thethoryd
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2012 22:41

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door thethoryd »

Ten eerste, als je uit China besteld kan je weten dat het niet de volgende dag op de deurmat ligt. Ten tweede, die 10-25 dagen is een inschatting, het kan natuurlijk altijd langer duren (dit merkt u toch ook via PostNL dat het soms wat langer duurt?) Helemaal omdat het van de andere kan van de wereld komt kun je dit niet verwachten.

Ook wil ik u er op attenderen dat deze site niks aan kan doen dat u invoerrechten moet betalen, waarschijnlijk hebben ze (zoals meeste chinese webshops) al gesjoumeld met de aangeven waarde. Een tip voor de volgende keer; bestel alles apart. Dit zorgt ervoor dat u geen invoerrechten hoeft te betalen, en dat het meestal sneller aankomt.

Dan nog een tip: Als u niet zolang kan wachten of de consequenties niet wilt nemen, begin er dan ook niet aan.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door newmikey »

#!lieke!# schreef:Als een Chinees bedrijf hier een winkel opent, dan dienen ze ook opvde hoogte te zijn van nederlandse wetgeving en regels, ik weet niet waarom dit voor een webwinkel anders zou moeten zijn. Ze hebben een nederlandse website en leveren in nederland.
Het ontgaat mij volkomen waarom u er vanuit gaat dat dit een Nederlandse website is. Is misschien het feit dat er tekst vertaald is een aanleiding? Maar die tekst is ook in andere talen (een achttal) beschikbaar. De site zegt ook zelf keurig dat ze niet in Nederland zijn en voegt ook nog eraan toe dat alle douanekosten voor rekening van de klant zijn - volstrekt normaal en iets wat alle buitenlandse niet-EU websites op hun site hebben staan (hopelijk).
Het is niet zo dat ik een Chinese webwinkel vraag om mij bij uitzondering iets toe te sturen.
Maar dat is toch exact wat u gedaan heeft!

Ik vind de tekst waar duidelijk aangegeven wordt dat de koper, zoals volkomen gebruikelijk in het internationale pakketverkeer, aansprakelijk is voor eventuele inklaringskosten op meerder plaatsen op de site, in groot letterformaat, zoals "Note: MiniInTheBox.com does not add any hidden charges or sales taxes. However the buyer is responsible for any import duties applicable in their own country. Normally any taxes levied are charged on delivery by the courier. MiniInTheBox.com is unable to quote tax rates or offer formal tax rates advice." en in het Nederlands: "Opmerking: MiniInTheBox.com voegt geen verborgen kosten of omzetbelasting toe. Maar de koper is zelf verantwoordelijk voor eventuele invoerrechten die van toepassing kunnen zijn in eigen land. Normaal gesproken worden eventuele belastingen die geheven worden, bij levering door de koerier afgerekend met de klant. MiniInTheBox.com is niet in staat om de belastingtarieven aan te geven of formeel advies over belastingtarieven te geven."

Doet een Chinese webwinkel eens iets goed, is het nog niet goed. U hoeft toch niet in het buitenland te shoppen?

thethoryd
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2012 22:41

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door thethoryd »

Doet een Chinese webwinkel eens iets goed, is het nog niet goed. U hoeft toch niet in het buitenland te shoppen?
Dit dus.

Hoppahoppa
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2012 08:01

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door Hoppahoppa »

Ik bestel vrijwel wekelijks artikelen bij dit soort webwinkels in China. Priceangels, Dealextreme, Buyincoins of Aliexpress. Allemaal mooie manieren om redelijke producten in huis te krijgen voor (heel) weinig geld.

Maar zoals bij alles wat een beetje 'vreemd' is, moet je jezelf wel een beetje informeren. Volgens mij komt sowieso 75% van de klachten op dit forum voort uit mensen die ongeïnformeerd aan de slag gaan...

Het is een beetje dom om te denken dat je maar vanalles vanuit het buitenland kunt halen tegen fantastische prijzen. Daarbij, elke Chinese webshop waarschuwt voor mogelijke douanekosten. De truc is om tijdens het bestellen onder de € 25,- te blijven, zodat de douane (in de regel) je pakje gewoon met rust laat. Bestel je voor hogere bedragen, weet dan dat je een risico loopt op extra kosten. Maar ook dan zijn sommige artikelen (zoals tablets, telefoons) via dit soort webshops goedkoper dan in Nederland. Mogelijk is de kwaliteit wat minder, maar in de regel is dat ook prima in orde. Tenminste, als je weet wat je koopt... Zo heb ik een prachtige dualcore tablet in huis liggen voor nog geen € 100,-. En stukken degelijker dan die rotzooi van BartSmit of Kruidvat die de helft duurder zijn!

Kort samengevat: Chinashopping kan je voor weinig geld leuke dingen opleveren. Maar ook hier geldt meestal de belangrijkste internetaankoopregel: If it looks to good to be true, it probably is.

#!lieke!#
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:37

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door #!lieke!# »

Bedankt voor de aanvullende informatie en tips! Daar kan ik wel wat mee! En mogelijk meerdere lezers die zich vooraf beter informeren ;-)

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door john duelieux »

#!lieke!# schreef:Bedankt voor de aanvullende informatie en tips! Daar kan ik wel wat mee! En mogelijk meerdere lezers die zich vooraf beter informeren ;-)
Hallo Lieke,
Goed dat je je verhaal hier neer hebt gezet.
Ik was me ook niet bewust van die extra kosten. Het is wel logisch, maar je staat er gewoon niet bij stil. Niet dat ik van chinese websites bestel, maar ik heb een dochter die onlangs dat wel gedaan heeft (en ook van andere buiten europese sites). Gelukkig hebben we geen extra kosten hoeven te betalen, maar het is wel een weet voor de volgende keer.

[offtopic: verwijderd door moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jul 2012 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

OSL01
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:15

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door OSL01 »

dikke zeker!


bestel regelmatig daar en heb nog NOOIT douanekosten moeten betalen.
en dan spreek ik zelfs over bestellingen over de 100€!
er word een bestelbon op de buitenkant gezet, zodat ze bij de douane zien wat ik erin zit.
enige wat kan gebeuren is dat ze je pakker niet leveren en dat je met je bestelbon naar hun moet gaan en de verpakking openen zodat ze het kunnen controleren dat het effectief klopt!
dit is nog maar 1x gebeurd bij iemand die ik ken!

JordyNijenhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012 15:05

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door JordyNijenhuis »

ligtinthebox is ook zo''n webwinkel wat volgendsmij samenwerkt met miniinthebox en dat soort ww's. Ik heb echter nooit problemen gehad
behalve dat de producte afwijken van de afbeelingen op de website. maar dat staat ook altijd bij hun op de site dat dit mogelijk is.

Cold Shower
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2012 16:27

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door Cold Shower »

Ik heb hier twee maanden geleden voor 220 euro aan producten gekocht maar heb het tot op heden nog niets gezien! Men is daar niet te bereiken. Ik begrijp niet dat deze rotzooi op het het Nederlandse internet verschijnt, helemaal omdat dit een chinese aanbieder betreft. :(

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door newmikey »

Cold Shower schreef:Ik begrijp niet dat deze rotzooi op het het Nederlandse internet verschijnt...
Het wàt? Prrroest :lol: :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door sjohie »

Cold Shower schreef:Ik heb hier twee maanden geleden voor 220 euro aan producten gekocht maar heb het tot op heden nog niets gezien! Men is daar niet te bereiken. Ik begrijp niet dat deze rotzooi op het het Nederlandse internet verschijnt, helemaal omdat dit een chinese aanbieder betreft. :(
Nederlandse internet? Véég me op, serieus waar. :lol: 220 euro zal betekenen dat het bij de douane ligt, en dat kan even duren. Een maandje in het douane-depot, bovenop de 3 weken verzendtijd vanuit China zou wel eens 2 maanden op kunnen leveren.

Sandra.7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2010 13:48

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door Sandra.7 »

Hallo,

Ook ik heb hier besteld en moest bovenop een bedrag van 58 euro nog even bijna 24 euro betalen. Ik bestel wekelijks produkten via internet en heb dit nog nooit meegemaakt.
Het was mij niet duidelijk dat het bedrijf in China zit (had dit dus ff na moeten gaan).
Rare reacties niet gewenst. Dit is gewoon ontzettend vervelend als je het niet verwacht! Heb ook nog los 2 polsbandjes besteld, mag ik dat pakket weigeren mocht genoemd bedrag erbij komen?

brendebol72
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:29

Re: Miniinthebox

Ongelezen bericht door brendebol72 »

jammer dat ik dit te laat gelezen heb
18 euro extra kosten maar wel weer een wijze les geleerd

Gesloten