LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Rene82
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 aug 2016 16:39

Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door Rene82 »

Ik heb bij een Nederlandstalige webwinkel spullen gekocht. Deze blijken nu vanuit China verstuurd te worden. Ik heb een brief van PostNL gekregen dat de spullen bij de douane liggen en dat ze importheffingen gaan rekenen. Ik heb contact gezocht met de webwinkel dat ik daar niet op zit te wachten en dat ik ze dus eigenlijk door postNL terug wil laten sturen en de order wil annuleren.

Dit kan volgens de webwinkel niet. Ik moet de importheffingen betalen en dan kan ik het pakket terugsturen. Nou is het in Nederland zo geregeld dat we bij annulering van een bestelling alle kosten (inclusief verzendkosten) terug moeten krijgen. Geldt dit ook voor de importheffingen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij een Nederlandse winkel. Als je die voorwaarden in China erbij ziet staan ook. Ik heb die Chinees nog niet gevonden.

mh73

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door mh73 »

Welke webshop? Nederlandstalig wil natuurlijk niet zeggen dat het een Nederlandse webshop betreft.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door yan »

Nee,

U koopt in china en bent dus zelf de importeur.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als bij de bestelling niet duidelijk is dat het uit China komt en je dus importeert zou je het kunnen weigeren. Of dat gevolgen heeft weet ik niet.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door yan »

Theotrucker schreef:Als bij de bestelling niet duidelijk is dat het uit China komt en je dus importeert zou je het kunnen weigeren. Of dat gevolgen heeft weet ik niet.
Je kan het weigeren: dan heb je geen product en geen geld

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

yan schreef:
Theotrucker schreef:Als bij de bestelling niet duidelijk is dat het uit China komt en je dus importeert zou je het kunnen weigeren. Of dat gevolgen heeft weet ik niet.
Je kan het weigeren: dan heb je geen product en geen geld
Bij een webwinkel die onder Nederlands recht valt, is het herroepingsrecht van toepassing. De webwinkel is Nederlands, valt onder Nederlands recht of Nederlands recht kan anderszins van toepassing verklaard worden, of niet, maar het feit dat de producten uit Verweggistan verzonden worden is voor beantwoording van die vraag niet van belang.

Als het wettelijk herroepingsrecht van toepassing is, kunt u het volgende doen:
1. Per direct gebruik maken van uw herroepingsrecht en dat op de voorgeschreven wijze communiceren aan de verkoper (dat kan zonder dat u de producten daadwerkelijk ontvangen hebt);
2. In ieder geval weigeren het product in ontvangst te nemen (dan bent u geen importheffingen verschuldigd, niemand is dat dan, het product wordt gewoon niet geïmporteerd).
3. Hopen dat de webwinkel zich aan de regels houdt en u uw aankoopbedrag terugbetaalt.

U bent sowieso niet verplicht de heffingen te betalen als u weigert het pakket in ontvangst te nemen.

Edit: ik realiseer me nu dat er nog een paar haken en ogen aanzitten. Het product ligt dan nog bij de douane en kan retour afzender (of het kan vernietigd worden, afhankelijk van de wens van de afzender). Maar hoe zit het dan met de kosten van terugzenden? Moeten die toch door TS betaald worden?
Maar herroepen zou moeten kunnen, zonder betaling van importheffingen.

Staat er iets in de voorwaarden over importheffingen? Dat zou ook nog van belang kunnen zijn in de beoordeling of het redelijk is om op deze wijze te herroepen. Indien er niets in de voorwaarden staat waardoor je erop bedacht moest of kon zijn dat er importheffingen van toepassing zouden kunnen zijn, dan valt die beoordeling mogelijk anders uit dan wanneer je correct daarover geïnformeerd bent.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De meeste webwinkels worden door Google vertaald en dat is meestal het enigste Nederlands wat er aan zit.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Misschien kunt u vertellen welke webshop dit is.
Dan kunnen we kijken of deze onder Nederlands recht valt of niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:De meeste webwinkels worden door Google vertaald en dat is meestal het enigste Nederlands wat er aan zit.
Volgens mij wil je wat anders zeggen dan wat je hier hebt geschreven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tttlocke schreef: De webwinkel is Nederlands, valt onder Nederlands recht of Nederlands recht kan anderszins van toepassing verklaard worden, of niet, maar het feit dat de producten uit Verweggistan verzonden worden is voor beantwoording van die vraag niet van belang.
Maar enkel de Nederlandse taal maakt een webshop niet Nederlands, de webshop moet zich hiervoor specifiek op Nederland richten.

Los dat het leuk is om te roepen "Nederlands recht kan anderszins van toepassing verklaard worden" maar dit verklaren kan enkel door de rechtbank. En in de praktijk is de vraag of je zelf na een positieve uitspraak ooit je geld terug gaat zien, want waarom zou een Chinese webshop zich iets aantrekken van een uitspraak uit Nederland.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

renewouters schreef:
Theotrucker schreef:De meeste webwinkels worden door Google vertaald en dat is meestal het enigste Nederlands wat er aan zit.
Volgens mij wil je wat anders zeggen dan wat je hier hebt geschreven.
Alleen maar dat die webwinkel dan niet onder Nederlands recht zal vallen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door kweenie »

renewouters schreef:
Theotrucker schreef:De meeste webwinkels worden door Google vertaald en dat is meestal het enigste Nederlands wat er aan zit.
Volgens mij wil je wat anders zeggen dan wat je hier hebt geschreven.
Of juist wel. Ik vind de automatisch vertaalde sites vaak ook enig om te lezen...

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:De meeste webwinkels worden door Google vertaald en dat is meestal het enigste Nederlands wat er aan zit.
Zie je dan niet iets van google in de domeinnaam in je browser?

ipv webwinkelx.nl

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Rene, is het wel een NL webshop of is het weer een geval van fraude vanwege het gebruik van slechts een NL naam voor een chinese webshop zoals hier https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/9627/ staat?
Als u met PayPal of met een creditcard betaald hebt zou ik eens contact met deze maatschappijen opnemen.
En als u het pakket toch accepteert goed kijken of de bestelde spullen wel echt zijn.
Succes.

Ivo.w
Berichten: 1746
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Moeten importheffingen ook vergoed worden bij retourneren?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
Theotrucker schreef:De meeste webwinkels worden door Google vertaald en dat is meestal het enigste Nederlands wat er aan zit.
Zie je dan niet iets van google in de domeinnaam in je browser?

ipv webwinkelx.nl
De domeinnaam blijft hetzelfde. Ergens heel klein in een hoekje van de pagina staat dan dat het vertaald is door Google.

Gesloten