LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door Radar »

We bestellen massaal producten online, maar weten vaak helemaal niet of deze wel echt zijn van het merk dat erop staat. Wat als dat niet zo is? Is het product dan nog wel veilig?

Kijk dit Radar-item hier terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... consument/

Wat is jouw ervaring met nepproducten?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door sjohie »

Geen ervaring mee, ik koop nooit "merk" producten zomaar over de grens, of zeg in een Turkse bazaar als het gaat om kleding. Kwestie van beetje opletten, en dan gaat het bijna altijd goed. Eerste stelregel, als het te goedkoop/mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook, en koop je in het geval van electronica, soms letterlijk levensgevaarlijke troep.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien kun je het bij Alie expresss kopen voor iets van 10 cent per bol?

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Die debiel dure merkhandtasjes zijn gewoonweg niet te betalen, gelukkig bestaat er nep. Net zo mooi, kwalitatief vaak beter en netjes van prijs.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
16 feb 2021 00:31
Die debiel dure merkhandtasjes zijn gewoonweg niet te betalen, gelukkig bestaat er nep. Net zo mooi, kwalitatief vaak beter en netjes van prijs.
Dat lijkt mij eerder de uitzondering dan de regel bij de merkartikelen.

sake1987

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

heel veel van die merk artikelen worden in China gemaakt. Moeten dan natuurlijk wel aan de kwaliteitseisen van het merk voldoen, maar dan nog gaat de prijs verschillende keren over de kop. voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=YSzXMXvOj1E
Dus waarom zouden de criminelen niet dezelfde fabrieken benaderen?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zelfs als dat zo zou zijn, zou de kwaliteit hooguit gelijk zijn. Maar zeker niet beter.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
16 feb 2021 11:41
Maar zeker niet beter.
Dat is een aanname, maar hoeft zeker niet waar te zijn. Als de specificaties van de nepper beter zijn, kan het merkartikel gewoon minder zijn. Daarnaast speelt ook de prijs/kwaliteitsverhouding nog mee, vaak erg in het voordeel van de nepper.

sake1987

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Even terug komen op die Jeans, verschillende fabrieken krijgen dezelfde opdracht van een Jeans Gigant.
Als er niet optijd wordt geleverd, wordt vaak van de hele bestelling afgezien, het product moet dan worden vernietigd. Wie zegt dat dat ook daadwerkelijk gebeurt?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
16 feb 2021 12:01
Moneyman schreef:
16 feb 2021 11:41
Maar zeker niet beter.
Dat is een aanname, maar hoeft zeker niet waar te zijn. Als de specificaties van de nepper beter zijn, kan het merkartikel gewoon minder zijn.
Kom nou toch. Hoe groot acht je de kans dat een nepproduct kwalitatief beter is dan het origineel?
BL2 schreef:
16 feb 2021 12:01
Daarnaast speelt ook de prijs/kwaliteitsverhouding nog mee, vaak erg in het voordeel van de nepper.
Een betere prijs-kwaliteit-verhouding ligt bij neppers nog wel voor de hand. Maar dát was het punt niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door sjohie »

sake1987 schreef:
16 feb 2021 11:21
heel veel van die merk artikelen worden in China gemaakt. Moeten dan natuurlijk wel aan de kwaliteitseisen van het merk voldoen, maar dan nog gaat de prijs verschillende keren over de kop. voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=YSzXMXvOj1E
Dus waarom zouden de criminelen niet dezelfde fabrieken benaderen?
Omdat het schenden van merkrecht, strafbaar is. Je noemt het terecht criminelen. Als die mensen gewoon spijkerbroeken zouden maken met eigen logo, en die zouden verkopen, was er niks aan de hand.

BarthVos
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2021 13:48

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door BarthVos »

Ik kocht een paar maanden geleden een plaat van de Rolling Stones(vinyl) bij bol.com en die kwam bij Concerto Amsterdam vandaan. Bij aankomst van het artikel voldeed het niet aan de verwachtingen, het was een EP(7inch) in plaats van een 12inch. Nader onderzoek door mij zelf op de site Discogs deed mijn vermoeden rijzen dat dit ook nog eens een vervalsing was. IK ben door Billie heen gekomen en na telefonisch contact met de klachtenlijn van bol.com werd deze uitleg van mij zonder weerwoord van Concerto geaccepteerd. De zaak is verder correct afgehandeld door Concerto met nog wel een aantal misverstanden binnen Concerto.

Het artikel staat overigens nog steeds op de site van bol.com met mijn recensie er bij. het gaat om dit artikel; https://www.bol.com/nl/p/got-live-if-yo ... roductPage.

Ik heb Concerto eerder wel eens betrapt op de verkoop van een bootleg via het platform van Record Store Day. Dat ze dat proberen via bol.com zij dan zo, dat is een groot bedrijf dat uitstekend in staat is zich juridisch te verweren maar van Record Store Day heb ik toen begrepen dat dit in Nederland maar een heel klein bedrijfje is met een kantoortje met twee mensen en dan heb ik daar wel mijn twijfels bij.

Barth Vos

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

BL2 schreef:
16 feb 2021 00:31
Die debiel dure merkhandtasjes zijn gewoonweg niet te betalen, gelukkig bestaat er nep. Net zo mooi, kwalitatief vaak beter en netjes van prijs.
Duidelijk nog nooit een merjtas gekocht. Mijnosrtbervwek een Burberry. Ik ben keek naar de afwerking is werkelijk subliem net als het materiaal zelf. Ras blijf al jaren mooi, geen slijtage te zien eecht mooi keer gebruikt.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Justmeagain schreef:
17 feb 2021 01:30
BL2 schreef:
16 feb 2021 00:31
Die debiel dure merkhandtasjes zijn gewoonweg niet te betalen, gelukkig bestaat er nep. Net zo mooi, kwalitatief vaak beter en netjes van prijs.
Duidelijk nog nooit een merjtas gekocht. Mijnosrtbervwek een Burberry. Ik ben keek naar de afwerking is werkelijk subliem net als het materiaal zelf. Ras blijf al jaren mooi, geen slijtage te zien eecht mooi keer gebruikt.
Misschien was een uurtje eerder gaan slapen een beter idee geweest. De kroegen zijn nog niet open, daar kan uw taalgebruik dus niet vandaan komen 😉

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Justmeagain schreef:
17 feb 2021 01:30
Mijnosrtbervwek
Het lijkt erop dat ze haar tassie mooier en beter vindt dan de mijn, maar ze heeft mijn neppert helemaal nog niet kunnen vergelijken.

Anouk91
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:57

Re: Online gekocht product is nep, waar moet je op letten?

Ongelezen bericht door Anouk91 »

Ik heb een houten puzzel bij Bol.com gekocht. Toen ik het artikel bestelde stond erbij dat het een officiële Unidragon puzzel was. Het pakketje zou verstuurd worden door Apollox. Het duurde erg lang voordat ik mijn bestelling kreeg, wat mij al deed twijfelen of het om een betrouwbare verkoper ging.
Gisteren is het product gearriveerd, maar het blijkt om een nep product te gaan. Er staat nergens op het product dat het van Unidragon is en de verpakking is net iets anders dan het origineel.
Op de site van Bol.com heeft de verkoper de naam van het product aangepast en ook het bedrag is minder geworden.

Na het zien van de aflevering van Radar over nepproducten heb ik het bedrijf Apollox opgezocht en via google maps was het bedrijf gevestigd in of boven een kapperszaak in België.
Op de envelop waarin mijn product zat staat ook een adres uit China, dus waarschijnlijk heeft Apollox de puzzel op Aliexpress of een dergelijke site gekocht.

Ik heb contact opgenomen met Bol.com en ze hebben mijn klacht goed opgepikt. Ik kon het pakje kosteloos retourneren en ik krijg gegarandeerd mijn aankoopbedrag terug, ongeacht of de verkoper het bedrag terugstort. Bol.com helpt mij dus erg goed en daar ben ik tevreden over. Volgens de medewerker van Bol.com wordt mijn klacht bij het hoofdkantoor besproken.

Gesloten