Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Chinezen gebruiken de $ en niet de yuan of de Euro om een internationale waarde aan te geven. De Nederlandse douane ook!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De douane staat hier helemaal buiten. Inklaring geschiedt door de vervoersmaatschappij.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Welke vraag? Er is geen vraag te lezen.
Deze
Vertel eens, wat had ik moeten doen om dit te voorkomen?

"Antwoord"
Dat is het nadeel en risico van als consument iets importeren.

Arme consumenten toch.. Wel verantwoordelijk voor iets worden gehouden, maar geen mogelijkheid hebben om het te voorkomen.

Wel een hoop geklaag over PostNL.

Ah. Dat vind jij blijkbaar niet zo leuk. Awwww... :( Cry me a river.

Waarom betaalde u trouwens in dollar? Bij Ali kan je gewoon in Euro afrekenen. Scheelt bij de douane ook kans op fouten.
Ik heb in Euro's betaald wijsneus. Zij hebben er dollars op gezet. Blijkbaar nog nooit iets uit China besteld en toch een expert. Knap.
Laatst gewijzigd door Pyhat op 26 jun 2019 10:06, 5 keer totaal gewijzigd.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Thanks! Zag hem idd voorbij komen op het forum, maar kon het niet meer terug vinden. Grensgeval vond ik al beetje grijs klinken, $25 gaat er gewoon overheen. Dit kan ik nu ook gewoon aangeven in mijn bezwaar.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Pyhat schreef:
26 jun 2019 09:48
Welke vraag? Er is geen vraag te lezen.
...
Vertel eens, wat had ik moeten doen om dit te voorkomen?
...
"Antwoord"
...
Dat is het nadeel en risico van als consument iets importeren.
...
Arme consumenten toch.. Wel verantwoordelijk voor iets worden gehouden, maar geen mogelijkheid hebben om het te voorkomen.

Dan heeft u toch antwoord op uw vraag?

U blijft steeds hetzelfde herhalen en reageert vervolgens dat de plaat bij anderen blijft hangen.

Overigens wordt het nu onleesbaar omdat u de naam weghaalt bij het quoten.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Boos worden? Daar is wel wat meer voor nodig. Ik heb wel degelijk wat vragen gesteld en ook goede antwoorden gekregen, maar er zijn een paar mensen die continu hetzelfde blijven zeggen.

Jouw schuld! Nee, jouw schuld! Niets, maar, jouw schuld! Je moest het voorkomen. Ohw, dat kan niet? Toch jouw schuld!... en dan ga je nu zeuren over mijn "geklaag"... typisch. Als "mijn manier van reageren" je genoeg zegt, waarom dan nog de moeite nemen om hier te reageren. Negeer mijn post gewoon.

Ik heb geen voorbeelden gezien die overeenkomen met wat ik hier heb gedeeld (niemand die pakket heeft geweigerd bij onder de 22 eu en het geld heeft proberen terug te krijgen van de webshop). Het leek mij handig om dat hier te documenteren, maar door deze groep mensen waar jij blijkbaar ook deel van uit maakt krijg ik het gevoel dat niet iedereen dat kan waarderen. Dat mijn voorbeeld net iets anders is boeit niet, we gooien het allemaal op 1 hoop en trekken telkens dezelfde conclusie. Lekker makkelijk. Nou ja, heb er geen spijt van. Anderen hebben er misschien nog wel wat aan, jullie weten al de uitkomst. Gefeliciflaptaart.

fonsflons:
boos worden op iedereen die zegt dat het gewoon is zoals het is.

:lol: Ik heb een quote van PostNL hier gedeeld om aan te tonen dat PostNL ook de schuld geeft aan de verkoper, maar boeit ook niet. Dit groepje weet gewoon heo het is en het is gewoon zoals het is. lekker constructief.

Nogmaals, voor de duidelijkheid (dat dit nog nodig is is echt bizar): pakket is terug. Ik hoef niets te betalen aan PostNL. Zo werkt dat. Je mag het weigeren. Wat PostNL nu doet boeit niet. Ik moet een paar dagen wachten tot ik een klacht kan indienen bij AliExpress en krijg dan te horen wat het oordeel is. Op dit moment kan ik hier toch niets meer aan veranderen. Waarom blijven reageren met "jouw schuld, je had het moeten voorkomen terwijl je het niet hebt kunnen voorkomen, zo is het gewoon"? Wat voegt dat toe? Leg dat anders eens uit als je toch niets beters te doen hebt. Teleurstelling bij mij voorkomen? Niet nodig. Ik kan het wel verwerken. Ben nu gewoon benieuwd naar het beleid van AliExpress voor ik nog meer bestellingen daar plaats.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Costnix »

Fijn voor je, dat je niet hoeft te betale. Dit zal wel uit coulance gedaan zijn.

Het beleid van AliExpress zal niet door één klacht veranderen. Ze waarschuwen, dat je zelf rekening moeten houden met bijkomende kosten bij het invoeren van een bestelling.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Dat is nog de vraag. Duurt nog wel even voor ik weet of ik mijn geld terug krijgn. Zodra ik een update heb laat ik dat hier natuurlijk weten. Verwacht ook niet dat het beleid van AliExpress zal veranderen door mijn klacht. Ik noem het een klacht, maar het is gewoon een "dispute" (verzoek om het geld terug te krijgen). Nergens aangegeven dat ik denk dat ik het beleid van AliExpress kan veranderen.

of bedoel je die administratiekosten van PostNL? Niets met coulance te maken. Je mag het weigeren en hebt dan geen extra kosten. Dit is online gewoon te vinden. Als dat niet zo was, dan had ik nu iets kunnen laten versturen naar de buren. Die moeten het dan betalen, maar dat willen ze niet omdat ze het niet hebben besteld. Ja, dikke pech. Betalen moeten ze. Je kan pas daarna klagen. Niet betaald, deurwaarder, hop. Zo werkt dat gelukkig niet. (update: ah, besef nu dat dit weer van de harde kern komt. Je refereert vast naar de admin kosten en gaat speculeren over coulance... rrrright.)

Je hebt gelijk wat betreft rekening houden met bijkomende kosten. (here we go again) Punt hier is alleen dat de waarde die ze op het pakket hebben vermeld hoger is dan de daadwerkelijke waarde. Iemand heeft er voor het gemak meerdere dollars bovenop gegooid omdat $25 dollar een lekker mooi rond getal is. Hadden ze niet moeten doen. Wij moeten er gewoon voor zorgen dat we onder die grens van 22 euro blijven en zij moeten de correcte waarde vermelden. Ik verwacht dat ik het geld wel terug krijg en dat de winkel beseft hoe belangrijk het is om de correcte waarde te vermelden. Volgens mij doen ze dat normaal gesproken ook en het zou zomaar kunnen dat dit een nieuwe medewerker was. Wie weet. Ik ga het wel merken :)

Ik blijf bezig zo :lol: :lol: :D
Laatst gewijzigd door Pyhat op 26 jun 2019 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nogmaals, de waarde op het pakket is niet de enige reden voor PostNL om vervolgonderzoek te doen. Ook al zou het werkelijke bedrag op de doos hebben gestaan, dan nog zou deze eruit gepikt kunnen worden. Nergens in uw relaas is op te maken wat de reden is geweest voor PostNL om een heffing op te leggen. Het kan immers zo zijn dat de grootte of gewicht van de verpakking vragen opriep, dat het beoordeeld is en dat ze tot een andere waarde zijn gekomen.

Wat de reden ook is geweest, u gaat er niet achteraan. Dus zullen we het nooit weten. Recht om te weigeren heeft u, maar het zou heel coulant zijn als u uw aankoopbedrag terug zou krijgen.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Wat heeft het voor zin om daar nu over te gaan speculeren? Waarde was al genoeg reden en pakket was niet geopend. Blijkbaar weet je dat nog niet, maar je kan geen extra informatie krijgen. Je moet betalen en kan dan pas achteraf het geld terug vragen. Geloof er niets van dat iemand dan gaat aangeven dat het een beetje zwaar voelde en dat dat de reden was.

Ik vind het helemaal niet "heel coulant" als ik het aankoopbedrag terug krijgt. Dat is wat mij betreft zoals het hoort. Ze moeten de correcte waarde vermelden en dat is niet gebeur. Laten we anders even doorgaan over gewicht, volume, dichtheid, kleur.

Ik zal het product voor je beschrijven:

30 CM hoog
Standbeeld (anatomisch model van de mens. Het was trouwens model van een vrouw, die van de man heb ik al)
Productiekosten waarschijnlijk ongeveer 5 euro. Niet geverfd, gieten in mal, eruit halen, wachten tot het solide is, stukje hout, 2 gaatjes, inpakken, correcte waarde vermelden, verzenden.
Heeft wel wat gewicht... oei... ja, daar heb je het al. Als het een beetje gewicht heeft, dan zal dat wel de reden zijn geweest. Geloof er niets van. Waarde op pakket was te hoog -> inklaringskosten. Einde verhaal, maar niet voor jou blijkbaar.

Laat maar weten als je meer informatie nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Pyhat op 26 jun 2019 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Natuurlijk krijg je je aankoopbedrag terug.
De verkopers zijn er bang voor dat ze een lage score hebben. Of ze bieden je aan om het nogmaals te sturen met een betere omschrijving. De verzendkosten worden toch gesubsidieerd door China.

Ik zou het anders gedaan hebben, maar dan had ik ook pech gehad. Ik zou betaald hebben en er dan tegen in beroep zijn gegaan. Maar blijkbaar lukt dat ook niet. Maar ik heb er geen ervaring mee.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Die administratiekosten vond ik gewoon te hoog. Product van ong 19 eu en dan 13,50 admin kosten die ik op geen enkele manier had kunnen voorkomen en nooit terug zou krijgen. Dat ging mij te ver. Ik had wellicht die admin kosten kunnen proberen terug te krijgen, maar volgens mij was dat lastiger geweest omdat je het product al in huis hebt. Ik heb nu niets, het volledig bedrag kwijt zijn gaat een stukje verder.

Ik weet trouwens dat het best lastig kan zijn, zo'n dispute process met AliExpress. Heb het hier eerder gedeeld, maar 1 keer gebeurd dat de PostNL bezorger heeft gelogen over de bezorging en het kostte mij veel moeite om het geld terug te krijgen. "Tjah, hij is gewoon bezorgd meneer, jammer dan". Uitgelegd nadat het was afgewezen dat alleen de verstuurder een klacht kan indienen en PostNL vragen om het te onderzoeken op het moment dat het pakket niet is verzekerd. De AliExpress spullen worden altijd zonder verzekering verstuurd, dan kunnen wij er niets aan doen. Uiteindelijk geld terug gekregen en de mededeling dat het een coulance regeling was. Heb toen weer uitgelegd dat dat niets met coulance te maken heeft. Zonder verzekering kunnen wij gewoon niets doen en ik had ook geen optie om de verzkering erbij te doen.
Laatst gewijzigd door Pyhat op 26 jun 2019 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Pyhat schreef:
26 jun 2019 13:10
Wat heeft het voor zin om daar nu over te gaan speculeren? Waarde was al genoeg reden en pakket was niet geopend.
U klaagt over PostNL, maar u weet niet waarover u klaagt. Mij maakt het niet uit wat de bestelling was, ik zeg enkel dat er meer redenen zijn voor postNL om een zending te onderzoeken. U gaat uit van de waarde, maar dat weet u niet eens zeker.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Ehm.. wat dit geval betreft geef ik de schuld niet aan PostNL, maar ik heb idd veel klachten over PostNL en heb die ook eerder hier gedeeld. Ik heb ze nota bene betrapt op het ondermijnen van onze privacy... ach, privacy van de consument, boeit jou vast ook niet.

Jij weet niet waar je over klaagt zegt hij dan... ik weet heel goed waar ik over klaag, een winkel die een te hoge waarde op een pakket heeft vermeld. Blijkbaar nog steeds niet duidelijk, dus ik blijf het herhalen tot het bij je doordringt.

Jij gaat nu speculeren over "meer redenen om een zending te onderzoeken".

Ik speculeer dan even met je mee of mag jij dat alleen doen? Mijn speculatie is dat ze een waarde zien hoger dan die 22 eu grens en dat dat reden genoeg is om mij die rekening voor te schotelen. Rekening was een stuk hoger geweest als ze op een hogere waarde waren uitgekomen door het "onderzoek". Jij speculeert over dat ze dan ook nog eens gaan voelen hoe zwaar het is (nooit geopend), hoe groot het is enz. Alsof ze niets beters te doen hebben. :lol:

Hoe moet ik zeker weten wat de reden was? Heb ik hierboven niet uitgelegd dat ik dat niet vooraf kan achterhalen? Geloof er ook niets van dat ik dat achteraf te weten was gekomen als ik het wel had betaald. Zie je het al voor je? Meneer, hij voelde wat zwaar en best groot ook.. pff. Wat een ding zeg.

Ze geven je die paar euro's belasting terug, houden die admin kosten en gaan verder met hun leven. Dat laatste is misschien ook iets wat jij zou kunnen overwegen.

Nogmaals een quote van PostNL die ik hier al eerder heb gedeeld:
Hoewel ik begrijp dat u niet tevreden bent over het betalen van inklaringskosten, kunt u geen bezwaar indienen. De afhandelingskosten voor het inklaren en opslaan van het pakket zijn al in rekening gebracht. Wanneer de afzender niet duidelijk aangeeft wat de waarde van de inhoud is, zal de afdeling inklaringen dit verder moeten onderzoeken. Dit is gebeurd en de situatie kan niet terug gedraaid worden. Vaak is er geen duidelijk onderscheid tussen de waarde van het product en de waarde van het product met verzendkosten gemaakt. Voor een eventuele volgende bestelling, kunt u aangeven aan de afzender dat dit duidelijk aangegeven moet zijn.
Laatst gewijzigd door Pyhat op 26 jun 2019 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Pyhat schreef:
26 jun 2019 13:33
Ehm.. wat dit geval betreft geef ik de schuld niet aan PostNL, maar ik heb idd veel klachten over PostNL en heb die ook eerder hier gedeeld. Ik heb ze nota bene betrapt op het ondermijnen van onze privacy... ach, privacy van de consument, boeit jou vast ook niet.
Daar hebben we het hier niet over.

Pyhat schreef:
26 jun 2019 13:33
Jij gaat nu speculeren over "meer redenen om een zending te onderzoeken".
Ik speculeer niet, maar werk met feiten. En een pallet met een sticker van $2,00 gaat echt niet blind door de douane heen. Pakjes uit drugslanden ook niet. In december krijgen de pakjes uit Polen ook extra aandacht. En dat heeft allemaal niets met de waarde te maken die op de buitenkant staat.
U weet niet wat de echte reden is en speculeert zelf.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Gaat ie het over pakjes uit drugslanden, Polen en pakketjes met een waarde van 2 euro hebben. Je hebt me al teveel tijd gekost Neo. Het is goed zo, Nogmaals bedankt voor je bijdrage en fijn om te weten dat er insiders zijn op dit forum. De hele tijd met "u" reageren compenseert voor geen meter btw.. Mijn volgende reactie komt pas als ik het oordeel heb gekregen van AliExpress.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Pyhat schreef:
26 jun 2019 13:52
Gaat ie het over pakjes uit drugslanden, Polen en pakketjes met een waarde van 2 euro hebben.
Blijft u maar boos op alles en iedereen.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Nee hoor. Niet boos. Ook al aangegeven. Wel jammer dat een paar trolls het verpesten voor de anderen hier op het forum. Ik heb je andere reacties hier op het forum gelezen en weet ondertussen genoeg.

Owh wat chill. Forum heeft gewoon een feature om reacties van zulke mensen te verbergen. Er is een "vijandenlijst". :lol: Met adblock plus verberg je het element en je ziet praktisch niet meer dat ze hebben gereageerd. Relaxed!
Laatst gewijzigd door Pyhat op 26 jun 2019 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat is heel handig, dan hoeft men de reacties die niet in het straatje passen zelfs niet te zien. :mrgreen:

Senso
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Senso »

Misschien is het tijd dat iedereen beseft wat de realiteit is.
Het is NOOIT de schuld of een fout van PostNL. Vraag maar aan PostNL.

Gesloten