Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Senso schreef:
26 jun 2019 23:11
Misschien is het tijd dat iedereen beseft wat de realiteit is.
Het is NOOIT de schuld of een fout van PostNL. Vraag maar aan PostNL.
Inderdaad, goed gezien.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Senso schreef:
26 jun 2019 23:11
Misschien is het tijd dat iedereen beseft wat de realiteit is.
Het is NOOIT de schuld of een fout van PostNL. Vraag maar aan PostNL.
PostNL voert uit wat de wet zegt. Dus wiens fout is het dan?

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Gisteren dispute ingediend en vandaag is het al goedgekeurd. Volledige bedrag krijg ik terug. Hierbij nog wat tips voor anderen die dit meemaken:

Voor/tijdens aankoop:

* Kijk even naar de prijs in USD, check https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... selkoersen en controleer wat de omgerekende waarde in EUR gaat zijn als ze het gaan omrekenen in NL. Gaat het over de 22 EUR heen, dan moet je straks wellicht betalen.

* Stuur tijdens aankoop een bericht met de waarde in USD en dat ze de correcte waarde moeten opgeven. Dit hoef je niet te doen, maar misschien wel handig om gedoe te voorkomen. Als ze de correcte waarde melden dan is de kans dat het misgaat een stuk kleiner.

* Maak even een foto of screenshot van de totale prijs in USD zoals aangegeven op de website. Dat scheelt straks weer omdat je dit anders in de dispute weer moet gaan omrekenen. Moet je het straks omrekenen, refereer dan naar de huidige prijs in USD/EUR.

Na aankoop:

* Als ze het pakket komen afleveren bij jou thuis en je moet betalen terwijl het onder die 22 EUR grens lag, niet betalen tenzij je die administratie kosten niet meer terug wilt hebben. Neem een foto van het pakket en wat er op de label staat aangegeven als waarde. Dit heb ik bij de winkel gedaan omdat ik niet thuis was. Je kan zowel bij je deur of in de winkel aangeven dat het pakket terug mag. Hoe sneller het terug is, hoe sneller jij je geld terug kan vragen/krijgen.

* Open een dispute. Je krijgt een optie m.b.t. customs, die moet je selecteren. Dit kan pas als het pakket terug is naar China. Je hebt weinig ruimte voor tekst en zal waarschijnlijk een screenshot van tekst in Notepad moeten uploaden. Je kan na het indienen van een dispute alsnog extra screenshots/attachments toevoegen. Maak geen gebruik van URL shortners, je weet immers niet of die werken in China.

* In de dispute geef je de link naar de tabel van belastingdienst (boven). Je laat met een simpele berekening zien hoe het bedrag boven die 22 EUR grens terecht is gekomen omdat een te hoge waarde was opgegeven.

* Deel ook de volgende link https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ Ik heb daar ook een screenshot van meegestuurd waarop ik heb aangegeven waar het pakket hoort en waar het door de verkeerd opgegeven waarde terecht is gekomen

* Geef nog even kort aan dat je verwacht dat de verkoper netjes de correcte waarde moet vermelden op een pakket en dat je er niets aan kan doen als dat niet is gebeurd.

Kan niet garanderen dat je het geld terug krijgt als je geen foto van de label op de verpakking hebt toegevoegd aan de dispute, maar ik denk het wel. Wil best helpen als iemand vastloopt, stuur dan gewoon een PB. Ben ervan overtuigd dat het een stuk lastiger is om die administratiekosten terug te krijgen van AliExpress. Als je het product niet hebt is het namelijk lastiger voor AliExpress om aan jou te vertellen dat je het volledige bedrag simpelweg kwijt bent.

Er zijn mensen op dit forum die denken dat het altijd jouw verantwoordelijkheid is als dit misgaat terwijl jij er niets aan hebt kunnen doen om dit te voorkomen. Dat is niet zo en zo kijkt de webshop er zelf ook niet naar, maar ik vind het prima als er nog steeds mensen zijn die daarvan overtuigd zijn. Ik zou zeggen, laat je vooral door deze mensen adviseren.
Laatst gewijzigd door Pyhat op 30 jun 2019 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Goed geregeld!
Doorzetten wordt beloond!

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik mag deze houding wel, ben uit hetzelfde hout gesneden. Koop ook veel via Aliexpress of Alibabba omdat ik in het buitenland woon waar weinig keus is.
De toelatingsgrens is met een knipoog 2 kg, daarna zou je invoer kosten moeten betalen. Dit gaat hier natuurlijk wat gemoedelijker als in Nederland en vrienden op de juiste plaats.

In ieder geval als het pakket niet op tijd is bezorgd, dus ik heb het niet !, dien ik meteen een dispute in wat garant staat voor een Bingo. Het geld staat binnen 3 dagen op je rekening.

Bovendien labelen onze Chinese vrienden altijd een weggeefprijs, prima zo.

In Nederland ken ik het systeem ook natuurlijk, maar dat is echt een loterij als je pakketje er tussen door fietst. 22 euro of 25 dollar dat maakt al verschil, zo blijkt. Creatief denken en doen....maar laten we eerlijk zijn? kan je met deze bedragen een goed gevulde boterham verdienen. Denk wat groter een bestel een container...grosso. Dat gepiel in de marge, schiet toch niet op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik koop nooit in China. Uit de VS wel eens een stapel van 12 borden gekocht. Doos van ruim 5 kilo van een paarhonderd euro. Geen stuiver betaald aan Postnl want de waarde was niet ingevuld. Het is tombola.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Costnix »

@pyhat: Ik hem mijn hoed voor je af.
Mijn tip is: maak van de hele geschiedenis een Facebookpagina, wordpress,....
Heel handig als naslagwerk voor iemand, die artikelen buiten Europa wilt kopen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Moneyman »

Costnix schreef:
30 jun 2019 17:45
@pyhat: Ik hem mijn hoed voor je af.
Mijn tip is: maak van de hele geschiedenis een Facebookpagina, wordpress,....
Heel handig als naslagwerk voor iemand, die artikelen buiten Europa wilt kopen.
Eens. Er is voor de welwillende lezer een hoop te leren in dit topic... :wink:

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Producten die niet verkocht worden in Nederland alsnog in Nederland kopen. Dat is inderdaad super handig. Bedankt voor de tip.

Johan Leuven
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2021 19:55

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Johan Leuven »

Ook ik heb na 1/1/2021 3x een onterecht verzoek gekregen voor betaling van "Douanerechten". Telkens via en link in een SMS van PostNL.
Onterecht omdat alles bij bestelling buiten de EU betaald was. Bestellingen voor bedragen tussen de 10 20€ en tussen 100 en 200gram.
Telkens gewoon de SMS van PostNL genegeerd en toch zonder uitzondering de pakjes netjes een week later ontvangen zonder enige vergoeding te betalen. Wat ik echter niet weet is of PostNL de feitelijke zender is van de SMS berichtjes.
Indien ze niet van PostNL komen hebben ze toch een groot probleem van informatie die lekt of gestolen wordt. 3x op exact het juiste moment is teveel om toeval te zijn.
Ik bestel enkel buiten de EU als ik alle kosten ken en kan betalen bij bestelling. De leverancier waarbij je de bestelling plaatst moet ook betrouwbaar zijn maar dat is makkelijk na te gaan via een simpele zoekopdracht. Anders is het echt het risico en de €'s niet waard.

Gesloten