Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
DrakeZiggo
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2020 14:54

Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door DrakeZiggo »

Hallo,

Ik heb nu een maand het te doen met oplichting via het 'veilings-platform' Catawiki en ben nu op het punt gekomen waar ik het verhaal kwijt moet; en hopelijk zorgt het er ook voor dat ik anderen waarschuw voor het gebruik van deze site.
Afin.

Op 04/12/2019 heb ik het hoogste bod op een kavel op Catawiki en heb het meteen samen met de bijkomende kosten betaald.
Het gaat om een Nintendo Entertainment Systeem met twee controllers, kabels, zapper pistool en Mario 1 spel.
Bij bieden op het product zit een foto van het item en een beschrijving; op de foto is een zeer net systeem te zien die verders volledig aan de beschrijving voldoet.

De verkoper markeert het object als verzonden op 06/12/2019
Echter komt het pakket niet aan en ik besluit op 11/12/2019 contact op te nemen met de verkoper met de vraag waar mijn pakket blijft.
Op dezelfde dag geeft de verkoper aan dat het die dag verzonden was; hij had last van buikgriep en kon de deur niet uit. (let: dit is meerdere dagen NA de deadline die catawiki aangeeft dat de verkoper het product moet verzenden).
Prima dacht ik, kan gebeuren. Ik wacht het af.

Uiteindelijk komt het 12/12/2019 aan, en toen begonnen de ECHTE problemen pas.

Na het open maken van het pakket komt tot mijn grote schrik niet het nette systeem waar ik op geboden had uit de doos, maar een vergeeld lelijk exemplaar.
Daarnaast zijn de controllers die bijgevoegd waren niet de officiële zoals op de foto's maar goedkope replica's.

Ik neem meteen contact op met de verkoper.
Ik geef aan dat het systeem en controllers die ik ontvangen heb niet hetzelfde zijn als op de foto; en vraag ook onmiddellijk of de verkoper het probleem samen met mij op zal lossen.

Op 13/12/2019 neem ik nogmaals met de verkoper contact op, wederom vraag ik tot actie.

Op 14/12/2019 doe ik hetzelfde, ditmaal dreig ik ook om contact op te nemen met Catawiki om het probleem met hun hulp op te lossen.

Uiteindelijk krijg ik op 15/12/2019 bericht van de verkoper.
Hij zegt dat hij nog steeds ziek is en als ik niet tevreden ben ik alles retour mag sturen of dat ik financieel tegemoet gekomen kan worden voor het product.
Onmiddellijk stuur ik een bericht terug; Ik geef de verkoper aan dat ik niet tevreden ben om zomaar het product terug te sturen.
- Ik heb in de tijd dat ik geen bericht terug krijg onderzoek gedaan en gekeken naar de recensies dat deze verkoper heeft ontvangen en in veel van zijn negatieve recensies komt hetzelfde probleem voor 'niet als beschreven' dus daardoor heb ik het gevoel gekregen dat als ik het zomaar terug zou sturen dat ik er voor zorg dat hij een ander op deze manier zal proberen op te lichten.

In het bericht dat ik hem terug stuur geef ik aan dat ik de producten wil die ik gekocht heb, waar ik op geboden heb - dus dat hij mij een correct gekleurde console zal sturen en de echte controllers zoals op foto en niet zomaar alles af te schepen als 'niet tevreden, geld terug' want dat is absoluut niet de bedoeling.
In mijn optiek weet de verkoper precies waar hij mee bezig is.

Wederom geen bericht waardoor ik op 16/12/2019 contact op zoek met Catawiki; via een telefoongesprek met een medewerker leg ik het probleem voor en vertel ik van de oplichting.
Ik word gevraagd om foto's door te sturen wat er niet klopt met een beschrijving.

Op 18/12/2019 krijg ik bericht van de verkoper simpelweg geeft hij aan 'laat het dan maar aan catawiki'

Op 19/12/2019 krijg ik bericht van catawiki dat ze de verkoper hebben gesproken en hem gevraagd hebben om tot een gezamenlijke oplossing te komen met mij.
Echter, geven ze mij wel een datum; als ze geen reactie ontvangen voor 24/12/2019 zullen ze de koop annuleren.
Ik reageer direct via de email op dit bericht en geef nogmaals aan dat ik niet tevreden ben met de manier van oplossen en dat ik wil dat de producten worden verzonden waar ik op bied.
En niet zomaar het laten gaan als een klacht en dat hij de spullen terug krijgt om een ander op te lichten.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jan 2020 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik snap de titel niet en je vertelt ook niet wat er is gebeurd na 24 december. De titel lijkt enkel bedoeld om Catawiki te beschadigen met een incompleet verhaal.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nou ben ik zeker geen fan van Catawiki, veel onzin producten daar en nep beschrijvingen, die hun “experts” gewoon laten staan, maar dit lijkt me toch een gevalletje doorzeuren. Stuur terug die handel en klaar, je hoeft de rest van de mensheid niet te beschermen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Iets dat er niet is kan je wel eisen, maar ga je niet krijgen. Het is ook niet uw verantwoordelijkheid om andere kopers van deze aanbieder te beschermen. Zo lang iedereen maar klaagt als ze niet ontvangen wat er aangeboden is zal de verkoper vanzelf geweigerd worden.
Het is jammer van uw hoop, maar een andere zal u niet krijgen. Gewoon terug sturen dus.

Overigens is Catawiki een bemiddelaar, maar verder geen partij. Vergelijk het met Ali en Marktplaats.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het lijkt er toch op dat Catawiki dit correct afhandelt.

U kunt wel eisen dat de producten waarop u geboden hebt verzonden worden, maar dan moeten die producten wel écht bestaan én in bezit van de verkoper zijn.
Of dit een vooropgezet plan is om de boel 'op te lichten' kan ik niet beoordelen, wel dat het lastig zal zijn nogmaals dezelfde fratsen uit te halen via Catawiki, laat staan dat kunstje te blijven herhalen.
Als u het u daar daadwerkelijk om gaat en u vooral bevreesd bent dat meerdere anderen opgelicht zullen worden met de door u teruggestuurde goederen, kunt u wellicht overwegen de koop niet te laten annuleren en de schade voor lief te nemen.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door BL2 »

Op welk punt neemt Catawiki de verkoper in bescherming. Er klopt iets niet in dit verhaal.

Prospert
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2020 16:14

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door Prospert »

14 dagen geleden een bod gedaan via deze site.
Betaald en nooit de melding gekregen dat men iets zou verzenden.
Catawiki een bericht gestuurd , maar deze zijn niet thuis.
Dus Mails afprinten, aangifte doen bij politie van oplichting.
Deze doorsturen na contact met mijn bankkaart .be
En verder nooit meer gebruik maken van deze site.
Oplichters of Niet?

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uit jouw relaas blijltbgeen oplichting, maar hooguit wanprestatie. Aangifte is een waste of time.

albertcohen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2020 16:02

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door albertcohen »

Catawiki is als platform een leuke community handelaren die elkaar weet te vinden. Alleen door het snelle geld van investeerders zijn ze nu een verkeerde kant aan het opgaan. Ze hebben zogenaamde veilingmeesters die alles controleren , niks van waar. De sieraden bijvoorbeeld die zonder limiet ( dus tegen elke prijs worden geveild ) worden niet goed gecontroleerd op de juistheid van de beschrijvingen en de bijbehorende certificaten. Immers deze te veilen sieraden zijn een soort Cashcow geworden ze leveren altijd provisie inkomsten op.

Deze sieraden worden consequent extreem hoog getaxeerd. Stel dat een sieraad met 1 euro begint als startbedrag en het moet 1000 euro opleveren dan wordt de taxatiewaarde gewoon op 10.000 euro gezet. Taxatiewaarde wordt bepaald door het biedgedrag van de massa, doorgaans bied men 10% van de onderliggende taxatiewaarde. Professionele verkopers spelen hierop in en maken er een verdienmodel van bieden sieraden aan met vaak niet kloppende certificaten om een zo hoog mogelijk taxatiebedrag te creëren zodat het sieraad tijdens het bieden zoveel mogelijk kan opleveren.

Catawiki doet hieraan mee door deze producten goed zichtbaar te marketen om zoveel mogelijk bieders/kopers te trekken. Kopers denken iets goedkoops te hebben gekocht kijkend naar de taxatiewaarde immers het is maar 1/10 van de taxatiewaarde, maar in werkelijkheid blijkt na ontvangst dat ze iets hebben gekocht wat misschien maar 1/20 ( of zelfs lager ) waard is van het taxatiewaarde. Het erge is , men denkt dat men veilig kan kopen omdat men de sieraden binnen 14 dagen kan terugsturen , alleen dit soort praktijken worden doorgaans aangeboden door professionele verkopers op Catawiki buiten de EU. Dus het terugsturen gaat heel moeilijk en ook ben je vaak je betaalde invoerrechten en BTW kwijt. Catawiki weet dit en laat dit gebeuren.

Daarnaast worden deze verkopers ook nog eens in bescherming worden genomen door Catawiki. Klanten die niet tevreden zijn kunnen d.m.v feedback systeem negatieve recensies achterlaten over dit soort professionele oplichters op Catawiki. Alleen wat me opvalt is dat deze professionele oplichters totaal geen negatieve recensies hebben op het platform Catawiki. Worden deze dan gewoon verwijdert door Catawiki. Volgens mij mag dit niet volgens de nieuwe normen van de ACM.

Ik hoop dat iemand van Radar of Het ACM hier een eind aan maakt en niets vermoedende consumenten die denken veilig iets te kopen op Catawiki beter in bescherming gaan nemen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

albertcohen schreef:
23 mar 2022 04:40
Ik hoop dat iemand van Radar of Het ACM hier een eind aan maakt en niets vermoedende consumenten die denken veilig iets te kopen op Catawiki beter in bescherming gaan nemen.
Radar is een televisieprogramma, geen hogere macht die sites uit de lucht kan halen of bedrijven kunnen verplichten hun werkwijze aan te moeten passen.
Waarom gaan diverse winkelketens failliet en blijven ticketdoorverkoopsites, dropshippers en andere vage verkopers doorgaan? Heel simpel, omdat de consument zich gek laat maken en niet voldoende nadenkt. Zo lang de focus ligt op iets dat onmogelijk is, dan blijft een verkoper dat aanbieden. Maar als je logisch zou nadenken, waarom zou iemand een sieraad met een waarde van €10.000 voor maximaal €1.000 gaan verkopen? Als u een koophuis hebt die u nu wilt gaan verkopen, dan neem ik aan dat u de marktprijs wilt hebben en niet een fractie daarvan. En dat nadenken zal de consument echt zelf moeten doen. Daar hoeft, in mijn ogen, geen betutteling voor te komen van hogerhand.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Toch is het een goed idee als het tv programma radar hier eens aandacht aan zou schenken. Voor mij is de geschetste situatie compleet nieuw en wellicht voor vele anderen ook. Radar heeft nu eenmaal wekelijks een bepaalde hoeveelheid zendtijd en waarom hier niet eens aandacht voor.

lucz11
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2017 16:43

Re: Opgelicht op Catawiki, site neemt verkoper in bescherming

Ongelezen bericht door lucz11 »

met catawiki heb je steeds last.Hun eigen belangen gaan steeds voor.De rest interesseert ze niet

Plaats reactie