Oplichting door webshop

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe zwart wit wordt het weer gemaakt. Iets niet leveren is niet per definitie oplichting. Maar als een webshop op het opgegeven telefoonnummer niet bereikbaar is en als er niet op mailtjes gereageerd wordt, dan is oplichting nog niet bewezen, maar wel een sterk vermoeden. Dat in combinatie met een adres wat een woonhuis blijkt te zijn en een naam van een zogenaamde eigenaar die niet te vinden is in combinatie met deze webwinkel, geen bedrijfsmatige e-mail en een website die slechts enkele weken oud is geeft nog meer vermoedens. En op basis daarvan kan rustig aangifte gedaan worden. Je hoeft ook niet te wachten tot je meer slachtoffers gevonden hebt, je kan dat direct doen. Het is niet aan de consument, of aan forumleden, om aan te tonen of iets wel of geen oplichting is. Daar zijn gelukkig anderen voor. En voordat ze daar een oordeel over zouden kunnen vellen zou er eerst een aangifte gedaan moeten worden.

Als toevoeging, het KVK nummer blijkt ook niet te kloppen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door Sira »

We kunnen een hele discussie starten over oplichting of wat dan ook, maar in het kort komt het er hier op neer: de topicstarter en nog iemand anders hebben gewoon iets besteld bij een webshop zonder onderzoek te doen náár die webshop. Jammer, maar helaas. Er wordt hier de laatste jaren genoeg voor gewaarschuwd. Leergeld noemt men dit.

In Nederland kun je bij betrouwbare webshops ook vele merken koffiemachines kopen. Lekker handig met de garantie als je bij een Duitse webshop koopt.

Armacoja
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2021 17:20

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door Armacoja »

Ik zie dit net en schrik ervan. Ook ik heb op 20 april hier een keukenmachine besteld en nadat ze een paar x hadden beloofd dat het product echt verzonden werd blijkt dit niet zo te zijn en nu kan ik idd niet meer bij de website. Dus 256 euro weggegooid? Ook ik moest het geld overmaken en had de site vantevoren gecheckt en bleek toen betrouwbaar te zijn. Waar kan ik dit opgeven dat het niet zo is?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door sylvesterb »


john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door john18 »

Degene die aangifte hebben gedaan, hebben er dus voor gezorgd dat anderen niet opgelicht worden door deze webshop.

Daarvoor dank.

Maar helaas zal er meer van dat soort webshops weer opduiken of er al zijn. Hopelijk kunnen ze de daders/dader traceren en aanpakken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door sylvesterb »

john18 schreef:
30 apr 2021 18:05
Maar helaas zal er meer van dat soort webshops weer opduiken of er al zijn. Hopelijk kunnen ze de daders/dader traceren en aanpakken.
De daders/dader wordt vrijwel nooit gevonden en het probleem blijft zolang mensen blijven bestellen op sites die aan onderstaande voldoen:
De website heeft geen Nederlands Kamer van Koophandel-nummer en btw-nummer,
De domeinnaam werd in april 2021 geregistreerd, dus de website bestaat nog maar net,
Je kunt alleen per overschrijving naar buitenlandse bankrekeningen betalen,
Verschillende talen worden door elkaar gebruikt,
De klantenservice reageert niet op verzoeken van klanten.
Sorry maar dan vraag je eigenlijk wel om opgelicht te worden. Melden kan geen kwaad politie vraagt hier ook om, maar veel opleveren doet het alleen niet.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat artikel is ook wel heel erg mosterd na de maaltijd, want de site was al lang uit de lucht. En morgen zijn er inderdaad weer tien vergelijkbare sites. En helaas is vrijwel alles wat je kunt doen (aangifte, dagvaarden) zinloos.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oplichting door webshop

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er is, lijkt mij, wel sprake van opluchting door aangifte.

Ik twijfel of ik er nog een passend emoticon bij moet plaatsen.

Gesloten